pi60s vs i16s

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11473
Blev medlem: 2004-02-09

Re: pi 60s vs i 16s

Inläggav PekkaJohansson » 2016-09-04 16:17

Missuppfattning av shifts uppmaning, verkar det! När detta skrivs syns två felaktiga särskrivningar i rubriken.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: pi 60s vs i 16s

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-09-04 16:20

Du måste redigera titeln i första inlägget.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: pi 60s vs i 16s

Inläggav paa » 2016-09-04 19:59

"Felaktig särskrivning", är inte det en sorts tautologi?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: pi 60s vs i 16s

Inläggav lennartj » 2016-09-05 00:20

paa skrev:"Felaktig särskrivning", är inte det en sorts tautologi?

Inte i de fall tillverkaren själv tillämpar särskrivning i sina modellbeteckningar. :roll:
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

pi60s vs i16s

Inläggav sprudel » 2016-09-05 06:35

sprudel skrev:Aj då. Fixat nu. :)


Men, va e detta. När jag går in o ändrar i rubriken o kollar i förhandsgranska så ser det OK ut, både vad gäller pi60s och i16s. Funkar det inte nu får du göra en utryckning Andreas. :cry:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: pi60s vs i16s

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-09-05 06:55

Så jag har fixat rubriken.

Du måste alltså ändra rubriken i det första inlägget i tråden. Varför man kan ändra rubriken för ett enskildt påföljande inlägg förstår jag ej.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: pi 60s vs i 16s

Inläggav Almen » 2016-09-05 09:52

paa skrev:"Felaktig särskrivning", är inte det en sorts tautologi?

Nja... "en gulgrön blåmes" är ju korrekt, liksom "a yellow green blue tit" (även om det också kan skrivas som "yellow-green").

På kinesiska kanske uttrycket skrivs ihop som ett enda tecken. :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11473
Blev medlem: 2004-02-09

Re: pi 60s vs i 16s

Inläggav PekkaJohansson » 2016-09-05 12:42

paa skrev:"Felaktig särskrivning", är inte det en sorts tautologi?


Nej. Det implicerar att särskrivningar per definition skulle vara felaktiga, vilket förstås inte är fallet. Det finns många exempel på både korrekta (i stället) och felaktiga (i genom) särskrivningar.

Nu verkar dock allt vara frid och fröjd i rubriken!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: pi60s vs i16s

Inläggav sprudel » 2016-09-05 12:57

AndreasArvidsson skrev:Så jag har fixat rubriken.

Du måste alltså ändra rubriken i det första inlägget i tråden. Varför man kan ändra rubriken för ett enskildt påföljande inklägg förstår jag ej.

Aha! tack, det var alltså så man skulle göra. Nu vet jag. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Mer ingående förklaraing av att ändra enskild topic

Inläggav schmutziger » 2016-09-05 13:52

AndreasArvidsson skrev:Så jag har fixat rubriken.

Du måste alltså ändra rubriken i det första inlägget i tråden. Varför man kan ändra rubriken för ett enskildt påföljande inlägg förstår jag ej.

Det är ju en rätt bra funktion egentligen. om det tex pågår 3 parallella diskussioner i en tråd vilket inte är alls ovanligt på forum så följer ju ämnet med när man citerar.
Men det bygger på att folk använder sig av det :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Mer ingående förklaraing av att ändra enskild topic

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-09-05 14:06

schmutziger skrev:
AndreasArvidsson skrev:Så jag har fixat rubriken.

Du måste alltså ändra rubriken i det första inlägget i tråden. Varför man kan ändra rubriken för ett enskildt påföljande inlägg förstår jag ej.

Det är ju en rätt bra funktion egentligen. om det tex pågår 3 parallella diskussioner i en tråd vilket inte är alls ovanligt på forum så följer ju ämnet med när man citerar.
Men det bygger på att folk använder sig av det :)

Ja så kanske är tanken man skall använda funktionen? Det har jag nog iaf aldrig sett någon göra och jag förspråkar nog trådsplitt istället för den lösningen.

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: pi60s vs i16s

Inläggav Elfsberg » 2016-09-06 20:27

infraX-6 motsvarar pX-2 och de spelar skjortan av sub 80 Hz.
Angående bs60 så vill jag flika in att det går att anpassa formen en del, de behöver inte vara kubiska. Vad sägs om typ samma form som pi60?
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: pi60s vs i16s

Inläggav DVD-ai » 2016-09-06 20:54

Elfsberg skrev:infraX-6 motsvarar pX-2 och de spelar skjortan av sub 80 Hz.
Angående bs60 så vill jag flika in att det går att anpassa formen en del, de behöver inte vara kubiska. Vad sägs om typ samma form som pi60?


I området ca 20-40Hz kanske, men över/ under så är infraX6 krallogare och dessutom avsevärt mycket mer konarea (och dom fördelar som det ger) så jag vet vad jag föredrar :mrgreen:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt
 
Inlägg: 6490
Blev medlem: 2003-06-13
Ort: En vik i Barken

Re: pi 60s vs i 16s

Inläggav Wolfie » 2016-09-08 13:40

lennartj skrev:När man "fått till det" så bra som du med i16s och bassystem, tror jag att det blir en frustrerande upplevelse med endast pi60s utan möjlighet att flytta dem för att optimera basåtergivningen utan att påverka allt annat som ljudbild etc. Har jag fel och du har en osannolik tur med rummet får du ju en utomordentligt "ren" anläggning där C-J Premier 17 driver Premier350-slutsteget med endast pi60s direkt. För att stilla nyfikenheten är det nog värt en hel del bevär att hitta någon med pi60s som är beredd att låna ut dem, annars kommer du inte att kunna sluta grubbla på hur bra det kan bli.
Kompletterar du med bs60 tillkommer ytterligare två ganska stora boxar att härbergera som kanske inte integrerar optimalt när de är placerade så diskret som möjligt.
Jag håller alltså med DVD-ai på alla punkter.


Sprudel får gärna låna mina pi60s om han vill. Han får dock åka upp och hämta dem själv :)
Men det är inte så förbannat långt.

Då kanske jag får tummen ur och fixar mina piP som har trasiga terminaler... Har haft nya terminaler liggande i snart 5 år :lol:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: pi 60s vs i 16s

Inläggav sprudel » 2016-09-09 06:34

Wolfie skrev:
lennartj skrev:När man "fått till det" så bra som du med i16s och bassystem, tror jag att det blir en frustrerande upplevelse med endast pi60s utan möjlighet att flytta dem för att optimera basåtergivningen utan att påverka allt annat som ljudbild etc. Har jag fel och du har en osannolik tur med rummet får du ju en utomordentligt "ren" anläggning där C-J Premier 17 driver Premier350-slutsteget med endast pi60s direkt. För att stilla nyfikenheten är det nog värt en hel del bevär att hitta någon med pi60s som är beredd att låna ut dem, annars kommer du inte att kunna sluta grubbla på hur bra det kan bli.
Kompletterar du med bs60 tillkommer ytterligare två ganska stora boxar att härbergera som kanske inte integrerar optimalt när de är placerade så diskret som möjligt.
Jag håller alltså med DVD-ai på alla punkter.


Sprudel får gärna låna mina pi60s om han vill. Han får dock åka upp och hämta dem själv :)
Men det är inte så förbannat långt.

Då kanske jag får tummen ur och fixar mina piP som har trasiga terminaler... Har haft nya terminaler liggande i snart 5 år :lol:


Vet du Wolfie! Det kanske jag gör. :)
Men då tar jag med ett litet flugspö också, kan ju inte ge mig iväg naken när det luktar öring. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: pi 60s vs i 16s

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-09-09 06:47

Wolfie skrev:Sprudel får gärna låna mina pi60s om han vill. Han får dock åka upp och hämta dem själv :)
Men det är inte så förbannat långt.

Då kanske jag får tummen ur och fixar mina piP som har trasiga terminaler... Har haft nya terminaler liggande i snart 5 år :lol:

Detta är verkligen det bästa med faktiskt: så mycket folk som mer än gärna försöker hjälpa varandra. Gör mig riktigt glad! :)

Nu blev jag nyfiken. Får man fråga hur du lyckades ha sönder terminalerna på dina högtalare?

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: pi60s vs i16s

Inläggav DVD-ai » 2016-09-09 16:33

EKK ?! :mrgreen:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: pi 60s vs i 16s

Inläggav philipbtz » 2016-09-10 20:06

AndreasArvidsson skrev:Detta är verkligen det bästa med faktiskt: så mycket folk som mer än gärna försöker hjälpa varandra. Gör mig riktigt glad! :)
...


Ja det är riktigt uppskattat!

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt
 
Inlägg: 6490
Blev medlem: 2003-06-13
Ort: En vik i Barken

Re: pi 60s vs i 16s

Inläggav Wolfie » 2016-09-12 09:47

sprudel skrev:
Wolfie skrev:
lennartj skrev:När man "fått till det" så bra som du med i16s och bassystem, tror jag att det blir en frustrerande upplevelse med endast pi60s utan möjlighet att flytta dem för att optimera basåtergivningen utan att påverka allt annat som ljudbild etc. Har jag fel och du har en osannolik tur med rummet får du ju en utomordentligt "ren" anläggning där C-J Premier 17 driver Premier350-slutsteget med endast pi60s direkt. För att stilla nyfikenheten är det nog värt en hel del bevär att hitta någon med pi60s som är beredd att låna ut dem, annars kommer du inte att kunna sluta grubbla på hur bra det kan bli.
Kompletterar du med bs60 tillkommer ytterligare två ganska stora boxar att härbergera som kanske inte integrerar optimalt när de är placerade så diskret som möjligt.
Jag håller alltså med DVD-ai på alla punkter.


Sprudel får gärna låna mina pi60s om han vill. Han får dock åka upp och hämta dem själv :)
Men det är inte så förbannat långt.

Då kanske jag får tummen ur och fixar mina piP som har trasiga terminaler... Har haft nya terminaler liggande i snart 5 år :lol:


Vet du Wolfie! Det kanske jag gör. :)
Men då tar jag med ett litet flugspö också, kan ju inte ge mig iväg naken när det luktar öring. :)


Absolut! Men då drar vi en 10-20 mil norrut ytterligare ;)
Dock stänger de flesta öringvatten inom en-två veckor...
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt
 
Inlägg: 6490
Blev medlem: 2003-06-13
Ort: En vik i Barken

Re: pi 60s vs i 16s

Inläggav Wolfie » 2016-09-12 09:50

AndreasArvidsson skrev:
Wolfie skrev:Sprudel får gärna låna mina pi60s om han vill. Han får dock åka upp och hämta dem själv :)
Men det är inte så förbannat långt.

Då kanske jag får tummen ur och fixar mina piP som har trasiga terminaler... Har haft nya terminaler liggande i snart 5 år :lol:

Detta är verkligen det bästa med faktiskt: så mycket folk som mer än gärna försöker hjälpa varandra. Gör mig riktigt glad! :)

Nu blev jag nyfiken. Får man fråga hur du lyckades ha sönder terminalerna på dina högtalare?


Ahh. De stod i ett sommarhus vi hade tidigare. Glömde kvar dem över vintern. Det huset hade vi inte uppvärmt vintertid och det var en riktigt kall vinter (-36 om jag minns rätt som kallast).

MDF:en rör sig med temperaturskillnaden, plasten, inte riktigt lika mycket... :)
Diskanternas plast-fronter har också spruckit, men inte såpass att de är otäta.
Elementen i övrigt verkar funka som de ska, men det visslar duktigt från terminalerna :lol:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: pi60s vs i16s

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-09-12 09:52

Hehe stackars högtalare :lol:

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt
 
Inlägg: 6490
Blev medlem: 2003-06-13
Ort: En vik i Barken

Re: pi60s vs i16s

Inläggav Wolfie » 2016-09-12 10:04

Jo... Man kan ju undra hur fan man lyckas glömma kvar dem över en vinter liksom.
Men men, det kunde man visst.

Ett år tidigare glömde jag dra ner el-elementen där.
Det upptäckte jag när jag fick en elräkning på nästan 6000 spänn för januari 8O
Det kan kosta att vara glömsk...

Det var ett gammalt timmerhus från slutet av 1600-talet. Ingen isolering i väggarna.
Väldigt vackert hus, men vi gjorde oss av med det då det inte användes efter att vi flyttat upp till Dalarna.
Lika bra, då slipper jag komma ihåg att det ska skötas :lol:
Inga anknytningar

Föregående

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: PAL14 och 6 gäster