Vad har ni för anläggning till era Ino högtalare?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Vad har ni för anläggning till era Ino högtalare?

Inläggav shifts » 2016-08-31 20:36

DVD-ai skrev:Det är inte jätte starkt :)


Nej, det är det sannerligen inte. Spelar jag däremot starkare känns det väldigt "oroligt" i rummet och återgivningen blir rätt stökig. Skulle behöva lägre efterklang än jag har nu för att trivas med starkare nivåer.

DVD-ai skrev:Med mer konarea så kanske du sänker ytterligare ;)


Japp, det är planen. Tänkte på den igen alldeles nyligen. :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Vad har ni för anläggning till era Ino högtalare?

Inläggav sprudel » 2016-08-31 22:25

bassman skrev:
Morello skrev:Torde bli runt 90-95 dB beroende på hur mycket kompression/dist man tillåter.


Det känns rimligt, tackar Morello. Ligger nog oftast runt 85 dB när jag lyssnar på musik så det funkar för mig. Men visst händer det att jag kör dom i botten, märks först att musiken tjocknar sen bryter dom upp sådär som rörgrunkor gör..

Det är väl särskilt när man ser actionfilm man märker att stegen knakar, men en explosion är ju inte direkt välljudande så det funkar ganska fint ändå.


Spelar sällan mkt högre själv även om jag kan med 350W till i16s. Tycker man förlorar mycket av de små fina nyanserna via örondist istället.
I en bra anläggning behöver man inte spela stenhögt, det låte bra även på naturliga nivåer.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Vad har ni för anläggning till era Ino högtalare?

Inläggav Almen » 2016-09-01 07:57

sprudel skrev:I en bra anläggning behöver man inte spela stenhögt, det låte bra även på naturliga nivåer.

Jo. Och i en dålig anäggning kan man inte spela stenhögt. (Eller rätttare sagt, man kanske tror att man spelar starkt, men det distar bara.)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vad har ni för anläggning till era Ino högtalare?

Inläggav Nattlorden » 2016-09-01 09:08

sprudel skrev:I en bra anläggning behöver man inte spela stenhögt, det låte bra även på naturliga nivåer.


Vad är naturlig nivå på storbandsjazz? Luftar det inte i tupén när brasset drar på så är det inte naturligt. :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Vad har ni för anläggning till era Ino högtalare?

Inläggav darkg » 2016-09-01 09:50

shifts skrev:
DVD-ai skrev:Det är inte jätte starkt :)


Nej, det är det sannerligen inte. Spelar jag däremot starkare känns det väldigt "oroligt" i rummet och återgivningen blir rätt stökig. Skulle behöva lägre efterklang än jag har nu för att trivas med starkare nivåer.


Vet du att bättre rum osv skulle göra skillnad därvidlag? Jag undrar för att jag misstänker att jag för egen del oavsett ljudkvalitet inte vill ha det högt. Jag är allmänt lite nyfiken på betydelsen av personliga preferenser... att sämre ljud sätter en gräns för hur högt som är mysigt - det är klart. Men frågan är om en del av oss har en ganska låg inre gräns.

Edit: installerade Buller. Spännande!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Vad har ni för anläggning till era Ino högtalare?

Inläggav shifts » 2016-09-01 10:06

Med lägre efterklang och mindre bumlande vid vissa frekvenser tycker jag det är behagligare att lyssna starkare och helt klart skulle den generella nivån gå upp om rummet var bättre. Men eftersom jag bor i lägenhet skulle jag aldrig vara helt bekväm med att spela särskilt starkt, oavsett rum, iom att jag då skulle tvinga mig på mina grannar och därmed smutsa ner deras avslappningsmiljö hemma.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Vad har ni för anläggning till era Ino högtalare?

Inläggav darkg » 2016-09-01 10:19

shifts skrev:Med lägre efterklang och mindre bumlande vid vissa frekvenser tycker jag det är behagligare att lyssna starkare och helt klart skulle den generella nivån gå upp om rummet var bättre. Men eftersom jag bor i lägenhet skulle jag aldrig vara helt bekväm med att spela särskilt starkt, oavsett rum, iom att jag då skulle tvinga mig på mina grannar och därmed smutsa ner deras avslappningsmiljö hemma.


Det är också en aspekt. Jag har samma läge (radhus). Jag lutar ändå åt att en avgörande faktor är lyssnarens öron / hjärna... nåja.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Vad har ni för anläggning till era Ino högtalare?

Inläggav shifts » 2016-09-01 11:04

Ja, hjärnan ska inte glömmas i sammanhanget. Känner jag att jag stör min omgivning åker stressnivån upp något och lyssningen blir inte lika avslappnad. Ibland är det svårt att skilja på vad som faktiskt händer med återgivningen i rummet och vad somär hjärnans hyss.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Vad har ni för anläggning till era Ino högtalare?

Inläggav sprudel » 2016-09-01 12:06

Nattlorden skrev:
sprudel skrev:I en bra anläggning behöver man inte spela stenhögt, det låte bra även på naturliga nivåer.


Vad är naturlig nivå på storbandsjazz? Luftar det inte i tupén när brasset drar på så är det inte naturligt. :wink:


Lyssnar sällan på sådant, men har potentialen att dra på när det behövs.
Prova att sätta en singer/songwriter 4 m framför dig (akustiskt framfört, ingen förstärkning) och lyssna efter hur starkt det låter.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vad har ni för anläggning till era Ino högtalare?

Inläggav Nattlorden » 2016-09-01 12:53

sprudel skrev:
Nattlorden skrev:
sprudel skrev:I en bra anläggning behöver man inte spela stenhögt, det låte bra även på naturliga nivåer.


Vad är naturlig nivå på storbandsjazz? Luftar det inte i tupén när brasset drar på så är det inte naturligt. :wink:


Lyssnar sällan på sådant, men har potentialen att dra på när det behövs.
Prova att sätta en singer/songwriter 4 m framför dig (akustiskt framfört, ingen förstärkning) och lyssna efter hur starkt det låter.


Jaja.... men AC/DC live då?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Vad har ni för anläggning till era Ino högtalare?

Inläggav sprudel » 2016-09-01 14:36

Nattlorden skrev:
sprudel skrev:
Nattlorden skrev:
Vad är naturlig nivå på storbandsjazz? Luftar det inte i tupén när brasset drar på så är det inte naturligt. :wink:


Lyssnar sällan på sådant, men har potentialen att dra på när det behövs.
Prova att sätta en singer/songwriter 4 m framför dig (akustiskt framfört, ingen förstärkning) och lyssna efter hur starkt det låter.


Jaja.... men AC/DC live då?


Går bort. :D
Men Roger Waters spelas HÖGT!!! Där vill jag verkligen känna musiken fysiskt.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vad har ni för anläggning till era Ino högtalare?

Inläggav Nattlorden » 2016-09-01 14:41

Finns inget som heter "Går bort" i min bok. Musik ska kunna spelas oavsett tycker jag.

Telarc 1812 då. :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Vad har ni för anläggning till era Ino högtalare?

Inläggav Fostex » 2016-09-01 17:00

Försteg/DAC: Audiolab 8200DQ
"Mellansteg": Ino bcX, Morello PEQ-prototyp
Slutsteg: Nad C272

Källor:
Marantz UD5005 för cd
Thoréns TD16X (egen take på "Super") med RB250 och LTS-RIAA
ASRock HTPC för resten

Sen har jag en receiver, men jag minns inte ens om den är inkopplad längre.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Fredzz0rs
 
Inlägg: 226
Blev medlem: 2012-10-28
Ort: Trollhättan

Re: Vad har ni för anläggning till era Ino högtalare?

Inläggav Fredzz0rs » 2016-09-01 18:16

Är det någon av er som har enbart kör stereoförstärkare i er tv/hemmabiomiljö? Dvs ej använder flerkanalsreceiver?
Erfarenheter av det? Lipsync problem?

Jag har tyvärr inte äran att få ha en dedikerad hifianläggning/rum utan måste funka i familjens ordinarie verksamhet också :)

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Vad har ni för anläggning till era Ino högtalare?

Inläggav DVD-ai » 2016-09-01 18:23

Jag kör med stereoförsteg enbart just nu till TV'n och lider ej av något sådan problem :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Vad har ni för anläggning till era Ino högtalare?

Inläggav darkg » 2016-09-01 19:16

Fredzz0rs skrev:Är det någon av er som har enbart kör stereoförstärkare i er tv/hemmabiomiljö? Dvs ej använder flerkanalsreceiver?
Erfarenheter av det? Lipsync problem?

Jag har tyvärr inte äran att få ha en dedikerad hifianläggning/rum utan måste funka i familjens ordinarie verksamhet också :)


Jag är hela tiden närmare att kasta ut teven än att skaffa projektor. När det tittas på teven är det de inbyggda högtalarna som får jobba, trots att jag har kopplat upp på sterion.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
vattuvarg
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2008-08-11
Ort: Lycksele

Re: Vad har ni för anläggning till era Ino högtalare?

Inläggav vattuvarg » 2016-09-01 23:04

Fredzz0rs skrev:Är det någon av er som har enbart kör stereoförstärkare i er tv/hemmabiomiljö? Dvs ej använder flerkanalsreceiver?
Erfarenheter av det? Lipsync problem?


Ino Audio piP
Det känns inte som om jag behöver gå in i detalj på denna högtalares egenskaper. De står på gula dämpfötter och är kopplade med tvåpolig EKK. Kabeln till respektive högtalare är kortare än en meter och använder sig av förgyllda banankontakter.

41Hz Amp 6 Basic
Den Tripath-baserade förstärkaren på 14 watt per stereokanal är kopplad från hörlursuttaget med billig "grön" 3,5mm kabel. Förstärkaren brummade svagt med den första strömförsörjningen men efter byte till en aningen dyrare så finns bara ett nästan ohörbart högfrekvent brus kvar. Det är dock bara jag som tycks höra det i den här familjen. ...och jag kan leva med det.

Asus E210
För att få datorsystemet helt tyst (ett krav från fästmön för att få ha den igång dygnet runt) så har datorn inga fläktar. Hårddisken är av SSD-typ av samma anledning. Det finns heller inga blinkande lampor. Det är enbart power-knappen som är diskret vitt bakgrundsbelyst. Den 32 tum "stora" skärmen med HD-upplösning är från Samsung och är kopplat med mycket kort HDMI-kabel. För yttre lagring används 2,5" hårddisk från Seagate och ultraslimmad DVD-läsare (även den extern) från TSST. Båda enheterna är valda för att få så lite störande ljud som möjligt. Datorns operativsystem är Mageia Linux 5 med skrivbordsmiljön Gnome.

Erfarenheter
Datorn står för all mediauppspelning, även TV (med externt dvb-T-kort och egen antenn). Musiken som spelas är nästan helt uteslutande egenrippad och förlustfri (FLAC). Musikspelaren Gnome Music är det program som oftast används då det förvränger ljudet minst. Det passar mig eftersom jag oftast spelar hela album istället för spellistor. För film, både från DVD och filer, används VLC. Inställningarna för videouppspelning har blivit optimerade för den tämligen blygsamma hårdvaran. De få gånger som ljudet inte stämmer beror i nästan alla fall på att jag gjort något fel vid rippning och omkodning från fysiska media. Om det inte finns tid för att göra om och göra rätt så har VLC möjlighet att ändra timing på både ljudspår och undertexter. Dessa möjligheter används dock som ni förstår rätt sällan. Strömmad media brukar inte ge problem vid uppspelning. Uppspelning av TV har aldrig bjudit på felsynkat ljud.

Systemet använder ingen fjärrkontroll utan förlitar sig på ett litet bluetooth-tangentbord och trådlös mus. Båda enheterna är från Logitech (K380, M335). Val av ljudkälla behöver jag inte bekymra mig om efter justering i systemets mixer. Ljudvolymen styrs med dedikerade tangenter eller med musens rullhjul. Att välja kanal vid TV-uppspelning är väldigt enkelt med musen. Likaså kan man snabbt och enkelt hoppa bakåt eller framåt i film med både tangent och musknapp. Mycket bättre än fjärrkontroll, tycker dottern och jag.

I övrigt finns inte mycket att säga om min anläggning. Den är mysminimalistisk, helt enkelt. Så avskalad det går utan att förlora något av bekvämligheten.
lenovo laptop \ evo 4 dac \ adafruit amp \ sony speakers - - - https://wordsmith.social/vattuvarg/

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Vad har ni för anläggning till era Ino högtalare?

Inläggav sprudel » 2016-09-02 06:55

Fredzz0rs skrev:Är det någon av er som har enbart kör stereoförstärkare i er tv/hemmabiomiljö? Dvs ej använder flerkanalsreceiver?
Erfarenheter av det? Lipsync problem?

Jag har tyvärr inte äran att få ha en dedikerad hifianläggning/rum utan måste funka i familjens ordinarie verksamhet också :)


Jag har tagit bort stegen till surroundhögtalare och använder ibland fin-setupen till TV men då i stereoläge. Vid vanigt TV-tittande används TVns högtalare. Ingen projektor, en fin gammal Panasonic plasma. Skiter i läppsynkfel, måste ställas om för varje film, kanal, så jag bryr mig inte.
Men jag bryr mig verkligen om hur musiken spelas i fin-setupen. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Vad har ni för anläggning till era Ino högtalare?

Inläggav music4ever » 2016-09-04 00:37

Försteg: Denon 3312
Slutsteg: 2x O&G RS2000
CD: Oppo 103
Vinyl: NA Dais, Mörch DP-8, OM-40, HA riaa two
Högtalare: i32s, profundus Y-6, CR-80s

Användarvisningsbild
Foffe
 
Inlägg: 315
Blev medlem: 2014-07-16
Ort: Småland

Re: Vad har ni för anläggning till era Ino högtalare?

Inläggav Foffe » 2016-09-04 13:03

Apple TV
Primare SPA23 (använder den inbygda dac:en)
Ino cr80es
Primare A30.7

Detta driver följande:
i6
Prof.X2
4st a1

Användarvisningsbild
Fredzz0rs
 
Inlägg: 226
Blev medlem: 2012-10-28
Ort: Trollhättan

Re: Vad har ni för anläggning till era Ino högtalare?

Inläggav Fredzz0rs » 2016-09-04 23:50

Vad tror ni om kombinationen Hegel HD12 DAC kopplad analogt till en Naim Nait 5si till ett par piPs?
Har hört att Naim ska vara dynamiskt och rytmisk men gått om rå kraft trots den blygsamma watteffekten.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vad har ni för anläggning till era Ino högtalare?

Inläggav Morello » 2016-09-05 16:33

Jag har inte INO-burkar, men mamma&pappa har ett par pip som drivs av en Denon DRA1000 (2-kanal nota bene), en SONY-CD-spelare samt en vinylrigg från Yamaha med en AT95-pickup.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3335
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Vad har ni för anläggning till era Ino högtalare?

Inläggav eljulio » 2016-09-06 07:18

Fredzz0rs skrev:Vad tror ni om kombinationen Hegel HD12 DAC kopplad analogt till en Naim Nait 5si till ett par piPs?
Har hört att Naim ska vara dynamiskt och rytmisk men gått om rå kraft trots den blygsamma watteffekten.


Kör piP med Naim, storebror till den du föreslår. Inga som helst problem. Som jag förstår det demades Guru med Naim.

Användarvisningsbild
HK430
 
Inlägg: 692
Blev medlem: 2012-11-02
Ort: Blå himlen bar

Re: Vad har ni för anläggning till era Ino högtalare?

Inläggav HK430 » 2016-09-09 01:02

Spelar med 2x Rotel rb-850, bryggade till ett par i6

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt
 
Inlägg: 6490
Blev medlem: 2003-06-13
Ort: En vik i Barken

Re: Vad har ni för anläggning till era Ino högtalare?

Inläggav Wolfie » 2016-09-12 09:58

På kontoret:
Dator -> TEAC DR-H300 (skitförstärkare) -> piX

Hemma:
Pioneer 668/ PS-4/ Denons ultraslöa BR-transport/ Airport Express
Denon receiver (tung, dyr modell anno 2009/2010)
Cr80s
Dynamic Precision DP6.4p (till basar)
McIntosh MC-402 (till toppar/ fullrange)
pi60 signatur/ trasiga piP
8st NHT 1259 basar i slutna lådor
8st a2 som legat i en garderob i 6 år. Ska väl montera upp någon dag då jag orkar ta tag i hifi-intresset igen.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Simp_the_pimP
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 2012-03-06

Re: Vad har ni för anläggning till era Ino högtalare?

Inläggav Simp_the_pimP » 2016-09-12 10:09

Högtalare:
Ino Audio i14
Profundus Y-4

Förförstärkare:
HA Pre Twenyfive Remote

CR80-S

Slutsteg:
Emotiva XPA-2
Behringer ep4000

CD/bluray
Oppo BDP-95

Vinyl:
Linn LP12, Radikal, Ekos SE, Adikt mm.
HA Riaa two

Kablar div. EKK, Supra, lite Linn, lite monster cable och lite Vand den hul.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Vad har ni för anläggning till era Ino högtalare?

Inläggav Rydberg » 2016-09-12 14:29

Högtalare:
Ino Audio pi60s

Förförstärkare:
Burmester 011
Bryston BP-25 + MPS-1

Slutsteg:
Bryston 28B-SST
NAD 208

Digital:
Bryston BDP-2 (Digitalspelare)
Bryston BDA-2 (DAC)

Sony XA-5ES (CD/Transport)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vad har ni för anläggning till era Ino högtalare?

Inläggav Morello » 2016-09-13 16:16

Har du inte någon kinareceiver? :mrgreen:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Vad har ni för anläggning till era Ino högtalare?

Inläggav Rydberg » 2016-09-13 16:48

Morello skrev:Har du inte någon kinareceiver? :mrgreen:

Inte inkopplade i huvudanläggningen men jag har en Marantz SR-7010 som driver ett par..............piX 8O En Denon 3805 står också och samlar damm :lol:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Mannegizen
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2013-09-19

Re: Vad har ni för anläggning till era Ino högtalare?

Inläggav Mannegizen » 2016-09-13 17:02

Stora anläggningen

Signalkällor:
Nakamichi OMS-5E (cd-spelare)
Nakamichi CDP-2E (cd-spelare)
Nakamichi ST-7 (tuner)
Pro-Ject 1.3 någonting (vinyl)

Försteg:
Nakamichi CA-7A

DSP:
MiniDSP 2x4 HD

Slutsteg:
Nakamichi PA-7E
Nakamichi PA-5EII

Högtalare:
PR18
Profundus P2


Diskmaskinen i köket

Signalkälla:
Nakamichi CDP-2E

Receiver:
Nakamichi TA-3E

Högtalare:
Pi10

(jag är en NakInoFil ;-p)

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster