Tillbyggnad

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Anders J
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 2015-08-07
Ort: Ösmo

Tillbyggnad

Inläggav Anders J » 2016-05-18 10:25

Jag har en tillbyggnad på vårt hus, ett sådant där "Bauhaustimmerhus" av 2-tums spontat virke, förhöjt med ett antal extra "stockvarv".

Ett rum 3,80 x 3,30 m, öppet ända upp i taket (med snedtak) till 3,50 m höjd. Som jag spelar folkmusik på fiol med en eller ett par kompisar så är det ett subjektivt riktigt behagligt rum att musicera i. Man hör sig själv och sina medspelare på ett behagligt sätt utan att få den där obehagliga känslan av att det "slår över". Där har även sjungits kvartett till sångarnas belåtenhet på samma vis. Där har nog hittills inte vistats någon musikalstrare som exciterat rummets resonanser, fast min fars gamla piano också står där.

I byggnaden finns också ett angänsande litet rum, rent kubistiskt, 2,2 m på alla tre ledder.

Jag inser att det är fasligt småskaligt, men man kan idka kammarmusik i mindre skala och evt kunna tänka sig att ha det lilla rummet som ett mycket litet kontrollrum. Med tonvikt på litet då. Men jag har ju byggnaden med rummen och om jag skiter i alla andra hänsyn och vill ha maximalt tydlig lyssning i det lilla rummet, hur gör jag då?

Jag har ju svårt att placera mig själv, högtalare eller egentligen något alls särdeles långt från någon vägg och får antagligen tänka mig att dämpa ner det rejält.

Slutligen då själva frågan, skulle man komma för nära t ex ett par piP för att det ska vara meningsfullt? Jag anar ett jakande svar allaredan...

I så fall, fortfarande utan andra hänsyn, vad annars skulle man försöka med?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Tillbyggnad

Inläggav darkg » 2016-05-18 11:13

Kanske sitta diagonalt i ett hörn?
Don’t just do something, sit there.

Anders J
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 2015-08-07
Ort: Ösmo

Re: Tillbyggnad

Inläggav Anders J » 2016-05-18 12:09

Jag provade att köra diagonalt i vardagsrummet, vilket blev förvirrande med konstig rumsuppfattning. Det var ju ett normalt rum med i huvudsak hårda väggar. Men visst, om jag dämpar ned rummet rejät, Ökningen i lyssningsavstånd blir likväl inte jättestor.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Tillbyggnad

Inläggav DVD-ai » 2016-05-18 16:16

Om det är någon högtalare som borde vara lämplig så är det ju piP :)
Du kan med god behållning sitta på 1m med dom små rackarna ;)
Men om du kan få till 1,5m så är det sjukt bra, kan du få till 1-1,5m lyssningsavstånd så är det fullt tillräckligt för att det inte ska vara något problem... ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Anders J
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 2015-08-07
Ort: Ösmo

Re: Tillbyggnad

Inläggav Anders J » 2016-06-10 21:22

piPskit.jpg
piPskit.jpg (55.86 KiB) Visad 1466 gånger

Nu har även jag gjort en utflykt till en känd lokal. Det har diskuterats så mycket om fanér här så jag undrar om inte det allra mest utstuderade vore att ytbehandla med äkta knivskuren MDF-fanér?

Eller kanske en glad mattsvart kulör!

Anders J
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 2015-08-07
Ort: Ösmo

Re: Tillbyggnad

Inläggav Anders J » 2016-07-06 13:52

Nu är jag på gång. Det finns ingen ambition med möbelfinish 'a la Malmsten som i en annan lång tråd här, utan grejen är ju hur det låter.

Tänkte nu inte ha dem trärena (typ oljad mdf...) utan tänkte ha dem i en glad, ljus och trevlig mattsvart kulör. Håller på med spcakel och grundfärg just nu, men det är märkligt vilken skillnad det är på "fiberriktningen" i mdf, hade inte väntat mig att medf:en skulle suga på det viset.

Funderade ett tag på det ekologiska, typ äggtempera eller ren linoljefärg, men vill inte riktigt ha synliga penseldrag, någon måtta får det ändå vara på allt.

Anders J
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 2015-08-07
Ort: Ösmo

Re: Tillbyggnad

Inläggav Anders J » 2016-07-08 23:09

Så. provlyssnat nu, men alltså i vardagsrummet och med samma placering/möblemang som OA12:orna.

Första intrycken så långt:
- piPs har litet högre känslighet (OA12:orna är modifierade med SB Satori, T22 och filter á la Anders Forsberg)
- piPs går litet längre ned i basen.
- piPs ger en tydligare stereobild.
- OA12 är en väldigt bra högtalare och passar rummet och dess möblemang alldeles förträffligt

Alla mina observationer så långt var egentligen väntade och logiska. Jag vet inte hur de nya spelar in sig, men tolvorna behövde många timmar efter elementbytet.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Tillbyggnad

Inläggav DVD-ai » 2016-07-09 12:50

min upplevelse är att piPs går tämligen snabbt att spela in, diskanten låter riktigt otrevligt till en början men mjuknar ganska snart och basen är grötig med klarnar snart den med :)
sedan förfinas ljudet lite vartefter ett tag men det jobbiga försvinner rätt snabbt!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"


Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster