QSC Model 1400 slutsteg, "hi-fi" nog för ett par pi60?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

QSC Model 1400 slutsteg, "hi-fi" nog för ett par pi60?

Inläggav Chopha » 2016-08-14 13:22

Hej,

Med ett par nya pi60 har jag spanat runt efter ett slutsteg då min Onkyo receiver är en tydlig flaskhals nu.
Ska få låna ett slutsteg som heter QSC Model 1400 på test i några dagar och jag undrar om någon av er har koll på det?
Är det ett bra nog slutsteg tror ni?

Axplock saxat ur manualen http://www.qsc.com/resource-files/productresources/amp/discontinued/series_one/1400/q_amp_seriesone_1400_specs.pdf

2x200W i 8 Ohm, 2x300W i 4 Ohm
THD, 20Hz-20kHz at rated power shall be less than 0,1%
SMPTE-IMD less than 0,025% at rated power
Frequency Respons 20Hz-20kHz, +0, -1 dB at 1 watt
Damping factor 200 at 8 Ohm

Distorsionen på 0,1% tycker jag låter ganska högt, men samtidigt kan man läsa i en annan manual för produkten där det står "THD Less than 0,1%, 0,01% typical"
http://www.qsc.com/resource-files/produ ... manual.pdf

Menar de att när slutsteget spelar näst intill klippning så är distorsionen på 0,1% ?

Mvh
/Christopher
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: QSC Model 1400 slutsteg, "hi-fi" nog för ett par pi60?

Inläggav DVD-ai » 2016-08-14 13:55

ser ju inte jätte imponerande ut men är säkerligen lika bra som recivern men med mer effekt, så om det är mer effekt om du får den riktigt billigt så är det ju vettigt :)

annars ett rotel rb991,rb1080 eller liknande är ju hur trevligt som helst till pi60 ! :)
4500kr kan man få en rb991 har jag sett som billigast och det är redigt med slutsteg för pengarna ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Martinlkpg
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 2014-06-19
Ort: Linköping

Re: QSC Model 1400 slutsteg, "hi-fi" nog för ett par pi60?

Inläggav Martinlkpg » 2016-08-14 19:25

DVD-ai skrev:ser ju inte jätte imponerande ut men är säkerligen lika bra som recivern men med mer effekt, så om det är mer effekt om du får den riktigt billigt så är det ju vettigt :)

annars ett rotel rb991,rb1080 eller liknande är ju hur trevligt som helst till pi60 ! :)
4500kr kan man få en rb991 har jag sett som billigast och det är redigt med slutsteg för pengarna ;)


+1

Jag kan varmt rekommendera rotel rb-991! Jag själv har ett sådant till mina pi60 och jag är jätte nöjd! :)

Jag gav 7500 för mitt rb-991 och Holographic audio pre 25 försteg. Tror faktiskt inte det kan bli så mycket bättre för dom pengarna! :)
Ino audio Pi60+Bs60. Rotel RB-991. Benchmark Dac2 HGC

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: QSC Model 1400 slutsteg, "hi-fi" nog för ett par pi60?

Inläggav Chopha » 2016-08-16 20:12

Startade steget innan jag ens kopplat in något i det och insåg att fläktarna tyvärr skulle förstöra upplevelsen i mitt rum. Min receiver är verkligen knäpptyst i jämförelse. Ska nog lämna tillbaka steget och spana vidare innan jag kopplar in något och får för mig att 200 Watt är väldigt mycket bättre :)

Tack för tipsen på slutsteg, ska hålla utkik!

/Christopher
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: QSC Model 1400 slutsteg, "hi-fi" nog för ett par pi60?

Inläggav DVD-ai » 2016-08-16 20:15

är det helt uteslutet med ett roel rb980bx då ?
dyker upp beghade för typ 2000kr och är rätt vettiga steg, annars något nad steg på 150w borde ju göra jobbet bättre än recivern ?! :)
om det nu är pengarna som gör stt du drar dig mot billiga paxprylar till fullrange/toppar (vilket jag tycker att man bör undvika)

annars spara pengar och sikta på ett rotel rb991 eller liknande och få allting du behöver i effekt OCH välljud på samma gång ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: QSC Model 1400 slutsteg, "hi-fi" nog för ett par pi60?

Inläggav Chopha » 2016-08-17 06:52

Nej nej nej, inget är uteslutet! :)
Sitter dagligen och spanar efter framför allt Rotel och Nad på nätet.
Detta QSC-steg var ett test mest på skoj och eftersom jag fick låna hem det gratis tackade jag inte nej.
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

hammarn_2
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2016-02-15

Re: QSC Model 1400 slutsteg, "hi-fi" nog för ett par pi60?

Inläggav hammarn_2 » 2016-08-20 22:40

Effektsiffran i specen säger hur starkt du kan spela utan att förstärkaren klipper. Allena säger den inte mycket mer.

Hur exakt är din Onkyo receiver en flaskhals tycker du?

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: QSC Model 1400 slutsteg, "hi-fi" nog för ett par pi60?

Inläggav Chopha » 2016-08-21 16:08

Jo men det är jag med på, att den angivna effektsiffran är innan klippning.
Det jag undrade var kring den angivna distorsionssiffran som i en manual sade "0,1% THD" och i en annan "THD Less than 0,1%, 0,01% typical".

Menar de att förstärkarens distorsion krymper så markant när mindre effekt används?
Exempelvis 0,1% THD vid 200 Watt, 0,05% THD vid 100 Watt och 0,05% THD vid 50 Watt.

Med Onkyon jag har idag börjar ljudet komprimeras när jag spelar starkt, som för mig är ungefär 100 dBA i soffan. Det låter lite plattare (mindre upplevd djup och bredd) och som att diskanten tappar lite utsträckning samtidigt som den hårdnar. Lyssnar på mycket basrik elektronisk musik och det kräver sin effekt antar jag, samtidigt som jag har hört att förstärkarens dämpfaktor spelar stor roll (?), och en sådan uppger inte Onkyo ens.


Ett exempel på basrik musik: https://open.spotify.com/track/582JzpS9l5couaGnCXHrub

/Christopher
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: QSC Model 1400 slutsteg, "hi-fi" nog för ett par pi60?

Inläggav RogerGustavsson » 2016-08-22 19:20

Chopha skrev:Lyssnar på mycket basrik elektronisk musik och det kräver sin effekt antar jag, samtidigt som jag har hört att förstärkarens dämpfaktor spelar stor roll (?), och en sådan uppger inte Onkyo ens.


Basrik musik kan man spela starkt utan att det blir obehagligt. Mera vanlig musik låter illa om slutstegen klipper(närmar sig klippning. På vilket sätt tror du att dämpfaktorn inverkar?

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: QSC Model 1400 slutsteg, "hi-fi" nog för ett par pi60?

Inläggav Chopha » 2016-08-22 19:36

Okej!
Jag kan tycka att det hårdnar lite vid annan musik också, så som Stina Nordenstam och Chris Jones vilket pekar mot vad du säger.
Samtidigt så tror jag dock inte att receivern klipper när jag spelar så (o-)stark (ligger ju ändå bara på -10dB på receivern), känns mer bara som att felen jag tycker mig höra blir tydligare ju högre amplituden är.

Jag har ingen djupare kunskap alls när det kommer till elektroniken i förstärkare och ännu mindre vad dess dämpfaktor innebär, på riktigt.
Har fått en luddig förklaring att ju högre dämpfaktorn är desto bättre kontroll har steget på elementet. Tumregelmässigt "mest är bäst", typ.
Dvs. hur snabbt elementet kan fås att accelerera kontra bromsas upp av steget.

Har du insikten i hur det ligger till får du väldigt gärna förklara! :)

/Christopher


Chopha skrev:Menar de att förstärkarens distorsion krymper så markant när mindre effekt används?
Exempelvis 0,1% THD vid 200 Watt, 0,05% THD vid 100 Watt och 0,05% THD vid 50 Watt.


Menade såklart att skriva Exempelvis 0,1% THD vid 200 Watt, 0,05% THD vid 100 Watt och 0,01% THD vid 50 Watt.

För tydlighetens skull :)
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: QSC Model 1400 slutsteg, "hi-fi" nog för ett par pi60?

Inläggav RogerGustavsson » 2016-08-22 20:59

Chopha skrev:Jag har ingen djupare kunskap alls när det kommer till elektroniken i förstärkare och ännu mindre vad dess dämpfaktor innebär, på riktigt.
Har fått en luddig förklaring att ju högre dämpfaktorn är desto bättre kontroll har steget på elementet. Tumregelmässigt "mest är bäst", typ.
Dvs. hur snabbt elementet kan fås att accelerera kontra bromsas upp av steget.

Har du insikten i hur det ligger till får du väldigt gärna förklara! :)

/Christopher


Chopha skrev:Menar de att förstärkarens distorsion krymper så markant när mindre effekt används?
Exempelvis 0,1% THD vid 200 Watt, 0,05% THD vid 100 Watt och 0,05% THD vid 50 Watt.


Menade såklart att skriva Exempelvis 0,1% THD vid 200 Watt, 0,05% THD vid 100 Watt och 0,01% THD vid 50 Watt.

För tydlighetens skull :)



Dämpfaktorn är förhållandet mellan förstärkarens utgångsimpedans och den anslutna lasten. Tror inte det är så enkelt att högre är bättre. Siffror säger inte så mycket om hur det låter alla gånger. När det gäller distorsionsiffrorna vid olika effektuttag, så brukar en transistorförstärkare inte bete sig på det sättet du beskriver, det liknar mera en rörförstärkare, som ofta har en långsamt ökande distorsion. Transistorsteg brukar ha en långt mera dramatisk distorsionsökning när man ligger på gränsen till klippning. Hög effekt är heller ingen garant för att det låter bra. Vad får slutsteg att låta kraftfullt? Inte vet jag men en del slutsteg låter anemiskt trots mycket effekt.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: QSC Model 1400 slutsteg, "hi-fi" nog för ett par pi60?

Inläggav philipbtz » 2016-08-24 14:13

Misstänker att slutsteg med "mycket" effekt som låter klena är pga väldigt missvisande siffror och/eller att det inte gillar låga impedanser. Detta är ju väldigt vanligt även om det är mindre vanligt med riktiga hi-fi prylar.

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: QSC Model 1400 slutsteg, "hi-fi" nog för ett par pi60?

Inläggav Chopha » 2016-08-27 14:17

Får kanske ett erbjudande om att köpa en Rotel 1080 i framtiden :)
Vad är ett rimligt pris på en sådan i sjyste skick?
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Martinlkpg
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 2014-06-19
Ort: Linköping

Re: QSC Model 1400 slutsteg, "hi-fi" nog för ett par pi60?

Inläggav Martinlkpg » 2016-08-27 17:07

Chopha skrev:Får kanske ett erbjudande om att köpa en Rotel 1080 i framtiden :)
Vad är ett rimligt pris på en sådan i sjyste skick?


Mycket bra steg! Samma slutsteg som rotel rb-991 fast med speakers A och B och med 12v trigger! :)

Mellan 6000-7000kr är det värt! Och är ett bra pris med tanke på att det är nyare en rb-991 som går för runt 3500-4500 :)
Ino audio Pi60+Bs60. Rotel RB-991. Benchmark Dac2 HGC

Användarvisningsbild
BAMBAM
 
Inlägg: 264
Blev medlem: 2005-08-15

Re: QSC Model 1400 slutsteg, "hi-fi" nog för ett par pi60?

Inläggav BAMBAM » 2016-08-30 09:30

Detta med jakt på watt i slutsteg är egentligen rätt svårt.
Vår uppfattning om ljud nivåer är logaritmisk, medan effektangivelser är linjära.

Det matchar inte så bra.

Jag fick en tumregel på 70 talet när jag började med elektronik.

Detta gäller en otränad lyssnare kan väl nämnas.

Om du spelar musik med toppar på 50 watt, går ut ur rummet och kommer tillbaka efter några minuter,
Om det då spelars samma musik stycke med 25 eller 100 watt i topparna kan det vara svårt att avgöra om det är höjd eller sänkt nivå.

Obs - otränade lyssnare, sk medelsvensson :-)

Om du har en förstärkare som har runt 100 watt toppeffekt, och byter till en annan på 200W då är det nog andra parametrar som bestämmer om det låter bättre eller inte

Bosse

Bosse

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: QSC Model 1400 slutsteg, "hi-fi" nog för ett par pi60?

Inläggav Almen » 2016-08-30 10:00

BAMBAM skrev:Detta med jakt på watt i slutsteg är egentligen rätt svårt.
Vår uppfattning om ljud nivåer är logaritmisk, medan effektangivelser är linjära.

Det matchar inte så bra.

Jag fick en tumregel på 70 talet när jag började med elektronik.

Detta gäller en otränad lyssnare kan väl nämnas.

Om du spelar musik med toppar på 50 watt, går ut ur rummet och kommer tillbaka efter några minuter,
Om det då spelars samma musik stycke med 25 eller 100 watt i topparna kan det vara svårt att avgöra om det är höjd eller sänkt nivå.

Ja, att räkna i dB är rättvisare, även om det kan bli lite fjuttigt - uppgradering från 70 W till 280 W låter ju betydligt bättre än 6 dB. :)

Om du har en förstärkare som har runt 100 watt toppeffekt, och byter till en annan på 200W då är det nog andra parametrar som bestämmer om det låter bättre eller inte

Nja... Det beror väl på vad man spelar för fonogram och vid vilken nivå? Klippgränsen kan ju ligga där någonstans mittemellan, och då är det skillnaden mellan att spela rent eller inte, oavsett andra prestanda.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: QSC Model 1400 slutsteg, "hi-fi" nog för ett par pi60?

Inläggav Chopha » 2016-08-30 19:56

Jag tycker helt enkelt inte att min Onkyo TX-SR608 låter tillräckligt bra.
Skulle klara mig med 150W i 8 Ohm, starkare behöver jag inte kunna spela :)
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet


Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster