Ino piX drivna direkt av mobiltelefon eller AirPort Express?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
fmattis
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2015-05-08
Ort: Spårvagnhärad

Ino piX drivna direkt av mobiltelefon eller AirPort Express?

Inläggav fmattis » 2016-12-26 21:03

En undring angående Ino piX med sina 15 ohm, "en osedvanligt hög impedans vilket gör att den kan drivas direkt av många höglursförstärkare." (Sic!) :lol:

Har någon av er erfarenhet av att koppla piX direkt till hörlursutgången på en mobiltelefon eller laptop?
Eller av att försöka driva piX av audioutgången på en Apple AirPort Express?

Nu förväntar jag mig inte att man skulle kunna nå några högre ljudtryck eller extrema hifiupplevelser, men om det ändå skulle bli ett användbart och okej ljud för en ganska tyst miljö så tycker jag att det vore ett väldigt fint minimalistiskt billigt extra ljudsystem i hemmet. Att spontant kunna koppla in sin mobil i en 3,5mm-plugg som hänger och dinglar nånstans utan att behöva lägga pengar på en förstärkare eller ha nåt aktivt system som drar ström året runt (eller som behöver slås på och av) vore trevligt. Att spontant kunna streama musik till ett rum utan att skaffa fler förstärkarprylar än en AirPort Express är också en attraktiv tanke. Och där kanske piX kan vara användbar? Det dräller ju inte av högohmiga passiva småhögtalare på marknaden i övrigt, så möjligheten brukar sällan existera ens teoretiskt. Märkligt nog har jag knappt hittat vare sig positiva eller negativa rapporter om detta i forumet.

AirPort Express verkar f ö ha en DAC som heter PCM2705 med en inbyggd linjeutgång/hörlursförstärkare som driver Expressens utgång. "Min 16 ohm, typ 32 ohm" står det om last i databladet för DACen, så piX skulle kanske kunna vara en tänkbar last. (Dock skulle man behöva byta 22uF-utgångskondingarna i AirPort Express, då de är anpassade för att leverera linjesignaler mot högohmiga ingångar och man tappar bas om man kopplar in nåt lågohmigt.) Det står även i DAC-databladet att hörlursförstärkaren "can provide 12 mW at 32 ohms", för den som är nyfiken på hur mäktigt ljud man skulle kunna kräma ur den. :wink:

Så, några som testat och har något att berätta? :)
Basbehovet fylls av piPs i hemmet och pX-4 på jobbet.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48430
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ino piX drivna direkt av mobiltelefon eller AirPort Expr

Inläggav IngOehman » 2016-12-27 18:58

Jag har testat. Det blir inte så högljutt, men fungerar gör det.

Men Holographic Ear One gick det att spela starkare.

Men allra bäst fungerar piX som Xtrahögtalare, att drivas med samma förstärkare som man har i vardagsrummet, på "par B", men placerade i t ex köket, i sovrummet, i hallen, i ???-rummet...


De fungerar Xtra bra just så då de i kraft av sin höga impedans:

1. Inte nämnvärt lastar förstärkaren, så att man parallellkopplat högtalare blir inget problem.

2. Inte spelar för starkt (lagom låg känslighet) vilket annars lätt är ett problem för en högtalare som drivs av samma signal men placeras i ett mycket mindre och mindre akustiskt dämpat rum än vardagsrummet.

3. Inte blir speciellt påfrestade även om man spelar ganska starkt i huvudlyssningen (de tål helt enkelt många 8-ohmswatt).

Det sista skall inte missförstås, jag rekommenderar att man klickar bort par B om man skall vansinnesspela. ;)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).


Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster