Storlek på Ino-bio?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Cinder

Storlek på Ino-bio?

Inläggav Cinder » 2016-09-16 15:12

Funderar på det här med storlek för ett rum som skulle bli en hemmabio med Ino-högtalare.
Bredden är väl inte så svår att känna mellan tummen och pekfingret, det blir väl projektordukens bredd plus ca 1-1,5m extra på vardera sida (minimum alltså).
Men längden på ett biorum, vad bör man sikta på där?

Det här är bara något jag kände att jag kanske borde ta reda på lite mer eftersom husjakten kanske intensifieras framöver.
Att få bra grundförutsättningar för ett framtida biobygge är ju en bra... grund.

Så vad säger ni om man siktar på ca 120" (cinemascope) AT-duk och i slutänden typ i28/i32s och infra-Y6 (bakom duken), kanske även a2:or i förlängningen - hur stort rum behöver man som minst?
Det är en svår och luddig frågeställning, jag vet, men någon form av riktlinje borde man kanske kunna komma fram till?
Senast redigerad av Cinder 2016-09-16 15:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
steveo1234

Re: Storlek på Ino-bio?

Inläggav steveo1234 » 2016-09-16 15:16

Cinder skrev:Funderar på det här med storlek för ett rum som skulle bli en hemmabio med Ino-högtalare.
Bredden är väl inte så svår att känna mellan tummen och pekfingret, det blir väl projektordukens bredd plus ca 1-1,5m extra på vardera sida (minimum alltså).

Det här är bara något jag kände att jag kanske borde ta reda på lite mer eftersom husjakten kanske intensifieras framöver.
Att få bra grundförutsättningar för ett framtida biobygge är ju en bra... grund.

Så vad säger ni om man siktar på ca 100" duk och i slutänden typ i28/i32s och infra-Y6, kanske även a2:or i förlängningen - hur stort rum behöver man som minst?
Det är en svår och luddig frågeställning, jag vet, men någon form av riktlinje borde man kanske kunna komma fram till?

Varför 1-1.5m extra på bredden? I mitt dröm-biorum rör duken båda sidoväggarna...

Och varför 100"? Det kommer du efter en vecka att uppleva som alldeles för litet. Gå iaf upp till 130" (21:9).

För övrigt säger jag minst 4*5m, absolut inte mindre, men gärna ett par meter till i båda ledderna.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-09-16 15:28

steveo1234 skrev:
Cinder skrev:Funderar på det här med storlek för ett rum som skulle bli en hemmabio med Ino-högtalare.

Så vad säger ni om man siktar på ca 100" duk och i slutänden typ i28/i32s och infra-Y6, kanske även a2:or i förlängningen - hur stort rum behöver man som minst?

Varför 1-1.5m extra på bredden? I mitt dröm-biorum rör duken båda sidoväggarna...

Och varför 100"? Det kommer du efter en vecka att uppleva som alldeles för litet. Gå iaf upp till 130" (21:9).

För övrigt säger jag minst 4*5m, absolut inte mindre, men gärna ett par meter till i båda ledderna.

Måste väl ta och titta på lite fler biorum och få känslan för om duken ska gå från vägg till vägg eller inte... bra poäng där.
Fick bara spontant känslan när jag skrev att det är mer estetiskt om duken har lite marginal till väggarna, men nu blev jag osäker.

Ja jag hann redan skriva upp storleken till 120", så någonstans där och uppåt. Tänker mig att jag kanske ändå vill ha en 16:9-duk för serietittande också (kaske blir kring 150" då m.a.p. bredden), då skulle jag bygga en DIY-maskering för duken. Såg en som verkade funka fint här: https://www.youtube.com/watch?v=WqsPz-tPlhE

Bra att du i alla fall drog till med några siffror, då kan jag börja få ett hum om vilka storlekar vi pratar om i slutändan.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-09-16 15:56

Tycker IÖ brukar bli gladare för akustikens skull om rumsbredden är över 4meter
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-09-16 16:02

Minst 4m brett säger jag. Gärna 4.5-5 om du har plats, men det är ofta svårt.
Längdmässigt säg 3.5m från högtalarnas baffel, 0.5m ytterligare till högtalarväggen, 1m för soffans djup och 1.5m till bakvägg blir ca 6.5m. Så säg minst 6.5-7 meter djupt, men även här så skadar några meter till absolut inte så man kan få in basfällor, apparatrum, hyllor mm.

Gällande duk vägg till vägg så tänk på att de flesta ino-rum har generöst meddämpning på sidoväggarna och draperier framför detta. Du kan iaf räkna med 0.5m smalare innanför dessa. Dvs om du har ett rum som är 4m brett så kanske 3.5m bred duk är det största som går in.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-09-16 20:10

Jag är mer konservativ, standardrumsbredden är ofta 3600. Jag har varit i många rum där det fungerat bra, bara man tänker till - så jag säger 4000x6500x2300, men man kan absolut leva med längden 5000 utan problem, tom 4500!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-09-16 22:34

Dröm-måtten är väl ca. 4,5 x 5,4 x 2,3 meter med förutsättning att bakväggen går att bygga om. Dvs att rummet kanske har ett rum bakom eller att det från början är 2 meter längre eller nått så du kan bygga in dämp och projektor. Fast detta säger jag med tanke på svenska hem. Större än så är väldigt svårt att hitta tror jag. Det finns ju större rum men då är de inte slutna nog skulle jag tro. Sådana rum går ju också men då stör man resten av huset om man inte har lyxen att kunna bygga om ett gigantiskt garage eller liknande. Och man måste pressa prylarna hårdare/köpa ännu fetare grejer.

Men du får nu leta ett bra tag för att hitta något över 4 meter i bredd. Runt 3,6 brukar det ta stopp sen är det typ vardagsrum eller liknande och då kanske det inte passar av alla möjliga anledningar.

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-09-16 23:02

Ja det finns just nu ett hus som jag är rätt intresserad av med källare, planritningen ser ut som nedan.
Det jag har lite svårt att få ihop är just längden, och att jag även ska ha en träslöjdsverkstad där nere...
Ritningen är inte helt skalenlig, hela ytan på våningen är 104 kvadrat, så det gäller att försöka bilda sig en uppfattning utifrån det.

Det jag skulle vilja göra är ju att ta bort den "sydvästra" väggen från pannrummet och bygga ut det rummet utöver hela sällskapshörnan med soffa och det.
Kan dock vara knivigt om det visar sig att den väggen är bärande... vilket jag inte vet om den är... men sånt är kul att fundera över! :)

Någon som ser en annan lösning för hemmabio på våningen? Paint är helt OK ;)

Bild

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-09-16 23:22

Om du snickrar i pannrummet då, sätt skjutdörr på dess vägg mot trappan kanske, behåller gillestugan, och har bio i förrådet?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-09-17 09:34

darkg skrev:Om du snickrar i pannrummet då, sätt skjutdörr på dess vägg mot trappan kanske, behåller gillestugan, och har bio i förrådet?

Ja det skulle eventuellt gå, jag delade lite liknande tankar med sambon igår, enda problemet är att vi dyker på fritiden och måste komma in med utrustningen till tvättstugan (utanför bastun) för att skölja av och hänga på tork. Att springa igenom en hemmabio med heltäckningsmatta tror jag kommer att bli väldigt sunkigt efter ett tag.. därför tänkte jag såhär:

1. Bygg om "förrådet" till en verkstad med längsgående vägg och avdelat för damm/icke-damm arbeten, många stora fönster på denna vägg för att det inte ska kännas som en lång korridor och klaustrofobiskt. (gult i skissen)
2. Gör om pannrummet till gillestugan som är i det sydvästra hörnet nu, med en stor fin valvdörr/öppning (rosa)
3. Gör en vägg där trappan slutar nu (grön) och ha hela sydvästra delen av våningen som hemmabio/musikrum/annat socialt. Detta innebär även att trappan byggs om så att man kliver av i riktning mot den blå pilen, dvs snedtrappa längst ner.

Vad tror ni om denna lösning, kanske blir biorummet alldeles för stort?
Det skulle ju kanske gå att göra biorummet där jag ritat verkstan istället, på samma sätt, beroende på hur stort utrymmet faktiskt är, och sätta verkstan i pannrummet som du också sa, då blir det en vägg mindre att bygga, dvs den gröna.

Bild

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-09-17 09:45

Cinder skrev:
Det skulle ju kanske gå att göra biorummet där jag ritat verkstan istället, på samma sätt, beroende på hur stort utrymmet faktiskt är, och sätta verkstan i pannrummet som du också sa, då blir det en vägg mindre att bygga, dvs den gröna.

[ Bild ]

Det där tror jag på. Blir ju perfekt med det lilla förrådet/garderoben som maskinrum.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-09-17 09:47

Hur stort blir utrymmet nere i vänstra hörnet? Denna ser ut att ha en del mer bredd än förråret högre upp.

Ett långt rum gör absolut ingenting. Då kan du bygga basfälla och/eller apparatrum i bakre änden. Det är en dröm för mig :)

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-09-17 09:48

Almen skrev:
Cinder skrev:

[ Bild ]

Det där tror jag på. Blir ju perfekt med det lilla förrådet/garderoben som maskinrum.

Ja det skulle kunna funka, samtidigt måste jag utröna vart vi får ha ett riktigt förråd också... för det behövs ju tyvärr också. Det kanske blir kombineradt i det här fallet.

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-09-17 09:49

AndreasArvidsson skrev:Hur stort blir utrymmet nere i vänstra hörnet? Denna ser ut att ha en del mer bredd än förråret högre upp.

Ett långt rum gör absolut ingenting. Då kan du bygga basfälla och/eller apparatrum i bakre änden. Det är en dröm för mig :)

Jag skulle absolut utgå från att det nedre vänstra rummet är bredare än förrådsdelen däruppe, hur stort vet jag tyvärr inte eftersom jag inte har några mått.
Visning är på onsdag så då kommer jag att stega upp det eller om jag kan låna en lasermätare...

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-09-17 09:51

Jag personligen tycker att bredd är viktigt i ett bio/musikrum så jag skulle säga att ta det rummet just pga bredden. Stor längd är heller inget problem i mina ögon.

Ta med en talmeter vet ja :)

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2016-09-17 13:07

Kombinera bio och vardagsrum? Utgå från en möblering du gillar, sen moddar du allt annat efter det.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-09-17 14:24

Elfsberg skrev:Kombinera bio och vardagsrum? Utgå från en möblering du gillar, sen moddar du allt annat efter det.

Fast nu var det i källaren. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-09-17 15:38

Jag siktar i alla fall på 4-4,5m bredd och minst 5m längd på rummet, förutsatt att väggen bakom soffan kan byggas om till ljudgenomsläpplig sådan.
Gå det ej att göra så vill jag gärna ha typ 7m långt rum för att få in en bredbandig absorbent/förråd i bakre delen av rummet :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-09-17 16:19

Många använder inte bastun, den kunde bli dyk-tambur och den långa trånga gången obehövlig?

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2016-09-17 17:14

Almen skrev:
Elfsberg skrev:Kombinera bio och vardagsrum? Utgå från en möblering du gillar, sen moddar du allt annat efter det.

Jag. Varför inte bara använda gillestugan?
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-09-17 17:55

darkg skrev:Många använder inte bastun, den kunde bli dyk-tambur och den långa trånga gången obehövlig?

Smäda inte bastun... mitt finska blod kokar när jag hör sånt där. Svennefasoner!

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-09-17 17:57

Elfsberg skrev:
Almen skrev:

Jag. Varför inte bara använda gillestugan?

Hur menar du nu?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-09-17 18:22

Cinder skrev:
darkg skrev:Många använder inte bastun, den kunde bli dyk-tambur och den långa trånga gången obehövlig?

Smäda inte bastun... mitt finska blod kokar när jag hör sånt där. Svennefasoner!

Sluta dyk då, krångelpelle ;-)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2016-09-17 19:48

darkg skrev:
Cinder skrev:

Sluta dyk då, krångelpelle ;-)

Jag är kvarts-finne och känner, nå ny jäääävlar.. :wink:

Jag har byggt ett rum som innan byggnationen var 3.30 m brett, jag skulle nästan ge min dotter till en dålig måg om jag finge ytterligare en meter på bredden 8O Tyvärr så är det en bärande vägg så det funkar tyvärr inte utan en H-balk av stadigare sort som håller upp huset..

Dämp eller akustikåtgärd tog 30 cm från sidorna totalt då återstod 3 meter.. Lyssningsdelen har lite mer bredd 3.10 m det blir trångt.. Låt säga "intimt" vilket låter trevligare ;-)

Sikta på ett rum med 4,50 m bredd eller iaf över 4 m då går det göra stordåd..!

edit: jag har 4.20 bredd garage som används. Där skulle det vara helt galet bra att bygga. Vi har kallt här uppe på vintern tyvärr så-att-ehhh!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2016-09-18 09:15

Du kan nog räkna med att den längsgående väggen i mitten bär bjälklaget på nästa plan. Den är alltså förmodligen inte aktuell att flytta. De andra korta väggarna som går tvärs är förmodligen inte bärande och kan enkelt tas ner. Om man absolut vill ta upp ett stort hål i en bärande vägg är det ju långt ifrån omöjligt - det går ju att växla av öppningen med en balk så länge man är säker på att man får ner de nya punktlasterna på rätt ställen.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2016-09-18 10:01

Stranne skrev:Du kan nog räkna med att den längsgående väggen i mitten bär bjälklaget på nästa plan. Den är alltså förmodligen inte aktuell att flytta. De andra korta väggarna som går tvärs är förmodligen inte bärande och kan enkelt tas ner. Om man absolut vill ta upp ett stort hål i en bärande vägg är det ju långt ifrån omöjligt - det går ju att växla av öppningen med en balk så länge man är säker på att man får ner de nya punktlasterna på rätt ställen.

Exakt. Hjärtväggen i källaren bär upp lättbetongvalvet som är i två delar och ligger på den bärande. Man lattjar inte med sådana grejer..!

Nåja rummet är faktiskt helt ok, jag har gjort vad jag kunnat för att få det bra akustiskt. Men ett rum blir ju aldrig riktigt färdigt så jag pular lite fortfarande mest för att det är kul :-)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-09-18 19:33

bassman skrev:
Stranne skrev:Du kan nog räkna med att den längsgående väggen i mitten bär bjälklaget på nästa plan. Den är alltså förmodligen inte aktuell att flytta. De andra korta väggarna som går tvärs är förmodligen inte bärande och kan enkelt tas ner. Om man absolut vill ta upp ett stort hål i en bärande vägg är det ju långt ifrån omöjligt - det går ju att växla av öppningen med en balk så länge man är säker på att man får ner de nya punktlasterna på rätt ställen.

Exakt. Hjärtväggen i källaren bär upp lättbetongvalvet som är i två delar och ligger på den bärande. Man lattjar inte med sådana grejer..!

Nåja rummet är faktiskt helt ok, jag har gjort vad jag kunnat för att få det bra akustiskt. Men ett rum blir ju aldrig riktigt färdigt så jag pular lite fortfarande mest för att det är kul :-)

Hmm, ja det är inte prio 1 att ta upp en ny dörr till pannrummet, men det hade ju onekligen blivit en fin lösning... trist om det inte går :/
Det ska faktiskt bli väldigt spännande att åka och se huset till veckan och faktiskt uppleva det, och om det motsvarar mäklarbilderna :)

Frisk

Inläggav Frisk » 2016-09-18 22:42

Hålle håller på och bygger mitt rum, måtten 3,46x6m jag skulle gärna ha i alla fall 0.5meter till på bredden. IÖ-ritatoch tycker det känns bra, men hade nog gärna haft lite mer luft på sidorna. Dock står ju inte soffor m.m.. på plats än så är ju egentligen lite tidigt att uttala sig. Många rum verkar vara kring 3,5, 4,5ska tydligen av många anledningar vara mer fördelaktigt.

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2016-09-19 13:00

Det är svårt att hitta stora rum... Något som IÖ tipsade mig om när jag kontaktade honom inför husköp var att man kan bygga utmärkta rum i garage. Vill man ha bilar i garaget också så kanske man kan bygga bio på en ovanvåning på garaget? :)

Jag tror inte man ska vara orolig för att man hamnar med för stort biorum heller. Rätt bildöppningsvinkel går att uppnå med många storlekar och avstånd, men jag gillar ändå när duken är stor i absoluta mått! Det blir en fet känsla :)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2016-09-19 13:06

Xenod skrev:Det är svårt att hitta stora rum... Något som IÖ tipsade mig om när jag kontaktade honom inför husköp var att man kan bygga utmärkta rum i garage. Vill man ha bilar i garaget också så kanske man kan bygga bio på en ovanvåning på garaget? :)

Jag tror inte man ska vara orolig för att man hamnar med för stort biorum heller. Rätt bildöppningsvinkel går att uppnå med många storlekar och avstånd, men jag gillar ändå när duken är stor i absoluta mått! Det blir en fet känsla :)

Största problemet med att använda garage är ju att de är ganska dåliga på att inte sprida ut ljudet utanför. De flesta garage är inte särskilt välbyggda och isolerade. Att bygga om ett garage så att ljudföroreningar till grannar hålls på rimlig nivå tycker jag låter både jobbigt och dyrt...
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Nästa

Återgå till Wänner af Ino