Receiver val till piPs

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

iqraul
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2016-03-11
Ort: Örebro

Receiver val till piPs

Inläggav iqraul » 2016-12-21 17:12

Hej på er!

Finns säkert xx antal olika svar på denna fråga men vill ändå kolla av läget med er som kan. Jag har ett par piPs + 4st a1or. Jag kollar mycket på film och kör med s.k. phantom center och låter piPs ta hand om center kanalen. Dock så tycker jag att talet inte riktigt håller samma ljudtryck som de övriga frontkanals ljuden. Man får höja och sänka lite hela tiden. Min nuvarande receiver är en Yamaha RX-V863 och är inköpt 2008. Tar gärna emot rekommendationer på receiver som ni tycker är lämplig för detta ändamål. Även hur andra upplever center ljudet utan fysisk center är intressant. Har inget direkt att jämföra med.

Stort tack på förhand!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Receiver val till piPs

Inläggav paa » 2016-12-21 17:36

Mikningen av nivån i centerkanalen är lite problematisk i många TV- produktioner. Jag misstänker att man hissat nivån en aning i monitorsystemet för att höra lite tydligare, och att det är det som gör att man mixar nivån i centerkanalen lite onödigt snålt. Om man då kör med phantomcenter hemma så har man ju ingen ratt att höja med. Men det finns väl någon lösning på detta tror jag, med mixning av kanalerna med egen volymkontroll för centerkanalen. Finns den produkten att köpa än?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

iqraul
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2016-03-11
Ort: Örebro

Re: Receiver val till piPs

Inläggav iqraul » 2017-01-09 16:43

paa skrev:Mikningen av nivån i centerkanalen är lite problematisk i många TV- produktioner. Jag misstänker att man hissat nivån en aning i monitorsystemet för att höra lite tydligare, och att det är det som gör att man mixar nivån i centerkanalen lite onödigt snålt. Om man då kör med phantomcenter hemma så har man ju ingen ratt att höja med. Men det finns väl någon lösning på detta tror jag, med mixning av kanalerna med egen volymkontroll för centerkanalen. Finns den produkten att köpa än?


Det vore ju fint med en sådan volym kontroll men har aldrig hört talas om någon. Har du nått mer konkret tips?

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Receiver val till piPs

Inläggav IngOehman » 2017-01-09 17:07

paa skrev:Mikningen av nivån i centerkanalen är lite problematisk i många TV- produktioner. Jag misstänker att man hissat nivån en aning i monitorsystemet för att höra lite tydligare, och att det är det som gör att man mixar nivån i centerkanalen lite onödigt snålt. Om man då kör med phantomcenter hemma så har man ju ingen ratt att höja med. Men det finns väl någon lösning på detta tror jag, med mixning av kanalerna med egen volymkontroll för centerkanalen. Finns den produkten att köpa än?

Tyvärr är inte chad färdig ännu.

Delar för övrigt din uppfattning att feltrimmad centernivå är en vanligt bidragande orsak till felmixar. Därför uppmanar jag ALLTID dem som arbetar med flerkanaliga film- och TV-mixar (trots att jag bygger deras studio med L, C och R) att lyssna med fantomcenter! Inte bara, men också.

Det är så himla lätt att mixa fel annars.

Det finns även gott om program där det man hör är en blandning mella program som mixats i stereo och som mixats i 5.1. Det är pinsamt vanligt att dialogen drunknar i 5.1-sekvenserna. Inte bara i 5.1-lyssningar med fentomcenter, utan problemet finns ju i alla vanliga sterolyssningar också. Ibland till om med ännu värre om surroundkanalerna mixats in för starkt. Tyvärr finns det många downmixers som mixar ned surround 1:1. :(


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
t0mas
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-02-07

Re: Receiver val till piPs

Inläggav t0mas » 2017-01-09 18:43

IngOehman skrev:
paa skrev:Mikningen av nivån i centerkanalen är lite problematisk i många TV- produktioner. Jag misstänker att man hissat nivån en aning i monitorsystemet för att höra lite tydligare, och att det är det som gör att man mixar nivån i centerkanalen lite onödigt snålt. Om man då kör med phantomcenter hemma så har man ju ingen ratt att höja med. Men det finns väl någon lösning på detta tror jag, med mixning av kanalerna med egen volymkontroll för centerkanalen. Finns den produkten att köpa än?

Tyvärr är inte chad färdig ännu.

Delar för övrigt din uppfattning att feltrimmad centernivå är en vanligt bidragande orsak till felmixar. Därför uppmanar jag ALLTID dem som arbetar med flerkanaliga film- och TV-mixar (trots att jag bygger deras studio med L, C och R) att lyssna med fantomcenter! Inte bara, men också.

Det är så himla lätt att mixa fel annars.

Det finns även gott om program där det man hör är en blandning mella program som mixats i stereo och som mixats i 5.1. Det är pinsamt vanligt att dialogen drunknar i 5.1-sekvenserna. Inte bara i 5.1-lyssningar med fentomcenter, utan problemet finns ju i alla vanliga sterolyssningar också. Ibland till om med ännu värre om surroundkanalerna mixats in för starkt. Tyvärr finns det många downmixers som mixar ned surround 1:1. :(


Vh, iö

Vad/vem är chad?

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Receiver val till piPs

Inläggav Belker » 2017-01-09 19:05

Min Yamaha RX-A 2020 har en funktion för att höja dialognivå. Den höjer dialogen i min fantomcenter, men det är möjligt att det försigår något dsp-trix också. Yamaha gillar ju sånt...

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Receiver val till piPs

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-01-09 19:33

t0mas skrev:Vad/vem är chad?

CHannel ADministrator. Analog kanaladministrering.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Receiver val till piPs

Inläggav paa » 2017-01-09 21:00

AndreasArvidsson skrev:
t0mas skrev:Vad/vem är chad?

CHannel ADministrator. Analog kanaladministrering.

Dvs en apparat från ino.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.


Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster