Vad kommer jag tjäna på att uppgradera till piP?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Vad kommer jag tjäna på att uppgradera till piP?

Inläggav Almen » 2016-10-13 19:28

Tell skrev:Ja KÖP är samma rekommendation jag fått från annat håll också, men jag vill veta lite mer innan jag lägger ut vad för mig är ganska mycket pengar. :)

Men det är väl bara att låna ett par och lyssna i ditt rum? Om du nu inte vill köpa på chans så är det väl bara en riktig lyssning som kan avgöra för dig?

Du kommer att kunna hitta hur många som helst som säger "Köp!", och du kommer även att hitta dem som säger "Nah. Överskattat.".
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Vad kommer jag tjäna på att uppgradera till piP?

Inläggav Tell » 2016-10-14 00:15

RogerGustavsson skrev:Som vanligt i Ino-trådar drar det snabbt iväg med rekommendationer mot stora och mera potenta system som om det är allas mål.

Hah, har tidigare hängt rätt mycket på fotosidan, samma problem där :) Men har väl inget problem med det, är ju kul att folk engagerar sig iaf ^^

Almen skrev:
Tell skrev:Ja KÖP är samma rekommendation jag fått från annat håll också, men jag vill veta lite mer innan jag lägger ut vad för mig är ganska mycket pengar. :)

Men det är väl bara att låna ett par och lyssna i ditt rum? Om du nu inte vill köpa på chans så är det väl bara en riktig lyssning som kan avgöra för dig?

Du kommer att kunna hitta hur många som helst som säger "Köp!", och du kommer även att hitta dem som säger "Nah. Överskattat.".


Ja det är väl så det är, är ju bara jag i slutändan som vet om jag borde köpa eller inte. Och låning är väl bra då ja, o har faktiskt eventuell möjlighet till det också. Krångliga är bara frakt isf, satan vad såna här saker blir osmidiga när man klantat av sig körkortet :P

Användarvisningsbild
Iqbad
 
Inlägg: 436
Blev medlem: 2006-09-03
Ort: Linköping

Re: Vad kommer jag tjäna på att uppgradera till piP?

Inläggav Iqbad » 2016-10-14 12:50

piP är en sjukt imponerande högtalare som kostar så pass lite att det är inte ens nåt att fundera på! Det är bara att köpa!
Ino i14 + PX-4, Emotiva XPA-5, Denon 2807

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vad kommer jag tjäna på att uppgradera till piP?

Inläggav RogerGustavsson » 2016-10-14 13:48

Iqbad skrev:piP är en sjukt imponerande högtalare som kostar så pass lite att det är inte ens nåt att fundera på! Det är bara att köpa!


Jag resonerade så för 13 år sedan. Tajmade in hämtning i samband med en helgvistelse i Stockholm. Lät en möbelsnickare lackera lådorna och monterade ihop dem. Har fortfarande kvar piP, nu kopplade till en Brik-förstärkare vid platt-TVn.

Användarvisningsbild
Iqbad
 
Inlägg: 436
Blev medlem: 2006-09-03
Ort: Linköping

Re: Vad kommer jag tjäna på att uppgradera till piP?

Inläggav Iqbad » 2016-10-15 17:33

RogerGustavsson skrev:
Iqbad skrev:piP är en sjukt imponerande högtalare som kostar så pass lite att det är inte ens nåt att fundera på! Det är bara att köpa!


Jag resonerade så för 13 år sedan. Tajmade in hämtning i samband med en helgvistelse i Stockholm. Lät en möbelsnickare lackera lådorna och monterade ihop dem. Har fortfarande kvar piP, nu kopplade till en Brik-förstärkare vid platt-TVn.


Jag har både piP och piPs kvar trots att jag numera har ett större delat system. Jag har vid några tilfällen ställt in piP i mitt lyssningsrum när kompisar har varit på besök. De flesta brukar få ett ordentligt haksläpp när man drar på lite bastung musik på dessa små burkar. Många vägrar tro att mina 4 basar verkligen är bortkopplade ;)
Ino i14 + PX-4, Emotiva XPA-5, Denon 2807

Användarvisningsbild
Audiohd
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 2016-02-13
Ort: Stockholm

Re: Vad kommer jag tjäna på att uppgradera till piP?

Inläggav Audiohd » 2016-10-15 18:35

Jag är egentligen en troende Carlsson/Sonab nörd. Huvudanläggningen har dock hamnat i vårt vardagsrum,
som finns i en modern lägenhet, med så kallad öppen planlösning. Har envist testat renoverade OD11, OA12,
ett par OA116 och favoriterna OA52.2. Fina högtalare, men de kräver en sin rejäla bakvägg för att presentera de
lägre frekvenserna

Till sist bytte jag OA116 mot ett par piPs. Fick då inse sanningen att de är strålande och skäms inte att
samverka med fin rörelektronik. De vill också ha stöd av en vägg, men inte alls i samma utsträckning som
de Stig Carlssons skapelser. Det är faktiskt ganska förbluffande hur väl de låter i hela registret och goda
vänner tappar hakan då jag plockar fram något stycke med orgelmusik.

Bekänner att jag efter något år med piPs även blivit Ino nörd. Dessa små skapelser ger verkligen mycket
välljud för små pengar.
If songs were lines in a conversation the situation would be fine.

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Vad kommer jag tjäna på att uppgradera till piP?

Inläggav Tell » 2016-10-25 16:24

Nuu ni! Nu har jag ett par piP här hemma ^^ Fast till en början var jag inte imponerad, men det var nog mest för jag verkligen är allergisk mot platt frekvenskurva. EQade dom lite o dom lät mycket trevligare. Är väldigt imponerad över basen dom producerar, medans resten vet jag inte. Har faktiskt inte undersökt den delen så mycket då jag tyvärr fastnade över en annan sak. Tyckte den ena högtalaren spelade lite basfattigt när jag pannade runt lite (så den ena gjorde visst hela basjobbet, ännu mer imponerande!). Så klämde på ett lågpassfilter för att lyssna lite mer efter basen som inte riktigt fanns o hittade istället nåt fult distande ljud. Testade att byta plats på högtalarna (både fysiskt och i stärarkaren), samma problem i samma högtalare. O det även på låg volym. Skit också.
Aja, har kontaktat säljaren o se vad han säger om saken, o sen får jag undersöka vidare om jag tycker högtalarna är nåt att ha ^^

Bobbis
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 2014-08-13

Re: Vad kommer jag tjäna på att uppgradera till piP?

Inläggav Bobbis » 2016-10-25 16:31

Säkert en lödning som släppt på wooferni samband med frakt, bara lossa elementet och kika, lätt fixat om det är så. Har hänt mig trodde först allting var ok tills jag satt mig ner o lyssna noga så insåg jag att ljudbilden var sne och ena woofern var helt död när jag kolla närmare.

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Vad kommer jag tjäna på att uppgradera till piP?

Inläggav Tell » 2016-10-25 16:53

Fick förslag från säljaren att kolla om sladdarna i lådan tog i i basporten eller så, men det var inte problemet. Verkar snarare som problemet var att basporten var rätt dåligt fastsatt. Kunde lätt ta loss den o verkade bara ha suttit med några få limduttar. Tog bort dom med en kniv o tryckte in basporten så hård jag kunde med händerna, då försvann missljuden. O det är ju faktiskt en kompis till mig som byggt ihop dom här, han brukar ju kunna höra vilken dist som helst på mils avstånd, hur missade han det här? :D
Såå det blir en limning över natten då helt enkelt.. Ska se vad jag har för lim hemma, finns det nån speciell rekommendation?

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Vad kommer jag tjäna på att uppgradera till piP?

Inläggav Conan » 2016-10-25 16:58

Kontaktlim

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Vad kommer jag tjäna på att uppgradera till piP?

Inläggav philipbtz » 2016-10-25 19:42

Hur har du dom uppställda? Har du något dämp bakom dom? Det som är bra med dessa högtalare är att det finns ett väldigt specifikt sätt att ställa upp dom. Det "dåliga" är att om man inte gör det lär man inte bli nöjd.

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Vad kommer jag tjäna på att uppgradera till piP?

Inläggav Tell » 2016-10-25 20:16

Fixade basporten temporärt genom att tejpa så hålet blev lite trängre. Skippade limningen iom att jag ändå måste ta ut röret hyfsat snart. Dom som byggde grejerna brydde sig inte öht om hur dom såg ut, nåt som jag gör väldigt mycket så blir till att styra upp det :)

Har ställt upp dom nu hyfsat enligt tipsen jag fick tidigare i tråden, samt att jag har några sittdynor bakom plus en del av en madrass till höger om den högra högtalaren. Till vänster om den vänstra är det luft o en öppen dörr. Jag tycker mig ha det helt okej uppställt nu alltså :)
Så även fast jag är impad av basen så har jag ändå delat dom mot mina baslådor nu, 70hz ligger dom på enligt vad jag läst IO skriva nånstans. Så jämfört med mina gamla grejer så tycker jag det låter bättre, renare på nåt sätt, samt att det inte alls spricker lika lätt vid högre volymer, o det är ju mycket trevligt ^^ Så pja, 5500kr gav jag för dom, o det blev ju bättre, men kan väl säga att dom inte är ens i närheten lika prisvärda som mina Audio Pro A2.14 som jag gav hundra spänn för :D

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Vad kommer jag tjäna på att uppgradera till piP?

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-10-25 20:20

Om det är den undre gränsfrekvensen du pratar om så ligger den runt 35Hz för piP. Självklart beroende på rum och uppställning, men det är allt en baskapabel liten rackare.

Föregående

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster