Storlek på Ino-bio?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Storlek på Ino-bio?

Inläggav Adhoc » 2016-09-19 14:27

... och ofta tråkigt lågt med takhöjden.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48431
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Storlek på Ino-bio?

Inläggav IngOehman » 2016-09-19 15:25

Cinder skrev:
darkg skrev:Om du snickrar i pannrummet då, sätt skjutdörr på dess vägg mot trappan kanske, behåller gillestugan, och har bio i förrådet?


Ja det skulle eventuellt gå, jag delade lite liknande tankar med sambon igår, enda problemet är att vi dyker på fritiden och måste komma in med utrustningen till tvättstugan (utanför bastun) för att skölja av och hänga på tork. Att springa igenom en hemmabio med heltäckningsmatta tror jag kommer att bli väldigt sunkigt efter ett tag.. därför tänkte jag såhär:

1. Bygg om "förrådet" till en verkstad med längsgående vägg och avdelat för damm/icke-damm arbeten, många stora fönster på denna vägg för att det inte ska kännas som en lång korridor och klaustrofobiskt. (gult i skissen)
2. Gör om pannrummet till gillestugan som är i det sydvästra hörnet nu, med en stor fin valvdörr/öppning (rosa)
3. Gör en vägg där trappan slutar nu (grön) och ha hela sydvästra delen av våningen som hemmabio/musikrum/annat socialt. Detta innebär även att trappan byggs om så att man kliver av i riktning mot den blå pilen, dvs snedtrappa längst ner.

Vad tror ni om denna lösning, kanske blir biorummet alldeles för stort?
Det skulle ju kanske gå att göra biorummet där jag ritat verkstan istället, på samma sätt, beroende på hur stort utrymmet faktiskt är, och sätta verkstan i pannrummet som du också sa, då blir det en vägg mindre att bygga, dvs den gröna.

[ Bild ]

Det intryck jag får av de där ritningarna är att halvorna i rätt så smala. Redan innan du har dit en korridor gissar jag på en rumsbredd (pratar inte om rummet längst till vänster nu) om 3,5 meter eller kanske lite till.

Lägger du till en korridor så blir det ett väldigt, väldigt smalt rum. :?


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Storlek på Ino-bio?

Inläggav philipbtz » 2016-09-19 16:38

Har du inga mått på rummen? Gissningsvis är det för smala rum för att vara optimala.

Användarvisningsbild
Xenod
 
Inlägg: 1225
Blev medlem: 2006-01-08
Ort: Karlstad

Re: Storlek på Ino-bio?

Inläggav Xenod » 2016-09-19 19:41

Om du ska ha två avskilda verkstäder där kanske du kan bygga det såhär istället?

Bild

Som IÖ säger så blir det vääääldigt smala rum med en korridor där. Bygger du väggen på andra ledden förlorar du inte lika mkt yta.

Användarvisningsbild
Cinder
 
Inlägg: 390
Blev medlem: 2013-10-11
Ort: Luleå

Re: Storlek på Ino-bio?

Inläggav Cinder » 2016-09-19 23:29

Xenod skrev:Om du ska ha två avskilda verkstäder där kanske du kan bygga det såhär istället?

[ Bild ]

Som IÖ säger så blir det vääääldigt smala rum med en korridor där. Bygger du väggen på andra ledden förlorar du inte lika mkt yta.


Det funkar tyvärr mindre bra att kånka ner dykutrustning genom en inredd verkstad med bord, maskiner mm, än genom en för detta ändamål avsedd korridor. Enligt din skiss får dessvärre jag inte heller ett avskilt dammrum (som inte ska kånkas genom) vilket jag desperat behöver.
Jag kommer att bilda mig en uppfattning om storleken på våningen i övermorgon då jag åker dit på visning, innan det är det ju tyvärr svårt att säga något om hur brett eller smalt det blir, speciellt med tanke på att 3d-ritningen inte är skalenlig.

Ett alternativ kanske skulle vara att helt fimpa en öppen gillestuga i källen - göra om den nuvarande till biorum, ha pannrummet som verkstad och förrådet som förråd. Nackdelen med det är att den öppna spisen måste försvinna helt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57253
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Storlek på Ino-bio?

Inläggav Nattlorden » 2016-09-20 04:44

Varför måste du få genom ett rum med dykutrustningen? Antar du kommer med den från trappan längst upp, så gör det rummet för dem där direkt så behöver du inte gå längre. (Eller missar jag som ickedykare något väsentligt i resonemanget?)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Cinder
 
Inlägg: 390
Blev medlem: 2013-10-11
Ort: Luleå

Re: Storlek på Ino-bio?

Inläggav Cinder » 2016-09-20 08:51

Nattlorden skrev:Varför måste du få genom ett rum med dykutrustningen? Antar du kommer med den från trappan längst upp, så gör det rummet för dem där direkt så behöver du inte gå längre. (Eller missar jag som ickedykare något väsentligt i resonemanget?)


Du har rätt i att vi kommer med grejerna från trappan längst upp (garaget är där). Man måste skölja av grejerna för att det ofta är sand och annat på dom, därför är det enklast om man bara kan bära ner dom till tvättstugan, hänga upp dom och spola, och sen låta dom hänga kvar där och torka till nästa dyktillfälle. Lite så. Det kanske verkar flummigt, men det gör ett vardagsgissel mycket enklare för oss.

Angående verkstadens bredd så är jag inte själv så orolig över det, jag klarar mig med ganska lite utrymme för knivmakeriet, men det återstår såklart att se imorgon om det blir alldeles för litet ändå om man tänker sig korridoren där så som jag ritat.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Storlek på Ino-bio?

Inläggav Adhoc » 2016-09-20 09:09

Kan pannrummet vara användbart för avspolning av prylarna? Pannrummet i min förra kåk hade golvbrunn + kallvattentapp, inte alla som har det dock. Sand in pannrummet skulle för mig vara mer OK än i tvättstugan.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Storlek på Ino-bio?

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-09-20 09:14

Kan man inte bara lägga utrustningen i en vattentät säck/påse medans man bär in den? För jag tänker att oavsett rum så vill man väl inte ha en massa vatten, sand och annan bös i hall och trapp? Isf gör det kanske inte så mycket om man måste gå genom ett rum först? För jag håller med om att ifall du gör en hall där uppe så tar du bort mycket rumyta.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57253
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Storlek på Ino-bio?

Inläggav Nattlorden » 2016-09-20 09:20

Cinder skrev:
Nattlorden skrev:Varför måste du få genom ett rum med dykutrustningen? Antar du kommer med den från trappan längst upp, så gör det rummet för dem där direkt så behöver du inte gå längre. (Eller missar jag som ickedykare något väsentligt i resonemanget?)


Du har rätt i att vi kommer med grejerna från trappan längst upp (garaget är där). Man måste skölja av grejerna för att det ofta är sand och annat på dom, därför är det enklast om man bara kan bära ner dom till tvättstugan, hänga upp dom och spola, och sen låta dom hänga kvar där och torka till nästa dyktillfälle. Lite så. Det kanske verkar flummigt, men det gör ett vardagsgissel mycket enklare för oss.

Angående verkstadens bredd så är jag inte själv så orolig över det, jag klarar mig med ganska lite utrymme för knivmakeriet, men det återstår såklart att se imorgon om det blir alldeles för litet ändå om man tänker sig korridoren där så som jag ritat.


Aha... det skall springas genom.... Hmm... går det att sätta en dörr till till bastun? Så hade de kunnat tas den vägen?

Bild

Eller var det bärande vägg?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Cinder
 
Inlägg: 390
Blev medlem: 2013-10-11
Ort: Luleå

Re: Storlek på Ino-bio?

Inläggav Cinder » 2016-09-20 09:41

Adhoc skrev:Kan pannrummet vara användbart för avspolning av prylarna? Pannrummet i min förra kåk hade golvbrunn + kallvattentapp, inte alla som har det dock. Sand in pannrummet skulle för mig vara mer OK än i tvättstugan.


Pannrummet kan mycket väl vara möjligt att spola av grejerna i, däremot är det ett alldeles för stort rum som i så fall mer eller mindre vigs för det ändamålet. Golven går ju förmodligen att spola av i både pannrummet och tvättstugan. Det löser dock inte problemet med placeringen av verkstad och korridorens vara eller icke vara, eftersom man måste igenom förrådsutrymmet även för att ta sig till pannrummet.

AndreasArvidsson skrev:Kan man inte bara lägga utrustningen i en vattentät säck/påse medans man bär in den? För jag tänker att oavsett rum så vill man väl inte ha en massa vatten, sand och annan bös i hall och trapp? Isf gör det kanske inte så mycket om man måste gå genom ett rum först? För jag håller med om att ifall du gör en hall där uppe så tar du bort mycket rumyta.


Problemet är inte i huvudsak att det droppar eller faller sand från grejerna under själva bärandet, utan att jag inte vill ha en massa spring genom en verkstad som är helt nerlusad med damm, vilket då i längden sprider sig till resten av våningen. Jag vill inte heller ha spring där pga risken att man stöter i grejer, snavar och liknande, men jag kanske måste göra avkall på det och försöka möblera på ett sånt sätt att det är enkelt att gå igenom med grejer.

Nattlorden skrev:
Cinder skrev:
Nattlorden skrev:Aha... det skall springas genom.... Hmm... går det att sätta en dörr till till bastun? Så hade de kunnat tas den vägen?

[ Bild ]

Eller var det bärande vägg?


Jag är rätt övertygad om att det inte blir mycket till lavar kvar i bastun om man skulle öppna upp ena väggen med en dörr på det där sättet tyvärr. Det hade dock onekligen varit den kortaste vägen in.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57253
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Storlek på Ino-bio?

Inläggav Nattlorden » 2016-09-20 09:50

Trodde faktiskt de satt mot ytterväggen redan.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Cinder
 
Inlägg: 390
Blev medlem: 2013-10-11
Ort: Luleå

Re: Storlek på Ino-bio?

Inläggav Cinder » 2016-09-20 11:03

Nattlorden skrev:Trodde faktiskt de satt mot ytterväggen redan.


Nä dom gör nog inte det. Annars är det ju dessvärre aggregatet som hamnar i vägen om det är så :/
Uppskattar er input riktigt mycket, det är bra med andra tankar än ens egna, just nu är jag enormt nyfiken på att åka och se hur det faktiskt ser ut där nere och hur man då får ihop det.

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Storlek på Ino-bio?

Inläggav Frisk » 2016-09-20 12:38

Gjorde en "fuling" och försökte söka på bilden för att hitta bostaden, för att se hur det såg ut i övrigt. Borttagen före visning, är det så illa att det är det objektet som avspeglas i tråden?

Användarvisningsbild
Cinder
 
Inlägg: 390
Blev medlem: 2013-10-11
Ort: Luleå

Re: Storlek på Ino-bio?

Inläggav Cinder » 2016-09-20 13:01

Frisk skrev:Gjorde en "fuling" och försökte söka på bilden för att hitta bostaden, för att se hur det såg ut i övrigt. Borttagen före visning, är det så illa att det är det objektet som avspeglas i tråden?


Men FAN OCKSÅ! Ja det har tydligen blivit borttaget före visning... skit.
Ska ta och försöka ringa mäklaren om vad anledningen var, om det verkligen är sålt eller hur det blev... och vad priset hamnade på.

Jag lär väl återkomma till tråden med nästa objekt då, när det nu kan tänkas dyka upp :evil:

TILLÄGG: Ringde mäklaren och säljaren hade fått bud på 2 720 000kr (utgångspris 2 290 000kr) för huset och tackade ja direkt. Dock var det fuktskadat i källaren (huset måste dräneras), och i tvättstugan som det inte fanns några foton av i annonsen. Så därmed har jag lugnat ner mig eftersom jag inte hade betalat närmare 3 miljoner för ett fuktskadat hus, men besviken över att jag inte fick stilla min nyfikenhet över källarplanet :roll: Nåja, husjakten fortsätter, och jag kommer att återuppliva den här tråden när nästa intressanta kåk dyker upp :)

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Storlek på Ino-bio?

Inläggav Frisk » 2016-09-20 14:09

Cinder skrev:
Frisk skrev:Gjorde en "fuling" och försökte söka på bilden för att hitta bostaden, för att se hur det såg ut i övrigt. Borttagen före visning, är det så illa att det är det objektet som avspeglas i tråden?


Men FAN OCKSÅ! Ja det har tydligen blivit borttaget före visning... skit.
Ska ta och försöka ringa mäklaren om vad anledningen var, om det verkligen är sålt eller hur det blev... och vad priset hamnade på.

Jag lär väl återkomma till tråden med nästa objekt då, när det nu kan tänkas dyka upp :evil:

TILLÄGG: Ringde mäklaren och säljaren hade fått bud på 2 720 000kr (utgångspris 2 290 000kr) för huset och tackade ja direkt. Dock var det fuktskadat i källaren (huset måste dräneras), och i tvättstugan som det inte fanns några foton av i annonsen. Så därmed har jag lugnat ner mig eftersom jag inte hade betalat närmare 3 miljoner för ett fuktskadat hus, men besviken över att jag inte fick stilla min nyfikenhet över källarplanet :roll: Nåja, husjakten fortsätter, och jag kommer att återuppliva den här tråden när nästa intressanta kåk dyker upp :)



Fy vad tråkigt!
Det är påfrestande att leta hus! Man hittar något man är intresserad av sen försvinner det innan visning, eller så är det inte som man tror alternativt drar det iväg oändligt i någon budgivning. Men du får lycka till i jakten, förr eller senare dyker det upp något!

Användarvisningsbild
chrisss
 
Inlägg: 969
Blev medlem: 2007-01-09
Ort: Kungsängen/Sverige

Re: Storlek på Ino-bio?

Inläggav chrisss » 2016-09-20 14:47

Frisk skrev:
Cinder skrev:
Frisk skrev:Gjorde en "fuling" och försökte söka på bilden för att hitta bostaden, för att se hur det såg ut i övrigt. Borttagen före visning, är det så illa att det är det objektet som avspeglas i tråden?


Men FAN OCKSÅ! Ja det har tydligen blivit borttaget före visning... skit.
Ska ta och försöka ringa mäklaren om vad anledningen var, om det verkligen är sålt eller hur det blev... och vad priset hamnade på.

Jag lär väl återkomma till tråden med nästa objekt då, när det nu kan tänkas dyka upp :evil:

TILLÄGG: Ringde mäklaren och säljaren hade fått bud på 2 720 000kr (utgångspris 2 290 000kr) för huset och tackade ja direkt. Dock var det fuktskadat i källaren (huset måste dräneras), och i tvättstugan som det inte fanns några foton av i annonsen. Så därmed har jag lugnat ner mig eftersom jag inte hade betalat närmare 3 miljoner för ett fuktskadat hus, men besviken över att jag inte fick stilla min nyfikenhet över källarplanet :roll: Nåja, husjakten fortsätter, och jag kommer att återuppliva den här tråden när nästa intressanta kåk dyker upp :)



Fy vad tråkigt!
Det är påfrestande att leta hus! Man hittar något man är intresserad av sen försvinner det innan visning, eller så är det inte som man tror alternativt drar det iväg oändligt i någon budgivning. Men du får lycka till i jakten, förr eller senare dyker det upp något!



Köp inte hus. Bygg nytt.

Inget underhåll
Låga driftskostnader
Ingen fastighetsskatt på x år. Minns ej hur många.
Kan välja storlek
Kan påverka planlösning

Man kan bygga ganska mycket dyrare än ett köp och ändå få en lägre boendekostnad.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48431
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Storlek på Ino-bio?

Inläggav IngOehman » 2016-09-20 16:14

Det är sant om man bor i "dyrtrakter" (~tillräckligt nära en stor stad).

I billigare trakter så är det mycket att vinna på att köpa begagnat.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Storlek på Ino-bio?

Inläggav bassman » 2016-09-20 16:26

IngOehman skrev:Det är sant om man bor i "dyrtrakter" (~tillräckligt nära en stor stad).

I billigare trakter så är det mycket att vinna på att köpa begagnat.


Vh, iö



Korrekt IÖ. En villa i Luleå har nästan dubbla priset jämfört med Piteå 5 mil söder ut..

Visst kan det vara ide att bygga nytt i Luleå men då skall det finnas byggbara tomter vilket det är väldigt dåligt med. Vi är ju bortskämda här uppe med att ha nära till arbete vilket ofta finns innanför 70-50 skyltarna. Får en norrbottning pendla 20-30 min till jobbet suger det ganska ordentligt.

Tänker på många i storstäderna som sitter i pendeltåg och en massa T-banebyten innan dom är framme på jobbet, dom är hjältar i min bok!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57253
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Storlek på Ino-bio?

Inläggav Nattlorden » 2016-09-20 16:38

bassman skrev: En villa i Luleå har nästan dubbla priset jämfört med Piteå 5 mil söder ut..


Se för guds skull till att inte få grannen för nära.... minimum 2 mil.... Så det inte hörs när du mäter RT60 mha älgstudsaren. 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Re: Storlek på Ino-bio?

Inläggav bakerman22 » 2016-09-21 11:11

chrisss skrev:

Köp inte hus. Bygg nytt.

Inget underhåll



Spännande.
Berätta mer om dessa underhållsfria hus.

Föregående

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster