blixten_no1 skrev:Vart bor du nånstans?
Vallentuna, norr om stockholm. Så nära självaste Öhman, men är som jag förstått inte helt lätt att bara åka dit o provlyssna?
philipbtz skrev:På dessa festivaler hur har piP varit uppställda och hur såg rummet ut? Som sagt om man inte har fixat till rummet är det mycket svårare att höra skillnad mellan högtalare. Man kanske hör att en högtalare har mer bas än en annan eller att diskanten låter annorlunda men hur jämför sig ljudbilden, separationen mellan instrument osv.? I ett dåligt rum spelar det ju ingen roll(till en viss gräns) hur bra högtalare du har det är ändå diffus ljudbild tack vare lång efterklang, högt brusgolv osv.
Det är inte just piP jag hört, utan nån studio-version (har jag för mig om att kompisen sa) av dessa tillsammans med ett par baslådor (med dubbla tior) jag hört. Har försökt ta reda på vilka exakt det är men hittar dom inte riktigt i manifestet. Betydligt dyrare än piP ska dom vara iaf. I vissa fall har det tillomed varit två uppsättningar av dessa jag hört samtidigt (alltså fyra toppar o fyra basar) och jag har egentligen bara hört dom i skogen, alltså tämligen bra ställe att höra dom på, o bra lät det ju

En gång har jag också hört samma högtalare på en krog, lät inte bra alls! Så "rummet" gör ju definitivt skillnad

I somras fick jag även höra några (enligt uppgift) helt nya IÖ PA-grejer. Fast dom spelades tyvärr tillsammans med några andra PA-basar som jag inte tyckte dom hade konfat speciellt bra så som helhelt lät det rätt sisodär. Även dessa var ute, närmare bestämt på nån mindre äng med lite träd brevid.
Nattlorden skrev:En sak som piP har som stor fördel - om man nyttjar det - är att de har en ovanligt väldefinierad/optimerad placeringsmetodik där den fungerar väldigt väl. Så en sak att fundera över är huruvida man tänker följa denne eller hur mycket man känner man måste avvika...
Ah, just därför man bör få sig en demonstration av herr Öhman så man vet hur man utnyttjar grejerna bäst? Eller kan du förklara på ett ungefär hur dom bör stå? Har för mig om att jag hört nåt om att dom trivs rätt nära väggar iaf, men kan ju ha fel.
Men så som jag bor nu där jag inte har riktigt tillgång att ställa grejerna perfekt, samt inte kan dämpa riktigt som sig bör, så lär det vara lite waste att köpa högtalarna?
Om jag hade haft mer cash så hade det ju inte varit nåt snack om saken, men som det är nu så är det lite svårt att bestämma sig. Grymt uppskattat med alla era inputs iaf!