w121 vs w121x (gamla vs nya Y-element)

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: w121 vs w121x (gamla vs nya Y-element)

Inläggav IngOehman » 2017-08-03 22:27

Smygande, men skall vara vara supernoga så finns det flera optimum, eftersom det är lite frekvensberoende.

Så även om en lådvolym om 45 liter i snitt är sämre än en på 135 liter så är det inte så vid alla frekvenser.

Att minska en lågvolym gör att luftfjädern dominerar allt mera över upphängningen. Det är bra så länge luftfjädern är linjärare. Men när man minskar lådvolymen så dominerar den inte bara mera över elementupphängningen, den blir dessutom allt olinjärare. Och dessutom flyttar man upp gränsfrekvenserna för det EMK-kontrollerade området, så...

Men kort - även med en standrad-infra-låda så är det nya elementet mycket bra, något bättre än det gamla. Med en större låda så blir det ytterligare bättre. Men redan gamla elementet var mycket bra. Att sätta det gamla i 135 liter är dock bortkastat. Större och sämre.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: w121 vs w121x (gamla vs nya Y-element)

Inläggav RMA » 2017-08-04 10:30

Jag väntar på i32 och har funderat på infra Y, har bara plats med 4st men skulle ha plats för ca 80 liter i varje (har Infra X6 från 2006 nu).
Skulle 4st 80liters Infra Y drivna av en Bryston 4BSST på 330 8 ohms Watt vara en lämplig kombination?

Användarvisningsbild
blixten_no1
 
Inlägg: 1563
Blev medlem: 2006-05-20

Re: w121 vs w121x (gamla vs nya Y-element)

Inläggav blixten_no1 » 2017-08-04 15:35

RMA skrev:Jag väntar på i32 och har funderat på infra Y, har bara plats med 4st men skulle ha plats för ca 80 liter i varje (har Infra X6 från 2006 nu).
Skulle 4st 80liters Infra Y drivna av en Bryston 4BSST på 330 8 ohms Watt vara en lämplig kombination?


Har du lågt i tak?
Bygg på höjden annars.
Infra y går att göra ganska så platta.

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: w121 vs w121x (gamla vs nya Y-element)

Inläggav RMA » 2017-08-04 17:03

blixten_no1 skrev:
RMA skrev:Jag väntar på i32 och har funderat på infra Y, har bara plats med 4st men skulle ha plats för ca 80 liter i varje (har Infra X6 från 2006 nu).
Skulle 4st 80liters Infra Y drivna av en Bryston 4BSST på 330 8 ohms Watt vara en lämplig kombination?


Har du lågt i tak?
Bygg på höjden annars.
Infra y går att göra ganska så platta.

Finns inte plats då jag har en stor Tv i mitten flankad i28.
Ett alternativ skulle vara sidoväggarna strax framför i28, där har jag ett par av IX6;orna.
Skulle vara en tillplattad special Y modul där isåfall, skulle kunna bli riktigt bra.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: w121 vs w121x (gamla vs nya Y-element)

Inläggav Frisk » 2017-08-04 17:52

Hur långt är beställningen på i32s gången? Jag beställde r32-lådor för att ha möjligheten att nyttja basmodulerna som stativ, även om jag nu insett att iY-modulerna i ordinarie utförande nog är för höga... måste kolla det med IÖ.

Användarvisningsbild
chrisss
 
Inlägg: 969
Blev medlem: 2007-01-09
Ort: Kungsängen/Sverige

Re: w121 vs w121x (gamla vs nya Y-element)

Inläggav chrisss » 2017-08-04 19:36

RMA skrev:
blixten_no1 skrev:
RMA skrev:Jag väntar på i32 och har funderat på infra Y, har bara plats med 4st men skulle ha plats för ca 80 liter i varje (har Infra X6 från 2006 nu).
Skulle 4st 80liters Infra Y drivna av en Bryston 4BSST på 330 8 ohms Watt vara en lämplig kombination?


Har du lågt i tak?
Bygg på höjden annars.
Infra y går att göra ganska så platta.

Finns inte plats då jag har en stor Tv i mitten flankad i28.
Ett alternativ skulle vara sidoväggarna strax framför i28, där har jag ett par av IX6;orna.
Skulle vara en tillplattad special Y modul där isåfall, skulle kunna bli riktigt bra.


Se bilden.
23 cm tjocka Infra Y bakom draperier, framför frontarna.
Denna placering av bas har fungerat bra i de två rum jag testat.

Basar innanför/mellan frontarna har jag dåliga erfarenheter av.
Lät fel i mitt förra rum, mitt nya rum & hos Blixten.
Det blir når knas med trummornas placering i ljudbilden
samt att jag tycker mig höra var basarna är placerade.

Med basar på sidan hör jag inte placeringen alls.
Ljudbilden och integrering perfekt.

Infra-Y 23 cm tjocka på sidovägg..PNG
Infra-Y 23 cm tjocka på sidovägg..PNG (932.85 KiB) Visad 6947 gånger
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: w121 vs w121x (gamla vs nya Y-element)

Inläggav RMA » 2017-08-04 21:44

Dom är klara och väntar på lack, annars hade det inte varit någon dum ide.
Nu har jag 4st i rad mellan högtalarna och en på varje sidovägg, fungerar riktigt bra så tycker jag.
Alltid svårt att veta i förväg vad som funkar, problemet är att det måste vara ganska stor skillnad på låd mått om dom ska vara innanför
eller utanför i32;orna vilket gör det svårt att prova olika placeringar på ett vettigt sätt :( .

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: w121 vs w121x (gamla vs nya Y-element)

Inläggav DVD-ai » 2017-08-05 06:28

RMA:
Jag tycker att du ska köra på infraY-4 i så små eller stora lådor som blir praktiskt genomförbart för dig, det vill säga: utgå från hur du behöver ha dom placerade och gör lådorna så praktiska som möjligt. :)
du kommer såååå långt på infraY-4, klarar du dig på infraX-6 idag så kommer du att ha ytterligare ett hav av kapacitet extra med infraY-4 ;) (stirra dig inte blind på "vad som brukar göras" utan tänk utifrån dina egna faktiska behov :))

Vill även tillägga att jag har liknande upplevelser som Chrisss gällande placering av basmoduler, utanför topparna och gärna nära topparna är det som jag upplevt låter bäst/naturligast.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: w121 vs w121x (gamla vs nya Y-element)

Inläggav DVD-ai » 2017-08-05 08:27

RMA skrev:Jag väntar på i32 och har funderat på infra Y, har bara plats med 4st men skulle ha plats för ca 80 liter i varje (har Infra X6 från 2006 nu).
Skulle 4st 80liters Infra Y drivna av en Bryston 4BSST på 330 8 ohms Watt vara en lämplig kombination?


Ja det är ju en alldeles lysande kombo ;)

Super duper till och med :P
5ohm nominellt är ju inga som helst problem för det steget och effekt så det räcker för behovet har du också där !

Jäkla lyx att driva basmoduler med ett sådant fint steg, nästan så att det vattnas lite i mungipan :lol:
Egentligen så är det enda jag har att anmärka på gällande Rotel att den gääärna hade fått vara DC linjär "bara för att" så jag klagar inte alls.
Utöver att den saknar trigger och DET klagar jag på varje dag mer eller mindre :|

Blir säkert ett 1590 vad tiden lider, känns som det enda vettiga valet för mig och mina basmoduler, liiiite bättre och liiiite lägre undre gränsfrekvens verkar den ju ha också, även om det ej är något jag förväntar mig att höra :mrgreen:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: w121 vs w121x (gamla vs nya Y-element)

Inläggav RMA » 2017-08-05 08:47

Har funderat lite vidare, om jag skulle ha ett par innanför men nära topparna och ett par utanför också så nära topparna som möjligt.
Då skulle jag kunna komma upp i 110 liters lådor, IY4 med olika mått på inre och yttre då (med samma innervolym förståss).
Elementen ska väl helst placeras olika i höjdled.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: w121 vs w121x (gamla vs nya Y-element)

Inläggav DVD-ai » 2017-08-05 09:00

Ja så kan man ju göra :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: w121 vs w121x (gamla vs nya Y-element)

Inläggav BellsnWhistles » 2018-04-27 22:04

En liten bump här men,
IngOehman skrev:
AndreasArvidsson skrev:Intressant. Hur mycket större är dessa lådor för nya infraY med lägre dist jämfört med föregående?

Så stora du har plats och lust för/med. :)

Fast mer än 160 liter är lite allvarligare talat utan större mening.
...

Vh, iö


måste ju betyda att man helt sonika kan plugga alla portar på sina Profundus Y-4 (c:a 140 liter innervolym stycket om jag minns rätt) och få infra Y-4 "large" när andan faller på?
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: w121 vs w121x (gamla vs nya Y-element)

Inläggav IngOehman » 2018-04-28 17:18

Det är riktigt.

Har man profY så kan man ha dem normalavstämda, underavstämda (hälften av portarna stängda) eller stängda.

Ju mer man stänger desto mera baskapacitet förlorar man, och mera infra-eq behövs, och detta samtidigt som man får lägre och lägre undre gränsfrekvens.

Jag gillar alla tre lösningarna, men min statistiska favorit är underavstämning. Då når man ca 14 Hz.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: w121 vs w121x (gamla vs nya Y-element)

Inläggav DVD-ai » 2018-04-30 06:42

Jag vill helst ha 52liter lådor till infraY, av den anledningen att det blir lättare med placeringen och att mera fritt flytta runt modulerna till där dom visar sig fungera bäst.
Ju större modul ju mer begränsad blir man med placeringen, men vet man säkert vart modulerna ska stå så är det ju inte riktigt samma sak dock.
Meden vid nästa flytt blir det ju problem ändå igen.... :)

Jag tycker att infraY är så "smutta" för sin kapacitet och formatat för att man lätt kan ett gäng och på olika vis gömma undan med placeringen.
Det är värt väldigt mycket, att kunna placera dom där det är snyggt och väljudande och ej begränsas i för hög grad av modulernas storlek.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: w121 vs w121x (gamla vs nya Y-element)

Inläggav landa » 2018-05-19 15:35

Skulle det här elementet bli bra (nej har ingen definition på bra) till en iblösning. Tänk er ett i en vägg till ett rum på ca 3x3 meter?

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: w121 vs w121x (gamla vs nya Y-element)

Inläggav IngOehman » 2018-05-20 15:12

Nej. IB-optimala element har en HELT annorlunda dimensionering.

De skall ha stor konarea, väldigt lätt rörligt system, hög komplians och förhållandevis svagt motorsystem.

- - -

Typ samma egenskaper som ett element för dipolbruk, men med högre komplians. Det sistnämnda finns det dock utrymme att resonera lite rundt...

Man kan, beroende på vilka egenskaper man prioriterar, anse att kompliansen för IB-system och dipoler skall vara samma, men att dipolernas baselement skall ha ett mycket svagare motorsystem.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: w121 vs w121x (gamla vs nya Y-element)

Inläggav landa » 2018-05-22 23:19

Tack för svaret. Undrar bara vad du menar med komplians? Vet vad ordet betyder i medicinska sammanhang men har nog aldrig hört det användas i audiosammanhang.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: w121 vs w121x (gamla vs nya Y-element)

Inläggav paa » 2018-05-22 23:46

Kompliansen är inversen av fjäderstyvheten. Ju högre komplians desto mjukare fjädring.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: w121 vs w121x (gamla vs nya Y-element)

Inläggav IngOehman » 2018-05-23 17:52

Precis. Eftergivlighet/följsamhet.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: w121 vs w121x (gamla vs nya Y-element)

Inläggav Nattlorden » 2018-05-23 18:27

.../överensstämmelse/lydighet/...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: w121 vs w121x (gamla vs nya Y-element)

Inläggav IngOehman » 2018-05-23 18:44

Lydighet, ja, möjligen. Sättet begreppet används inom medicinen tangerar ibland den betydelsen, läkare kallar patienter komplianta om de följer instruktionerna. Men egentligen är det inte lydigheten som sådan som adresseras, utan att resultatet blir rätt. Det betyder inte att patienten är lydig utan också att patienten förstått och kommit ihåg.

Men inte 17 betyder det överensstämmelse! En pardans består typiskt av två människor där den ena leder. Den andra personen behöver då vara kompliant. Det betyder inte att deras rörelser överensstämmer, men väl att den komplianta personen är följsam. Det kan betyda att den personen som leder försöker få den komplianta (följande) personen att röra sig i stora cirklar runt den ledande, som står stilla och snurrar.

Så nä, kompliant betyder INTE överensstämmande.

Om två klockor är perfekt i synk (i överensstämmelse) så betyder det inte att de är komplianta med varandra. De behöver inte ens "veta om" varandras existens! Och det de gör är INTE att följa varandra. De agerar helt oberoende, och begreppet komplians är inte applicerbart då ingen av dem följer den andra.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: w121 vs w121x (gamla vs nya Y-element)

Inläggav Nattlorden » 2018-05-23 19:24

in compliance with law - i överrenstämmelse med lagen
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: w121 vs w121x (gamla vs nya Y-element)

Inläggav IngOehman » 2018-05-23 20:09

Det är en felöversättning (ehuru populär).

En korrekt översättning blir att följa lagen. Saker som händer i överensstämmelse med lagen kan vara helt oberoende av lagen. En person som kör en bil som bara går 80, på en väg med skyltad maxhastighet om 90 km/h behöver inte vara kompliant, personen följer ju inte lagen utan låter bara bli att bryta den - utan att ha valet att kunna bryta den. ;)

Om du är på en offentlig plats och inte röker så betyder det inte att du är kompliant. Det kan lika gärna vara så att du inte är rökare, eller att du är det men har slut på cigaretter. En rökare som på grund av lagstiftningen låter bli att röka, är däremot kompliant.

To be compliant to the law, är inte att "inte bryta lagen", det är att känna till den och därför lyda den.

- - -

DOCK har jurister inte alltid så hög komplians mot... språket. ;)

Och jag kan absolut tänka mig juridiska texter där man uttrycker sig med ord som compliance with the law, i betydelsen "inte bryter mot lagen". Men det är oftast en sorts mental "test" av ett hypotetiskt förfarande. Man liksom projicerar en händelse ovanpå på en lagtext och frågar sig om den är ett angrepp mot lagtexten, eller om den "följer den".

Men som sagt - något hypotetiskt följer ju aldrig texten, eller har något samband med lagen överhuvudtaget, den bara inte bryter mot den i förekommande fall.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: w121 vs w121x (gamla vs nya Y-element)

Inläggav paa » 2018-05-23 21:16

Nattlorden skrev:in compliance with law - i överrenstämmelse med lagen

Man kan inte hävda att ett ord i ett annat språk, som är liknande som ett svenskt ord, ska vara helt synonymt i betydelse med det svenska ordet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: w121 vs w121x (gamla vs nya Y-element)

Inläggav landa » 2018-05-23 21:52

Intressant diskussion (om än något ot). Har för mig att den officiella juridiska översättningen är efterlevnad.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: w121 vs w121x (gamla vs nya Y-element)

Inläggav jonasp » 2018-05-23 22:04

Jag använder komplians på svenska som Ingvar gör, rätt eller fel har jag ingen aning om.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: w121 vs w121x (gamla vs nya Y-element)

Inläggav darkg » 2018-05-23 23:13

SAOB tar inte upp komplians, men kompläsans (ur bruk vid tryck 1937). Tillmötsesgående, välvilja, artighet. Även på italienska och engelska verka ordet ha berört eftergivlighet specifikt visavi krav på artighet. Det är släkt med complete (att helt uppfylla krav - lagar, konvenans, bud, instruktion - kan man tänka.). En människa som är "kompliant" (i allmänhet eller i en enskildhet) tycker jag bör förstås som en som böjer sig, underkastar sig, lyder. Eller åtminstone följer. Som Ingvar säger ungefär, som gör som är sagt eller skrivet för att det är så det är sagt eller skrivet.

Distinktionen suddas antagligen lätt ut till exempel i fallet efterlevnad av lag, då även passivt laglydiga väl räknas som laglydiga i efterlevnadsstatistik. I så fall närmar sig ju betydelsen överensstämmelse. Likaså typ dokumentinnehåll kanske kan sägas vara "kompliant" om det överensstämmer med vissa krav. Om ett dokument kan vara kompliant kan det i alla fall inte vara lydigt.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: w121 vs w121x (gamla vs nya Y-element)

Inläggav UrSv » 2018-05-24 07:30

landa skrev:Intressant diskussion (om än något ot). Har för mig att den officiella juridiska översättningen är efterlevnad.


Det är det ju men det är inte den juridiska betydelsen här utan den fysiska och då är det mer:

5.
Physics.
a. the strain of an elastic body expressed as a function of the force producing the strain.
b. a coefficient expressing the responsiveness of a mechanical system to a periodic force.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: w121 vs w121x (gamla vs nya Y-element)

Inläggav UrSv » 2018-05-24 07:32

darkg skrev:SAOB tar inte upp komplians


Det är många ord SAOB inte tar upp. Reaktans är ett. Teknisk nomenklatur är ganska frånvarande rent allmänt.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: w121 vs w121x (gamla vs nya Y-element)

Inläggav UrSv » 2018-05-24 10:47

UrSv skrev:
darkg skrev:SAOB tar inte upp komplians


Det är många ord SAOB inte tar upp. Reaktans är ett. Teknisk nomenklatur är ganska frånvarande rent allmänt.


Jahaja, jag kollade SAOL. My bad.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster