Rum för i64s, tips?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav RogerGustavsson » 2016-05-06 09:18

Xenod skrev:Är väl lite skillnad på hemmabio/musikrum för uppspelning av fonogram jämfört med konsertsalar också. Dels är det inte smårumsakustik längre och dels är det musik som skapas i samma rum som det avlyssnas.


Jo, det är skillnad men ibland är det samma företag som gör jobbet.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav music4ever » 2016-05-07 03:47

Xenod , Målet är att försöka vara kvar i kommunen, om det går ihop ekonomiskt.

IngOehman, Tackar, det var sånt jag vill höra.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav Michael » 2016-05-07 10:40

Planera och tänk till ventilation!

Jag själv gjorde 'fel', så jag kommer 'vända' rören. Jag föreslår tilluft framme vid högtalarna och frånluft bakom lyssnarplats. Dels för att jag är extremt känslig för kalldrag i bakhuvudet. Om man har en stor basabsorbent med mycket dämpmaterial som släpper ifrån sig emissioner/lukt, så är det fiffigt med utsug där.

Ta till extra ljudämpare.

//Michael

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav IngOehman » 2016-05-07 14:48

Alexi skrev:Ino's högtalare är byggda för att ta hänsyn till takreflexen och är därför optimerade för en viss takhöjd, tror IÖ skrivit tidigare här att det är spannet 2,1m - 2,6m?
Även om i56 och uppåt är minst känsliga för detta.

Nej, något sådant optimerande finns inte, däremot kan tak vara "lagom" höga för aktuellt lyssningsavstånd.

Och är de inte det så kan man avhjälpa problemet antingen genom att ändra takhöjden eller också hanterar man det genom att ge taket rätt sorts diffusion således att problemet blir tillrättat.


Utöver det så finns det en hänsyn tagen till helvågsresonansen mellan golv och tak i konstruktionen av högtalarna, som gör att takhöjder i intervallet 2,1 till 3,5 meter är lämpligt. Lägre takhöjd än så är aldrig jättebra, men högre kan fungera utmärkt, om man tar hänsyn till det i den övriga konstruktionen av rummet.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav Alexi » 2016-05-07 16:38

Ok, då var det nog den senare delen jag hade läst och fått felvänt.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav music4ever » 2016-05-09 00:11

Michael skrev:Planera och tänk till ventilation!

Jag själv gjorde 'fel', så jag kommer 'vända' rören. Jag föreslår tilluft framme vid högtalarna och frånluft bakom lyssnarplats. Dels för att jag är extremt känslig för kalldrag i bakhuvudet. Om man har en stor basabsorbent med mycket dämpmaterial som släpper ifrån sig emissioner/lukt, så är det fiffigt med utsug där.

Ta till extra ljudämpare.

//Michael

Ja, detta är extremt viktigt och jag lär återkomma med frågor när det blir av. Då prioriteringen är:
1. Supertyst in till rummet och tyst ut till "grannarna"
2. Rummet är så "tyst" som möjligt när man spelar i 130 dB.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav music4ever » 2016-10-07 20:13

IngOehman skrev:20% större längd än bredd som slutmål, är en bra start.

Det vill säga, utgångspunkten "ett längre rum än så", är en bra start! :)

För man vill ju ha lite extra rumslängd att kunna slösa bort på att få in basabsorption.

Jag skulle själv vilja ha ett rum som var över 6*7,2 meter, för i64s. Men jag har å andra sidan ju hört dem låta mycket bra även i mindre rum än så. Det handlar väl lite om vad som är möjligt att hitta som grundhus också. Om man inte bygger nytt vill säga.


Vh, iö

Är det någon skillnad att ha basabsorptionen i slutet av rummet vs ha den i taket? Om vi talar samma kvm/mängd.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav philipbtz » 2016-10-08 09:26

Min gissning är ja. Dämp i taket lär inte kunna dämpa så bra djupt ner i frekvens då du inte kan göra det så tjockt. Men främst tror jag det är att studsen tar för lång tid innan den dämpas även om du har samma mängd dämp. Men väldigt intressant om detta är möjligt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav Nattlorden » 2016-10-08 10:28

music4ever skrev:
Michael skrev:Planera och tänk till ventilation!

Jag själv gjorde 'fel', så jag kommer 'vända' rören. Jag föreslår tilluft framme vid högtalarna och frånluft bakom lyssnarplats. Dels för att jag är extremt känslig för kalldrag i bakhuvudet. Om man har en stor basabsorbent med mycket dämpmaterial som släpper ifrån sig emissioner/lukt, så är det fiffigt med utsug där.

Ta till extra ljudämpare.

//Michael

Ja, detta är extremt viktigt och jag lär återkomma med frågor när det blir av. Då prioriteringen är:
1. Supertyst in till rummet och tyst ut till "grannarna"
2. Rummet är så "tyst" som möjligt när man spelar i 130 dB.


Nedgrävt med sand runtom/ovanpå.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav DVD-ai » 2016-10-08 11:21

Bygga en bunker under marken, 1m tjocka väggar i betong och någon meter utfyllnad med sand runt/över :lol:


Själv vill jag ha ett lyssningsrum som är över mark och med mycket fönster på båda sidor om lyssningsplats, ganska högt i tak och absolut ljust och trivsamt med sköna naturfärger.
Hur detta ska kombineras med högsta möjliga ljudkvalitet får man lösa, spännande installationer och custom lösningar räknar jag med att det bli den dagen så jag kanske, eventuellt, förhoppningsvis har råd att köpa hus någonstans där jag vill bo.

Eftersom ett bra lyssningsrum i närheten av stockholm kostar ca >6000000 så är det tveksamt att detta kommer att hända dom närmaste "jätte många" åren. :roll:
Men man KAN ha tur och få tag på ett hus med någorlunda vettiga förutsättningar för ca >5000000kr, hmmm Man får nog nöjs sig med att det i alla fall är ett hus och kan då med nöd och näppe komma undan med >4000000kr.
Eller så får man acceptera att ej marknaden är till för medelinkomsttagare och köpa sig en bostadsrätt om man ska bo någorlunda centralt. :lol:
Eller bo hopplöst "off" för att komma ner på mer hanterbara <4000000kr för ett hus. :wink:

Ibland så tycker jag det är väldigt synd att jag är uppvuxen i Stockholm, nu har man ju vänner och dom man bryr sig om här.
Så att flytta långt bort från idiotin är inte direkt aktuellt heller, lättast hade varit om man vuxit upp i en mindre stad.

Aja jag ska inte klaga för de kunde ju vara värre! 8)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav paa » 2016-10-08 12:02

music4ever skrev:
IngOehman skrev:20% större längd än bredd som slutmål, är en bra start.

Det vill säga, utgångspunkten "ett längre rum än så", är en bra start! :)

För man vill ju ha lite extra rumslängd att kunna slösa bort på att få in basabsorption.

Jag skulle själv vilja ha ett rum som var över 6*7,2 meter, för i64s. Men jag har å andra sidan ju hört dem låta mycket bra även i mindre rum än så. Det handlar väl lite om vad som är möjligt att hitta som grundhus också. Om man inte bygger nytt vill säga.


Vh, iö

Är det någon skillnad att ha basabsorptionen i slutet av rummet vs ha den i taket? Om vi talar samma kvm/mängd.

Pratar du om tjock mineralullsabsorbent eller basfälla typ helmholtz?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Foffe
 
Inlägg: 315
Blev medlem: 2014-07-16
Ort: Småland

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav Foffe » 2016-10-08 20:46

DVD-ai skrev:Bygga en bunker under marken, 1m tjocka väggar i betong och någon meter utfyllnad med sand runt/över :lol:


Själv vill jag ha ett lyssningsrum som är över mark och med mycket fönster på båda sidor om lyssningsplats, ganska högt i tak och absolut ljust och trivsamt med sköna naturfärger.
Hur detta ska kombineras med högsta möjliga ljudkvalitet får man lösa, spännande installationer och custom lösningar räknar jag med att det bli den dagen så jag kanske, eventuellt, förhoppningsvis har råd att köpa hus någonstans där jag vill bo.

Eftersom ett bra lyssningsrum i närheten av stockholm kostar ca >6000000 så är det tveksamt att detta kommer att hända dom närmaste "jätte många" åren. :roll:
Men man KAN ha tur och få tag på ett hus med någorlunda vettiga förutsättningar för ca >5000000kr, hmmm Man får nog nöjs sig med att det i alla fall är ett hus och kan då med nöd och näppe komma undan med >4000000kr.
Eller så får man acceptera att ej marknaden är till för medelinkomsttagare och köpa sig en bostadsrätt om man ska bo någorlunda centralt. :lol:
Eller bo hopplöst "off" för att komma ner på mer hanterbara <4000000kr för ett hus. :wink:

Ibland så tycker jag det är väldigt synd att jag är uppvuxen i Stockholm, nu har man ju vänner och dom man bryr sig om här.
Så att flytta långt bort från idiotin är inte direkt aktuellt heller, lättast hade varit om man vuxit upp i en mindre stad.

Aja jag ska inte klaga för de kunde ju vara värre! 8)


Det är tyvärr inte tokbilligt i de mindre städerna heller. I Växjö, småland hittar du hus från 3-3,5 mkr. En tvåa får du från ca 1,5 mkr beroende på läge. Men kan man tänka sig en håla utanför växjö (3-4 mil utanför) DÅ kan man få ett helt hus för under 1 mkr! Enda problemet är att man inte vill bo där.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav Nattlorden » 2016-10-08 21:48

Är där bara fiber och man kan jobba hemifrån, så hade jag hellre suttit uppe i de småländska skogarna och jobbat än i malmö centrum.... Tror vi kommer att få en deurbanisering snart... Jag själv skulle gärna haft en tio ggr större tomt att odla på nu när jag fått smak på det...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav paa » 2016-10-09 00:12

Foffe skrev:
DVD-ai skrev:Men kan man tänka sig en håla utanför växjö (3-4 mil utanför) DÅ kan man få ett helt hus för under 1 mkr! Enda problemet är att man inte vill bo där.

Men prisutvecklingen är så mycket sämre på landsbygden, så det kan på sikt vara en bra affär trots allt att köpa de överprissatta bostäderna i städerna i stället för hus som inte stiger i värde.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav Conan » 2016-10-10 06:34

paa skrev:Men prisutvecklingen är så mycket sämre på landsbygden, så det kan på sikt vara en bra affär trots allt att köpa de överprissatta bostäderna i städerna i stället för hus som inte stiger i värde.


Vete tusan... Har ett halvt öga på villapriserna här i närheten (södra stor-Stockholm), och just nu känns det rent löjligt; 3,5 millar för en jädrans koja ute i skogen och där ingen har bytt ytskikten i huset (eller knappt underhållit kåken) sen 70-talet - och sen ska det budas också... Det finns liksom ingen alls koppling mellan värde & pris och det är fortfarande alldeles för lätt & billigt att låna pengar för husköp.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav philipbtz » 2016-10-10 08:48

Kanske värt att flytta ifrån Stockholm?

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav IngOehman » 2016-10-10 18:05

Tittar man på prisutvecklingsfaktorerna så skall man väl flytta till storstäder så fort det går, och sen bo där så länge som möjligt. :)

Men jag menar nog att det är en bättre ide att bosätta sig där man trivs.

Och jag skulle heller inte vilja vifta bort risken att det plötsligt kommer en krasch, och gör det det så är nog Stockholm det ställe där man minst gärna skall bo...

Nu säger ju alla att det kommer inte någon krasch, men det se de ju på 70-talet och halvvägs in på 80-talet, och sen kom kraschen. Bostädernas värde sjönk till 50-60% av vad de varit ett halvår tidigare. Det tog många år innan det återhämtat sig.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav philipbtz » 2016-10-10 19:37

Jo det är klart. Man vill ju helst bo iaf i närheten av där priserna stiger kraftigt. Risken med att köpa i ett för oattraktivt/billigt område är att man inte får så mycket värdeökning av bostaden. Men samtidigt tycker jag inte heller att man skall bo kvar i en lägenhet i massa år för att det är för dyrt med villa i storstaden. Dvs om man nu vill bo i villa. Då kan det vara värt att flytta på sig några mil. Och det dyraste man kan göra är att hyra en lägenhet. Det är en ren förlustaffär rent ekonomiskt. Men det är ju värt det om det är precis där man vill bo :)

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav Adhoc » 2016-10-10 20:04

1986 när jag köpte min 2:a barre låg räntan på 17 a' 18 % och det var ingen topplåneränta då. Om det skulle dra iväg åt det hållet igen och bara med "några procent" skulle det säkert bli kärvt för en del. Mellan -92 till -98 var heller inga bra år för många som fick sälja med förlust, pga uppsägning, skilsmässa eller vad orsaken nu kunde vara. Så visst går även hus- och lägenhetspriser i cykler. Det är nog snarare att det varit en osedvanligt lång prisuppgång med samtidigt låga räntor för att stimulera ekonomin och konsumtionen i samhället.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav paa » 2016-10-10 23:20

IngOehman skrev:Tittar man på prisutvecklingsfaktorerna så skall man väl flytta till storstäder så fort det går, och sen bo där så länge som möjligt. :)

Men jag menar nog att det är en bättre ide att bosätta sig där man trivs.

Och jag skulle heller inte vilja vifta bort risken att det plötsligt kommer en krasch, och gör det det så är nog Stockholm det ställe där man minst gärna skall bo...

Nu säger ju alla att det kommer inte någon krasch, men det se de ju på 70-talet och halvvägs in på 80-talet, och sen kom kraschen. Bostädernas värde sjönk till 50-60% av vad de varit ett halvår tidigare. Det tog många år innan det återhämtat sig.


Vh, iö

Att bo där man trivs, med avbetalda lån innan man går i pension, är säkert ett bra mål att sträva efter.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav philipbtz » 2016-10-10 23:21

Ok jag ändrar mig till att det är en av de smartaste riskerna man kan ta. Det är alltid en risk men man måste ändå ta risker för att komma framåt. Givetvis skall man ju inte låna till bristningsgränsen heller.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav Conan » 2016-10-11 06:21

Adhoc skrev:Mellan -92 till -98 var heller inga bra år för många som fick sälja med förlust, pga uppsägning, skilsmässa eller vad orsaken nu kunde vara.


En kompis tvingades avyttra relativt nya brf-radhuset under den perioden pga skilsmässa. Han fick lämna över nyckeln utan betalning för att nån skulle ta över, men fick ändå 5 000:- som plåster på såret eftersom han nyligen hade installerat en my, motordriven markis. Värdet på det radhuset nu är säkert uppe i 2 MSEK.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav music4ever » 2018-03-18 23:42

IngOehman skrev:20% större längd än bredd som slutmål, är en bra start.

Det vill säga, utgångspunkten "ett längre rum än så", är en bra start! :)

För man vill ju ha lite extra rumslängd att kunna slösa bort på att få in basabsorption.

Jag skulle själv vilja ha ett rum som var över 6*7,2 meter, för i64s. Men jag har å andra sidan ju hört dem låta mycket bra även i mindre rum än så. Det handlar väl lite om vad som är möjligt att hitta som grundhus också. Om man inte bygger nytt vill säga.


Vh, iö


Har idag varit och kolla på ett hus som jag är intresserad av. Speciellt två (,5) rum är intressanta om man slår ner väggen.
Så här ser det ut nu.
övervån1.jpg
övervån1.jpg (41.5 KiB) Visad 3918 gånger


När jag smög runt med lasermätaren så fick jag fram ca 5,7 meter i bredd och ca 9 meter på längden om man slår ner väggen.
övervån2.jpg
övervån2.jpg (63.07 KiB) Visad 3918 gånger

Eller alternativet med en lite "biograf lounge" som man kan få upp lite trivsamma posterns, filmer, skivor mm och få "rätt" mått.
övervån3.jpg
övervån3.jpg (49.06 KiB) Visad 3918 gånger


Några uppenbara problem man kan direkt se?
Huset är ett 40 år gammalt hus med trädstomme och tegelfasad. T ex, kan det vara ett stor problem med mycket 2-glas fönster som kommer hamna bakom högtalarna, för ljudet i rummet och spridningen av ljudet till grannarna?

vardagsrum.jpg
vardagsrum.jpg (282.35 KiB) Visad 3918 gånger


Vad tror ni? Finns det möjlighet att få till det riktigt bra med i32s alt i64s?

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav IngOehman » 2018-03-19 10:30

Möjligheterna ser utmärkta ut!

- - -

Såg också att jag missat en fråga tidigare:
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav IngOehman » 2018-03-19 10:38

music4ever skrev:
IngOehman skrev:20% större längd än bredd som slutmål, är en bra start.

Det vill säga, utgångspunkten "ett längre rum än så", är en bra start! :)

För man vill ju ha lite extra rumslängd att kunna slösa bort på att få in basabsorption.

Jag skulle själv vilja ha ett rum som var över 6*7,2 meter, för i64s. Men jag har å andra sidan ju hört dem låta mycket bra även i mindre rum än så. Det handlar väl lite om vad som är möjligt att hitta som grundhus också. Om man inte bygger nytt vill säga.


Vh, iö

Är det någon skillnad att ha basabsorptionen i slutet av rummet vs ha den i taket? Om vi talar samma kvm/mängd.

Ja, ibland. Det beror på.

Bakre väggen är alltid bäst, men det går ju inte alltid att göra det så.

Lite förenklat kan man säga att en odämpad bakre vägg, om dess yta är så stor att den i sig är en planvågsreflektor för aktuellt resonansproblem, gör att en takabsorbent sämre, mycket sämre.

Så ju långsmalare ett rum är desto mindre roll spelar det om en basabsorbent sitter i bakre väggen eller i taken (så länge den gör det långt, långt bak i rummet. Eller tvärtom - ju närmare en kvadrat desto omöjligare blir det att få en takabsorbent att duga.

Bra rum, de bästa, har inte långsmala former. Därför har de bra rummen även gärna bakväggsabsorbent.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav Morello » 2018-03-19 10:51

Ligger kåken i Skoghall eller annorstädes?

Tror den där korridoren i ena förslaget kan bli problematisk med avseende på värme, då hälften av rummets radiatorer hamnar just i korridoren.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav paa » 2018-03-19 11:11

music4ever skrev:Några uppenbara problem man kan direkt se?
Huset är ett 40 år gammalt hus med trädstomme och tegelfasad. T ex, kan det vara ett stor problem med mycket 2-glas fönster ...

Tråkigt det där med tvåglas. Det måste vara något av de sista åren man byggde nytt med tvåglasfönster.
De ger märkbart mycket mer kallras och kallare golv än treglasfönster, frånsett det självklara med värmeförluster och energikostnad.
Men de går ju att byta ut efterhand. De största ger förstås mest förbättring.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav IngOehman » 2018-03-19 11:16

Att radiatorerna hamnar på andra sidan väggen har ingen betydelse.

Den nya väggen är en innervägg, sådana kyler inte om det är lika varmt på andra sidan, det vill säga inte är kallt i korridoren.

Kort sagt - man behöver typ ALDRIG element på innerväggar.


Avsett vilket finns lösningar på allt. Och det är ju heller inte läge att bestämma hur det skall byggas innan huset ens är köpt. ;)

Men diskussionen om vad som kan göras är förvisso bra.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav PerStromgren » 2018-03-19 14:56

Morello skrev:Ligger kåken i Skoghall eller annorstädes?


Annorstädes: Edsvalla.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Rum för i64s, tips?

Inläggav Morello » 2018-03-19 15:10

PerStromgren skrev:
Morello skrev:Ligger kåken i Skoghall eller annorstädes?


Annorstädes: Edsvalla.



Ungefär 1/5-/10 av priset för motsv villa i Stockholm.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: _Stefan_ och 7 gäster