Moderator: Redaktörer
Cinder skrev:Funderar på det här med storlek för ett rum som skulle bli en hemmabio med Ino-högtalare.
Bredden är väl inte så svår att känna mellan tummen och pekfingret, det blir väl projektordukens bredd plus ca 1-1,5m extra på vardera sida (minimum alltså).
Men längden på ett biorum, vad bör man sikta på där?
Det här är bara något jag kände att jag kanske borde ta reda på lite mer eftersom husjakten kanske intensifieras framöver.
Att få bra grundförutsättningar för ett framtida biobygge är ju en bra... grund.
Så vad säger ni om man siktar på ca 100" duk och i slutänden typ i28/i32s och infra-Y6, kanske även a2:or i förlängningen - hur stort rum behöver man som minst?
Det är en svår och luddig frågeställning, jag vet, men någon form av riktlinje borde man kanske kunna komma fram till?
steveo1234 skrev:Cinder skrev:Funderar på det här med storlek för ett rum som skulle bli en hemmabio med Ino-högtalare.
Bredden är väl inte så svår att känna mellan tummen och pekfingret, det blir väl projektordukens bredd plus ca 1-1,5m extra på vardera sida (minimum alltså).
Men längden på ett biorum, vad bör man sikta på där?
Det här är bara något jag kände att jag kanske borde ta reda på lite mer eftersom husjakten kanske intensifieras framöver.
Att få bra grundförutsättningar för ett framtida biobygge är ju en bra... grund.
Så vad säger ni om man siktar på ca 100" duk och i slutänden typ i28/i32s och infra-Y6, kanske även a2:or i förlängningen - hur stort rum behöver man som minst?
Det är en svår och luddig frågeställning, jag vet, men någon form av riktlinje borde man kanske kunna komma fram till?
Varför 1-1.5m extra på bredden? I mitt dröm-biorum rör duken båda sidoväggarna...
Och varför 100"? Det kommer du efter en vecka att uppleva som alldeles för litet. Gå iaf upp till 130" (21:9).
För övrigt säger jag minst 4*5m, absolut inte mindre, men gärna ett par meter till i båda ledderna.
darkg skrev:Om du snickrar i pannrummet då, sätt skjutdörr på dess vägg mot trappan kanske, behåller gillestugan, och har bio i förrådet?
Cinder skrev:
Vad tror ni om denna lösning, kanske blir biorummet alldeles för stort?
Det skulle ju kanske gå att göra biorummet där jag ritat verkstan istället, på samma sätt, beroende på hur stort utrymmet faktiskt är, och sätta verkstan i pannrummet som du också sa, då blir det en vägg mindre att bygga, dvs den gröna.
[ Bild ]
Almen skrev:Cinder skrev:
Vad tror ni om denna lösning, kanske blir biorummet alldeles för stort?
Det skulle ju kanske gå att göra biorummet där jag ritat verkstan istället, på samma sätt, beroende på hur stort utrymmet faktiskt är, och sätta verkstan i pannrummet som du också sa, då blir det en vägg mindre att bygga, dvs den gröna.
[ Bild ]
Det där tror jag på. Blir ju perfekt med det lilla förrådet/garderoben som maskinrum.
AndreasArvidsson skrev:Hur stort blir utrymmet nere i vänstra hörnet? Denna ser ut att ha en del mer bredd än förråret högre upp.
Ett långt rum gör absolut ingenting. Då kan du bygga basfälla och/eller apparatrum i bakre änden. Det är en dröm för mig
Elfsberg skrev:Kombinera bio och vardagsrum? Utgå från en möblering du gillar, sen moddar du allt annat efter det.
Almen skrev:Elfsberg skrev:Kombinera bio och vardagsrum? Utgå från en möblering du gillar, sen moddar du allt annat efter det.
Fast nu var det i källaren.
darkg skrev:Många använder inte bastun, den kunde bli dyk-tambur och den långa trånga gången obehövlig?
Elfsberg skrev:Almen skrev:Elfsberg skrev:Kombinera bio och vardagsrum? Utgå från en möblering du gillar, sen moddar du allt annat efter det.
Fast nu var det i källaren.
Jag. Varför inte bara använda gillestugan?
Cinder skrev:darkg skrev:Många använder inte bastun, den kunde bli dyk-tambur och den långa trånga gången obehövlig?
Smäda inte bastun... mitt finska blod kokar när jag hör sånt där. Svennefasoner!
darkg skrev:Cinder skrev:darkg skrev:Många använder inte bastun, den kunde bli dyk-tambur och den långa trånga gången obehövlig?
Smäda inte bastun... mitt finska blod kokar när jag hör sånt där. Svennefasoner!
Sluta dyk då, krångelpelle
Stranne skrev:Du kan nog räkna med att den längsgående väggen i mitten bär bjälklaget på nästa plan. Den är alltså förmodligen inte aktuell att flytta. De andra korta väggarna som går tvärs är förmodligen inte bärande och kan enkelt tas ner. Om man absolut vill ta upp ett stort hål i en bärande vägg är det ju långt ifrån omöjligt - det går ju att växla av öppningen med en balk så länge man är säker på att man får ner de nya punktlasterna på rätt ställen.
bassman skrev:Stranne skrev:Du kan nog räkna med att den längsgående väggen i mitten bär bjälklaget på nästa plan. Den är alltså förmodligen inte aktuell att flytta. De andra korta väggarna som går tvärs är förmodligen inte bärande och kan enkelt tas ner. Om man absolut vill ta upp ett stort hål i en bärande vägg är det ju långt ifrån omöjligt - det går ju att växla av öppningen med en balk så länge man är säker på att man får ner de nya punktlasterna på rätt ställen.
Exakt. Hjärtväggen i källaren bär upp lättbetongvalvet som är i två delar och ligger på den bärande. Man lattjar inte med sådana grejer..!
Nåja rummet är faktiskt helt ok, jag har gjort vad jag kunnat för att få det bra akustiskt. Men ett rum blir ju aldrig riktigt färdigt så jag pular lite fortfarande mest för att det är kul
Xenod skrev:Det är svårt att hitta stora rum... Något som IÖ tipsade mig om när jag kontaktade honom inför husköp var att man kan bygga utmärkta rum i garage. Vill man ha bilar i garaget också så kanske man kan bygga bio på en ovanvåning på garaget?
Jag tror inte man ska vara orolig för att man hamnar med för stort biorum heller. Rätt bildöppningsvinkel går att uppnå med många storlekar och avstånd, men jag gillar ändå när duken är stor i absoluta mått! Det blir en fet känsla
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst