Rum för i64s, tips?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Rum för i64s, tips?

Inläggav music4ever » 2016-05-01 18:15

Planen för nytt boende börjar gro rejält på sistone. Så jag leker lite med tanken på vad för "bra mått" man kan tänka sig för ett rum, byggt från grunden, utifrån ett system bestående av Ino's i64s och profundus Y-6/Y-8? Några tips? Gärna runt 40-60 kvm och högt i tak.

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav ante_77 » 2016-05-01 18:34

Prova med ett runt rum, för utmaningens skull.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav RogerGustavsson » 2016-05-01 19:56

music4ever skrev:40-60 kvm och högt i tak.


Nja, går det att få ett sådan stor volym mysig? Själv skulle jag nog drabbas av torgskräck... Blir mycket att "ta hand" om i ett så stort rum. Har haft ett lyssningsrum på 40 kvm och rätt högt tak en gång i tiden.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav paa » 2016-05-01 20:40

RogerGustavsson skrev:
music4ever skrev:40-60 kvm och högt i tak.

Blir mycket att "ta hand" om i ett så stort rum.

Ja jo, men akustikmässigt är det väl enkelt, bigger is better?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav RogerGustavsson » 2016-05-01 20:58

Jag tänker som så att ett stort rum ofta ger längre efterklang och att det blir mera att akustikreglera. En granne har ett rum på 70 kvm, där skulle det bli mycket jobb för få ett bra lyssningsrum.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav philipbtz » 2016-05-01 23:00

Eftersom Xenods rum är det bästa Ingvar har hört och han även tyckte i56/i64s skulle passa där så skulle jag tippa på att något i den storleken är bra. Rummet börjar som ett 7x9meters garage men efter fix blir mindre. viewtopic.php?f=16&t=58987. Ett rum i den storleken hade varit drömmen helt klart! Fasen vilken mäktig ljudbild det lär vara hos Xenod!

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav music4ever » 2016-05-02 00:42

RogerGustavsson skrev:
music4ever skrev:40-60 kvm och högt i tak.


Nja, går det att få ett sådan stor volym mysig? Själv skulle jag nog drabbas av torgskräck... Blir mycket att "ta hand" om i ett så stort rum. Har haft ett lyssningsrum på 40 kvm och rätt högt tak en gång i tiden.


Tror Storyboards rum är ca 48 kvm och ser mycket trevligt ut. http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=856589#p856589 och http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=857183#p857183.
Det är inget självändamål att rummet måste bli hur stort som helst. Men vad jag förstår så är rekommendationen att man sitter helst 5 meter från i64s. Står de ca 1 meter ut och man har iaf 2 meter fritt bakom lyssningspositionen så är vi uppe i 8 meter.
Går det att få lika bra, fast mindre, så är det bara bra. Blir billigare för mig.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav music4ever » 2016-05-02 00:43

philipbtz skrev:Eftersom Xenods rum är det bästa Ingvar har hört och han även tyckte i56/i64s skulle passa där så skulle jag tippa på att något i den storleken är bra. Rummet börjar som ett 7x9meters garage men efter fix blir mindre. viewtopic.php?f=16&t=58987. Ett rum i den storleken hade varit drömmen helt klart! Fasen vilken mäktig ljudbild det lär vara hos Xenod!

Har lyssnat flera gånger där (vi är stort sett grannar) och det låter mycket bra.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav philipbtz » 2016-05-02 01:21

music4ever skrev:
philipbtz skrev:Eftersom Xenods rum är det bästa Ingvar har hört och han även tyckte i56/i64s skulle passa där så skulle jag tippa på att något i den storleken är bra. Rummet börjar som ett 7x9meters garage men efter fix blir mindre. viewtopic.php?f=16&t=58987. Ett rum i den storleken hade varit drömmen helt klart! Fasen vilken mäktig ljudbild det lär vara hos Xenod!

Har lyssnat flera gånger där (vi är stort sett grannar) och det låter mycket bra.


Skrev du på detta forumet under ett annat namn förut kanske? Är det du som sitter med i32s och Y-4? Har du köpt i64s nu? Vad blev det för finish på dom i så fall? Väldigt nyfiken på intryck om du redan bytt högtalare och du är den person jag tänker på :P

Det var ju hemma hos Xenod typ 6 år sedan eller något sånt som jag först hörde Ino (piP samt i28+Y-2). Jag borde verkligen ta mig till Karlstad någon gång. Tänkt på det länge men blir aldrig av.

För övrigt tycker jag du tänker helt rätt angående storleken på rummet. Det skall vara rejält stort för att verkligen kunna utnyttja i64s. Det avståndet jag sitter på nu (3m) är precis så att jag kan få i32:orna att låta riktigt bra. Vid 4-5m som jag också testat blir det en helt annan upplevelse(till det bättre på några punkter). Närgränsen för i32s är ju 2,5 meter men jag tycker att vid 3 så går min egna gräns. i64s har 4m närgräns. Min gissning är att jag personligen iaf hade velat sitta minst 4,5m eller mer ifrån. Har lyssnat hos Komorok och där funkade 4m men vet ej om det är optimalt då jag inte testat. Så ja minst 5m är ett bra riktmärke speciellt om du bygger från grunden. Hade dock varit coolt med ett system med 8-9 meter avstånd tycker jag. Jag känner inte ens till en sådan anläggning men det lär vara mäktigt.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav DVD-ai » 2016-05-02 07:49

Jag hade siktat på så kort lyssningavstånd som möjligt men inte kortare än att det låter "rätt", alltså hade jag nog kört på 4,5-5m och inte mer eller mindre :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-05-02 08:35

Ja med dessa stora högtalare så kan man med fördel ha ett stort rum. Jag har lyssnat hemma hos en del person som har Ino högtalare och minst 5 meters avstånd till högtalare och sedan ytterligare några meter till bakvägg. Det brukar alltid låta väldigt naturligt och med en stor ljudbild. Så 8-9m rum känns vettigt för mig om man har bredden för att matcha.

Jag skulle dock ta denna fråga direkt till Ingvar. Skall du ändå köpa högtalarna av honom, varför inte låta honom rita rummet åt dig samtidigt?

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav music4ever » 2016-05-02 17:46

Självklart så ska Ingvar rita rummet, från grunden. Tänkte bara se om det fanns lite tips på "bra mått" nu när jag samlar info från hustillverkare. Jag vill t ex helst slippa 215 cm i takhöjd som ibland blir.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav music4ever » 2016-05-02 17:50

philipbtz skrev:Skrev du på detta forumet under ett annat namn förut kanske? Är det du som sitter med i32s och Y-4? Har du köpt i64s nu? Vad blev det för finish på dom i så fall? Väldigt nyfiken på intryck om du redan bytt högtalare och du är den person jag tänker på :P

Ja, det stämmer. Inte köpt än men det blir innan flytten. Planen är att flytta 2018.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-05-02 18:39

music4ever skrev:Självklart så ska Ingvar rita rummet, från grunden. Tänkte bara se om det fanns lite tips på "bra mått" nu när jag samlar info från hustillverkare. Jag vill t ex helst slippa 215 cm i takhöjd som ibland blir.

Ok det låter bra. Isf kan han säkerligen svara på vilka mått han tycker är bra.

Jag skulle gärna ha ett rum i ca 9x5x2.5m. Om det är optimalt vet jag dock ej.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav music4ever » 2016-05-02 19:30

Har för mig det fanns någon program online där man kunde få bra de bästa måtten när det gällde minst problem med basen.
Det jag funderar på är om det blir "problem" med säg 3-3,5 meter i tak.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav philipbtz » 2016-05-02 20:01

http://www.mh-audio.nl/RoomDim.asp#calculations

Om du vill ha 3,5 meter i tak är optimala dimensionera

Height 3,5
Width 5,60
Length 8,16

eller

Height 3,5
Width 4,48
Length 5,39

eller

Height 3,5
Width 3,99
Length 4,87

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav RogerGustavsson » 2016-05-02 20:08

Programmen brukar väl utgå ifrån att alla väggar är massiva (icke flexibla)? Tar det programmet hänsyn till var högtalare och lyssnare befinner sig rummet? Ingvar Öhman brukar inte nämna några mått som optimala utan att det blir olika från fall till fall. Hur stort är kontrollrummet i Studio Blue? Hur stort rum har Komorock?

Användarvisningsbild
Cahlis
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2013-11-02
Ort: Göteborg

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav Cahlis » 2016-05-02 20:39

AndreasArvidsson skrev:
music4ever skrev:Självklart så ska Ingvar rita rummet, från grunden. Tänkte bara se om det fanns lite tips på "bra mått" nu när jag samlar info från hustillverkare. Jag vill t ex helst slippa 215 cm i takhöjd som ibland blir.

Ok det låter bra. Isf kan han säkerligen svara på vilka mått han tycker är bra.

Jag skulle gärna ha ett rum i ca 9x5x2.5m. Om det är optimalt vet jag dock ej.


Hur kom du fram till de måtten? Mitt rum är 7x4x2,3m. Lite väl långsmalt enligt Öhman och det stämmer inser jag. Svårt att hitta rätt lyssningsavstånd. I och för sig intressant att flytta runt lite och få nya upplevelser. Sitter just nu vid skrivbordet längst bak i rummet med huvudet ett par dm från bakre väggen. Bra ljud här också. Sitter dock mest strax bakom mitten men där kan bli lite för intensiv diskant vid hög volym. Fast generellt sett bra ljud i hela rummet.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav music4ever » 2016-05-02 20:58

RogerGustavsson skrev:Programmen brukar väl utgå ifrån att alla väggar är massiva (icke flexibla)? Tar det programmet hänsyn till var högtalare och lyssnare befinner sig rummet? Ingvar Öhman brukar inte nämna några mått som optimala utan att det blir olika från fall till fall. Hur stort är kontrollrummet i Studio Blue? Hur stort rum har Komorock?

Jag leker med tanke att väggarna (de inre) ska vara av typ tjock lättbetong. Av högsta vikt för mig är att rummet både är tyst utåt sett, och tyst inåt sett. Tanken är "rum i rum" och tjocka stenväggar för detta. Men det ska självfallet planeras efter Öhmans expertis.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav philipbtz » 2016-05-02 22:41

Min gissning är att det typ av rum du söker finns inte i normala, svenska hus. Eller om det finns så är en eller fler väggar fönster. Du får nog bygga ett hus eller hitta något garage eller liknande. Det lättaste är nog att bygga ett hus eller köpa ett hus med en tomt där du får bygglov att bygga ett till hus.

En sak jag inte har funderat så mycket på tidigare är vilket typ av rum man skall ha om man vill sitta 10 meter ifrån ett par i64s. Det skall ändå gå att sitta så långt ifrån och ändå få en optimal upplevelse. Högtalarna skulle i så fall behöva stå 8,47m isär om man använder sig utav 1,18 regeln. Det skulle innebära att rummet måste vara extremt väl tilltaget. Enligt räknaren på den sidan:
Height 5,5
Width 8,80
Length 12,82

Ofta man har 5,5 meter takhöjd :P Nä det verkar lättare att använda sig utav ett mindre rum med kortare lyssningsavstånd. Och sedan vet jag inte hur man skulle driva högtalarna. Detta är ett litet problem med i56 och i64s. Inte ens RS2000 räcker när man drar på har jag läst..och dra på lär man behöva göra i ett sådant rum vid det avståndet. Bassystemet skulle även det behöva vara typ dubbla Komoroks.

Jag bodde ett tag i en lägenhet som hade 4,2 meter takhöjd. Det var lite väl högt att leva med tycker jag och damm osv. som samlades där uppe behövde man ju ha stege för att få bort..Men ljudet blev lite speciellt där inne...basen blev liksom ja svårt att förklara med det lät väldigt stort. 3,5 meter takhöjd är ändå ett trevligt mått då det skulle ge ett mäktigt intryck av rummet. Och om man då går på räknaren(som kanske har fel inte vet jag) så blir rummet 3,5x5,60x8,16(ca. 46 kvm). Ett sådant rum hade jag kunnat tänka mig, speciellt eftersom jag tror även i32s hade klarat sig bra där tillsammans med 4 slutna 18" basar. Då kan man sitta ca. 5-5,9 meter från högtalarna med dom 4,24-5 meter isär samt ha marginal bakom sittplatsen och bakom högtalarna. Sen har man givetvis ett rum bakom detta rum där projektorn och allt annat står och så styr du allt med en iPad från soffan :lol:

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav music4ever » 2016-05-03 02:25

philipbtz skrev:Min gissning är att det typ av rum du söker finns inte i normala, svenska hus. Eller om det finns så är en eller fler väggar fönster. Du får nog bygga ett hus eller hitta något garage eller liknande. Det lättaste är nog att bygga ett hus eller köpa ett hus med en tomt där du får bygglov att bygga ett till hus.

Ja, det är att bygga från grunden eller bygga om ett dubbelgarage som gäller, som t ex detta 76 kvm stora garage ett par mil utanför Karlstad. http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-vase-karlstads-kommun-hammargatan-7-9056217

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav RogerGustavsson » 2016-05-03 07:24

music4ever skrev:Jag leker med tanke att väggarna (de inre) ska vara av typ tjock lättbetong. Av högsta vikt för mig är att rummet både är tyst utåt sett, och tyst inåt sett. Tanken är "rum i rum" och tjocka stenväggar för detta. Men det ska självfallet planeras efter Öhmans expertis.


Jan Ardstål/Tonkraft gör akustikreglering med hjälp av Leca-block. I källaren på mitt jobb finns ett motionsrums. Ena sidan är i lättbetong och den andra gjuten. Stor skillnad på hur det låter utanför rummet när det körs musik där inne, läckaget ut mot korridoren utanför är helt annorlunda från de båda sidorna.

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav Alexi » 2016-05-03 09:52

Ino's högtalare är byggda för att ta hänsyn till takreflexen och är därför optimerade för en viss takhöjd, tror IÖ skrivit tidigare här att det är spannet 2,1m - 2,6m?
Även om i56 och uppåt är minst känsliga för detta.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav RogerGustavsson » 2016-05-03 12:49

Jag misstänker att många tror att högt till tak är fördelaktigt. Det gäller nog mera vid live akustiskt framförd musik.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav philipbtz » 2016-05-03 13:17

Nja jag tänker att det lättare bli eko eller andra konstigheter men rummet blir schysstare med högre tak, rent estetiskt dvs.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav music4ever » 2016-05-04 01:16

RogerGustavsson skrev:Jag misstänker att många tror att högt till tak är fördelaktigt. Det gäller nog mera vid live akustiskt framförd musik.

Inte jag. Det är snarare att jag ogärna vill ha lågt till tak då det känns instängt.

Användarvisningsbild
Xenod
 
Inlägg: 1225
Blev medlem: 2006-01-08
Ort: Karlstad

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav Xenod » 2016-05-05 10:03

Finns inga program för optimala mått som är nåt att ha tyvärr när en akustiker ändå ska tas in för att optimera det hela. En akustiker kommer vilja bygga basabsorbent(er) modell jättestor om det finns möjligheter och då behöver ursprungsmåtten vara något annat än det programmen räknar ut, för att det ska bli rätt i slutändan!

Ring Ingvar!

PS. Och stanna kvar i kommunen för helvete, jag vill ha cykelavstånd så att man kan dricka öl i ditt rum i framtiden ;)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav RogerGustavsson » 2016-05-05 16:48

Nästan alla akustiker går ju bet på att designa från grunden. Kommer inte ihåg den exakta ordlydelsen när det nya konserthuset skulle invigas här i Jönköping. Något om att en stor del av slutresultatet var inte förutsägbart utan det var en rejäl andel tur inblandat om det skulle bli bra (det blev inte helt lyckat heller). Jag tror inte man ska hänga upp sig på ideala mått men givetsvis finns det "omöjliga" rum. Nu har det visats en del rum på olika audioforum och hur olika de kan se ut är slående. Personlig smak om vad man trivs i är ju väldigt olika, t.o.m. Inom familjen!

Användarvisningsbild
Xenod
 
Inlägg: 1225
Blev medlem: 2006-01-08
Ort: Karlstad

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav Xenod » 2016-05-05 20:02

IÖ har ett extremt bra track-record på sina rum som han designat från grunden, och eftersom music4ever ville anlita honom så är det nog lugnt. Har man också bevistat flera IÖ-rum och vet hur konceptet blir i verkligheten så är det snudd på idiotsäkert sålänge man bygger som ritningarna anger! :) Mitt eget hade iofs ett "skal" på 7x9m runt sig men jag vet minst två andra rum som är byggda som tillbyggnader som brukar omtalas i extremt goda ordalag. Iofs, jag vet ju inte om det har byggs några missfoster som blivit kassa, men jag chansar lite här på att det inte blivit några såna eftersom man aldrig hört talas om dem.

Om jag själv vore akustiker som ritade hemmabiosar och musiklyssningsrum så skulle jag föredra att få välja måtten "fritt" samt materialen i väggarna fritt. Då har man ju lite mer hum om resonansamönstret, ljudisoleringen och förlusterna i väggarna på en gång.

Är väl lite skillnad på hemmabio/musikrum för uppspelning av fonogram jämfört med konsertsalar också. Dels är det inte smårumsakustik längre och dels är det musik som skapas i samma rum som det avlyssnas.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav IngOehman » 2016-05-05 23:12

20% större längd än bredd som slutmål, är en bra start.

Det vill säga, utgångspunkten "ett längre rum än så", är en bra start! :)

För man vill ju ha lite extra rumslängd att kunna slösa bort på att få in basabsorption.

Jag skulle själv vilja ha ett rum som var över 6*7,2 meter, för i64s. Men jag har å andra sidan ju hört dem låta mycket bra även i mindre rum än så. Det handlar väl lite om vad som är möjligt att hitta som grundhus också. Om man inte bygger nytt vill säga.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Nästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster