Trasigt Ino w104 element?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Trasigt Ino w104 element?

Inläggav Knuttebaloa » 2017-01-26 22:27

Nyfödda InfraX6 (hemmabygge) tar sina första frustande andetag här hemma!

Ett av elementen ger dock ifrån sig ett litet missljud i form av ett svagt skavande/raspande. Det ger sig tillkänna först vid lite större konutslag och det kommer bara från detta enda element.

Nu är det premiärspelning idag vilket innebär att de inte är inspelade (behövs det?). Jag tycker jag har börjat på en rimligt svag ljudnivå (även om jag naturligtvis ville testa lite volym) och har därför svårt att tro att jag har spelat sönder elementet. Jag har bara spelat musik, ingen film. Jag föreställer mig att de ska klara rejält mycket tillsammans, dessa sex.

Jag har haft loss elementet och försäkrat mig om att inget ligger emot i lådan. Jag kan heller inte se någon defekt och jag hör inget skrap när jag för konen ut och in.

Kan jag testa felet på något annat vis? Kan jag förvänta mig att det försvinner? Kan ett w104 lagas?

Tack på förhand!
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
kneten
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2010-01-07
Ort: Gustavsberg

Re: Trasigt Ino w104 element?

Inläggav kneten » 2017-01-27 03:55

Kolla att alla kablar i anslutningarna är ok, även signalkabeln om du har en sådan mellan ett för- och slutsteg?

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Trasigt Ino w104 element?

Inläggav PerStromgren » 2017-01-27 09:07

Ett uppenbart test är att svepa elementet ensamt liggande på bordet. 10-200 Hz med några volt borde avslöja det som finns att avslöja.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Trasigt Ino w104 element?

Inläggav Knuttebaloa » 2017-01-27 09:23

kneten skrev:Kolla att alla kablar i anslutningarna är ok, även signalkabeln om du har en sådan mellan ett för- och slutsteg?


Jag får kolla allt igen förstås.

Nu vet jag inte riktigt hur ett signalglapp låter, men det här missljudet låter mer som papper mot papper, om ni förstår. Som om någon fog i pappkonen släppt.
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Trasigt Ino w104 element?

Inläggav Knuttebaloa » 2017-01-27 09:25

PerStromgren skrev:Ett uppenbart test är att svepa elementet ensamt liggande på bordet. 10-200 Hz med några volt borde avslöja det som finns att avslöja.


Ok! Med några volt, alltså... Hur gör man det?
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Trasigt Ino w104 element?

Inläggav PerStromgren » 2017-01-27 10:17

Knuttebaloa skrev:
PerStromgren skrev:Ett uppenbart test är att svepa elementet ensamt liggande på bordet. 10-200 Hz med några volt borde avslöja det som finns att avslöja.


Ok! Med några volt, alltså... Hur gör man det?


Det är inte så noga. Släpa hem en tongenerator till en dator(*), koppla datorn till en förstärkare och förstärkaren till det ensamma högtalarelemenet. Slå på en ton i basområdet, kanske 100 Hz och vrid på tills du ser ett lagom konutslag. Variera frekvensen upp och ned i området och lyssna efter oljud.

Var bara försiktig när du kopplar ihop prylarna; låt det vara avslaget till allt är inkopplat och vrid upp volymen sakta.

*) Till exempel Svantes: http://www.tolvan.com/index.php?page=/tone/tone.php , men vad som helst duger.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Re: Trasigt Ino w104 element?

Inläggav PappaBas » 2017-01-27 15:41

Nu är det bara ett element som låter så då är det nog det som är dåligt. Men jag själv råkade klippa signalen ut från försteget (boostar i djupbasen) och det lät också otrevligt från de element som var kopplade til den kanalen. När jag korrigerade utnivån så försvann missljuden helt. Tänkte mest att det är en sak att tänka på :)

Ericson
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2006-05-25

Re: Trasigt Ino w104 element?

Inläggav Ericson » 2017-01-27 17:54

Ring Ingvar!?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5786
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Trasigt Ino w104 element?

Inläggav Michael » 2017-01-27 22:52

Istället för att använda tongenerator, så kan du spela ett svep. Brännd på cd eller från fil. ...eller varför inte helt enkelt spela den musik som där du hörde ljudet. OBS, tänk dock på volymen/effekten/konutslag. Då elementet är utan låda så låter det inte alls högt i basen, så ta det lungt. Enkelt att höja volymen för mycket.

En tanke... kan det vara så att missljudet kanske var skapat av luft som trängde sig ut i en pytte glipa? Kan tänka mig att det kan låta på olika sätt. Om du inte hör något missljud med elementet löst. Åter montera det i lådan och lyssna igen.

PS. Råkade ut för att yttre upphängning hade släppt ett par cm på en femtontummare. Ordentligt luftdrag ut där, kommer dock inte ihåg hur det lät.
Edit: Ursäkta, det var ju inte JBL-femtontummarna, utan ett av de där Peerless tiorna som råkade ut för det där. De elementen höll bra, på disco spelningar. Var i någon typ 300W serie från Peerless. Stefan Wänqvist fixade ritning till ett horn, som igentligen var till någon tio-bredbandare. Han rekommenderade basreflex, men vi (unga, glada och ovetande) ville ha horn. Mätte förvånadsvärt bra, sa de.

//Michael

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Trasigt Ino w104 element?

Inläggav Knuttebaloa » 2017-01-28 15:31

Stort tack för era svar! Allt tas i beaktande :)

Jag tycker missljudet har minskat något efter lite mer spelande. Det finns dock kvar. Har nu haft en god vän på besök som konstaterat att det inte är inbillning - ett litet skavande/distande hörs från konen vid ganska kraftiga konutslag.

Det blir att plocka ur elementet, testköra det med något svep och dubbelkolla tätningen mot lådan.

Funderar också på om ljudet kan komma från ett otätt skruvhål, men det tror jag inte riktigt. Har borrat med rätt diameter och fronten är ju tjock (38 mm). Kan väl i och för sig droppa i lite lim i skruvhålen innan skruvarna går i nästa gång, för säkerhets skull.

Vill inte ringa Ingvar innan jag undersökt lite närmare först.

Fortsättning följer.
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Trasigt Ino w104 element?

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-01-28 15:53

Ibland kan det hända att den inre anslutningskabeln ligger an mot korg eller magnet, eller mot lådan. Då kan det du nämner inträffa. Dock brukar det i så fall låta mer som ett smattrande. Värt att kolla upp noga först. Kolla även så att inte dämpmaterial når konen.

I extrema fall kan anslutningstrådarna mellan kon och centreringsskiva ligga och smattra men det är ovanligt och mest på slarvigt byggda element som jag råkat ut för det.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Foffe
 
Inlägg: 315
Blev medlem: 2014-07-16
Ort: Småland

Re: Trasigt Ino w104 element?

Inläggav Foffe » 2017-01-28 16:50

Johan_Lindroos skrev:Ibland kan det hända att den inre anslutningskabeln ligger an mot korg eller magnet, eller mot lådan. Då kan det du nämner inträffa. Dock brukar det i så fall låta mer som ett smattrande. Värt att kolla upp noga först. Kolla även så att inte dämpmaterial når konen.

I extrema fall kan anslutningstrådarna mellan kon och centreringsskiva ligga och smattra men det är ovanligt och mest på slarvigt byggda element som jag råkat ut för det.


Jag trodde också att ett element i mina infra x var trasigt. Men det visade sig faktiskt vara den inre anslutningskabeln som låg mot elementet. Jag skruvade upp och tryckte undan kabeln. Sen lät det inte mer!!

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Trasigt Ino w104 element?

Inläggav DVD-ai » 2017-01-28 19:13

Jag har varit med om detta på pi60s, bs60 och iP.
Sladden som legat och skallrat mot korgen eller lådan i dessa fallen, jag är därför mycket noga med att kablaget ska sitta ordentligt i kläm mellan dämpmaterial och diverse delar av lådan.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Trasigt Ino w104 element?

Inläggav Knuttebaloa » 2017-01-28 23:44

Det skulle möjligen kunna vara en av ledarna som ligger emot lite precis där de är smältlimmade mot papperskonen. Jag skulle vilja lägga en klutt lim till för att få den att ligga ifrån konen på tillbörligt avstånd. Är det förhållandevis riskfritt att smältlimma direkt på konen månne?
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Foffe
 
Inlägg: 315
Blev medlem: 2014-07-16
Ort: Småland

Re: Trasigt Ino w104 element?

Inläggav Foffe » 2017-01-29 11:52

Knuttebaloa skrev:Det skulle möjligen kunna vara en av ledarna som ligger emot lite precis där de är smältlimmade mot papperskonen. Jag skulle vilja lägga en klutt lim till för att få den att ligga ifrån konen på tillbörligt avstånd. Är det förhållandevis riskfritt att smältlimma direkt på konen månne?


Jag tror inte att de är ledarna som går mellan terminal och kon.... När jag skruvade ihop mina infra x fick jag också ett missljud som lät precis som att elementet var trasigt. Men det var en sladd som låg emot någon del av elementet. Är faktiskt inte ens säker på att det låg emot konen. Hur som helst lät det riktigt illa. Jag öppnade upp och såg till att dämpmaterialet klämmer kablarna iväg från elementet. Du låter det prima!!

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Trasigt Ino w104 element?

Inläggav Knuttebaloa » 2017-01-29 17:18

Hmm ok. Tack för input! Blir till att kolla kablaget i lådan ännu en gång.
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Trasigt Ino w104 element?

Inläggav Knuttebaloa » 2017-03-04 11:40

Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208


Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster