Rum för i64s, tips?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav Adhoc » 2018-03-19 19:23

Om du ska utnyttja högtalarnas ljudtryckskapacitet och spela starkt, tror jag inte att du med nuvarande ca 5 löpmeter stora fönsterytor blir den populäraste grannen i kommunen.

För bra ljudisolering behövs hög massa och hög styvhet och det har du ju inte med den stora glasfasaden. Det ser inte ut att vara särskilt långt till grannarna, inte kuperat eller täta höga häckar heller Gissningsvis har du 3 mm glas i dina tvåglasfönster. Vikt per/m² lär då ligga kring 7,5 kg. 12,5 mm gipsskiva ligger kring 9 kg /m² och att en regelvägg med 1 st gipsskiva på vardera sidan utan isolering emellan inte är någon höjdare ljudisolationsmässigt har nog många stött på. Då är det ändå oftast regelavstånd 60 cm som styvar upp, dessutom 70 eller 95 mm luftavstånd och det har du inte på fönstren som lär vibrera ordentligt om du drar på lite.

Om kåken är bra i övrigt kan det vara läge att byta fönstren. Tjockare glas och större avstånd mellan rutorna än normalt förbättrar ljudisolationen, det kan också vara ide' att ha olika tjocklek på glasen så dom får olika resonansfrekvenser. Värt att kolla upp prislappar ...

http://energy.extweb.sp.se/ffi/buller.asp

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav music4ever » 2018-03-19 21:30

IngOehman skrev:Möjligheterna ser utmärkta ut!

- - -

Såg också att jag missat en fråga tidigare:


Jag skulle gärna vilja nå Xenod nivå av återgivning, från basen ändå upp, fast med högre SPL förmåga och inte helt mörkt rum.
Jag hoppas det går att fixa med dessa förutsättningar.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav music4ever » 2018-03-19 21:32

paa skrev:
music4ever skrev:Några uppenbara problem man kan direkt se?
Huset är ett 40 år gammalt hus med trädstomme och tegelfasad. T ex, kan det vara ett stor problem med mycket 2-glas fönster ...

Tråkigt det där med tvåglas. Det måste vara något av de sista åren man byggde nytt med tvåglasfönster.
De ger märkbart mycket mer kallras och kallare golv än treglasfönster, frånsett det självklara med värmeförluster och energikostnad.
Men de går ju att byta ut efterhand. De största ger förstås mest förbättring.


Om de läcker för mycket så kan det mycket väl bli nya fönster när jag bygger om.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav Morello » 2018-03-19 21:37

Tycker kåken ser ut att ha god potential i många avseenden. Dubbelgarage är ju en trevlig bonus.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav music4ever » 2018-03-19 22:22

Morello skrev:Tycker kåken ser ut att ha god potential i många avseenden. Dubbelgarage är ju en trevlig bonus.


Ja, det såg bra ut i verkligheten också. 20 minuter till jobbet/mitt gamla hem, 15 min in till karlstad, men för en mycket vettig peng.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav Adhoc » 2018-03-20 00:37

music4ever skrev:
paa skrev:
music4ever skrev:Några uppenbara problem man kan direkt se?
Huset är ett 40 år gammalt hus med trädstomme och tegelfasad. T ex, kan det vara ett stor problem med mycket 2-glas fönster ...

Tråkigt det där med tvåglas. Det måste vara något av de sista åren man byggde nytt med tvåglasfönster.
De ger märkbart mycket mer kallras och kallare golv än treglasfönster, frånsett det självklara med värmeförluster och energikostnad.
Men de går ju att byta ut efterhand. De största ger förstås mest förbättring.


Om de läcker för mycket så kan det mycket väl bli nya fönster när jag bygger om.


Om önskemålen / kraven du skrev på förra sidan är vad som gäller, räcker det knappast med normala köpbara nya fönster. ("Då prioriteringen är: 1. Supertyst in till rummet och tyst ut till "grannarna" 2. Rummet är så "tyst" som möjligt när man spelar i 130 dB.") Tvåglasfönstren kanske isolerar typ kring 30 dB, även om dom byts ut mot moderna är det långt kvar till nivå som är acceptabelt för nära grannar. Siffror jag sett för värstingfönster som påstås isolera bäst har legat kring 50 dB, då är det fortfarande oacceptabelt buller för grannarna.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav Morello » 2018-03-20 12:19

Jag har generösa mängder tvåglasfönster i vardagsrummet - det läcker akustiskt som såll.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav Morello » 2018-03-20 12:21

music4ever skrev:
Morello skrev:Tycker kåken ser ut att ha god potential i många avseenden. Dubbelgarage är ju en trevlig bonus.


Ja, det såg bra ut i verkligheten också. 20 minuter till jobbet/mitt gamla hem, 15 min in till karlstad, men för en mycket vettig peng.


I källaren kan du ju ha en mindre ambitiös "biograf" med CRT-TV, QM10 etc :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav music4ever » 2018-03-20 13:19

Morello skrev:
music4ever skrev:
Morello skrev:Tycker kåken ser ut att ha god potential i många avseenden. Dubbelgarage är ju en trevlig bonus.


Ja, det såg bra ut i verkligheten också. 20 minuter till jobbet/mitt gamla hem, 15 min in till karlstad, men för en mycket vettig peng.


I källaren kan du ju ha en mindre ambitiös "biograf" med CRT-TV, QM10 etc :)


Det är tanken. 8)
Och funkar inte vardagsrummet för hifin så finns dubbelgaraget i värsta fall.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav PekkaJohansson » 2018-03-20 13:42

Huset ser trevligt ut i sig! Jag skulle nog gå på rejäla innerväggar i dubbelgaraget - alternativt bygga ett rum i rummet i vardagsrummet. Ännu hellre skulle jag förlägga det ultimata ljudrummet i en källare. Har du för övrigt kollat bullernivån från E45:an?

Mvh

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav paa » 2018-03-20 17:08

Adhoc skrev:
music4ever skrev:
paa skrev:Tråkigt det där med tvåglas. Det måste vara något av de sista åren man byggde nytt med tvåglasfönster.
De ger märkbart mycket mer kallras och kallare golv än treglasfönster, frånsett det självklara med värmeförluster och energikostnad.
Men de går ju att byta ut efterhand. De största ger förstås mest förbättring.


Om de läcker för mycket så kan det mycket väl bli nya fönster när jag bygger om.


Om önskemålen / kraven du skrev på förra sidan är vad som gäller, räcker det knappast med normala köpbara nya fönster. ("Då prioriteringen är: 1. Supertyst in till rummet och tyst ut till "grannarna" 2. Rummet är så "tyst" som möjligt när man spelar i 130 dB.") Tvåglasfönstren kanske isolerar typ kring 30 dB, även om dom byts ut mot moderna är det långt kvar till nivå som är acceptabelt för nära grannar. Siffror jag sett för värstingfönster som påstås isolera bäst har legat kring 50 dB, då är det fortfarande oacceptabelt buller för grannarna.

Bamsefar hade några specialfönster i en lägenhet där han bodde förut. Jag tror det var en extraruta på kanske 10 mm tjocklek som satt på lite större avstånd från de andra, ev även av laminerat glas. Kanske nån annan som vet detaljerna bättre?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav music4ever » 2018-03-20 17:14

Jag ska åter till en enskild visning imorgon eftermiddag, då ska jag kolla måtten på garaget och lite mer. Det negativa med garaget är att jag vill ha en toalett intill rummet så man inte behöver springa in och ut ur huset. Fast det kanske går att fixa.
Hörde ingen ljud från 45an i söndags, skall lyssna igen efter det imorgon, tack för tipset.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3101
Blev medlem: 2005-04-12

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav schmutziger » 2018-03-20 17:37

Hur ställer du dig till
Grums
Kil
Deje
Etc
Det gick o göra fynd för en del år sen iaf

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav paa » 2018-03-20 17:42

Lite inspiration från Hassesolo's garagebio:
https://www.minhembio.com/hassesolo/81567/
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav music4ever » 2018-03-20 17:50

Jag antar om jag kan vända trappan ner till källaren så kan jag få ett stor rum (med öppen spis) i källaren. Och jag antar jag kanske inte behöver upp med dubbla väggar för ljudisolera då jorden bör göra det mesta av det?

Nu.
källare.jpg
källare.jpg (41.43 KiB) Visad 4380 gånger


Tanken
källarebio.jpg
källarebio.jpg (74.36 KiB) Visad 4380 gånger

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav music4ever » 2018-03-20 17:51

paa skrev:Lite inspiration från Hassesolo's garagebio:
https://www.minhembio.com/hassesolo/81567/


Tackar, har läst den förr. Målet är att jag måste kunna nå till ungefär Xenod nivå på återgivningen, annars så väntar jag till jag finner ett hus som ger mig de förutsättningarna.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav music4ever » 2018-03-20 17:52

schmutziger skrev:Hur ställer du dig till
Grums
Kil
Deje
Etc
Det gick o göra fynd för en del år sen iaf


Grums och Deje går bort då de är för långt bort.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav Maccis » 2018-03-20 22:06

Ta bort trappan och installera hiss........
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav IngOehman » 2018-03-21 08:47

Adhoc skrev:
music4ever skrev:
paa skrev:Tråkigt det där med tvåglas. Det måste vara något av de sista åren man byggde nytt med tvåglasfönster.
De ger märkbart mycket mer kallras och kallare golv än treglasfönster, frånsett det självklara med värmeförluster och energikostnad.
Men de går ju att byta ut efterhand. De största ger förstås mest förbättring.


Om de läcker för mycket så kan det mycket väl bli nya fönster när jag bygger om.


Om önskemålen / kraven du skrev på förra sidan är vad som gäller, räcker det knappast med normala köpbara nya fönster. ("Då prioriteringen är: 1. Supertyst in till rummet och tyst ut till "grannarna" 2. Rummet är så "tyst" som möjligt när man spelar i 130 dB.") Tvåglasfönstren kanske isolerar typ kring 30 dB, även om dom byts ut mot moderna är det långt kvar till nivå som är acceptabelt för nära grannar. Siffror jag sett för värstingfönster som påstås isolera bäst har legat kring 50 dB, då är det fortfarande oacceptabelt buller för grannarna.

Vill bara nämna att reduktionstalet är en teknisk beteckning som anger ytans karakteristiska transmissionsegenskaper således att man (när man har all övrig data också) kan räkna ut vilket faktiskt läckage det blir. Det är INTE en siffra som berättar hur många dB lägre ljudnivå det blir "på andra sidan".

Säger inte att du skrev att det var det, men det du skriver (när önskade ljudtrycksnivåer i rummet och reduktionstal nämns i typ samma andetag) får nog de flesta läsare som inte är akustiker att tro att man kan ta 130 minus 30 (eller minus 50) och få svaret på hur mycket det blir utanför. Men så fungerar det alltså inte.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav music4ever » 2018-03-28 22:13

Huset är köpt. Blir att ta dit Ingvar framöver och bygga ett riktigt bra rum. :D

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav Frisk » 2018-03-28 23:21

Kul och grattis! Nervöst med budgivningar.
Låter som en god plan och stora möjligheter till ett fantastiskt bra ljudrum!

Bokar en lyssningsplats redan nu;) vore kul att höra de största systemen!

Har du vägarna förbi Västerås är du välkommen förbi att lyssna på i32s med infra y8 (så fort de två sista fått en plats och lite koppar...)

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav Adhoc » 2018-03-28 23:32

Instämmer. Kul o grattis till husköpet.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-03-29 00:30

Va skoj. Grattis!

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav music4ever » 2018-03-29 00:47

Tackar. :D

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav jonasp » 2018-03-29 06:58

Stort grattis!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav Almen » 2018-03-29 08:48

Grattis!
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav Morello » 2018-03-29 09:06

Snacka om uppgradering med avseende på yta! Grattis :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav Morgan » 2018-03-29 10:21

Gratulerar. Jag vill varmt rekommendera alternativet att bygga hemmabio nere i källaren. Biomörker lättare att få till, mindre ljud läcker ut till grannarna när du drar på en film kvällstid, färre resonanta fönsterytor, etc. Enda abret är väl takhöjden. Vad har du för takhöjd i källaren respektive vardagsrummet där uppe?
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav philipbtz » 2018-03-30 11:27

Grattis till nya huset!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57175
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav Nattlorden » 2018-03-30 17:53

Morgan skrev:Gratulerar. Jag vill varmt rekommendera alternativet att bygga hemmabio nere i källaren. Biomörker lättare att få till, mindre ljud läcker ut till grannarna när du drar på en film kvällstid, färre resonanta fönsterytor, etc. Enda abret är väl takhöjden. Vad har du för takhöjd i källaren respektive vardagsrummet där uppe?


Takhöjd är väl ett mindre problem med i64s.... i alla fall om man inte tänker sig Atmos/DTS:X/Auro3D-uppsättning.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster