w121 vs w121x (gamla vs nya Y-element)

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: w121 vs w121x (gamla vs nya Y-element)

Inläggav Knuttebaloa » 2021-03-09 13:05

DVD-ai skrev:RMA:
... klarar du dig på infraX-6 idag så kommer du att ha ytterligare ett hav av kapacitet extra med infraY-4 ;)


Stämmer det verkligen? Är Y4 SÅ mycket mer kapabelt än X6? Vill du utveckla :)
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: w121 vs w121x (gamla vs nya Y-element)

Inläggav DVD-ai » 2021-03-09 17:17

1st infraY motsvarar ca 3st infraX, så du har motsvarande infraY-2 idag.
Så det dubbla blir ju infraY-4, vilket motsvarar ungefär infraX-12, det är ju i alla fall 6dB extra headroom :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: w121 vs w121x (gamla vs nya Y-element)

Inläggav Knuttebaloa » 2021-03-09 18:30

DVD-ai skrev:1st infraY motsvarar ca 3st infraX, så du har motsvarande infraY-2 idag.
Så det dubbla blir ju infraY-4, vilket motsvarar ungefär infraX-12, det är ju i alla fall 6dB extra headroom :)


+6dB med två moduler mindre alltså! Det är ju väldigt lockande. Jag hade inte förstått att de var så mycket mer kapabla. Tack för förtydligandet! Nu gäller det bara att få tag i ett gäng, och helst då begagnade :)
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: w121 vs w121x (gamla vs nya Y-element)

Inläggav DVD-ai » 2021-03-10 07:48

Stämmer :)

InfraY och profundusY är dom Ino moduler med mest "umpf" för lådvolymen, fint är det ju också att dessa även är dom mest välljudande på samma gång. :)

Ska man köpa beggat så är det allt som oftast komplett med låda, så då drar priset iväg igen.
Det är nog att räkna med i alla fall nypris för element löst.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: w121 vs w121x (gamla vs nya Y-element)

Inläggav MorganM » 2021-03-10 10:40

DVD-ai skrev:Stämmer :)

InfraY och profundusY är dom Ino moduler med mest "umpf" för lådvolymen, fint är det ju också att dessa även är dom mest välljudande på samma gång. :)

Ska man köpa beggat så är det allt som oftast komplett med låda, så då drar priset iväg igen.
Det är nog att räkna med i alla fall nypris för element löst.

Tycker du prof Y låter bättre än pro X?
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: w121 vs w121x (gamla vs nya Y-element)

Inläggav E » 2021-03-10 16:08

Men utan att bli för tjatig. Glömmer ni inte bort att det större antalet ljudkällor har potential att låta bättre med rummet inräknat? Det är väl inte bara decibel per krona som är av intresse?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: w121 vs w121x (gamla vs nya Y-element)

Inläggav DVD-ai » 2021-03-10 17:13

Om valet står mellan infraX-6 eller infraY-4 så är valet infraY för mig.
Mellan infraX-12 och infraY-4 så är valet inte alls lika självklart, beror på hur väl rummet kan fungera med 12st vs 4st moduler -men det lutar helt klart åt 12st då...

Nu var väll frågan från början om det är värt att uppgradera infraX till infraY och då är svaret: Ja :)
Därmed inte sagt att det skulle vara entydigt bättre än att istället skaffa fler infraX istället...

Men min erfarenhet av infraX och infraY (har ägt båda/ äger infraY) är att infraY är påtagligt bättre än infraX, även i dubbla antalet infraX.
InfraY-4 går helt enkelt att möblera tillräckligt bra i många rum att det blir en avgörande faktor att dom spelar så mycket renare.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
meshuggener
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 2007-03-01

Re: w121 vs w121x (gamla vs nya Y-element)

Inläggav meshuggener » 2021-03-11 14:28

Nu har jag inte testat profY mot InfraY samtidigt...
Men upplevde vid första inkoppling av InfraY-2(w121x) lät bättre än understämda ProfY-2 (w121)på samma ställe i rummet.
Blev positivt överraskad att det gick att spela ganska starkt i mitt 17kvm ino rum utan att det lät ansträngt. Upplevde ingen direkt kapacitet skillnad även när man gasade lite men jag kanske låg just under vad infra Y2 kunde prestera utan att låta ansträngt.

(Kl 14 på Volymen med Infected Mushroom "nevermind")

Sedan adderade jag 2 par infra moduler åt gången med lite lyssning mellan varven upp till Y8.
Upp till Y6 (upplevde som ett betydligt kapablaren och kraftfullare system än understämda profY4)var det en tydlig skillnad hela tiden blev tightare och jämnare bas.

Detta med infra delen i filtret orört sedan understämd profY4 och endast första paret med inspelade element resten med oinspelade element.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: w121 vs w121x (gamla vs nya Y-element)

Inläggav DVD-ai » 2021-03-12 08:42

Det är lite liknande min erfarenhet också, jag har i dom olika rum jag hört profY och infraY upplevt det som att infraY-4 ungefär motsvarar profY-2 i kapacitet.
Och där är något med hur infraY spelar, det är så avslappnat och självklart på ett sätt som jag inte upplevt med någon annan basmodul någonsin.
Jag har dessutom tyckt (inte helt förvånande) att fler infra till samma volym som profY är bättre tack vare möjligheter i möblering och att arbeta med rummet.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: w121 vs w121x (gamla vs nya Y-element)

Inläggav Morello » 2021-03-12 09:23

Har du spelat dom sida vid sida (dom sitter i samma båt...) med ren sinus-stimuli?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: w121 vs w121x (gamla vs nya Y-element)

Inläggav DVD-ai » 2021-03-12 14:29

Morello skrev:Har du spelat dom sida vid sida (dom sitter i samma båt...) med ren sinus-stimuli?


I mitt fall är det som sagt vad jag upplevt i dom olika rum jag hör dom, 4olika rum med profY och 7olika rum med infraY, inte i samma rum dock.
Däremot har jag haft profX och infraX (och infraY) i samma rum och jämfört sida vid sida, resultatet var liknande i intryck mellan profX och infraX. :)

Detta är som sagt min upplevelse.

Meshuggener har jämfört profY och infraY i samma rum!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Föregående

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster