Vägg direkt bakom soffan i kort lyssningsrum - hur göra?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Vägg direkt bakom soffan i kort lyssningsrum - hur göra?

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-01-18 01:39

IngOehman skrev:*Det finns ett trick dock, nämligen att konstruera diffusorn således att den i huvuddelen av sitt arbetsområde diffuserar i tids- och rumsdomän, men i det höga registret primärt gör det i rymden. För det räcker.


Det här förstod jag inget av 8O :oops:

Går det att utveckla för en oinvigd?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Vägg direkt bakom soffan i kort lyssningsrum - hur göra?

Inläggav Tarzan » 2017-01-18 09:23

MagnusÖstberg skrev:
IngOehman skrev:*Det finns ett trick dock, nämligen att konstruera diffusorn således att den i huvuddelen av sitt arbetsområde diffuserar i tids- och rumsdomän, men i det höga registret primärt gör det i rymden. För det räcker.


Det här förstod jag inget av 8O :oops:

Går det att utveckla för en oinvigd?


Jag spekulerar utan några som helst kunskaper om diffusorer faktiskt fungerar:
Jag tror att diffuserar i tidsdomänen syftar till att med diffusorn skapa många reflexer som anländer vid olika tidpunkt och att rumsdomänen är att man ändrar vinkel som ljudet studsar ut.

En "vanlig" diffusor jobbar väl med olika brunnsdjup för att sprida i tidsdomänen. Olika frekvenser blir olika mycket fördröjda beroende på vilken brunn de letar sig ner i. Jag tänker mig att om man snedställer topparna med lite olika vinklar sprids det översta registret mest i rumsdomänen, alltså de sprids åt olika håll men är inte olika fördröjda.

"Snedställda" typ så som hos Jonas:
Jonas skrev:Jag har en sådan här (inte jag som byggt :wink: ):
[ Bild ]
Funkar riktigt bra 8) Den sitter ca 40cm bakom lyssningpositon,10-15cm ovanför öronhöjd och har ett max djup på 7cm. Rummet är 3,95m djupt och i övrigt hyfsat väldämpat...

Användarvisningsbild
fmattis
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2015-05-08
Ort: Spårvagnhärad

Re: Vägg direkt bakom soffan i kort lyssningsrum - hur göra?

Inläggav fmattis » 2017-01-18 14:30

Tarzan skrev:Jag spekulerar utan några som helst kunskaper om diffusorer faktiskt fungerar:
Jag tror att diffuserar i tidsdomänen syftar till att med diffusorn skapa många reflexer som anländer vid olika tidpunkt och att rumsdomänen är att man ändrar vinkel som ljudet studsar ut.

En "vanlig" diffusor jobbar väl med olika brunnsdjup för att sprida i tidsdomänen. Olika frekvenser blir olika mycket fördröjda beroende på vilken brunn de letar sig ner i. Jag tänker mig att om man snedställer topparna med lite olika vinklar sprids det översta registret mest i rumsdomänen, alltså de sprids åt olika håll men är inte olika fördröjda.

Eller om man har en "poly" eller en BAD Panel. Sprider i rummet men inte i tiden.
Basbehovet fylls av piPs i hemmet och pX-4 på jobbet.

Användarvisningsbild
fmattis
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2015-05-08
Ort: Spårvagnhärad

Re: Vägg direkt bakom soffan i kort lyssningsrum - hur göra?

Inläggav fmattis » 2017-01-18 14:55

IngOehman skrev:En god diffusor har ingen designfrekvens. Bara en undre gräns för funktion (well, ofta en övre också, men bara för att det blir pilligt att göra den utan övre gränsfrekvens*).

Efter att inte ha lyckats hitta någon bra definition på vad "designfrekvens" skulle betyda, så antog jag helt enkelt att man med detta begrepp menar den undre gränsen för funktion.

IngOehman skrev:Och det som skrivs om avstånd till diffusorer är dessutom ofta så dumt så klockorna stannar. T ex är den en vanlig uppfattning att man skall sitta mer än tre gånger diffusorns djup, bort från diffusorn. I några fall har jag till och med läst att man bör sitta minst 5 eller 10 gånger diffusorns djup bort från den...

Tanken med detta är väl att man i någon mån har sämre spridning nära diffusorn? Man kan hamna i någon fokalpunkt mellan flera reflektioner så att vissa frekvenser blir betydligt starkare - eller vice versa, utsläckta - helt enkelt att spektrumet inte är speciellt rakt? Om man har örat invid en brunn i en djup diffusor så hörs "den brunnens stående våg" mer än andra brunnars, osv.

IngOehman skrev:Samma sak kan översättas till att man bara skall utnyttja 1/3 (eller 1/5 eller 1/10) av möjligt djup när man bygger en diffusor! Fantastiskt bra exempel på hur idiotiskt fel det kan bli när folk konstruerar tumregler.

Även om just tumregler är oönskade - finns det exempel på någon diffusor som man kan sitta hur nära som helst och lyssna utan nackdel? Om inte, så borde man kunna konstatera att det som regel (obs: inte TUMregel :wink: ) åtminstone krävs ett visst avstånd till diffusorer.

IngOehman skrev:*Det finns ett trick dock, nämligen att konstruera diffusorn således att den i huvuddelen av sitt arbetsområde diffuserar i tids- och rumsdomän, men i det höga registret primärt gör det i rymden. För det räcker.

Klurigt... jag fantiserar nu om diffusorer där de större strukturerna arbetar med djupskillnader, medans de samtidigt är byggda av mindre strukturer som lokalt sprider det övre registret åt olika håll medelst ojämnheter eller vinklingar.

Intressant också: Hur kommer det sig att det räcker?
Menar du att vår hörsel inte alls behöver ha den övre diskanten diffuserad i tiden,
eller att man - om man redan diffuserat ett lägre register i tiden - inte behöver diffusera det högre registret i tiden pga någon samverkan dem emellan,
eller något annat? :)
Basbehovet fylls av piPs i hemmet och pX-4 på jobbet.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Vägg direkt bakom soffan i kort lyssningsrum - hur göra?

Inläggav E » 2017-01-18 19:48

IngOehman skrev:Snedförskjuten möblering är nästan alltid en fördel i sådana rum. […]

Nu talar vi alltså bara om att flytta centrumlinjen något höger- eller vänsterut, eller? Det kan väl hjälpa mot problem mellan sidoväggarna vad jag förstår. Samt mot att sidoväggarna är för nära varandra.

Vad säger du om att rotera hela uppställningen några tiotal grader? Inte helt diagonalt alltså. Eller förresten, varför inte diagonalt när vi ändå pratar?

Nu avsåg jag horisontalplanet om någon trodde något annat. Man kan ju även fundera kring vridningar i vertikalplanet, fast man får inte fundera så mycket att man trillar ur soffan! 8O I varje fall inte så man gör sig illa, för mycket.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Föregående

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster