Vad innebär montering av Ino audio a1?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Vad innebär montering av Ino audio a1?

Inläggav genstruktur » 2017-01-31 11:53

Halloj!

Funderar lite smått på ett gäng Ino audio a1. Speciellt eftersom det ändå är en betydande skillnad i pris mellan att köpa färdigmonterade och att montera själv, så funderar jag just lite på hur svårt det är att klara av själv :).
Har försökt att googla efter någon byggtråd men ej lyckats hitta någon bra. Någon som har gjort det själv och har lust att dela med sig lite?

Vad är det för olika steg som man behöver klara av på sin kammare? Ös på med för och nackdelar :).

Jag är varken någon stjärna med lödkolv eller i målarstugan.

/Genstruktur
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Vad innebär montering av Ino audio a1?

Inläggav IngOehman » 2017-01-31 12:37

Ingen Ino-högtalare är lättare att montera än just a1. De saknar delningsfilter, och dämpmaterialet består av en enda del. Förvisso behöver den skäras isär till två som vart och ett placeras på rätt sätt i lådan, varje del böjs två gånger, men därtill så behöver man bara löda sladden i ena änden mot anslutningsplanelen och i den andra mot det lilla bredbandiga högtalarelementet.

Tätlist behöver förstås påföras och en massa skruvar behöver dras i, men enklare än a1 blir det ändå inte.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Vad innebär montering av Ino audio a1?

Inläggav genstruktur » 2017-01-31 14:47

IngOehman skrev:Ingen Ino-högtalare är lättare att montera än just a1. De saknar delningsfilter, och dämpmaterialet består av en enda del. Förvisso behöver den skäras isär till två som vart och ett placeras på rätt sätt i lådan, varje del böjs två gånger, men därtill så behöver man bara löda sladden i ena änden mot anslutningsplanelen och i den andra mot det lilla bredbandiga högtalarelementet.

Tätlist behöver förstås påföras och en massa skruvar behöver dras i, men enklare än a1 blir det ändå inte.


Vh, iö


Ah, så inget delningsfilter. Det gjorde det lite lättare känns det som, nog sådant som jag känner mig mest osäker på. Att löda på anslutningspanel och högtalarelementen har jag gjort till mina bs60 en gång så det borde jag klara av.

Skruva i skruvar (och förborra antar jag?) samt påföra tätningslist skall jag nog klara av det med. Det följer med någon instruktion hur man skär och placerar dämpmaterialet?

Är det i vitt eller svart som man kan får de målade av Ino Audio?

Tack för svar, från konstruktören själv dessutom! :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Vad innebär montering av Ino audio a1?

Inläggav genstruktur » 2017-01-31 15:21

Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Vad innebär montering av Ino audio a1?

Inläggav genstruktur » 2017-02-01 12:03

Någon som har målat a1 själv? Jag funderar på att göra det med skumroller. Fungerade bra med bs60.
Dock är a1 ganska små och har många vinklar, blir lite osäker på hur bra resultatet kommer att bli.

Synpunkter?

/Genstruktur
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Vad innebär montering av Ino audio a1?

Inläggav Elfsberg » 2017-02-01 15:51

Använd en fin skumroller givetvis, det kommer bli toppen. Mycket fint slippapper om det blir rinningar.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Vad innebär montering av Ino audio a1?

Inläggav genstruktur » 2017-02-01 16:46

Elfsberg skrev:Använd en fin skumroller givetvis, det kommer bli toppen. Mycket fint slippapper om det blir rinningar.


Uppfattat! :)

Gick bra på mina bs60 som jag tyckte blev över förväntan faktiskt, om än inte perfekta. Men eftersom jag inte besitter några mad skillz så trodde jag resultatet skulle bli högst mediokert.
Skönt att ha fel ibland :P .
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Vad innebär montering av Ino audio a1?

Inläggav genstruktur » 2017-02-07 12:35

Snart kan målandet börja! :)

Förresten, skall man seriekoppla eller parallellkoppla a1 om man sätter flera på samma kanal? Kan aldrig lära mig vilket som är vilket :).
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
blixten_no1
 
Inlägg: 1563
Blev medlem: 2006-05-20

Re: Vad innebär montering av Ino audio a1?

Inläggav blixten_no1 » 2017-02-07 12:58

genstruktur skrev:Snart kan målandet börja! :)

Förresten, skall man seriekoppla eller parallellkoppla a1 om man sätter flera på samma kanal? Kan aldrig lära mig vilket som är vilket :).


Beror ju på hur många kanaler du vill kunna spela ;)

A1 om jag inte minns fel kan parallellkopplas 3 och 3.

Men det är ju som sagt frågan om du vill spela 5.1, 7.1 eller andra ljudformat.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Vad innebär montering av Ino audio a1?

Inläggav philipbtz » 2017-02-07 13:48

Finns det någonsin någon mening att köra något annat än parallellkoppling? Man kan ju som sagt har tre per kanal parallellkopplade så landar man ändå på helt ok 4Ohm. Jag har alltid parallellkopplat oavsett om jag kör 2 eller 3 per kanal. Varför är det frågan om han vill köra 5.1 eller 7.1? Om man kör 2-1-1-2 så parallellkopplar man 2:orna, kör man 3-3 så parallellkopplar man 3:orna. Kör man ännu fler kanaler så köper man mer högtalare, Om man vill köra 3-1-1-3 köper man mer högtalare osv. Och mer än 3 högtalare per kanal behövs väl inte?

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: Vad innebär montering av Ino audio a1?

Inläggav Kribban » 2017-02-07 14:02

genstruktur skrev:Snart kan målandet börja! :)

Förresten, skall man seriekoppla eller parallellkoppla a1 om man sätter flera på samma kanal? Kan aldrig lära mig vilket som är vilket :).


var det så snabb leveranstid på dem?
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Vad innebär montering av Ino audio a1?

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-02-07 14:55

philipbtz skrev:Finns det någonsin någon mening att köra något annat än parallellkoppling? Man kan ju som sagt har tre per kanal parallellkopplade så landar man ändå på helt ok 4Ohm. Jag har alltid parallellkopplat oavsett om jag kör 2 eller 3 per kanal. Varför är det frågan om han vill köra 5.1 eller 7.1? Om man kör 2-1-1-2 så parallellkopplar man 2:orna, kör man 3-3 så parallellkopplar man 3:orna. Kör man ännu fler kanaler så köper man mer högtalare, Om man vill köra 3-1-1-3 köper man mer högtalare osv. Och mer än 3 högtalare per kanal behövs väl inte?


De skall parallellkopplas. Behöver du fler än tre per kanal så är det inte fler, utan den större a2 som du behöver byta upp dig till.

Så ser jag på det, hur Ingvar ser på det har jag ingen aning om.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Vad innebär montering av Ino audio a1?

Inläggav genstruktur » 2017-02-07 18:25

philipbtz skrev:Finns det någonsin någon mening att köra något annat än parallellkoppling? Man kan ju som sagt har tre per kanal parallellkopplade så landar man ändå på helt ok 4Ohm. Jag har alltid parallellkopplat oavsett om jag kör 2 eller 3 per kanal. Varför är det frågan om han vill köra 5.1 eller 7.1? Om man kör 2-1-1-2 så parallellkopplar man 2:orna, kör man 3-3 så parallellkopplar man 3:orna. Kör man ännu fler kanaler så köper man mer högtalare, Om man vill köra 3-1-1-3 köper man mer högtalare osv. Och mer än 3 högtalare per kanal behövs väl inte?



Jo jag trodde nog också mest var viktigt vad jag valde parallell eller seriekoppling och om jag skulle ha flera högtalare på en kanal. Än om jag skulle köra 5.1 eller 7.1.
Jag tror jag med största sannolikhet kommer köra "5.1" som nu. Pi60+bs60 fullregister och Surr.L och Surr.R.

Har innan kört med två högtalare per SL och SR. Tror jag gör likadant nu, eller om jag kan klämma in de sista paret a1 och köra 3 högtalare på respektive SL och SR, vi får se :).

Parallelkoppling it is! Så här enligt exempel två "Parallellkoppla två högtalare"?
http://mds.nordicshops.com/faq-inkoppling-av-basar.html

Får man väl nästan skarva högtalarkablar för att koppla så?

Jag har mina nuvarande surround-högtalare(mupps) seriekopplade. Kändes som en lättare koppling med tanke på kabeldragning? Eller är det jag som inte fattar? Kan vara så ;).
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Vad innebär montering av Ino audio a1?

Inläggav genstruktur » 2017-02-07 18:27

Kribban skrev:
genstruktur skrev:Snart kan målandet börja! :)

Förresten, skall man seriekoppla eller parallellkoppla a1 om man sätter flera på samma kanal? Kan aldrig lära mig vilket som är vilket :).


var det så snabb leveranstid på dem?


Ingenjörn hade på lager när jag ringde.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Vad innebär montering av Ino audio a1?

Inläggav genstruktur » 2017-02-07 18:38

Men! Jag går händelserna i förväg känner jag, först måste jag ju få ihop högtalaren 8O .

Det finns en röd lite plupp vid ena anslutningen på elementen, den förbinds med kabel och lödning till röd på terminalen antar jag?

Dämpmaterialet, skulle skäras till enligt ingenjörn. Hur?

Att hänga upp högtalaren. Har läst att det rekommenderas att borra ett hål i vinkel i anslutningsterminalen på baksidan av högtalaren. Verkar vara lite tjockare gods mitt i mellan hålen där högtalarsladden skall in sen. Är det där som det rekommenderas att borra?

Kan naturligtvis ringa ingenjörn, med risk för att störa i ett F1 lopp eller något liknande ( :wink: ), så jag provar här först. Annars ringer jag! :D
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Conny
 
Inlägg: 648
Blev medlem: 2006-09-24
Ort: Ekerö

Re: Vad innebär montering av Ino audio a1?

Inläggav Conny » 2017-02-07 21:53


Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Vad innebär montering av Ino audio a1?

Inläggav genstruktur » 2017-02-07 22:01



Aha, tack! :)

Borrar ni det där hålet efter terminalen sitter på plats eller innan?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Conny
 
Inlägg: 648
Blev medlem: 2006-09-24
Ort: Ekerö

Re: Vad innebär montering av Ino audio a1?

Inläggav Conny » 2017-02-07 22:09

Kommer inte ihåg hur jag gjorde.
Men spontant känns det lättare med terminalen i lådan, men utan elementet i.
Enklare att "hålla fast" då tror jag.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Vad innebär montering av Ino audio a1?

Inläggav genstruktur » 2017-02-07 22:11

Conny skrev:Kommer inte ihåg hur jag gjorde.
Men spontant känns det lättare med terminalen i lådan, men utan elementet i.
Enklare att "hålla fast" då tror jag.



Ja, låter rimligt. Ursäkta för nybörjarfrågor.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Vad innebär montering av Ino audio a1?

Inläggav genstruktur » 2017-02-08 10:54

genstruktur skrev:
Parallelkoppling it is! Så här enligt exempel två "Parallellkoppla två högtalare"?
http://mds.nordicshops.com/faq-inkoppling-av-basar.html

Får man väl nästan skarva högtalarkablar för att koppla så?

Jag har mina nuvarande surround-högtalare(mupps) seriekopplade. Kändes som en lättare koppling med tanke på kabeldragning? Eller är det jag som inte fattar? Kan vara så ;).


Eller man kanske kan knöla i dubbla kabeländar i terminalerna på första a1:an efter receivern, koppla vidare till nästa a1 på det viset? Vill man ha 3 st a1 gör man samma på a1 nr.2, man knölar in dubbla kabeländar och kopplar vidare till a1 nr.3?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Vad innebär montering av Ino audio a1?

Inläggav Frisk » 2017-02-08 12:04

genstruktur skrev:
genstruktur skrev:
Parallelkoppling it is! Så här enligt exempel två "Parallellkoppla två högtalare"?
http://mds.nordicshops.com/faq-inkoppling-av-basar.html

Får man väl nästan skarva högtalarkablar för att koppla så?

Jag har mina nuvarande surround-högtalare(mupps) seriekopplade. Kändes som en lättare koppling med tanke på kabeldragning? Eller är det jag som inte fattar? Kan vara så ;).


Eller man kanske kan knöla i dubbla kabeländar i terminalerna på första a1:an efter receivern, koppla vidare till nästa a1 på det viset? Vill man ha 3 st a1 gör man samma på a1 nr.2, man knölar in dubbla kabeländar och kopplar vidare till a1 nr.3?


Ja, det är en lösning. Men det är ju rekommenderat lite olika kablar beroende på hur det är kopplat, antingen en kabel per högtalare och paralellt i förstärkaren, då blir det ju mycket kabel. Eller en lite grövre kabel och så som du beskriver. Ett annat alternativ om kabeln blir för tjock är ju att löda ihop skarven och löda på en kabel som man fäster i högtalaren. Dock ska man aldrig förtenna änden som sitter i högtalaren. Så behöver man lödsammanfoga får man sätta på en tåt som inte är förtennad.

Det går ju också att bara skala upp båda ledarna "mitt på" och lägga ett väck in i terminalen men det kan kanske vara svårt att få till på precis rätt plats.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Vad innebär montering av Ino audio a1?

Inläggav genstruktur » 2017-02-08 12:11

Frisk skrev:
genstruktur skrev:
genstruktur skrev:
Parallelkoppling it is! Så här enligt exempel två "Parallellkoppla två högtalare"?
http://mds.nordicshops.com/faq-inkoppling-av-basar.html

Får man väl nästan skarva högtalarkablar för att koppla så?

Jag har mina nuvarande surround-högtalare(mupps) seriekopplade. Kändes som en lättare koppling med tanke på kabeldragning? Eller är det jag som inte fattar? Kan vara så ;).


Eller man kanske kan knöla i dubbla kabeländar i terminalerna på första a1:an efter receivern, koppla vidare till nästa a1 på det viset? Vill man ha 3 st a1 gör man samma på a1 nr.2, man knölar in dubbla kabeländar och kopplar vidare till a1 nr.3?


Ja, det är en lösning. Men det är ju rekommenderat lite olika kablar beroende på hur det är kopplat, antingen en kabel per högtalare och paralellt i förstärkaren, då blir det ju mycket kabel. Eller en lite grövre kabel och så som du beskriver. Ett annat alternativ om kabeln blir för tjock är ju att löda ihop skarven och löda på en kabel som man fäster i högtalaren. Dock ska man aldrig förtenna änden som sitter i högtalaren. Så behöver man lödsammanfoga får man sätta på en tåt som inte är förtennad.

Det går ju också att bara skala upp båda ledarna "mitt på" och lägga ett väck in i terminalen men det kan kanske vara svårt att få till på precis rätt plats.


Vet inte riktigt vad det är angående parallellkoppling och seriekoppling som gör det så svårt för mig att visualisera, känns som jag löser en rubiks kub när jag försöker se framför mig olika alternativ :).

Men är det så noga då med kabelns area på en surroundhögtalare? 8)

Det går ju också att bara skala upp båda ledarna "mitt på" och lägga ett väck in i terminalen men det kan kanske vara svårt att få till på precis rätt plats


Ja det är också en idé så klart.

Hur har ni andra gjort? Visualisera gärna med en bild :).
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Vad innebär montering av Ino audio a1?

Inläggav IngOehman » 2017-02-08 12:17

genstruktur skrev:Dämpmaterialet, skulle skäras till enligt ingenjörn. Hur?

Kan naturligtvis ringa ingenjörn, med risk för att störa i ett F1 lopp eller något liknande ( :wink: ), så jag provar här först. Annars ringer jag! :D

Du skall SJÄLVKLART ringa mig om sådana här saker. Jag blir ju helt förtvivlad när jag ser att du väljer att fråga på faktiskt.se bara för att du är vänlig och inte vill störa mig.

Du får störa mig precis när du vill med sådana här frågor. Om jag verkligen inte kan svara så gör jag det inte, så du behöver inte vara orolig att du stör. Tvärtom stör du mig genuint när du frågar andra, som i förekommande fall behöver gissa. :)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Vad innebär montering av Ino audio a1?

Inläggav genstruktur » 2017-02-08 12:21

IngOehman skrev:
genstruktur skrev:Dämpmaterialet, skulle skäras till enligt ingenjörn. Hur?

Kan naturligtvis ringa ingenjörn, med risk för att störa i ett F1 lopp eller något liknande ( :wink: ), så jag provar här först. Annars ringer jag! :D

Du skall SJÄLVKLART ringa mig om sådana här saker. Jag blir ju helt förtvivlad när jag ser att du väljer att fråga på faktiskt.se bara för att du är vänlig och inte vill störa mig.

Du får störa mig precis när du vill med sådana här frågor. Om jag verkligen inte kan svara så gör jag det inte, så du behöver inte vara orolig att du stör. Tvärtom stör du mig genuint när du frågar andra, som i förekommande fall behöver gissa. :)


Vh, iö


Hej Ingvar!

Det var lite skämtsamt skrivet det där och inte helt på allvar menat. Förlåt om det framstod så :oops: . Blev lite onödigt raljant...

Jag fick faktiskt en monteringsanvisning igår på a1 av en vänlig själ. Jag tror att jag förstår hur materialet skall skäras till och infogas i lådan. Jag lovar att jag ringer dig om något är oklart annars! :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Vad innebär montering av Ino audio a1?

Inläggav Frisk » 2017-02-08 14:22

Tidigare i en mindre permanent lösning hade jag lödda skarvar för var högtalare, dock utan oförtennad kabel till terminalerna, satt ganska dåligt men fungerade ändå, klämmterminalerna ger väl inte med sig med tiden av att tennet är lite mjukt på samma sätt som en skruvterminal.

Just nu, i dedikerat rum med rör, drar jag ringledning till varenda högtalare, det ger väl friheten att kunna koppla högtalarna i helt valfri konfiguration allt eftersom då man har direktkontakt med alla var för sig vid elektroniken.

Vet inte hur noga det är med kablar till surrond-högtalarna, men det står i alla fall beskrivet förslag i prislistan, eller om det är manifistet.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Vad innebär montering av Ino audio a1?

Inläggav genstruktur » 2017-02-08 15:58

Frisk skrev:Just nu, i dedikerat rum med rör, drar jag ringledning till varenda högtalare, det ger väl friheten att kunna koppla högtalarna i helt valfri konfiguration allt eftersom då man har direktkontakt med alla var för sig vid elektroniken.



Jag kanske är helt ute och cyklar nu :).
Menar du att om man har 3 högtalare och drar separat kabel till + respektive - till alla 3. Sen knölar man in alla 3 - i - på receivern och gör likadant med + så blir det parallellkopplat?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Vad innebär montering av Ino audio a1?

Inläggav philipbtz » 2017-02-08 16:27

Det är viktigt att man ger sig själv tid när man bygger. Låt det ta tid och prata med Ingvar så löser det sig.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Vad innebär montering av Ino audio a1?

Inläggav Frisk » 2017-02-08 16:30

genstruktur skrev:
Frisk skrev:Just nu, i dedikerat rum med rör, drar jag ringledning till varenda högtalare, det ger väl friheten att kunna koppla högtalarna i helt valfri konfiguration allt eftersom då man har direktkontakt med alla var för sig vid elektroniken.



Jag kanske är helt ute och cyklar nu :).
Menar du att om man har 3 högtalare och drar separat kabel till + respektive - till alla 3. Sen knölar man in alla 3 - i - på receivern och gör likadant med + så blir det parallellkopplat?


Ja, precis. Det är ju vanlig "telefonledning" så är ju riktigt tunna kablar så bör inte vara några problem att få plats med 3 i recieivern. Alternativt så drar jag de till en kopplingsbox och därifrån i recieivern, jag har inte riktigt bestämt än. Men drar i alla fall en sladd för vardera högtalare till "elektronikhörnan" då har man goda förutsättningar att koppla om för eventuella nya format.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Vad innebär montering av Ino audio a1?

Inläggav genstruktur » 2017-02-08 17:07

philipbtz skrev:Det är viktigt att man ger sig själv tid när man bygger. Låt det ta tid och prata med Ingvar så löser det sig.


Det gör det säkert! Men bra att du peppar ändå :).

Jag kanske ringer Ingvar innan jag sätter igång med själva monteringen bara för att dubbelkolla allt. Det är ett tag kvar tills dess, först vill jag måla dem.
Målandet börjar nu på lördag tror jag.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Vad innebär montering av Ino audio a1?

Inläggav genstruktur » 2017-02-08 17:09

Frisk skrev:
genstruktur skrev:
Frisk skrev:Just nu, i dedikerat rum med rör, drar jag ringledning till varenda högtalare, det ger väl friheten att kunna koppla högtalarna i helt valfri konfiguration allt eftersom då man har direktkontakt med alla var för sig vid elektroniken.



Jag kanske är helt ute och cyklar nu :).
Menar du att om man har 3 högtalare och drar separat kabel till + respektive - till alla 3. Sen knölar man in alla 3 - i - på receivern och gör likadant med + så blir det parallellkopplat?


Ja, precis. Det är ju vanlig "telefonledning" så är ju riktigt tunna kablar så bör inte vara några problem att få plats med 3 i recieivern. Alternativt så drar jag de till en kopplingsbox och därifrån i recieivern, jag har inte riktigt bestämt än. Men drar i alla fall en sladd för vardera högtalare till "elektronikhörnan" då har man goda förutsättningar att koppla om för eventuella nya format.


Okej. Kanske kan vara ett bra alternativ ändå och känns lättgörligt och lättförståeligt för en annan istället för att koppla vidare från en högtalare till en annan och hålla tungan rätt i mun samtidigt.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Nästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: HerrD och 8 gäster