i6 plus prof X-2 i denna planlösning?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: i6 plus prof X-2 i denna planlösning?

Inläggav DVD-ai » 2016-07-14 16:54

infraX-4 är mycket kompetent och enkelt att bygga = billigt, faktiskt billigare än profundusX2 om man tänker att man köper profX lådorna monterade och klara.
infra modulerna kan byggas så mycket enklare och fylla med gullfiber och du ju gömma undan på ett helt annat sätt också så finich kan lämnas oskön :)

jag valde infra denna gång, trevligare låter det ju också med slutet och dessutom fint att ha upplevelsen av att återgivningen ner i frekvens ej har ett slut.
är framförallt det jag vill åt, har inget behov av "infra mörch" som verkar vara någon slags mått här på forumet för vad som krävs ?! :)
Detta mörch behövs inte för alla.
det är roligt och har en charm, men kräver sådana högaljudnivåer att det är opraktiskt i lägenhet och oavsett är onödigt starkt för det mesta normalt lyssnande i normala rum.
det räcker gott med att ha det mysiga som en full utsträckning nedåt ger och dom slutna basarnas egenskaper kvalitetsmässigt.

infraX-4 spelar mycket trevligt och är absolut ett allternativ som baslösning :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: i6 plus prof X-2 i denna planlösning?

Inläggav philipbtz » 2016-07-14 17:11

Enligt egen erfarenhet hade jag aldrig rekommenderat mindre än 4 basar till något system. Det är något som tummas med en del här och där för att man tänker att man skall uppgradera i framtiden. Men vad du än gör köp minst fyra basar. Jag har själv slösat väldigt mycket tid med att försöka justera in två basar. Fyra blir så mycket bättre! Jag har ALDRIG hört ett system med fyra basar som låter dåligt men en hel drös med system som har två som låter dåligt. Profundus P-4 eller infra X-4 är bra alternativ. Det är mycket bättre med jämn bas än stark bas som spelar okontrollerat. Du kommer inte kunna spela på starkt med dom ändå om frekvensgången är ojämn.

Men visst det finns system där bara två baskällor låter bra men då är det väldigt bra rum med och jag skulle säga att det är ett krav att spela på kortsidan av rummet med...om man inte har tur med väggarnas konstruktion då..

Användarvisningsbild
Stef
 
Inlägg: 203
Blev medlem: 2003-10-10
Ort: Oslo

Re: i6 plus prof X-2 i denna planlösning?

Inläggav Stef » 2016-07-14 17:13

DVD-ai skrev:infraX-4 är mycket kompetent och enkelt att bygga = billigt, faktiskt billigare än profundusX2 om man tänker att man köper profX lådorna monterade och klara.
infra modulerna kan byggas så mycket enklare och fylla med gullfiber och du ju gömma undan på ett helt annat sätt också så finich kan lämnas oskön :)

jag valde infra denna gång, trevligare låter det ju också med slutet och dessutom fint att ha upplevelsen av att återgivningen ner i frekvens ej har ett slut.
är framförallt det jag vill åt, har inget behov av "infra mörch" som verkar vara någon slags mått här på forumet för vad som krävs ?! :)
Detta mörch behövs inte för alla.
det är roligt och har en charm, men kräver sådana högaljudnivåer att det är opraktiskt i lägenhet och oavsett är onödigt starkt för det mesta normalt lyssnande i normala rum.
det räcker gott med att ha det mysiga som en full utsträckning nedåt ger och dom slutna basarnas egenskaper kvalitetsmässigt.

infraX-4 spelar mycket trevligt och är absolut ett allternativ som baslösning :)


Intressanta synpunkter David. Det var faktiskt dina ord i en annan tråd som fick mig att inse att Infra x-4 är ett alternativ.

Jag fattar dock ingenting av vad "infra mörch" är? Syftar du på infra modulen till cr80s?

Mvh Stefan

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: i6 plus prof X-2 i denna planlösning?

Inläggav shifts » 2016-07-14 17:54

Jag gissar hög nivå på infraoktaven och folk som väljer musik efter hur mycket infrabös där finns på inspelningarna.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: i6 plus prof X-2 i denna planlösning?

Inläggav DVD-ai » 2016-07-14 19:47

exakt :)

är ju inget fel med det, jätte kul till och med !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Stef
 
Inlägg: 203
Blev medlem: 2003-10-10
Ort: Oslo

Re: i6 plus prof X-2 i denna planlösning?

Inläggav Stef » 2016-07-14 23:19

Säkert skitkul! Men en lek som funkar dåligt i lägenhet :oops:

Riskerar att bli impopulär hos grannarna med infra x-4 också misstänker jag :roll:

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: i6 plus prof X-2 i denna planlösning?

Inläggav DVD-ai » 2016-07-15 05:57

jo, men det kan man bli med piP också beroende på hus huset är byggt och hur grannarna är funtade ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: i6 plus prof X-2 i denna planlösning?

Inläggav shifts » 2016-07-15 07:29

Göra sig impopulär med grannar går att göra med nästan vad som helst som skapar ljud. Min flickvän hade en lägenhetskamrat som spelade så skränande högt med en JBL Flip 2 (miniliten ljudlimpa, att grannarna ringde på dörren och önskade att hon dämpade sig. :lol:
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: i6 plus prof X-2 i denna planlösning?

Inläggav DVD-ai » 2016-08-14 10:55

Hur går det för tråd skaparen ?! :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Stef
 
Inlägg: 203
Blev medlem: 2003-10-10
Ort: Oslo

Re: i6 plus prof X-2 i denna planlösning?

Inläggav Stef » 2016-08-15 12:54

Långsamt :wink:. Är en del annat pyssel i lägenheten som fått högre prio. Detta får blir höst/vinter projektet

Första steget blir att få flyttat innerdörren. I övrigt så har jag mer eller mindre bestämt mig för i6 + infra x-4. Två av infra basarna i en tv-bänk liknande konstruktion och två under soffan.

Något jag kommit på de sista dagarna är att kanske behålla en av piP:arna och köra den som center. Skal försöka hitta en passande receivcer med pre-outs. Delningen och infra boost tänkte jag göra med mini DSP 2x4 HD. Som slutsteg till topparna tänker jag mig Anaview AMS1000 om jag lyckas få tag på det.

Mvh Stefan

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: i6 plus prof X-2 i denna planlösning?

Inläggav Elfsberg » 2016-08-15 18:48

Jag har vart i kontakt med ANAVIEW om att köpa AMS1000.

PM..
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Stef
 
Inlägg: 203
Blev medlem: 2003-10-10
Ort: Oslo

Re: i6 plus prof X-2 i denna planlösning?

Inläggav Stef » 2017-03-23 17:52

Det har gått en stund sedan jag skrev i denna tråd. Men det har skett en del:

    Dörren har flyttats så att det är en hel vägg bakom högtalarna - detta blev faktiskt ett lyft för hela lägenheten tycker jag.
    Byggning av infra x-4 pågår med w104 element
    Har köpt ett par begagnade i6
    Håller på att bygga 6st Mupps variant b.
    Mitt Yamaha MX-630 är "bytt" mot ett RB-1080
    Marantz 1607 receiver och MiniDSP är införskaffade

Nu till en specifik fråga som jag hade uppskattat lite input på. Jag funderar på om jag ska köra en av mina "överblivna" piP som center, eller om jag skal införsskaffa en i6 till åt låta den sköta uppgiften, och därmed sälja piP...? Vad tror ni? Någon som vet om Ino säljer i6 styckvis? De specifika centerhögtalarna från Ino är dessvärre för breda för den tänkta plasseringen.

Eller ska jag skita i center? Har aldrig ägt nån... Synpunkterna på centers vara eller ikke vara spretar lite, är mitt intryck.

Mvh Stefan

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: i6 plus prof X-2 i denna planlösning?

Inläggav philipbtz » 2017-03-23 19:30

Vad jag vet så säljes i princip alla Inos högtalare styckvis. Basar och surroundhögtalare kan vara ett undantag. Det blir såklart bäst med i6 om du har dessa som L och R men hur låter det med piP? Båda alternativen är bra lösningar men i6 blir nog bäst ;)

Personligen hade jag inte klarat mig utan center för jag har så kort lyssningsavstånd så sweetspot är väldigt liten. En center är guld värd att ha även om man är ensam lyssnare tycker jag. Ibland vill man ligga i soffan osv.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Re: i6 plus prof X-2 i denna planlösning?

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-03-23 19:48

Tyckte den alternativa planlösningen var bäst.

Tre i6 fram är klart snyggare än en piP i mitten.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: i6 plus prof X-2 i denna planlösning?

Inläggav Nattlorden » 2017-03-23 20:42

Center är snudd på viktigare än frontarna i biosammanhang, så med en piP där så blir det piP som styr "kvalitén" då en väldigt stor del av filmljudet ligger där.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Stef
 
Inlägg: 203
Blev medlem: 2003-10-10
Ort: Oslo

Re: i6 plus prof X-2 i denna planlösning?

Inläggav Stef » 2017-03-23 23:32

Tackar för input.

Utseende spelar ingen roll i det här fallet då planen är att integrera centern dolt, bakom ett högtalartyg i bänken under TV:en.

Lyssningsavståndet blir 2.8 - 1.5m ca, och man hamnar ganska långt off axis om man sitter i den långa delen av soffan (se skissen i första inlägget). Det får bli center då. Ska bli intressant att testa. piP eller i6 är ärligt talat kanske en fråga om jag kan släppa taget och sälja mina kära piP :roll: :roll: .

Låter bra att i6 sannolikt går att köpa styckvis. Någon som vet Ingvars priser på singel högtalare? Så strait forward som hälften av ett par?

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: i6 plus prof X-2 i denna planlösning?

Inläggav DVD-ai » 2017-03-24 07:13

i6 går bra att köpa styckvis och priset på en sådan i monteringssats och enkelt utförande på finich borde ligga på ca 6000 :)
Klart du ska ha en i6 som center, det är klart trevligast !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: i6 plus prof X-2 i denna planlösning?

Inläggav philipbtz » 2017-03-24 10:26

Nattlorden skrev:Center är snudd på viktigare än frontarna i biosammanhang, så med en piP där så blir det piP som styr "kvalitén" då en väldigt stor del av filmljudet ligger där.


Ibland blir man sugen på i32s som center :twisted:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: i6 plus prof X-2 i denna planlösning?

Inläggav Nattlorden » 2017-03-24 10:32

philipbtz skrev:
Nattlorden skrev:Center är snudd på viktigare än frontarna i biosammanhang, så med en piP där så blir det piP som styr "kvalitén" då en väldigt stor del av filmljudet ligger där.


Ibland blir man sugen på i32s som center :twisted:


Håller med.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: i6 plus prof X-2 i denna planlösning?

Inläggav shifts » 2017-03-24 11:13

Nattlorden skrev:Center är snudd på viktigare än frontarna i biosammanhang, så med en piP där så blir det piP som styr "kvalitén" då en väldigt stor del av filmljudet ligger där.


Centern verkar bara vara den viktigaste OM den kopplas in – men bara då. Annars är den helt oviktig. Förr trodde jag det endast var tal som låg i centerkanalen, men har efter mycket läsning (ej praktisk erfarenhet) insett att alla ljud som finns i bild ligger i centern. Det låter helt vansinnigt. Är den inkopplad förstör den definitivt en del av den spatiala upplevelsen.

Åsikterna glider isär om centerns vara eller icke-vara. Sitter inte någon väldigt off axis tror jag centern är bäst oinkopplad.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: i6 plus prof X-2 i denna planlösning?

Inläggav Nattlorden » 2017-03-24 11:35

shifts skrev:
Nattlorden skrev:Center är snudd på viktigare än frontarna i biosammanhang, så med en piP där så blir det piP som styr "kvalitén" då en väldigt stor del av filmljudet ligger där.


Centern verkar bara vara den viktigaste OM den kopplas in – men bara då. Annars är den helt oviktig. Förr trodde jag det endast var tal som låg i centerkanalen, men har efter mycket läsning (ej praktisk erfarenhet) insett att alla ljud som finns i bild ligger i centern. Det låter helt vansinnigt. Är den inkopplad förstör den definitivt en del av den spatiala upplevelsen.

Åsikterna glider isär om centerns vara eller icke-vara. Sitter inte någon väldigt off axis tror jag centern är bäst oinkopplad.


Ja, självklart spelar det inte någon roll vilken center man har om man inte kopplar in den! :lol:

Ja, det är högst intressant vad som försvinner när man plockar bort centerinformationen... jag kan ju enkelt göra det då genom att inte sätta på det slutsteget. Likaså är det intressant att stänga allt utom surroundkanalerna... eller plötsligen plocka bort dem.

Och jag håller med att i vissa användningsfall så funkar centerlöst utmärkt också. Däremot vill jag nog höja en liten varning för senaste generationens ljudsystem (Atmos/Auro/DTS:X) - inte alls säker på att omkodningen till att köra centerlöst blir lika exakt/effektfullt där.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
kneten
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2010-01-07
Ort: Gustavsberg

Re: i6 plus prof X-2 i denna planlösning?

Inläggav kneten » 2017-03-24 12:11

@Nattlorden
Du måste väl konfigurera att du saknar center och inte bara stänga av slutsteget för att höra vad den tillför/missar och inte bara stänga av slutsteget?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: i6 plus prof X-2 i denna planlösning?

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-03-24 12:29

kneten skrev:@Nattlorden
Du måste väl konfigurera att du saknar center och inte bara stänga av slutsteget för att höra vad den tillför/missar och inte bara stänga av slutsteget?

Utan tvekan. Annars tappar man ju hela dialogen.

Personligen så saknar jag inte alls center hemma.

Användarvisningsbild
Stef
 
Inlägg: 203
Blev medlem: 2003-10-10
Ort: Oslo

Re: i6 plus prof X-2 i denna planlösning?

Inläggav Stef » 2017-03-24 12:49

AndreasArvidsson skrev:
kneten skrev:@Nattlorden
Du måste väl konfigurera att du saknar center och inte bara stänga av slutsteget för att höra vad den tillför/missar och inte bara stänga av slutsteget?

Utan tvekan. Annars tappar man ju hela dialogen.

Personligen så saknar jag inte alls center hemma.


Jag tror att Nattlordens poäng var att mycket av ljudet går i centern, när man har center, och att det därmed är viktigt att den är av god kvalitet. Lika god som R/L.

Jag saknar inte heller center i nuvarande setup, men är nyfiken på hur det skulle påverka ljudbilden.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: i6 plus prof X-2 i denna planlösning?

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-03-24 12:56

Stef skrev:Jag tror att Nattlordens poäng var att mycket av ljudet går i centern, när man har center, och att det därmed är viktigt att den är av god kvalitet. Lika god som R/L.

Jag saknar inte heller center i nuvarande setup, men är nyfiken på hur det skulle påverka ljudbilden.

Jag håller med. Min inställning är att en center är en mindre viktig högtalare att ha, men om man väl har en som bör den vara av mycket god kvalité just pga hur mycket väsentligt ljud som går genom den.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: i6 plus prof X-2 i denna planlösning?

Inläggav Nattlorden » 2017-03-24 13:55

kneten skrev:@Nattlorden
Du måste väl konfigurera att du saknar center och inte bara stänga av slutsteget för att höra vad den tillför/missar och inte bara stänga av slutsteget?


Du missade poängen... Konfigurerar man om så lär du dig inget om hur mycket ljud som spelas i centern. Stänger du av den - eller spelar den ensam, så får du praktisk förståelse av det. Det är inget use-case, det är ett experiment för inlärning.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: i6 plus prof X-2 i denna planlösning?

Inläggav Nattlorden » 2017-03-24 13:56

AndreasArvidsson skrev:
Stef skrev:Jag tror att Nattlordens poäng var att mycket av ljudet går i centern, när man har center, och att det därmed är viktigt att den är av god kvalitet. Lika god som R/L.

Jag saknar inte heller center i nuvarande setup, men är nyfiken på hur det skulle påverka ljudbilden.

Jag håller med. Min inställning är att en center är en mindre viktig högtalare att ha, men om man väl har en som bör den vara av mycket god kvalité just pga hur mycket väsentligt ljud som går genom den.


*min markering* Precis poängen.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
kneten
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2010-01-07
Ort: Gustavsberg

Re: i6 plus prof X-2 i denna planlösning?

Inläggav kneten » 2017-03-24 15:31

Nattlorden skrev:
kneten skrev:@Nattlorden
Du måste väl konfigurera att du saknar center och inte bara stänga av slutsteget för att höra vad den tillför/missar och inte bara stänga av slutsteget?


Du missade poängen... Konfigurerar man om så lär du dig inget om hur mycket ljud som spelas i centern. Stänger du av den - eller spelar den ensam, så får du praktisk förståelse av det. Det är inget use-case, det är ett experiment för inlärning.


Jag tänkte på jämförelsen konfigurerat med och utan centerhögtalare (fantomcenter) kontra att bara stänga av slutsteget för centern.

Jag förstår nu vad du ville framföra med inlägget.

Med vanliga halsningar kneten

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: i6 plus prof X-2 i denna planlösning?

Inläggav shifts » 2017-03-24 16:52

Nattlorden skrev:Ja, självklart spelar det inte någon roll vilken center man har om man inte kopplar in den! :lol:


:wink:

Nattlorden skrev:Däremot vill jag nog höja en liten varning för senaste generationens ljudsystem (Atmos/Auro/DTS:X) - inte alls säker på att omkodningen till att köra centerlöst blir lika exakt/effektfullt där.


Tänker du på något specifikt, som den komprimering av centerkanalljudspåret som finns (fanns?) med Dolby Digital om man körde fantomcenter?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: i6 plus prof X-2 i denna planlösning?

Inläggav Nattlorden » 2017-03-24 17:03

shifts skrev:
Nattlorden skrev:Ja, självklart spelar det inte någon roll vilken center man har om man inte kopplar in den! :lol:


:wink:

Nattlorden skrev:Däremot vill jag nog höja en liten varning för senaste generationens ljudsystem (Atmos/Auro/DTS:X) - inte alls säker på att omkodningen till att köra centerlöst blir lika exakt/effektfullt där.


Tänker du på något specifikt, som den komprimering av centerkanalljudspåret som finns (fanns?) med Dolby Digital om man körde fantomcenter?


Jag tänker på hur mycket möda de lagt ned på att få panoreringar mellan t.ex. FR och C att bli lika bra med virtuell center.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster