profundus-p och Nad 245bee

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Magnusjohansson
 
Inlägg: 360
Blev medlem: 2006-12-14
Ort: Växjö

profundus-p och Nad 245bee

Inläggav Magnusjohansson » 2016-11-01 10:34

Igår märkte jag att mitt slutsteg till basarna lagt av, eller rättare sagt knastrar i ena kanalen.

Jag har dock ett Nad 245bee till övers. Detta ger 2x70w 8ohm när det är bryggat. Blir det alldeles för klent att köra detta med två parallellkopplade profundus-p per kanal? profundus-p är ju 10ohm så lasten borde i alla fall inte bli för stor tycker jag.

Jag vet vad specarna säger och det är klart lite klent men tycker inte det där med effekt känns som en exakt vetenskap direkt.

Någon med input?
Fan av Ino audio och DIY..

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: profundus-p och Nad 245bee

Inläggav Nattlorden » 2016-11-01 10:44

Jag ser ingen anledning till att du inte skulle göra det. Du kanske inte kan maxa ut dem, men du ska nog spela på rätt bra innan du märker det tar stopp. *IMO*
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Magnusjohansson
 
Inlägg: 360
Blev medlem: 2006-12-14
Ort: Växjö

Re: profundus-p och Nad 245bee

Inläggav Magnusjohansson » 2016-11-01 11:02

Nattlorden skrev:Jag ser ingen anledning till att du inte skulle göra det. Du kanske inte kan maxa ut dem, men du ska nog spela på rätt bra innan du märker det tar stopp. *IMO*


Tack för input. Tycker många här på faktiskt.se verkar vara glada i väldigt stora slutsteg. Själv har jag aldrig upplevt behovet av det. Man får lite känslan det är något jag inte riktigt fattat gällande detta. Många har ju dock väldigt stora system och då blir det så klart andra krav.
Fan av Ino audio och DIY..

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: profundus-p och Nad 245bee

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-11-01 11:22

Det är egentligen inte mer komplicerat än att om man spelar väldigt dynamisk musik och inte vill klippa slutstegen så kan det krävas ganska stora slutsteg. Att ha mer effekt än vad man använder ger också lite "feelgood", men det är absolut inte så att man måste ha massor med effekt. Det beror på ens behov så klart.

Har du ändå steget till övers så testa. Det är bara du som kan avgöra om effekten räcker för dina behov.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: profundus-p och Nad 245bee

Inläggav philipbtz » 2016-11-01 17:41

Många har t.ex. PA-steg med mycket effekt för att dom är billigare än Hi-Fi-steg och de är garanterat 2Ohm stabila. Många bygger slutna lådor och behöver därför EQ:a upp i botten. Detta äter massvis med effekt - speciellt på dynamiskt material.


Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster