Kan man placera profundusX under taket ?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LarsTruelsen
fd. gekados
 
Inlägg: 117
Blev medlem: 2012-06-26
Ort: Knivsta

Kan man placera profundusX under taket ?

Inläggav LarsTruelsen » 2016-08-29 21:25

Hej.

Tänkte det kunna vara smidigt pga bristande golvyta, att hänga upp ett par längst ut på väggen, högst upp - och sen ha ett par i mitten på golvet.
Undrar om någon har experimenterat med placering av ProfundusX-2 under taket ?

Tack "Palle" för inspirationen och ett väldigt trevligt besök - Bladerunner kommer aldrig vara samma igen !
"I'm not harmful, just introspective. You can probably think I'm weird, but it's not harmful weird."

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1628
Blev medlem: 2012-05-13

Re: Kan man placera profundusX under taket ?

Inläggav gflar » 2016-08-29 21:30

Om jag inte missminner mig har bassman ett par högt upp på sidoväggarna.
Kolla hans presentation.

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Kan man placera profundusX under taket ?

Inläggav bassman » 2016-08-29 21:50

Exaktemente och det ser fördärvligt ut men spelar mycket bättre på det viset.

viewtopic.php?p=1794703#p1794703

Har ett par plattare "utsmetade" X-moduler på G, 28 cm djupa, kommer att se bättre ut i slutändan.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Kan man placera profundusX under taket ?

Inläggav DVD-ai » 2016-08-30 06:44

Lars: Så har jag kört tidigare med profundusX-4 :)

Det är en trevlig lösning rent ljudmässigt !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Kan man placera profundusX under taket ?

Inläggav Frisk » 2016-08-30 07:35

Jag hade Ingvar hemma på konsultation för ett par månader sen, sannolikt tog jag inte in alla variabler men som jag tolkade och minns det,
Basmoduler går bra att ha både högt och bakom lyssningspossition, fattade det som att det inte var så lätt att mäta några konkreta för och nackdelar så men det upplevdes ofta som det lät "konstigt" om mer än 1/3 var bakom lyssningsplats, likaså 1/3 högt placerade.

Vad jag inte riktigt hängde med i var om det totalt var 1/3 tak 1/3 bakom och resterande 1/3 "normalt" Men det kan tänkas bli så i mitt rum, men lite osäker på ritningen, ett par ritade lågt och ett par högt framme, de bakom är inte med på ritningen så kanske var antingen de eller de högt framme, jag är som sagt lite osäker men har inte stämt av närmare då jag har en bit dit.

Sen skriver du högt i kanterna, vilket jag uppfattar som i hörnen? Ofta är det inte där man vill ha bashögtalare pga. ojämt rumsstöd, men så klart bör det kunna fungera i vissa rum.

När jag läser igen låter det som du har profundusX-4 läste som X2 först, alltså "bara" i taket. Kanske båda paren 1/4 in från sidoväggarna i olika höjd istället för mitten och längst ut, men det går kanske experimentera med (Även om det brukar vara besvärligt att experimentera nära takhöjd..)

Användarvisningsbild
LarsTruelsen
fd. gekados
 
Inlägg: 117
Blev medlem: 2012-06-26
Ort: Knivsta

Re: Kan man placera profundusX under taket ?

Inläggav LarsTruelsen » 2016-09-04 14:05

Tack för alla input, roligt att se vilka lösningar som kan fungera.

ProfundusX lådorna (klassisk) känns dock lite för stora för montering i höjd i vårt vardagsrum.
Tror det får bli en infra lösning med mindre lådor istället. Lite mer estetiskt korrekt.

Och vill jag senare montera 2 lådor på höjden, då är det lite mer tacksamt med de mindre och slutna variantar.
"I'm not harmful, just introspective. You can probably think I'm weird, but it's not harmful weird."


Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster