Är det svårt att bygga Profundus-X

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bongo
 
Inlägg: 1235
Blev medlem: 2006-05-01
Ort: Örebro

Är det svårt att bygga Profundus-X

Inläggav Bongo » 2016-10-14 08:57

Hej forat
Då vi håller på att närma oss den slutgiltiga renoveringen av vardagsrummet hemma så funderar jag på om det inte vore på sin
plats med ett rekorderligt bassystem. Självklart går tankarna till att bygga nånting själv eftersom det är absolut mest
kostnadseffektivt (om man väljer att värdera tiden man själv lägger ner som kvalitetstid förstås :-) ).

Då jag tidigare haft ino-högtalare och gillar prylarna, framförallt basåtergivningen, så funderar jag på om det kan vara en
bra ide att bygga ihop några profundus-X basar alldeles själv. Dock skulle det vara trevligt med lite mer information om
konstruktionen. Jag vet än så länge genom sökfunktionen att en standard-profundusX är en kub på 48*50*49 cm och en
intern volym på ca 90 liter. Så långt allt väl, den biten ska jag nog klara med mina snickarkunskaper.
Sen är det någon form av stagning i lådan, dämpmaterial och en basreflexport och så ska det fräsas ur för element och terminal,
men frågan är hur komplicerat det är allt som allt. Är det någon som byggt profundus-X som vet? Är det kanske till och med någon
som har en ritning man kan få kasta ett öga på en liten stund?

Mvh Håkan
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
bergggren
 
Inlägg: 156
Blev medlem: 2012-10-21

Re: Är det svårt att bygga Profundus-X

Inläggav bergggren » 2016-10-14 09:24

Köper du elementen och tillbehören av IÖ får du med ritning.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Är det svårt att bygga Profundus-X

Inläggav Nattlorden » 2016-10-14 09:30

Jag är ingen storsnickare och det gick väl för mig. Glömde staget initialt, men fick påpekande här.

Du kan följa mitt bygge av dem med start här: viewtopic.php?p=1189817#p1189817
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Bongo
 
Inlägg: 1235
Blev medlem: 2006-05-01
Ort: Örebro

Re: Är det svårt att bygga Profundus-X

Inläggav Bongo » 2016-10-14 10:53

Nattlorden skrev:Jag är ingen storsnickare och det gick väl för mig. Glömde staget initialt, men fick påpekande här.

Du kan följa mitt bygge av dem med start här: viewtopic.php?p=1189817#p1189817


Tack för länken, där såg man ju nästan alla momenten. En liten fråga...korsstaget, är det bara fastlimmat i lådan eller sitter det i nedfrästa "fack" i lådväggarna?
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Är det svårt att bygga Profundus-X

Inläggav Nattlorden » 2016-10-14 11:26

Bongo skrev:
Nattlorden skrev:Jag är ingen storsnickare och det gick väl för mig. Glömde staget initialt, men fick påpekande här.

Du kan följa mitt bygge av dem med start här: viewtopic.php?p=1189817#p1189817


Tack för länken, där såg man ju nästan alla momenten. En liten fråga...korsstaget, är det bara fastlimmat i lådan eller sitter det i nedfrästa "fack" i lådväggarna?


Så avancerad är inte jag. Bara limmat.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Är det svårt att bygga Profundus-X

Inläggav paa » 2016-10-14 11:56

Nattlorden skrev:Jag är ingen storsnickare och det gick väl för mig. Glömde staget initialt, men fick påpekande här.

Du kan följa mitt bygge av dem med start här: viewtopic.php?p=1189817#p1189817

Blev det rätt volym på lådorna då, om du sågade upp sidorna efter fel ritning?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Är det svårt att bygga Profundus-X

Inläggav Nattlorden » 2016-10-14 12:22

paa skrev:
Nattlorden skrev:Jag är ingen storsnickare och det gick väl för mig. Glömde staget initialt, men fick påpekande här.

Du kan följa mitt bygge av dem med start här: viewtopic.php?p=1189817#p1189817

Blev det rätt volym på lådorna då, om du sågade upp sidorna efter fel ritning?


Jag sågade inte upp sidorna efter fel ritning. Jag sågade upp sidorna efter måtten i manifestet.

Däremot hade jag fått ritning till en annan högtalare, men man sågar inte upp sidor till en piX när man ska bygga profX av misstag. :roll: :lol:

Måtten var således helt rätt och dämpmaterialet satt som en smäck. ( Däremot vill jag minnas att den officiella bygginstruktionen hade annan baffelsida än den jag valde. )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Foffe
 
Inlägg: 315
Blev medlem: 2014-07-16
Ort: Småland

Re: Är det svårt att bygga Profundus-X

Inläggav Foffe » 2016-10-15 12:35

Nattlorden skrev:
paa skrev:
Nattlorden skrev:Jag är ingen storsnickare och det gick väl för mig. Glömde staget initialt, men fick påpekande här.

Du kan följa mitt bygge av dem med start här: viewtopic.php?p=1189817#p1189817

Blev det rätt volym på lådorna då, om du sågade upp sidorna efter fel ritning?


Jag sågade inte upp sidorna efter fel ritning. Jag sågade upp sidorna efter måtten i manifestet.

Däremot hade jag fått ritning till en annan högtalare, men man sågar inte upp sidor till en piX när man ska bygga profX av misstag. :roll: :lol:

Måtten var således helt rätt och dämpmaterialet satt som en smäck. ( Däremot vill jag minnas att den officiella bygginstruktionen hade annan baffelsida än den jag valde. )


Går det att få tag på samma eller liknande basport som Öhman använder någonstans?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Är det svårt att bygga Profundus-X

Inläggav Nattlorden » 2016-10-15 12:53

Foffe skrev:
Nattlorden skrev:
paa skrev:Blev det rätt volym på lådorna då, om du sågade upp sidorna efter fel ritning?


Jag sågade inte upp sidorna efter fel ritning. Jag sågade upp sidorna efter måtten i manifestet.

Däremot hade jag fått ritning till en annan högtalare, men man sågar inte upp sidor till en piX när man ska bygga profX av misstag. :roll: :lol:

Måtten var således helt rätt och dämpmaterialet satt som en smäck. ( Däremot vill jag minnas att den officiella bygginstruktionen hade annan baffelsida än den jag valde. )


Går det att få tag på samma eller liknande basport som Öhman använder någonstans?


Ingen aning, mitt kom från Öhman, men inte direkt utan via någon som fick ändra planerna.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3045
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Är det svårt att bygga Profundus-X

Inläggav Stranne » 2016-10-15 15:41

De nyare X-modulerna skulle jag inte ge mig på att bygga själv. De har en ram att spänna högtalartyg som när allt är monterar livar utåt med baffeln ovan elementet där portarna mynnar. Se bilder på prof-X 2012.
Om jag skulle byggt Ino-basar själv från scratch hade jag isf valt att bygga Infra X-6 istället tror jag. De är riktigt smutta och enklare att bygga tror jag.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Är det svårt att bygga Profundus-X

Inläggav philipbtz » 2016-10-17 11:38

Jag hade aldrig gett mig på att bygga basreflex själv. Där tycker jag Ino-basarna i rå MDF är de mest prisvärda på marknaden. Men är man duktig med överhandsfräsen och har lite byggen bakom sig så varför inte.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Är det svårt att bygga Profundus-X

Inläggav mrGaskill » 2016-10-17 11:50

Jag byggde också profundus-x själv, liksom pi60. Jag tyckte det var jtätejobbigt ärligt talat att fräsa till och få lådornas sidor att bli rektangulära och fräsa och putsa bort så alla sidor satt ihop och inte glappade. Det var så koncentrationskrävande så det tog nog ett halvår från det att jag började tills dess att jag var färdig. Staget fick jag med i alla fall. :wink: 8) Men de funkar ju nu. Är man inte van med fräs så kan det bli fel. Men jag är nog alldeles för noggrann.

Personligen tycker jag lådorna är prisvärda om de nu bara kostar några tusen (4000?). :)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Re: Är det svårt att bygga Profundus-X

Inläggav bakerman22 » 2016-10-17 23:14

philipbtz skrev:Jag hade aldrig gett mig på att bygga basreflex själv. Där tycker jag Ino-basarna i rå MDF är de mest prisvärda på marknaden. Men är man duktig med överhandsfräsen och har lite byggen bakom sig så varför inte.



Fast att bygga en basreflex är väl inte speciellt mycket svårare än att bygga slutet om man har en färdig ritning att gå efter?
En basreflex är ju bara en sluten med en eller flera portar i. Såga/fräsa hål och trycka i en färdig port klarar nog dom flesta av.
Kanske med olika finish, men med samma resultat rent ljudmässigt.

Däremot köpa ett element, simulera låda i program, bygga låda efter ett ungefärligt recept utifrån simuleringen, sen börja testa fram och
tillbaks för att få till ett optimalt resultat, är nog dock en annan femma..

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Är det svårt att bygga Profundus-X

Inläggav philipbtz » 2016-10-18 01:04

bakerman22 skrev:
philipbtz skrev:Jag hade aldrig gett mig på att bygga basreflex själv. Där tycker jag Ino-basarna i rå MDF är de mest prisvärda på marknaden. Men är man duktig med överhandsfräsen och har lite byggen bakom sig så varför inte.



Fast att bygga en basreflex är väl inte speciellt mycket svårare än att bygga slutet om man har en färdig ritning att gå efter?
En basreflex är ju bara en sluten med en eller flera portar i. Såga/fräsa hål och trycka i en färdig port klarar nog dom flesta av.
Kanske med olika finish, men med samma resultat rent ljudmässigt.

Däremot köpa ett element, simulera låda i program, bygga låda efter ett ungefärligt recept utifrån simuleringen, sen börja testa fram och
tillbaks för att få till ett optimalt resultat, är nog dock en annan femma..


Bra poäng, att designa egen basreflex är ingen bra idé om man verkligen inte vet vad man håller på med. Tänkte främst på att jag har fått för mig att det är lite nogrannare med hur inre volymen är och iaf när jag bygger kan det diffa lite här och där ;) Sen nersänkningar för portar och anslutning är inget jag vet hur man får till bra iaf. Men jag har iof inte så bra verktyg eller bra ställe att jobba på. Får man med dämpet när man köper allt utom lådan? Annars så är det ju bara att glömma. Inte så gött med glasfibrer som yr ut ur portarna. Och om man köper fårull blir det dyrt. Osäker om det även kan vara mer noggrant med dämpet också på basreflex? Jag hade köpt hela kitet i monteringsats i så fall, låda och allt. Gränsen för mig går vid enklast tänkabara slutna låda utan konstigheter som nersäkningar eller annat snyggt :lol:

Användarvisningsbild
Bongo
 
Inlägg: 1235
Blev medlem: 2006-05-01
Ort: Örebro

Re: Är det svårt att bygga Profundus-X

Inläggav Bongo » 2016-10-18 10:55

Spelar det ljudmässigt någon roll om man försänker elementen och basreflexporten i en basreflexkonstruktion? Det blir ju en klack runt elementen och porten om man bara borrar/sågar upp ett hål, men spelar det någon roll vid så låga frekvenser?
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Är det svårt att bygga Profundus-X

Inläggav philipbtz » 2016-10-18 11:46

Ingen aning men hur mycket av röret som är i lådan är ganska viktigt skulle jag tro.

Användarvisningsbild
niklas
 
Inlägg: 1775
Blev medlem: 2003-09-29
Ort: Feskekörka

Re: Är det svårt att bygga Profundus-X

Inläggav niklas » 2016-10-19 10:14

Bongo skrev:Spelar det ljudmässigt någon roll om man försänker elementen och basreflexporten i en basreflexkonstruktion? Det blir ju en klack runt elementen och porten om man bara borrar/sågar upp ett hål, men spelar det någon roll vid så låga frekvenser?

Nej.

Användarvisningsbild
niklas
 
Inlägg: 1775
Blev medlem: 2003-09-29
Ort: Feskekörka

Re: Är det svårt att bygga Profundus-X

Inläggav niklas » 2016-10-19 10:34

philipbtz skrev:Ingen aning men hur mycket av röret som är i lådan är ganska viktigt skulle jag tro.

Nej, det kan sticka ut om det skulle behövas. Men det blir kanske inte så snyggt. Däremot är det viktigt att det är tätt runt hålet.

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Är det svårt att bygga Profundus-X

Inläggav Tarzan » 2016-10-19 11:18

niklas skrev:
philipbtz skrev:Ingen aning men hur mycket av röret som är i lådan är ganska viktigt skulle jag tro.

Nej, det kan sticka ut om det skulle behövas. Men det blir kanske inte så snyggt. Däremot är det viktigt att det är tätt runt hålet.

Om man, när man byggt sin först provlåda, sätter porten på utsidan istället för insidan för att lättare kunna justera längden, måste man då inte kompensera för volymen som röret skulle tagit upp inne i lådan?

Användarvisningsbild
niklas
 
Inlägg: 1775
Blev medlem: 2003-09-29
Ort: Feskekörka

Re: Är det svårt att bygga Profundus-X

Inläggav niklas » 2016-10-19 13:14

Tarzan skrev:
niklas skrev:
philipbtz skrev:Ingen aning men hur mycket av röret som är i lådan är ganska viktigt skulle jag tro.

Nej, det kan sticka ut om det skulle behövas. Men det blir kanske inte så snyggt. Däremot är det viktigt att det är tätt runt hålet.

Om man, när man byggt sin först provlåda, sätter porten på utsidan istället för insidan för att lättare kunna justera längden, måste man då inte kompensera för volymen som röret skulle tagit upp inne i lådan?

Jo, så blir det ju.

Användarvisningsbild
kneten
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2010-01-07
Ort: Gustavsberg

Re: Är det svårt att bygga Profundus-X

Inläggav kneten » 2016-10-19 15:17

Och vad blir volymen då och räknat på vad? Är det bara materialet eller menas också att luftvolymen i röret?

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Är det svårt att bygga Profundus-X

Inläggav boom » 2016-10-19 16:57

Tarzan skrev:
niklas skrev:
philipbtz skrev:Ingen aning men hur mycket av röret som är i lådan är ganska viktigt skulle jag tro.

Nej, det kan sticka ut om det skulle behövas. Men det blir kanske inte så snyggt. Däremot är det viktigt att det är tätt runt hålet.

Om man, när man byggt sin först provlåda, sätter porten på utsidan istället för insidan för att lättare kunna justera längden, måste man då inte kompensera för volymen som röret skulle tagit upp inne i lådan?

japp.

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Är det svårt att bygga Profundus-X

Inläggav Tarzan » 2016-10-19 17:06

kneten skrev:Och vad blir volymen då och räknat på vad? Är det bara materialet eller menas också att luftvolymen i röret?

Precis vad jag undrar. Jag har fått för mig att det är lådvolymen (med stag, element och port borträknade) tillsammans med mängden luft i röret som avgör portens avstämning. Så att flytta ut röret ur lådan borde ju ändra lådvolymen och därför avstämningen, men det kanske är försumbart lite volym som tillkommer?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Är det svårt att bygga Profundus-X

Inläggav Nattlorden » 2016-10-19 17:11

Tarzan skrev:
kneten skrev:Och vad blir volymen då och räknat på vad? Är det bara materialet eller menas också att luftvolymen i röret?

Precis vad jag undrar. Jag har fått för mig att det är lådvolymen (med stag, element och port borträknade) tillsammans med mängden luft i röret som avgör portens avstämning. Så att flytta ut röret ur lådan borde ju ändra lådvolymen och därför avstämningen, men det kanske är försumbart lite volym som tillkommer?


Om det bara är försäkningen som skiljer skulle jag inte bekymra mig. Har man hela röret på utsidan så hade jag gjort det.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Är det svårt att bygga Profundus-X

Inläggav Elfsberg » 2016-10-20 00:18

En 6" port sväljer en del volym.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Är det svårt att bygga Profundus-X

Inläggav Nattlorden » 2016-10-20 06:47

Elfsberg skrev:En 6" port sväljer en del volym.


När den flyttas 4-5mm? Vill man vara petig kan man lägga in ett föremål med samma volym där inne under tiden, så blir det bara var portmynningen slutar som skiljer.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
macivar
 
Inlägg: 131
Blev medlem: 2008-03-10

Re: Är det svårt att bygga Profundus-X

Inläggav macivar » 2016-10-20 07:46

Enligt monteringsanvisning så ska man kapa basröret x plus minus 5 mm. Så det är nog lugnt med att inte försänka basröret.

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Är det svårt att bygga Profundus-X

Inläggav Elfsberg » 2016-10-20 20:11

Nattlorden skrev:
Elfsberg skrev:En 6" port sväljer en del volym.


När den flyttas 4-5mm? Vill man vara petig kan man lägga in ett föremål med samma volym där inne under tiden, så blir det bara var portmynningen slutar som skiljer.


Jag tänkte på huruvida man tar med det - röret alltså - i dimensioneringen av lådan före eller efter att man bestämt lådans form. :)
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Är det svårt att bygga Profundus-X

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-10-22 10:25

Ni pratar om olika saker.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Är det svårt att bygga Profundus-X

Inläggav Elfsberg » 2016-10-22 18:53

Borde så klart ha quotat den jag svarade på.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Nästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster