IngOehman skrev:En god diffusor har ingen designfrekvens. Bara en undre gräns för funktion (well, ofta en övre också, men bara för att det blir pilligt att göra den utan övre gränsfrekvens*).
Efter att inte ha lyckats hitta någon bra definition på vad "designfrekvens" skulle betyda, så antog jag helt enkelt att man med detta begrepp menar den undre gränsen för funktion.
IngOehman skrev:Och det som skrivs om avstånd till diffusorer är dessutom ofta så dumt så klockorna stannar. T ex är den en vanlig uppfattning att man skall sitta mer än tre gånger diffusorns djup, bort från diffusorn. I några fall har jag till och med läst att man bör sitta minst 5 eller 10 gånger diffusorns djup bort från den...
Tanken med detta är väl att man i någon mån har sämre spridning nära diffusorn? Man kan hamna i någon fokalpunkt mellan flera reflektioner så att vissa frekvenser blir betydligt starkare - eller vice versa, utsläckta - helt enkelt att spektrumet inte är speciellt rakt? Om man har örat invid en brunn i en djup diffusor så hörs "den brunnens stående våg" mer än andra brunnars, osv.
IngOehman skrev:Samma sak kan översättas till att man bara skall utnyttja 1/3 (eller 1/5 eller 1/10) av möjligt djup när man bygger en diffusor! Fantastiskt bra exempel på hur idiotiskt fel det kan bli när folk konstruerar tumregler.
Även om just tumregler är oönskade - finns det exempel på någon diffusor som man kan sitta hur nära som helst och lyssna utan nackdel? Om inte, så borde man kunna konstatera att det som regel (obs: inte TUMregel
) åtminstone krävs ett visst avstånd till diffusorer.
IngOehman skrev:*Det finns ett trick dock, nämligen att konstruera diffusorn således att den i huvuddelen av sitt arbetsområde diffuserar i tids- och rumsdomän, men i det höga registret primärt gör det i rymden. För det räcker.
Klurigt... jag fantiserar nu om diffusorer där de större strukturerna arbetar med djupskillnader, medans de samtidigt är byggda av mindre strukturer som lokalt sprider det övre registret åt olika håll medelst ojämnheter eller vinklingar.
Intressant också: Hur kommer det sig att det räcker?
Menar du att vår hörsel inte alls behöver ha den övre diskanten diffuserad i tiden,
eller att man - om man redan diffuserat ett lägre register i tiden - inte behöver diffusera det högre registret i tiden pga någon samverkan dem emellan,
eller något annat?
Basbehovet fylls av piPs i hemmet och pX-4 på jobbet.