i6 plus prof X-2 i denna planlösning?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: i6 plus prof X-2 i denna planlösning?

Inläggav bassman » 2017-09-05 11:16

AndreasArvidsson skrev:Wow det där var något alldeles extra. Fantastiskt spännande :o



+1 ja verkligen coolt!

Kommer det inte att smula och drälla massor när det torkar? Eller är mossan behandlad på nåt sätt att vara fortsatt mjuk?
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: i6 plus prof X-2 i denna planlösning?

Inläggav Elfsberg » 2017-09-05 12:04

FY FAN VAD COOLT!!!!

(Finns det i grått?)
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
guwt
 
Inlägg: 93
Blev medlem: 2009-08-24

Re: i6 plus prof X-2 i denna planlösning?

Inläggav guwt » 2017-09-05 14:38

Stef skrev:Ja, något litet stänk av färg på golvet har jag väl lyckats hitta. Men det är väldigt lätt att få bort, bara att skrapa lite och torka med fuktigt papper.

Sambon som är väldigt intresserad av växter och odling i allmänhet hade en ide om en "mossvägg". Och jag ville ha absorbenter på väggarna bakom högtalarna. Resultatet blev det här 8) :)


95mm Rockwool och några cm med torkad mossa.


Byggbilder / beskrivning att bjuda på?
Verkligen annorlunda och riktigt trevligt!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: i6 plus prof X-2 i denna planlösning?

Inläggav paa » 2017-09-05 15:31

Var kan man få plocka sån där mossa?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: i6 plus prof X-2 i denna planlösning?

Inläggav RMA » 2017-09-05 19:37

Fränt :) .

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: i6 plus prof X-2 i denna planlösning?

Inläggav darkg » 2017-09-05 19:48

bassman skrev:
AndreasArvidsson skrev:Wow det där var något alldeles extra. Fantastiskt spännande :o



+1 ja verkligen coolt!

Kommer det inte att smula och drälla massor när det torkar? Eller är mossan behandlad på nåt sätt att vara fortsatt mjuk?


Eller sprejar man den titt som tätt och lyckas undvika att blöta ner väggen? Frågorna hopar sig.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Stef
 
Inlägg: 203
Blev medlem: 2003-10-10
Ort: Oslo

Re: i6 plus prof X-2 i denna planlösning?

Inläggav Stef » 2017-09-05 20:10

Kul med sådan respons på mossväggen :D Tack.

Jag hittar inga bilder från byggandet själv, ska höra med sambon när hon kommer hem. Det är helt enkelt en träram i en form så att det matchar mot bänken. Så här i efterhand kanske jag skulle byggt den helt upp till taket. Men men. Alla hörn är skruvade med vinkeljärn från Biltema. Det sitter också några tunna lektbrädor på tvären, dom gör nog egentligen inte så mycket nytta utan det är vinkeljärnen som gör jobbet så att säga. Träramen är valnötsbetsad. Baksidan av ramen är täck av ett tyg. Efter att ha lagt i rockwool "framifrån" sattes ett tyg där också som häftades fast i brädorna.

På det här fronttyget limmade vi sedan mossan. Blev en blandning av smältlim och tec7. Det gick åt mycket mossa och mycket lim innan det var färdigt. All cred till sambon för detta jobb 8)

Mossan är plockad i skogen runtomkring, lite överallt. Och sedan torkad innan den limmades på plats...

Visst ramlar det lite "bös" men inte så mycket så länge man inte pillar på den. Vattnar inte, vi hoppas att den håller sig grön länge ändå. Tror faktiskt den kommer göra det.

"Kommersiella" mossväggar, finns en på Gardermoen t ex, har vi hört är balsamerade.

Användarvisningsbild
Stef
 
Inlägg: 203
Blev medlem: 2003-10-10
Ort: Oslo

Re: i6 plus prof X-2 i denna planlösning?

Inläggav Stef » 2017-09-05 20:16

Elfsberg skrev:FY FAN VAD COOLT!!!!

(Finns det i grått?)


Tack :D

Vet inte riktigt hur jag ska tolka frågan. Grå mossa finns ju.. Men det ser ju ganska annorlunda ut än det här.

Var förresten på en restaurang i somras som hade ett "mossgolv". En heltäckningsmatta som skulle se ut som granit med mossa på - den var grå, och lite cool.
https://www.hovenloen.no/restaurant/

Användarvisningsbild
mhr1229
 
Inlägg: 389
Blev medlem: 2016-11-03
Ort: Vallentuna

Re: i6 plus prof X-2 i denna planlösning?

Inläggav mhr1229 » 2017-09-06 21:09

Superläckert!

Det är inte så att man måste gå och vattna mossan för att den inte ska torka och tappa färgen? Kan ju bli lite svårt när den är vertikalt monterad. Eller det kanske bara blir som med adventsljusstakesmossan (se där ett nytt ord!) - den bara stelnar och håller sen i evighet.
Frilansskribent i Hifi & Musik

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: i6 plus prof X-2 i denna planlösning?

Inläggav Conan » 2017-09-07 06:24

stef skrev:På det här fronttyget limmade vi sedan mossan. Blev en blandning av smältlim och tec7. Det gick åt mycket mossa och mycket lim innan det var färdigt. All cred till sambon för detta jobb

Mossan är plockad i skogen runtomkring, lite överallt. Och sedan torkad innan den limmades på plats...


Hmmm... alltså... jag känner mig inte helt överförtjust över att ni har samlat in mossa i skogen för att limma på en ljudabsorbent. Mossa är långsamtväxande och bör få vara kvar i skogen i möjligaste mån. Det finns också fridlysta arter, och hoppas ni har koll på vad det är för mossa ni plockat? Det ingår inte i allemansrätten att samla in stora mängder mossa, varken för försäljning eller för eget bruk.

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: i6 plus prof X-2 i denna planlösning?

Inläggav Elfsberg » 2017-09-09 19:22

Man får leta upp nån sorglig gräsmatta bara.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: i6 plus prof X-2 i denna planlösning?

Inläggav i » 2017-09-09 19:36

Conan skrev:
stef skrev:På det här fronttyget limmade vi sedan mossan. Blev en blandning av smältlim och tec7. Det gick åt mycket mossa och mycket lim innan det var färdigt. All cred till sambon för detta jobb

Mossan är plockad i skogen runtomkring, lite överallt. Och sedan torkad innan den limmades på plats...


Hmmm... alltså... jag känner mig inte helt överförtjust över att ni har samlat in mossa i skogen för att limma på en ljudabsorbent. Mossa är långsamtväxande och bör få vara kvar i skogen i möjligaste mån. Det finns också fridlysta arter, och hoppas ni har koll på vad det är för mossa ni plockat? Det ingår inte i allemansrätten att samla in stora mängder mossa, varken för försäljning eller för eget bruk.


Med tanke på vad som sker vid skogsavverkning - vilket sker för ung >95% av all skog (med mossa) - så är personlig mossplockning som att spotta i havet.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: i6 plus prof X-2 i denna planlösning?

Inläggav darkg » 2017-09-10 00:02

i skrev:
Conan skrev:
stef skrev:På det här fronttyget limmade vi sedan mossan. Blev en blandning av smältlim och tec7. Det gick åt mycket mossa och mycket lim innan det var färdigt. All cred till sambon för detta jobb

Mossan är plockad i skogen runtomkring, lite överallt. Och sedan torkad innan den limmades på plats...


Hmmm... alltså... jag känner mig inte helt överförtjust över att ni har samlat in mossa i skogen för att limma på en ljudabsorbent. Mossa är långsamtväxande och bör få vara kvar i skogen i möjligaste mån. Det finns också fridlysta arter, och hoppas ni har koll på vad det är för mossa ni plockat? Det ingår inte i allemansrätten att samla in stora mängder mossa, varken för försäljning eller för eget bruk.


Med tanke på vad som sker vid skogsavverkning - vilket sker för ung >95% av all skog (med mossa) - så är personlig mossplockning som att spotta i havet.


Mossor växer nog inte så långsamt ändå, men lokalt kan det absolut bli fult. Mossa plockar man kanske dessutom gärna i en trevlig nära skog som därmed riskerar att förfulas. Det är kanske hellre att jämföra med att skita i poolen än att spotta i havet; ganska obetydligt i det stora hela, men nog så trist för folk just där.

Jag har tyvärr ingen källa på att mossa växer bättre än vad som allmänt förmodas.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Stef
 
Inlägg: 203
Blev medlem: 2003-10-10
Ort: Oslo

Re: i6 plus prof X-2 i denna planlösning?

Inläggav Stef » 2017-09-10 00:25

Conan skrev:Hmmm... alltså... jag känner mig inte helt överförtjust över att ni har samlat in mossa i skogen för att limma på en ljudabsorbent. Mossa är långsamtväxande och bör få vara kvar i skogen i möjligaste mån. Det finns också fridlysta arter, och hoppas ni har koll på vad det är för mossa ni plockat? Det ingår inte i allemansrätten att samla in stora mängder mossa, varken för försäljning eller för eget bruk.


Hmmm...alltså... måste säga att din kritik känns lite småaktig 8)

Den absoluta merparten av mossan är plockad i skog som vi äger. Och jag kan tala om att det finns mycket mossa i skogen, det är inte direkt så man behöver leta... och det är snack om några få kvadratmeter totalt som vi samlat ihop, inte direkt "stora mängder" imo. Spåren vi lämnade efter oss är väldigt knappa, knappt synliga vill jag påstå, då det plockades lite här och lite där.

Om man jämför med skogsavverkning som nämndes, eller spåren vilka vildsvin, som härjar i samma skog, lämnar efter sig så är det verkligen en piss i nilen...

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: i6 plus prof X-2 i denna planlösning?

Inläggav Conan » 2017-09-10 09:01

Stef skrev:
Conan skrev:Hmmm... alltså... jag känner mig inte helt överförtjust över att ni har samlat in mossa i skogen för att limma på en ljudabsorbent. Mossa är långsamtväxande och bör få vara kvar i skogen i möjligaste mån. Det finns också fridlysta arter, och hoppas ni har koll på vad det är för mossa ni plockat? Det ingår inte i allemansrätten att samla in stora mängder mossa, varken för försäljning eller för eget bruk.


Hmmm...alltså... måste säga att din kritik känns lite småaktig 8)

Den absoluta merparten av mossan är plockad i skog som vi äger. Och jag kan tala om att det finns mycket mossa i skogen, det är inte direkt så man behöver leta... och det är snack om några få kvadratmeter totalt som vi samlat ihop, inte direkt "stora mängder" imo. Spåren vi lämnade efter oss är väldigt knappa, knappt synliga vill jag påstå, då det plockades lite här och lite där.

Om man jämför med skogsavverkning som nämndes, eller spåren vilka vildsvin, som härjar i samma skog, lämnar efter sig så är det verkligen en piss i nilen...


Vaddå småaktig!? Jag tycker bara att man inte helt okritiskt ska heja på när nån plockar flera kvadratmeter mossa till att sätta på en ljudabsorbent. Det är säkert så att du inte förväntade dig att nån skulle vara kritisk mot ditt projekt, men det är väl bara att hacka i dig utan att för den skull kalla kritiken småaktig.

Om du är markägare så gör ju detta saken bättre såklart, men det finns en anledning till att mossa enligt allemansrätten endast får plockas i mindre mängd för en adventsstake eller så. Det skulle bli rätt fula spår i naturen om Sveriges alla audiofiler skulle få för sig att plocka på sig mossa och klä in väggarna därhemma. Och skulle det bli en allmän trend att plocka mossa i mängd, så är risken rätt stor att några av de fridlysta arterna åkte med på kuppen.

Det är mycket annat som sätter stora spår i skogen som avverkning, vilda djur och stormar, men man får lik förbenat som privatperson inte plocka mossa mer än lite för "husbehov".

Användarvisningsbild
Emrik
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 2006-02-15
Ort: Malmö

Re: i6 plus prof X-2 i denna planlösning?

Inläggav Emrik » 2017-09-10 12:51

den här mossan som säljs mot julen (fönsterlav?). är den odlad? växer mycket fortare än grönmossa?
man borde kunna köpa en halv kubikmeter om det finns någon odlare

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: i6 plus prof X-2 i denna planlösning?

Inläggav DVD-ai » 2017-09-10 14:06

Det är JÄTTE LÄTT att odla mossa! Men att få den att växa sig stor tar tid, det finns ett sätt att få den att växa ganska snabbt (med mossa mått mätt!)
Mossa är absolut något man ska plocka eller påverka så lite som möjligt i naturen.
Men vill du ha mossa till roliga projekt så gör såhär:

plocka en näve mossa, släng ner hela skiten i en mixer och häll i lite vatten, mixa till en sörja, smeta sörjan på en papper och lägg detta i en behållare med någon cm jord i botten bara.
Behållaren ska du kunna försluta hermetiskt, förslut och lägg denna på ett soligt ställe och vänta !
Nu kommer Du att få mossa i valfri form och mängd med tiden.
Roligt projekt också att typ tillverka bokstäver eller former av mossa :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Martinlkpg
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 2014-06-19
Ort: Linköping

Re: i6 plus prof X-2 i denna planlösning?

Inläggav Martinlkpg » 2017-09-10 17:04

inser nu vilken tur jag har som har som inte har lyssnat på sambon när hon säger att vi inte har något gräs på tomten utan bara mossa och att vi måste köpa en mossrivare.. 1150kvm mossa, nu jäklar ska det byggas absorbenter!! :lol:
Ino audio Pi60+Bs60. Rotel RB-991. Benchmark Dac2 HGC

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: i6 plus prof X-2 i denna planlösning?

Inläggav Conan » 2017-09-10 20:45

:D

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: i6 plus prof X-2 i denna planlösning?

Inläggav darkg » 2017-09-11 00:28

Fläska med tapetklister på alla ytor och kasta på gräsmattemossa. Kul för hela familjen.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Stef
 
Inlägg: 203
Blev medlem: 2003-10-10
Ort: Oslo

Re: i6 plus prof X-2 i denna planlösning?

Inläggav Stef » 2017-09-11 09:42

Conan skrev:
Vaddå småaktig!? Jag tycker bara att man inte helt okritiskt ska heja på när nån plockar flera kvadratmeter mossa till att sätta på en ljudabsorbent. Det är säkert så att du inte förväntade dig att nån skulle vara kritisk mot ditt projekt, men det är väl bara att hacka i dig utan att för den skull kalla kritiken småaktig.

Om du är markägare så gör ju detta saken bättre såklart, men det finns en anledning till att mossa enligt allemansrätten endast får plockas i mindre mängd för en adventsstake eller så. Det skulle bli rätt fula spår i naturen om Sveriges alla audiofiler skulle få för sig att plocka på sig mossa och klä in väggarna därhemma. Och skulle det bli en allmän trend att plocka mossa i mängd, så är risken rätt stor att några av de fridlysta arterna åkte med på kuppen.

Det är mycket annat som sätter stora spår i skogen som avverkning, vilda djur och stormar, men man får lik förbenat som privatperson inte plocka mossa mer än lite för "husbehov".


Ok, småaktig var inget bra ordval, satte smilen där för att mildra det lite men det satt nog inte helt som jag tänte. Hur som helst, kritiken var i alla fall, för mig, oväntad. Men der är ju det som är intressant med forum som detta. Nya vinklar. Dom positiva reaktionerna var också överaskande många :) . Det som jag hade mer väntat mig, och som har varit den "normala" reaktionen när vi pratat om mossväggen med folk innan den blev klar, är att det är en knäpp ide. Vem vill ha mossa inomhus liksom 8) . Folk vill ju inte ens ha det i gräsmattan :) Förståelsen för att man vill ha absorbenter på väggarna är ju dock aningen högre på faktiskt, än i många andra samanhang.

Att detta skulle bli en trend känns långsökt, men vore ju kul. Bara mossan plockas på ett hållbart sätt. När "alla" gör samma sak så blir det fort stora spår. Oavsett vad det handlar om...

Jag tror inte själva mossan har särskillt mycket ljudabsorberande effetkt, kanske lite för den högsta oktaven, men nu spekulerar jag bara...

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: i6 plus prof X-2 i denna planlösning?

Inläggav Conan » 2017-09-12 19:09

Å jag måste ju faktiskt säga att ur ett estetiskt perspektiv ser dina mossabsorbenter verkligen skitläckra ut! :D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Re: i6 plus prof X-2 i denna planlösning?

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-09-13 17:46

Grymt!

Jag kan bara inte förstå hur den skall klara av att hålla sig grön :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Stef
 
Inlägg: 203
Blev medlem: 2003-10-10
Ort: Oslo

Re: i6 plus prof X-2 i denna planlösning?

Inläggav Stef » 2018-12-04 15:26

Skakar lite liv i denna gamla tråden.

Köpte en ny TV på black friday (LG OLED) och blev väldigt förvånad över att den nya TV gav ett lyft i ljudet från i6:orana. Den är större en min gamla, 55" vs 40", så det är en större reflekterande yta mellan högtalarna. Den "holografiska" upplevelsen har liksom blivit mycket tydligare. Är det någon som upplevt något liknande?

Jag är dock inte lika nöjd med ljudet från centern. Den står under TV:n. Ljudet från den är burkigt och har inte alls lika naturlig klang som höger/vänster kanal (alla tre är i6). Har försökt att korrigera med EQ, men kör faktiskt mest utan center, utan att sakna den.

Mossan är tyvärr inte riktigt lika grön som innan. Den soliga sommaren blekte den en del...

Föregående

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster