Vägg direkt bakom soffan i kort lyssningsrum - hur göra?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
fmattis
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2015-05-08
Ort: Spårvagnhärad

Vägg direkt bakom soffan i kort lyssningsrum - hur göra?

Inläggav fmattis » 2017-01-15 15:07

Hej!

Mitt vardagsrum är 3,6 meter långt. (Och visserligen ännu bredare än det är långt, men det hör nästan inte hit) :wink:
Ett par piPs står vid framväggen, och lyssningssoffan står direkt mot bakväggen. Dvs jag har en betongvägg c:a 30 cm bakom öronen i lyssningspositionen, vilket inte är optimalt. På sätt och vis är det mindre problematiskt eftersom man i viss mån "kompenserar för de fel man hör genom att man vet hur rummet ser ut runt en", men det vore ännu bättre att slippa den starka tidiga reflex och förmodade kamfiltereffekt som väggen ger. Grundproblemet - soffa emot vägg mittemot ljudsystem - torde vara oerhört vanligt, den troligen vanligaste placeringen av teve- och lyssningssoffor i svenska hem, även om gemene man inte ännu klassificerat det som ett problem. :D

Så hur "bör" man göra? (Välunderbyggda (psyko)akustiska resonemang önskas!)

Jag är inte ute efter något stort optimalt akustikbygge i just detta rum, utan en väl vald enkel förbättring utifrån nuläget. Eftersom väggavståndet bara är 30 cm och det bara finns c:a 5-10 cm tillgängliga för akustiska idéer, så blir det knappt tal om några jättebredbandiga absorbenter (som kräva större djup) eller några diffusorer (som kräva större avstånd), utan troligen snarare mestadels absorption i de högre och mellersta registren. Eventuellt diffusion ovanför 2 kHz eller så, jag tänker mig då ett minimumavstånd av typ 3 våglängder från en diffusor.

Om jag räknar rätt innebär 60 cm väglängd för ljudet att basen under c:a 140 Hz kommer att interferera konstruktivt och ge en bashöjning i lyssningspositionen (vilket kan vara mer eller mindre oproblematiskt), medan mellanregister/diskant över c:a 140 Hz kommer att drabbas av ömsom toppar och ömsom dalar i frekvensspektrumet pga väggstudsen. Första dalen blir runt 280 Hz och första toppen runt 560 Hz. Därefter ett par toppar och ett par dalar per kHz.

Ska man se det som att det är önskvärt att dämpa alla frekvenser över c:a 140 Hz i bakväggen bakom medelsvenssons lyssningssoffor? :)
Och ska man i så fall se det som att man bör dämpa dem maximalt, eller finns det goda anledningar (& metoder) att inte göra det?
Senast redigerad av fmattis 2017-01-17 01:19, redigerad totalt 1 gång.
Basbehovet fylls av piPs i hemmet och pX-4 på jobbet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vägg direkt bakom soffan i kort lyssningsrum - hur göra?

Inläggav Perfector » 2017-01-15 15:38

En tanke som slår mig är att om man har ett fönster bakom soffan så blir det oftast gardiner som då mjukar upp reflexerna.
Kanske en drapperivägg som emulerar gardinerna kan vara en början att få ner klangen från väggen?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Vägg direkt bakom soffan i kort lyssningsrum - hur göra?

Inläggav paa » 2017-01-15 16:12

Jag tror att någon form av diffusor vore bättre än en ren absorbent.
En absorbent direkt bakom huvudet brukar inte kännas trevligt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Vägg direkt bakom soffan i kort lyssningsrum - hur göra?

Inläggav darkg » 2017-01-15 19:28

paa skrev:Jag tror att någon form av diffusor vore bättre än en ren absorbent.
En absorbent direkt bakom huvudet brukar inte kännas trevligt.


Nej, men det är kanske om den är för bra, lite bör man med fördel kunna dämpa bort. Kanske.

Diffusion är ju också problematisk på så kort håll. Tror jag.

Frågan är intressant. Kanske reflektion (medelst större vinklade ytor) kan vara nåt här; tänk skivor som hänger som tavlor inte gör och leder upp reflexerna mot taket. ?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6685
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Vägg direkt bakom soffan i kort lyssningsrum - hur göra?

Inläggav ChristianAndersson » 2017-01-15 20:03

I mitt vad det mäter som liknande TV-rum är det snedtak från sittande huvudhöjd,
annars har jag funderat på någon slags lyssningsfåtölj med halvgenomsläpplig kudd-del :idea:

Bild
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Vägg direkt bakom soffan i kort lyssningsrum - hur göra?

Inläggav Adhoc » 2017-01-15 20:38

Du kan göra en s.k. "poly" den har ingen loobverkan vid några särskilda frekvenser utan sprider (scatters) frekvenser jämnt som har kortare våglängd än bredden på polyn. Den är ganska simpel att DIY:a. Om du har en plywood- eller masonitskiva som är tex 122 cm bred i plant tillstånd, kan du skruva upp 2 st lister på väggen bakom och böja in skivan så den snäpper fast mellan listerna. Lagom bredd mellan listerna 0,92 till 0,96 x skivans plana bredd, för att få en schyst parabolaktig kurvatur.

Om polyn lämnas öppen kan du fylla utrymmet bakom skivan med isolering så får du dessutom en absorbent som är verksam mot "lite lägre frekvenser" medan mellanregister och diskant kommer spridas ut mot sidoväggarna eller tak och golv beroende på om du satt listerna vertikalt eller horisontellt. Om du gör en sluten lufttät poly, ett ramverk på en stor skiva som bas och fyller utrymmet bakom polyskivan med isolering så får du en helmholtz om du borrar hål eller sågar spår med cirkelsåg i skivan. Vilket frekvensområde som främst kommer absorberas beror på andelen öppen hålarea.

Poly som jag har vid väggen bakom soffan:

Bild

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Vägg direkt bakom soffan i kort lyssningsrum - hur göra?

Inläggav bassman » 2017-01-15 21:16

Jag vet precis vad du menar fmattis.

Tidigare när jag spelade på bredden i mitt rum hade jag hård slät vägg bakom, testade sätta en undertakskiva på väggen bakom = inget bra..!

Av en händelse vände jag och spelade mot andra väggen där det fanns uppreglad panel av äldre kupad variant, hela skillnaden. Så en lätt diffuserade variant är grejen.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
fmattis
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2015-05-08
Ort: Spårvagnhärad

Re: Vägg direkt bakom soffan i kort lyssningsrum - hur göra?

Inläggav fmattis » 2017-01-15 22:15

Adhoc skrev:Du kan göra en s.k. "poly"

Det var ett ganska tänkvärt generellt tips, en poly "förminskar" (läs: försvagar) ju den ljudkälla som man "ser" (hör) som spegelbild på samma sätt som ett objekt förminskas när man ser den som spegelbild i en konvex spegel eller sked. Och precis som du påpekar så kan viss bredbandig absorption också fås. En lösning jag mer än gärna valt i exempelvis min studio.

Dock förutsätts det hyfsat mycket med en poly som den på din bild att man sitter mitt framför den, och den begränsningen vill jag ogärna skaffa mig i en soffa i ett vardagsrum. Lite av magin i ett bra ljudsystem bör ju vara att man kan flytta på sig litegranna utan att ljudet blir märkbart annorlunda och fel. Eller att man kan vara flera lyssnare där. Kvarstå skulle då enbart vara en poly som är riktad åt andra hållet, och sprider uppåt-neråt istället för i sidled. Det vore tänkbart, om än lite av ett byggprojekt.

Jag har ändå på känn att detta inte kommer hända i mitt och många andras vardagsrum, så det känns rimligare med saker som är antingen hängande tyg eller tavelliknande objekt med uppspänt tyg och mer eller mindre absorberande eller diffuserande material bakom. Tunna och tjocka akustik-innertakskivor finns t ex att tillgå, samt 5 cm markskiva. :)
Basbehovet fylls av piPs i hemmet och pX-4 på jobbet.

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Vägg direkt bakom soffan i kort lyssningsrum - hur göra?

Inläggav Tarzan » 2017-01-15 22:50

Om du bara vill optimera för en, och endast en plats skulle du väl kunna vinkla bort de högfrekventa förstareflexerna åt sidorna? Om du har 30 cm att jobba med kan du ju bygga en vinkel av två skivor som liksom pekar åt där ditt huvud brukar vara. Det kommer inte att se klokt ut. Du skulle ju kunna börja med att testa med en kartongbit. Kartonger är praktiska :)

Typ två bitar på 40*30 cm i rät vinkel mot varandra, 45 grader mot väggen, i huvudhöjd så att spetsen pekar på ditt bakhuvud. Det bygger ju bara ut 20 cm. Kanske att man borde flytta isär dem lite.

Användarvisningsbild
Emrik
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 2006-02-15
Ort: Malmö

Re: Vägg direkt bakom soffan i kort lyssningsrum - hur göra?

Inläggav Emrik » 2017-01-15 22:55

ingen möjlighet att kanske kunna spela på andra ledden? :) vet ju inte om det är möjligt eller vad rummet mer är till för, bara att det är "ännu bredare".
lycka till!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Vägg direkt bakom soffan i kort lyssningsrum - hur göra?

Inläggav Svante » 2017-01-15 23:09

Jag tror lite rå gullfiber på väggen bakom soffan skulle få en att luta sig framåt :D .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
fmattis
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2015-05-08
Ort: Spårvagnhärad

Re: Vägg direkt bakom soffan i kort lyssningsrum - hur göra?

Inläggav fmattis » 2017-01-15 23:16

Svante skrev:Jag tror lite rå gullfiber på väggen bakom soffan skulle få en att luta sig framåt :D .

Perfekt - för då minskar ju problemet med den starka väggreflexen! :lol: :wink:
Basbehovet fylls av piPs i hemmet och pX-4 på jobbet.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Vägg direkt bakom soffan i kort lyssningsrum - hur göra?

Inläggav IngOehman » 2017-01-16 01:56

fmattis skrev:Hej!

Mitt vardagsrum är 3,6 meter långt. (Och visserligen ännu bredare än det är långt, men det hör nästan inte hit) :wink:
Ett par piP står vid framväggen, och lyssningssoffan står direkt mot bakväggen. Dvs jag har en betongvägg c:a 30 cm bakom öronen i lyssningspositionen, vilket inte är optimalt. På sätt och vis är det mindre problematiskt eftersom man i viss mån "kompenserar för de fel man hör genom att man vet hur rummet ser ut runt en", men det vore ännu bättre att slippa den starka tidiga reflex och förmodade kamfiltereffekt som väggen ger. Grundproblemet - soffa emot vägg mittemot ljudsystem - torde vara oerhört vanligt, den troligen vanligaste placeringen av teve- och lyssningssoffor i svenska hem, även om gemene man inte ännu klassificerat det som ett problem. :D

Så hur "bör" man göra? (Välunderbyggda (psyko)akustiska resonemang önskas!)

Jag är inte ute efter något stort optimalt akustikbygge i just detta rum, utan en väl vald enkel förbättring utifrån nuläget. Eftersom väggavståndet bara är 30 cm och det bara finns c:a 5-10 cm tillgängliga för akustiska idéer, så blir det knappt tal om några jättebredbandiga absorbenter (som kräva större djup) eller några diffusorer (som kräva större avstånd), utan troligen snarare mestadels absorption i de högre och mellersta registren. Eventuellt diffusion ovanför 2 kHz eller så, jag tänker mig då ett minimumavstånd av typ 3 våglängder från en diffusor.

Om jag räknar rätt innebär 60 cm väglängd för ljudet att basen under c:a 140 Hz kommer att interferera konstruktivt och ge en bashöjning i lyssningspositionen (vilket kan vara mer eller mindre oproblematiskt), medan mellanregister/diskant över c:a 140 Hz kommer att drabbas av ömsom toppar och ömsom dalar i frekvensspektrumet pga väggstudsen. Första dalen blir runt 280 Hz och första toppen runt 560 Hz. Därefter ett par toppar och ett par dalar per kHz.

Ska man se det som att det är önskvärt att dämpa alla frekvenser över c:a 140 Hz i bakväggen bakom medelsvenssons lyssningssoffor? :)
Och ska man i så fall se det som att man bör dämpa dem maximalt, eller finns det goda anledningar (& metoder) att inte göra det?

Den konstruktiva samverkan mellan direktljud och ljudet som reflekteras från väggen bakom, det vill säga stående vågen, som även man ses som ett kamfilter om man tittar i frekvens istället för i rumsdomän, är inget stort problem för lågfrekvensåtergivningen. Precis som du skriver så förväntar man sig den effekt som man får.

Vid högre frekvenser kan kamfiltret däremot bli störande. De kan du hantera både med dämpning och med diffussion. Diffussion är oftast bättre när det ser ut som du beskriver det, men diffusorn bör göras djup. Det finns trix man kan ta till som ger väldigt bra diffusion för just det där fallet.

Men det stora problemet är nog ändå inte stående vågen som skapas mot väggen bakom dig, utan resonansen mellan fram och bakvägg. Ståendevågen ger en i princip frekvensoberoende förstärkning om knappt 6 dB under typ 200 Hz (en notch vid typ 300).

Men resonansen som uppstår mellan fram- och bakvägg kan inte bara ge väldigt mycket större amplitud (30 dB förekommer i vissa rum) utan dessutom så förstör den artikulationen i basen eftersom den hänger kvar signifikant i rummet, SAMT att den betonar en trist frekvens, vilket för att djupbasförmågan kommer att uppfattas som klart sämre än högtalarens potential. Med de rumsmått du har så blir det runt 48 Hz som det kommer att dåna.

Det är dåligt på många sätt. Det hamnar på en trist frekvens när man tittar på musiktraditionen; tonerna kontra-E och -F kommer att uppfattas som undertryckta*) och -Fiss och -G blir jobbigt dånande. Det gör även att Brum kommer att bli extra hörbart. Väldigt mycket extra ibland... :?

Så bäst är att undvika att ha 3,6 meter mellan högtalarvägg och lyssnarvägg, om man kan. Det är ett vanligt men mycket dåligt mått (även om dålighetsmaxima ligger på 3,43 meter).

Men jag vet hur det kan vara. I vissa rum är det svårt att hitta de bättre alternativa möbleringarna. :(


Vh, iö

- - - - -

*Det samma gäller toner därunder, i varje fall ned till Subkontra-G, -A, -H, och kontra-C, -D. Skälet till att jag nämnde från E och uppåt är dock att popmusiktraditionen gör kontra-E till den vanligaste av de lägsta frekvenserna. Eller gitarr-traditionen kanske man skall säga, elbasgitarr alltså. Men samma sak gäller ståbas.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Vägg direkt bakom soffan i kort lyssningsrum - hur göra?

Inläggav Kraniet » 2017-01-16 13:24

mitt rum har liknande mått (5,5x3,5 m typ) och jag sitter mot ena långsidan med soffan mot väggen. Jag upplever inga problem med det.
Jag har en minidsp som jag justerat lite med. Sen har jag vägghängda högtalare, vet inte om det spelar roll? Bredvid högtalarna har jag absorbenter (10x14x1 dm), kanske också spelar roll för att begränsa problemen? Jag sitter heller inte i mitten av rummet, och har försökt ställa högtalarna på "rätt" plats för att minimera anslag av rumsnoder.
Ingen jag haft hemma har kommenterat på något negativt vad gäller ljudet. Så det behöver inte vara kört bara för att soffan står mot väggen. :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Vägg direkt bakom soffan i kort lyssningsrum - hur göra?

Inläggav IngOehman » 2017-01-16 14:21

Snedförskjuten möblering är nästan alltid en fördel i sådana rum. Mjuka väggar (icke-betong) likaså. Har man dessutom högtalare utan nämnvärd basförmåga så är det troligt att resonansen inte uppfattas som besvärande alls - trots rumsmåtten.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Vägg direkt bakom soffan i kort lyssningsrum - hur göra?

Inläggav genstruktur » 2017-01-16 14:42

Jag har liknande som TS fast med Ino Audio pi60+bs60 och sweetspot vid hård betongvägg. Kan ändå tycka att det fungerar förvånansvärt bra, bättre än jag trodde det skulle fungera innan vi flyttade in.

Jag har själv laborerat lite med olika saker, vet inte vad det blir i slutändan. Jag provade att ha absorbent bakom huvudet. Cirka 6 cm mineralull+Ino aco, men det gillade jag inte (precis som de flesta redan sagt). Jag gillade faktiskt inte att ha dem alls i närheten av sweetspot bakom huvudet, oavsett om det var alldeles bakom huvudet eller en bit bort. Ett tag hade jag en hyfsat stor oljemålning ståendes på soffryggen lutad mot väggen. Den hade en stor, bred och lite kuperad (diffuserande?) ram. Detta upplevde jag rätt trevligt. Ibland ställer jag upp prydnadskuddarna i soffan på soffryggen lutandes mot väggen, upplevs också rätt trevligt. Ino Audio soffa-fluff kanske? :)

Något blir det på väggen bakom lyssningsplats, om inte annat för att det är snyggt! Någon tavla eller så. Kanske blir det även något mer akustiskt utformat. Tycker dock inte att väggen bakom lyssningsposition verkar vara så kritisk som jag antog innan jag ställde upp anläggningen i rummet. I alla fall inte i detta rummet.

Bokhylla med böcker i har väl rekommenderats förr? Men klart, lite svårt att få plats med för TS, och även för mig.


En sådan här? Med lite porslinselefanter i? :lol: https://www.thomann.de/se/hofa_diffusor.htm
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Vägg direkt bakom soffan i kort lyssningsrum - hur göra?

Inläggav IngOehman » 2017-01-16 16:49

Bäst är nästan alltid att möblera på längden i rum där lilla måttet är i närheten av 3,5 meter.

Men det är inte alltid en möjlighet. Då får man göra det bästa av det. Exakt vad det (bästa) är, beror på rummet. Tunregler förslår inte. Rum är på tok för olika.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Vägg direkt bakom soffan i kort lyssningsrum - hur göra?

Inläggav genstruktur » 2017-01-16 17:04

IngOehman skrev:Bäst är nästan alltid att möblera på längden i rum där lilla måttet är i närheten av 3,5 meter.

Men det är inte alltid en möjlighet. Då får man göra det bästa av det. Exakt vad det (bästa) är, beror på rummet. Tunregler förslår inte. Rum är på tok för olika.


Vh, iö


Kan du säga något om vad som kan vara bra för väggen direkt bakom sweetpot vid sådan möblering? Eller är det också beroende på rum?
Nu menar jag mer kring reflektionen av den högre upp i registret, och inte angående problem med peakar i basområdet av en sådan placering.

Edit: Eller det var kanske precis det du svarade på, att rum är på tok för olika för att säga något :)? Jag fick för mig att ni pratade mer specifikt om problempeakar i basområdet. My bad i sådana fall.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Vägg direkt bakom soffan i kort lyssningsrum - hur göra?

Inläggav Adhoc » 2017-01-16 17:41

Givetvis tapetserar du väggen med ett helt gäng blandade storlekar av IKEA Blanda Matt., Borrar du ett litet hål i dom kan du även hänga upp dom i gardinsnören som små söta mobiler. :D
Finns i 3 olika diametrar Ø28, 20 och 12 cm. Skulle det inte funka tillfyllest, har du i alla fall salladsskålar för resten av livet plus material för en massa Atmos-högtalarlådor. (En del prylar av halvklotsstuk, marknadsförs faktiskt som ljudförbättrande diffusorer av vissa företag.)

http://www.ikea.com/se/sv/search/?query=Blanda+matt

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Vägg direkt bakom soffan i kort lyssningsrum - hur göra?

Inläggav IngOehman » 2017-01-16 18:28

genstruktur skrev:
IngOehman skrev:Bäst är nästan alltid att möblera på längden i rum där lilla måttet är i närheten av 3,5 meter.

Men det är inte alltid en möjlighet. Då får man göra det bästa av det. Exakt vad det (bästa) är, beror på rummet. Tunregler förslår inte. Rum är på tok för olika.


Vh, iö


Kan du säga något om vad som kan vara bra för väggen direkt bakom sweetpot vid sådan möblering? Eller är det också beroende på rum?
Nu menar jag mer kring reflektionen av den högre upp i registret, och inte angående problem med peakar i basområdet av en sådan placering.

Edit: Eller det var kanske precis det du svarade på, att rum är på tok för olika för att säga något :)? Jag fick för mig att ni pratade mer specifikt om problempeakar i basområdet. My bad i sådana fall.


Njae.. Fast det var väl kanske inte ett svar specifikt på den frågan.

Dock tror jag att jag skrev något om det tidigare i tråden. En diffusor med så stor diffusion i tiden som möjligt och gärna med extra insatser för att omrikta de allra högsta frekvenserna också.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Jonas
 
Inlägg: 673
Blev medlem: 2003-12-11
Ort: Göteborg

Re: Vägg direkt bakom soffan i kort lyssningsrum - hur göra?

Inläggav Jonas » 2017-01-16 19:43

Jag har en sådan här (inte jag som byggt :wink: ):
Diffusor.jpg
Diffusor.jpg (72.37 KiB) Visad 5408 gånger

Funkar riktigt bra 8) Den sitter ca 40cm bakom lyssningpositon,10-15cm ovanför öronhöjd och har ett max djup på 7cm. Rummet är 3,95m djupt och i övrigt hyfsat väldämpat...

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Vägg direkt bakom soffan i kort lyssningsrum - hur göra?

Inläggav genstruktur » 2017-01-16 20:11

IngOehman skrev:
genstruktur skrev:
IngOehman skrev:Bäst är nästan alltid att möblera på längden i rum där lilla måttet är i närheten av 3,5 meter.

Men det är inte alltid en möjlighet. Då får man göra det bästa av det. Exakt vad det (bästa) är, beror på rummet. Tunregler förslår inte. Rum är på tok för olika.


Vh, iö


Kan du säga något om vad som kan vara bra för väggen direkt bakom sweetpot vid sådan möblering? Eller är det också beroende på rum?
Nu menar jag mer kring reflektionen av den högre upp i registret, och inte angående problem med peakar i basområdet av en sådan placering.

Edit: Eller det var kanske precis det du svarade på, att rum är på tok för olika för att säga något :)? Jag fick för mig att ni pratade mer specifikt om problempeakar i basområdet. My bad i sådana fall.


Njae.. Fast det var väl kanske inte ett svar specifikt på den frågan.

Dock tror jag att jag skrev något om det tidigare i tråden. En diffusor med så stor diffusion i tiden som möjligt och gärna med extra insatser för att omrikta de allra högsta frekvenserna också.


Vh, iö


Diffusion, ålrajt, då är jag med! :)

Jonas skrev:Jag har en sådan här (inte jag som byggt :wink: ):

Funkar riktigt bra 8) Den sitter ca 40cm bakom lyssningpositon,10-15cm ovanför öronhöjd och har ett max djup på 7cm. Rummet är 3,95m djupt och i övrigt hyfsat väldämpat...


Ja just det, den där ja. Vad väger den in på? ;)
Något grönt filtliknande mellan soffan och vägg på bilderna, mer akustikamatrial som döljer sig där?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
fmattis
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2015-05-08
Ort: Spårvagnhärad

Re: Vägg direkt bakom soffan i kort lyssningsrum - hur göra?

Inläggav fmattis » 2017-01-17 01:07

IngOehman skrev:Den konstruktiva samverkan mellan direktljud och ljudet som reflekteras från väggen bakom, det vill säga stående vågen, som även man ses som ett kamfilter om man tittar i frekvens istället för i rumsdomän, är inget stort problem för lågfrekvensåtergivningen. Precis som du skriver så förväntar man sig den effekt som man får.

Vid högre frekvenser kan kamfiltret däremot bli störande. De kan du hantera både med dämpning och med diffussion. Diffussion är oftast bättre när det ser ut som du beskriver det, men diffusorn bör göras djup. Det finns trix man kan ta till som ger väldigt bra diffusion för just det där fallet.

Det luriga är att den inte KAN bli djup, bara 5-10 cm, och att lyssnarens öra finns 20-25 cm framför. Så det blir en ganska platt diffusor, dvs en som knappt kan diffusera i tiden, och jag antar att den inte bör diffusera speciellt långt ner i frekvens. :)

IngOehman skrev:Men det stora problemet är nog ändå inte stående vågen som skapas mot väggen bakom dig, utan resonansen mellan fram och bakvägg. Ståendevågen ger en i princip frekvensoberoende förstärkning om knappt 6 dB under typ 200 Hz (en notch vid typ 300).

Men resonansen som uppstår mellan fram- och bakvägg kan inte bara ge väldigt mycket större amplitud (30 dB förekommer i vissa rum) utan dessutom så förstör den artikulationen i basen eftersom den hänger kvar signifikant i rummet, SAMT att den betonar en trist frekvens, vilket för att djupbasförmågan kommer att uppfattas som klart sämre än högtalarens potential. Med de rumsmått du har så blir det runt 48 Hz som det kommer att dåna.

Ja, basresonanser är verkligen obra. MEN: Vad man inte kan tro när man ser det här till synes kala och obehandlade rummet, är att det i själva verket är ett av de mer akustikbehandlade rummen man besökt. Nämligen just vad gäller basresonanser. Under den gigantiska L-formade soffan med divan har jag nämligen lyckats gömma hela 1 kubikmeter stenull! :lol: När detta projekt var sjösatt och först upplevdes reagerade jag mest med att "oj, vad tyst och lugnt det är här idag... ingen trafik på gatorna utanför?" Och sen, med lite musik, så var basen sådär enorm och stark och tydlig och inte bara bumlig och seg som den är inomhus i vanliga fall. Så jag skulle nog säga att djupbasförmågan och artikulationen hos mina piPs inte är helt bortslösad trots allt. Tvärtom så får de hjälp att räcka till väldigt väl i just detta rum, där de inte behöver slåss så mot varken rummet eller omgivningsljuden. :)

IngOehman skrev:Det är dåligt på många sätt. Det hamnar på en trist frekvens när man tittar på musiktraditionen; tonerna kontra-E och -F kommer att uppfattas som undertryckta*) och -Fiss och -G blir jobbigt dånande. Det gör även att Brum kommer att bli extra hörbart. Väldigt mycket extra ibland... :?

Så bäst är att undvika att ha 3,6 meter mellan högtalarvägg och lyssnarvägg, om man kan. Det är ett vanligt men mycket dåligt mått (även om dålighetsmaxima ligger på 3,43 meter). [...]

*Det samma gäller toner därunder, i varje fall ned till Subkontra-G, -A, -H, och kontra-C, -D. Skälet till att jag nämnde från E och uppåt är dock att popmusiktraditionen gör kontra-E till den vanligaste av de lägsta frekvenserna. Eller gitarr-traditionen kanske man skall säga, elbasgitarr alltså. Men samma sak gäller ståbas.

Synd. Och den mer nutida musiktraditionen bjuder oftast en bastrumma på 50-60 Hz, vilket ytterligare olämpliggör rumsmått kring 3 - 3,5 meter där den blir resonant och bumlig och otajt. Ny svensk technobyggnorm punkt nu! :wink:

Basresonansen är en sak - en stor sak förvisso - men grundfrågan består och handlar om vad man bör göra med det högre frekvensregistret på väggen direkt bakom lyssningssoffan.
Basbehovet fylls av piPs i hemmet och pX-4 på jobbet.

Användarvisningsbild
fmattis
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2015-05-08
Ort: Spårvagnhärad

Re: Vägg direkt bakom soffan i kort lyssningsrum - hur göra?

Inläggav fmattis » 2017-01-17 01:16

genstruktur skrev:Jag har liknande som TS fast med Ino Audio pi60+bs60 och sweetspot vid hård betongvägg. Kan ändå tycka att det fungerar förvånansvärt bra, bättre än jag trodde det skulle fungera innan vi flyttade in.

Jag har själv laborerat lite med olika saker, vet inte vad det blir i slutändan. Jag provade att ha absorbent bakom huvudet. Cirka 6 cm mineralull+Ino aco, men det gillade jag inte (precis som de flesta redan sagt). Jag gillade faktiskt inte att ha dem alls i närheten av sweetspot bakom huvudet, oavsett om det var alldeles bakom huvudet eller en bit bort. Ett tag hade jag en hyfsat stor oljemålning ståendes på soffryggen lutad mot väggen. Den hade en stor, bred och lite kuperad (diffuserande?) ram. Detta upplevde jag rätt trevligt. Ibland ställer jag upp prydnadskuddarna i soffan på soffryggen lutandes mot väggen, upplevs också rätt trevligt. Ino Audio soffa-fluff kanske? :)

Något blir det på väggen bakom lyssningsplats, om inte annat för att det är snyggt! Någon tavla eller så. Kanske blir det även något mer akustiskt utformat. Tycker dock inte att väggen bakom lyssningsposition verkar vara så kritisk som jag antog innan jag ställde upp anläggningen i rummet. I alla fall inte i detta rummet.

Bokhylla med böcker i har väl rekommenderats förr? Men klart, lite svårt att få plats med för TS, och även för mig.

Känner igen mig i många av ovanstående tankar. Kuddar är inte helt fel. Jag sätter ibland en bred soffkudde bakom huvudet och märker en förbättring. Häromdagen ställde jag en tunn skumabsorbent på soffryggstödet bakom huvet, bara för att testa med något som faktiskt är tillverkat som akustikbehandlingsprodukt, och det blev märkbart mindre kamfiltereffekt och klangförändring när man ändrade huvudets position framåt/bakåt. Till skillnad från vad flera andra antytt så upplevde jag inget obehag av absorptionen, troligen för att den inte gick så djupt i frekvens.
Basbehovet fylls av piPs i hemmet och pX-4 på jobbet.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Vägg direkt bakom soffan i kort lyssningsrum - hur göra?

Inläggav Adhoc » 2017-01-17 01:49

Om du har en hyfsat stor plan skiva i gömmorna, kan du ju pröva att ställa den på soffryggen, vinklad snett uppåt mot väggen. Kostar inget att pröva om den räcker till för att styra reflektioner uppåt mot taket. Funkar det till det bättre? I så fall fall kan du sätta dolda gångjärn upptill och ha skivan hängandes rakt ned till vardags, vinkla ut nederdelen + utfällbart ben mot väggen om du lyssnar på musik. Sätt fast något på skivan, typ konst / jättefoto eller tjusigt tyg eventuellt med lite fluff bakom för att göra den mer acceptabel i hemmiljö. Få bra kontroll på moder tror jag blir svårt / möjligt med soffan så nära väggen och det lilla utrymme som finns till övers vid den väggen.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Vägg direkt bakom soffan i kort lyssningsrum - hur göra?

Inläggav genstruktur » 2017-01-17 09:12

fmattis skrev: Häromdagen ställde jag en tunn skumabsorbent på soffryggstödet bakom huvet, bara för att testa med något som faktiskt är tillverkat som akustikbehandlingsprodukt, och det blev märkbart mindre kamfiltereffekt och klangförändring när man ändrade huvudets position framåt/bakåt. Till skillnad från vad flera andra antytt så upplevde jag inget obehag av absorptionen, troligen för att den inte gick så djupt i frekvens.


Jag tror också att man kan ha något absorberande bakom huvudet. En kudde är väl det egentligen? Precis som du beskriver så tror jag inte att den absorbenten får vara effektiv för långt ned i frekvens bara.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

bootstrap
 
Inlägg: 3233
Blev medlem: 2007-09-15

Re: Vägg direkt bakom soffan i kort lyssningsrum - hur göra?

Inläggav bootstrap » 2017-01-17 16:47

fmattis skrev:
IngOehman skrev:Den konstruktiva samverkan mellan direktljud och ljudet som reflekteras från väggen bakom, det vill säga stående vågen, som även man ses som ett kamfilter om man tittar i frekvens istället för i rumsdomän, är inget stort problem för lågfrekvensåtergivningen. Precis som du skriver så förväntar man sig den effekt som man får.

Vid högre frekvenser kan kamfiltret däremot bli störande. De kan du hantera både med dämpning och med diffussion. Diffussion är oftast bättre när det ser ut som du beskriver det, men diffusorn bör göras djup. Det finns trix man kan ta till som ger väldigt bra diffusion för just det där fallet.

Det luriga är att den inte KAN bli djup, bara 5-10 cm, och att lyssnarens öra finns 20-25 cm framför. Så det blir en ganska platt diffusor, dvs en som knappt kan diffusera i tiden, och jag antar att den inte bör diffusera speciellt långt ner i frekvens. :)


Jag är inget akustiker men jag har sett diffuserer som inte bara arbetar i djupled utan även sidled och på så vis få brunnar som är djupare än vad diffusorn är djup. Vilken design som är bäst eller enklast att bygga vet jag inte. Men kanske kan man hämta inspiration från Svanå.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Vägg direkt bakom soffan i kort lyssningsrum - hur göra?

Inläggav paa » 2017-01-17 21:28

Svanå har ju sina wings men även ino har en lösning som genom inre reflexer i diffusorn skapar längre väg för vågen i vissa riktningar.

Svanå Vinge:
Bild

ino absofuser:
Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
fmattis
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2015-05-08
Ort: Spårvagnhärad

Re: Vägg direkt bakom soffan i kort lyssningsrum - hur göra?

Inläggav fmattis » 2017-01-17 22:13

Det är sant, man kan platta till den mer än man tror. Men även om man lyckas göra sin diffusor platt, så ska man väl inte sitta hur nära den som helst? Nånstans i mitt bakhuvud sitter det ett svagt minne av att jag läst att man inte ska sitta närmre än c:a 3 ggr våglängden för diffusorns designfrekvens.
Basbehovet fylls av piPs i hemmet och pX-4 på jobbet.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Vägg direkt bakom soffan i kort lyssningsrum - hur göra?

Inläggav IngOehman » 2017-01-17 23:54

En god diffusor har ingen designfrekvens. Bara en undre gräns för funktion (well, ofta en övre också, men bara för att det blir pilligt att göra den utan övre gränsfrekvens*).

Och det som skrivs om avstånd till diffusorer är dessutom ofta så dumt så klockorna stannar. T ex är den en vanlig uppfattning att man skall sitta mer än tre gånger diffusorns djup, bort från diffusorn. I några fall har jag till och med läst att man bör sitta minst 5 eller 10 gånger diffusorns djup bort från den...

Samma sak kan översättas till att man bara skall utnyttja 1/3 (eller 1/5 eller 1/10) av möjligt djup när man bygger en diffusor! Fantastiskt bra exempel på hur idiotiskt fel det kan bli när folk konstruerar tumregler.


Vh, iö

- - - - -

*Det finns ett trick dock, nämligen att konstruera diffusorn således att den i huvuddelen av sitt arbetsområde diffuserar i tids- och rumsdomän, men i det höga registret primärt gör det i rymden. För det räcker.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Nästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster