Pulver till infraX12

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Pulver till infraX12

Inläggav Knuttebaloa » 2017-02-25 12:12

InfraX6 pumpar bending birdbeats medan jag smuttar morgonkaffe i hifi-soffan. Det blir inte bättre än så här, tänker jag!

Eller blir det det..? Till exempel med infraX12? 8O

Men hur i allsindar bär jag mig åt för att driva dem? Jag kan väl knappast koppla på ytterligare sex moduler på mitt enda NAD 218? Och köpa ett till och bryggkoppla tror jag inte heller är ett alternativ. Är det då monoblock som gäller? Eller ett rackarns kraftigt tvåkanalssteg?

Hmm...
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Pulver till infraX12

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-02-25 12:39

2st stereosteg och sedan en rca ysplit för att driva bägge kanalerna med samma signal?

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Pulver till infraX12

Inläggav Knuttebaloa » 2017-02-25 13:20

AndreasArvidsson skrev:2st stereosteg och sedan en rca ysplit för att driva bägge kanalerna med samma signal?


Den där meningen borde väl också mitt enkla förstånd klara av att tolka. Men det gör det inte :cry:
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Pulver till infraX12

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-02-25 13:30

Ja den kanske inte var jättetydlig.

Jag menar att du kan skaffa en NAD 218 till och låta var steg driva en kanal. Dvs ett steg för vänstra basarna och ett steg för högra.
Då behöver du en y-split på rca sladden så att du kan mata stegets bägge kanaler med samma signal.

Användarvisningsbild
blixten_no1
 
Inlägg: 1563
Blev medlem: 2006-05-20

Re: Pulver till infraX12

Inläggav blixten_no1 » 2017-02-25 13:43

Varför känner du dig inte nöjd för?

Vad saknar du?

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Pulver till infraX12

Inläggav Elfsberg » 2017-02-25 14:17

Behövs inga enorma effektuttag heller alla gånger. Fler basar hjälper mest i infraområdet.
Eller hur jag nu ska uttrycka mig. Sub 20 Hz äter slaglängd först och främst, och tål förhållandevis lite effekt i jämförelse med t ex 30-40 Hz.

Kan man säga så?
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Pulver till infraX12

Inläggav Knuttebaloa » 2017-02-25 17:15

AndreasArvidsson skrev:Ja den kanske inte var jättetydlig.

Jag menar att du kan skaffa en NAD 218 till och låta var steg driva en kanal. Dvs ett steg för vänstra basarna och ett steg för högra.
Då behöver du en y-split på rca sladden så att du kan mata stegets bägge kanaler med samma signal.


Då är jag med på hur du menar, tack för utförligheten! :)

Det var ju en förvånansvärt enkel lösning. Jag antar att lasten blir densamma som för mitt nu enda 218 med sex moduler varför det borde funka. Och 218 är ju billiga med vilket innebär en kostnadseffektiv lösning vilket i sin tur är alldeles finemang!
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Pulver till infraX12

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-02-25 17:19

Exakt. Samma last och är en enkel och billig(exkl basarna) lösning.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Pulver till infraX12

Inläggav Knuttebaloa » 2017-02-25 17:24

blixten_no1 skrev:Varför känner du dig inte nöjd för?

Vad saknar du?


Jag är väldans nöjd :)

Men jag tror att det ligger något i det som Elfsberg skriver här ovan.

Till film med mycket infra inbillar jag mig att jag inte har så väldigt mycket head room alls... Och då tror jag ändå att jag är förhållandevis försiktig med volymvredet (iaf jämfört med många på detta forum). Jag gissar att jag ser (lyssnar) på film en bra bit under referensnivå (även om jag inte riktigt förstått hur jag ska hitta den nivån här hemma) och ändå känns det som att jag är nära att bottna modulerna ibland.

Här är det nog på sin plats att upplysa om att jag byggt modulerna själv och att de inte är funktionstestade av Ino. Så kanske lever de inte upp till IÖs krav, även om jag hoppas att så är fallet.
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Pulver till infraX12

Inläggav DVD-ai » 2017-02-25 19:22

Är man orolig så kan man ju hålla koll på elementen och testa gränsen :D
Kanske inbillar man sig att gränsen är nära ?
slusteg som inte orkar ? (1080 rotel tappade orken hos mig, 1090 fortsatte att leverera)

Sedan vara nöjd med att det fungerar bra och om det fortfarande låter bra så kanske man kan vara nöjd med begränsningen ändå :)
Eller så slår man till på dubbla kapaciteten ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57176
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Pulver till infraX12

Inläggav Nattlorden » 2017-02-25 19:27

Och om man verkligen ligger på gränsen redan och inte är nöjd, så behöver inte nödvändigtvis en dubbling vara tillräckligt - det går åt mycket för att ha större effekt där nere.

( Går rummet att stänga till tätare är kanske en annan sak att kika på? )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Pulver till infraX12

Inläggav DVD-ai » 2017-02-25 19:36

Visserligen, jag hade ju börjat med att kolla på om jag behöver ha så mycket infraboost som jag har, sedan kollat på möjligheter i att göra rummet tätare, sedan kollat på fler basmoduler.
Menn dubbelt så många basmoduler har ju möjligheten att i praktiken ge mer än 3dB extra tack vare att en av orsakerna till upplevd dålig prestanda kan vara resonanta bettenden i rummet som man sedan boostar extra för.
Dessa kan man ju eventuellt få bort/minska med fler moduler ?! :)


Hur som, kapacitet är klurigt, duger det inte som det är så är det oftast minst det dubbla man behöver :lol:
gärna 4ggr så mycket... kanske lika bra att nöja sig med att ligga på gränsen 1/1000 gånger med andra ord? ;)

Jag vet i alla fall att infraX8 räcker med råge för mina faktiska behov i normala stolekar på boende, till galenspelning tänker jag ej dimmensionera :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Pulver till infraX12

Inläggav Knuttebaloa » 2017-02-25 19:38

DVD-ai skrev:Är man orolig så kan man ju hålla koll på elementen och testa gränsen :D


Hålla koll hur? Jag är inte säker på att jag vet hur det ser ut när gränsen är nådd...
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Pulver till infraX12

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-02-25 19:42

Titta och försöka se hur mycket slaglängd som används. Rör sig elementen knappt alls så är det lugnt. Rör de sig däremot 1cm enkel väg så är du precis på gränsen och behöver mer kapacitet.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Pulver till infraX12

Inläggav DVD-ai » 2017-02-25 19:50

Dessutom är det ingen fara att råka bottna dessa element, dom beter sig fint och låter bara grötigt och illa när dom når sin maximala mekaniska slaglängd.
Så du kan med gott mod testa att spela något som gör dig orolig och så starkt som du normalt gör när du blir orolig, sitt nära basen och titta på den snett från sidan med en måttstock bredvid basen/ut från fronten på lådan.
Då kan du ganska lätt börja att uppskatta ungefär hur mycket som konen rör sig.

Precis som Andreas skriver, om du tycker det ser ut som om basen slår ca 1cm ut (2cm peak to peak) så börjar du att närma dig gränsen.
Då kan det vara läge att förändra något :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Pulver till infraX12

Inläggav Knuttebaloa » 2017-02-25 20:38

AndreasArvidsson skrev:Titta och försöka se hur mycket slaglängd som används. Rör sig elementen knappt alls så är det lugnt. Rör de sig däremot 1cm enkel väg så är du precis på gränsen och behöver mer kapacitet.


DVD-ai skrev: Precis som Andreas skriver, om du tycker det ser ut som om basen slår ca 1cm ut (2cm peak to peak) så börjar du att närma dig gränsen.
Då kan det vara läge att förändra något :)


Ok, tack! Ska undersöka slaglängden närmare vid nästa spelahögttillfälle :)

Har noterat att konerna för det allra mesta gör ganska blygsamma utslag, även på hög volym.

Vissa spår/scener sätter emellertid ordentlig fart på pappen, t ex Krumelurs Minimal Animal och 50 mm-sprutan i Hurt locker. Hangarskeppet i Hacksaw ridge tyckte jag framkallade ett metalliskt klonk 8O Sen har jag nog lite svårt att skilja inspelat ljud från missljud emellanåt... Ibland ska det väl klonka, tänker jag :)
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Pulver till infraX12

Inläggav Knuttebaloa » 2017-02-25 20:39

DVD-ai skrev:Dessutom är det ingen fara att råka bottna dessa element, dom beter sig fint och låter bara grötigt och illa när dom når sin maximala mekaniska slaglängd.


Det var ju väldigt betryggande! :)
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Pulver till infraX12

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-02-25 20:45

Knuttebaloa skrev:Ok, tack! Ska undersöka slaglängden närmare vid nästa spelahögttillfälle :)

Har noterat att konerna för det allra mesta gör ganska blygsamma utslag, även på hög volym.

Vissa spår/scener sätter emellertid ordentlig fart på pappen, t ex Krumelurs Minimal Animal och 50 mm-sprutan i Hurt locker. Hangarskeppet i Hacksaw ridge tyckte jag framkallade ett metalliskt klonk 8O Sen har jag nog lite svårt att skilja inspelat ljud från missljud emellanåt... Ibland ska det väl klonka, tänker jag :)

Ja vad man spelar påverkar väldigt mycket. Jag kan inte se att mina basar rör sig även på bastung musik när jag lyssanr normalt, men just 50cal scenen i hurt locker så rör de på sig rejält om jag spelar ref nivå eller starkare.

Så om du kan spela den scenen på eller ovan den nivå som du normalt lyssnar på så har du nog så du klarar dig. Givet att du inte ligger precis på gränsen dvs. För man vet ju aldrig van man kan lyssna på i framtiden så lite marginal är alltid trevligt.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Pulver till infraX12

Inläggav Knuttebaloa » 2017-02-25 20:48

DVD-ai skrev:slusteg som inte orkar ? (1080 rotel tappade orken hos mig, 1090 fortsatte att leverera)


Är det åtta moduler du driver med ett 1090?
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Pulver till infraX12

Inläggav DVD-ai » 2017-02-25 20:51

Knuttebaloa skrev:
DVD-ai skrev:Dessutom är det ingen fara att råka bottna dessa element, dom beter sig fint och låter bara grötigt och illa när dom når sin maximala mekaniska slaglängd.


Det var ju väldigt betryggande! :)


Ja med reservation för att om du skulle trycka in massa extra effekt och tortera dom under längre tid så ger dom säkerligen upp på något vis tillslut, överhettad spole eller kanske utmattning i materialen ?!.. men att råka gå över gränsen ibland är inga som helst problem. :)
Senast redigerad av DVD-ai 2017-02-25 20:54, redigerad totalt 2 gånger.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Pulver till infraX12

Inläggav DVD-ai » 2017-02-25 20:52

Knuttebaloa skrev:
DVD-ai skrev:slusteg som inte orkar ? (1080 rotel tappade orken hos mig, 1090 fortsatte att leverera)


Är det åtta moduler du driver med ett 1090?


Jag hade 8st moduler som drevs av först 1080 och senare 1090 :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Pulver till infraX12

Inläggav Knuttebaloa » 2017-02-25 20:59

AndreasArvidsson skrev:Så om du kan spela den scenen på eller ovan den nivå som du normalt lyssnar på så har du nog så du klarar dig. Givet att du inte ligger precis på gränsen dvs. För man vet ju aldrig van man kan lyssna på i framtiden så lite marginal är alltid trevligt.


Jag skulle nog säga att jag ligger på ca -15 till -10 dB på receivern när jag spelar musik tillfredsställande högt här hemma. Aldrig högre än så. Om jag vågar köra (all) film, inklusive Hurt Locker, på -10 dB vetehundan. Nu är det ju svårt för er att veta exakt vad det innebär då det är osäkert om jag kalibrerat volymnivåerna rätt i förhållande till referens... :|
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Pulver till infraX12

Inläggav DVD-ai » 2017-02-25 21:09

Jag brukade ligga på mellan ca -25 till -15dB vid film när jag hade en hembioreceiver som försteg, ej kalibrerat så några dB hit och dit fel....
Nu har jag ingen möjlighet att kolla sådant ens, jag har en plupp som flyttar sig och visar ungefärligt, skönt att inte behöva bry sig. Det är ju helt enkelt bara så starkt som det är :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57176
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Pulver till infraX12

Inläggav Nattlorden » 2017-02-26 10:42

Om jag ska känna mig trygg på alla filmer i bion, så är det nog -16 som är mitt högsta. (infraY-6) Å andra sidan så vet jag också att familjen gnäller på medelvolymen då också, så det körs i princip aldrig så högt om jag inte är själv.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5073
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Pulver till infraX12

Inläggav genstruktur » 2017-02-26 11:06

Nattlorden skrev:Om jag ska känna mig trygg på alla filmer i bion, så är det nog -16 som är mitt högsta. (infraY-6) Å andra sidan så vet jag också att familjen gnäller på medelvolymen då också, så det körs i princip aldrig så högt om jag inte är själv.


Det kändes ju rätt moderat. Ibland får man för sig att alla kör minst -10dB när man läser på faktiskt :). Fast det är kanske lite som med fiskehistorier? :lol:
Om jag utgår från att min reciever är korrekt kalibrerad kör jag själv mellan -20 och -15 dB till film. Men oftast mest mot -20.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57176
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Pulver till infraX12

Inläggav Nattlorden » 2017-02-26 11:27

genstruktur skrev:
Nattlorden skrev:Om jag ska känna mig trygg på alla filmer i bion, så är det nog -16 som är mitt högsta. (infraY-6) Å andra sidan så vet jag också att familjen gnäller på medelvolymen då också, så det körs i princip aldrig så högt om jag inte är själv.


Det kändes ju rätt moderat. Ibland får man för sig att alla kör minst -10dB när man läser på faktiskt :). Fast det är kanske lite som med fiskehistorier? :lol:
Om jag utgår från att min reciever är korrekt kalibrerad kör jag själv mellan -20 och -15 dB till film. Men oftast mest mot -20.


Lätt att övertolka och bara se det mest extrema. Baserat på mitt hus och mina saker, så är jag förvånad att de flesta med så här stora basriggar klarar att spela fullt ut på dem - hos mig är det andra saker som säger stopp, huset i sig som knakar, lampor som det blir resonans i, radiatorer som börjar skaka osv... Tycker detsamma borde hända hos andra, men det läser man sällan om (förutom tallrikar som flyttat sig ute i köket).

I tv-rummet ligger vi oftast på -25 - -30. Mello verkar väldigt lågt utsänt, så där blir det -15. I bion blir det högre. Spelar jag musik där, så har jag gärna 85-90dB i lyssningsposition och då hamnar ratten högre upp, kanske på -5 och så finreglerar jag på paddan (Sonos).
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Pulver till infraX12

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-02-26 11:31

Värt att tänka på är att om man inte har kalibrerat nivån så säger siffrorna på displayen inte mycket för andra personer. Det fungerar väldigt bra som en egen referens, men för att jämföra med andra så måste man ha en gemensam referens.

Jag har kalibrerat nivån hemma och jag brukar ligga mellan -20dB och -10dB både för musik och film. Finns dock vissa undantag där det kan vara skoj att dra på mer eller mindre, men det är inte normen sas.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57176
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Pulver till infraX12

Inläggav Nattlorden » 2017-02-26 12:14

Om siffrorna inte stämmer, så har man ju antingen inte mätt in receivern, eller så gör modellen fel vid mätning. Finns ju en standard för REF...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
-Palle-
 
Inlägg: 2652
Blev medlem: 2009-04-18
Ort: Muppsala

Re: Pulver till infraX12

Inläggav -Palle- » 2017-02-26 12:23

AndreasArvidsson skrev:Värt att tänka på är att om man inte har kalibrerat nivån så säger siffrorna på displayen inte mycket för andra personer. Det fungerar väldigt bra som en egen referens, men för att jämföra med andra så måste man ha en gemensam referens.

Jag har kalibrerat nivån hemma och jag brukar ligga mellan -20dB och -10dB både för musik och film. Finns dock vissa undantag där det kan vara skoj att dra på mer eller mindre, men det är inte normen sas.


Det ska ju finnas en tråd om hur man går tillväga och vad man behöver för att nivåjustera för referensvolymen att hamna på 0dB, tror tillochmed att det var din tråd?
Vart finns den tro?
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Pulver till infraX12

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-02-26 12:48


Användarvisningsbild
-Palle-
 
Inlägg: 2652
Blev medlem: 2009-04-18
Ort: Muppsala

Re: Pulver till infraX12

Inläggav -Palle- » 2017-02-26 12:59

Prexis, tack!

Edit: Inställt och klart. :)
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Pulver till infraX12

Inläggav RMA » 2017-02-26 16:25

Läste lite igår om LTS 3 vägaren som har en eller 4 basar. Dom kopplas i isobarik men elektriskt så paralellkopplar man den undre inre basen med den övre yttre
och tvärtom för att jämka mellan dom mekaniska och elektriska olinjäriteterna.. Denna lösning skulle ge betydligt mindre dist och högre effekt tålighet.
Funderar om detta skulle vara något för inos infra moduler? Man kan ju använda samma låda och göra en ny baffel bara.
Frågan är om man vinner något på det mot att ha dom en och en? Det måste ju bli färre lådor då men med högre kapacitet.
Skulle man göra detta fullt ut med infra X6 så skulle det gå åt 24 basar! Liite dyrt 8) .

Användarvisningsbild
HK430
 
Inlägg: 692
Blev medlem: 2012-11-02
Ort: Blå himlen bar

Re: Pulver till infraX12

Inläggav HK430 » 2017-02-27 00:18

Vad säger ni om att 2cm p-p skulle vara nära någon sorts gräns?

26w, xxls 10 kan väl säkert slå 4-5cm p-p. Uppskattar att mina säkert slagit 4cm p-p nån gång när jag känt mig festlig

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Pulver till infraX12

Inläggav DVD-ai » 2017-02-27 06:43

Jag har sett w104x slå ca 2cm p-p vid flera tillfällen förr och det är inga problem, även om man garanterat är nära xmec då.
Det är ju inte helt lätt att uppskatta exakt när man tittar på konen medan den rör sig ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Pulver till infraX12

Inläggav Knuttebaloa » 2017-02-27 14:34

DVD-ai skrev:Jag har sett w104x slå ca 2cm p-p vid flera tillfällen förr och det är inga problem, även om man garanterat är nära xmec då.
Det är ju inte helt lätt att uppskatta exakt när man tittar på konen medan den rör sig ;)


Nej, det är det sannerligen inte!

Och ungefär lika lite lätt är det att mäta med tumstock eller liknande.

Jag får för mig att det är själva pappkonrörelsen som ska mätas och att det inte ger en rättvis bild om jag mäter hur långt ut gummiupphängningen far (?)

Frågan är då hur sjutton jag ska hålla tumstocken...
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Pulver till infraX12

Inläggav Knuttebaloa » 2017-02-27 14:38

Ikväll tänker jag utmana systemet genom att successivt höja till infrasvepet i början av Edge of tomorrow :twisted:

Tycker mig redan, på moderat nivå, ha sett ett par cm p-p under den scenen...
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5073
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Pulver till infraX12

Inläggav genstruktur » 2017-02-27 14:42

Knuttebaloa skrev:Ikväll tänker jag utmana systemet genom att successivt höja till infrasvepet i början av Edge of tomorrow :twisted:

Tycker mig redan, på moderat nivå, ha sett ett par cm p-p under den scenen...


:) Lycka till.

Infra X-0 innan kvällen är slut? :wink:
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5073
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Pulver till infraX12

Inläggav genstruktur » 2017-02-27 14:47

Men är inte den där scenen otroligt krävande för ett system? Jag menar, måste väl tillhöra filmer med exceptionell mängd infra?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57176
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Pulver till infraX12

Inläggav Nattlorden » 2017-02-27 14:50

genstruktur skrev:Men är inte den där scenen otroligt krävande för ett system? Jag menar, måste väl tillhöra filmer med exceptionell mängd infra?


Jo... definitivt en av dem som man kollar av systemet med... lätt tillgängligt också med tanke på var det är i filmen.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5073
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Pulver till infraX12

Inläggav genstruktur » 2017-02-27 14:52

Nattlorden skrev:
genstruktur skrev:Men är inte den där scenen otroligt krävande för ett system? Jag menar, måste väl tillhöra filmer med exceptionell mängd infra?


Jo... definitivt en av dem som man kollar av systemet med... lätt tillgängligt också med tanke på var det är i filmen.

Kan tänka mig det :).

Men skall man dimensionera för den värsta blir det dyrt :lol: . Enligt mig var väl själva filmen medioker med så kanske behöver man inte se den mer än en gång ;).
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Pulver till infraX12

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-02-27 14:53

genstruktur skrev:Men är inte den där scenen otroligt krävande för ett system? Jag menar, måste väl tillhöra filmer med exceptionell mängd infra?

Exakt. Om du testar med en lätt scen och konstaterar att min kapacitet duger så finns ju risken att du kommer bottna basarna på svårare scener. Man måste nog dimensionera för värsta möjliga scenario för att vara helt säker.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5073
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Pulver till infraX12

Inläggav genstruktur » 2017-02-27 15:18

AndreasArvidsson skrev:
genstruktur skrev:Men är inte den där scenen otroligt krävande för ett system? Jag menar, måste väl tillhöra filmer med exceptionell mängd infra?

Exakt. Om du testar med en lätt scen och konstaterar att min kapacitet duger så finns ju risken att du kommer bottna basarna på svårare scener. Man måste nog dimensionera för värsta möjliga scenario för att vara helt säker.


Låter dyrt 8)

För att spela upp den scenen på ref 0 kräver väl en del?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Pulver till infraX12

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-02-27 15:22

[quote="genstruktur"]
Ja, men det är det eller att riskera att gå över systemets kapacitet. Jag vet inte hur du gör men jag, test-tittar inte genom filmerna på låg nivå först för att vara på säkra sidan. Mao så matar jag min anläggning med okänt material ibland och då är det skönt att veta att det är riskfritt, men ja det är inte gratis. Absolut inte.

Ja det kräver en hel del. Är nog den och 50cal scenen i hurt locker och kanonerna i 1812 som är bland det svåraste jag testat.

Nu ser jag dock aldrig film på ref nivå.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57176
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Pulver till infraX12

Inläggav Nattlorden » 2017-02-27 15:31

AndreasArvidsson skrev:
genstruktur skrev:
AndreasArvidsson skrev:Exakt. Om du testar med en lätt scen och konstaterar att min kapacitet duger så finns ju risken att du kommer bottna basarna på svårare scener. Man måste nog dimensionera för värsta möjliga scenario för att vara helt säker.


Låter dyrt 8)

För att spela upp den scenen på ref 0 kräver väl en del?

Ja, men det är det eller att riskera att gå över systemets kapacitet. Jag vet inte hur du gör men jag, test-tittar inte genom filmerna på låg nivå först för att vara på säkra sidan. Mao så matar jag min anläggning med okänt material ibland och då är det skönt att veta att det är riskfritt, men ja det är inte gratis. Absolut inte.

Ja det kräver en hel del. Är nog den och 50cal scen i hurt locker och kanonerna i 1812 som är bland det svåraste jag testat.

Nu ser jag dock aldrig film på ref nivå.


Några andra att testa med:
How to train your dragon
Flight of the Phoenix
Olympus has fallen

Hos mig var det nog "Interstellar" som fick mig att börja 'nedrattningsprocessen'...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Pulver till infraX12

Inläggav Knuttebaloa » 2017-02-27 15:34

AndreasArvidsson skrev:Ja, men det är det eller att riskera att gå över systemets kapacitet. Jag vet inte hur du gör men jag, test-tittar inte genom filmerna på låg nivå först för att vara på säkra sidan. Mao så matar jag min anläggning med okänt material ibland och då är det skönt att veta att det är riskfritt, men ja det är inte gratis. Absolut inte.

Ja det kräver en hel del. Är nog den och 50cal scenen i hurt locker och kanonerna i 1812 som är bland det svåraste jag testat.

Nu ser jag dock aldrig film på ref nivå.


Själv tittar jag mest på delar av filmer och som regel de delar som kräver allra mest av systemet :lol:
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Pulver till infraX12

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-02-27 15:38

Knuttebaloa skrev:Själv tittar jag mest på delar av filmer och som regel de delar som kräver allra mest av systemet :lol:

Så kan man ju också göra :D

Användarvisningsbild
-Palle-
 
Inlägg: 2652
Blev medlem: 2009-04-18
Ort: Muppsala

Re: Pulver till infraX12

Inläggav -Palle- » 2017-02-27 15:41

Nattlorden skrev:
AndreasArvidsson skrev:
genstruktur skrev:
Låter dyrt 8)

För att spela upp den scenen på ref 0 kräver väl en del?

Ja, men det är det eller att riskera att gå över systemets kapacitet. Jag vet inte hur du gör men jag, test-tittar inte genom filmerna på låg nivå först för att vara på säkra sidan. Mao så matar jag min anläggning med okänt material ibland och då är det skönt att veta att det är riskfritt, men ja det är inte gratis. Absolut inte.

Ja det kräver en hel del. Är nog den och 50cal scen i hurt locker och kanonerna i 1812 som är bland det svåraste jag testat.

Nu ser jag dock aldrig film på ref nivå.


Några andra att testa med:
How to train your dragon
Flight of the Phoenix
Olympus has fallen

Hos mig var det nog "Interstellar" som fick mig att börja 'nedrattningsprocessen'...


Det blir roliga effekter på talet när dom drar iväg om man säger så... :mrgreen:
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5073
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Pulver till infraX12

Inläggav genstruktur » 2017-02-27 15:53

AndreasArvidsson skrev:Ja, men det är det eller att riskera att gå över systemets kapacitet. Jag vet inte hur du gör men jag, test-tittar inte genom filmerna på låg nivå först för att vara på säkra sidan. Mao så matar jag min anläggning med okänt material ibland och då är det skönt att veta att det är riskfritt, men ja det är inte gratis. Absolut inte.

Ja det kräver en hel del. Är nog den och 50cal scenen i hurt locker och kanonerna i 1812 som är bland det svåraste jag testat.

Nu ser jag dock aldrig film på ref nivå.


Nä uppenbarligen ser jag inte film så starkt som ni pöjkar ;). Men eftersom du skrev värsta tänkbara scenario så trodde jag du menade fullt blås så att säga.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5073
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Pulver till infraX12

Inläggav genstruktur » 2017-02-27 15:59

Nattlorden skrev:

Hos mig var det nog "Interstellar" som fick mig att börja 'nedrattningsprocessen'...


Ja den där var det väl rätt bra fart i vill jag minnas när jag såg den sist :).
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57176
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Pulver till infraX12

Inläggav Nattlorden » 2017-02-27 16:05

genstruktur skrev:
Nattlorden skrev:Olympus has fallen

Hos mig var det nog "Interstellar" som fick mig att börja 'nedrattningsprocessen'...


Ja den där var det väl rätt bra fart i vill jag minnas när jag såg den sist :).


Framför allt en lååååååååång not.... men inte så djup som annat är.... så det beror ju på vad man kör med för lyft i extrembasen vad som blir värst. Har för mig den är 20Hz-ton i interstellar... och att de dessutom placerat den i centerkanalen, så att köra center fullrange (om nu någon gör det 8O ) kan vara extra farligt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5073
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Pulver till infraX12

Inläggav genstruktur » 2017-02-27 16:06

Nattlorden skrev:
genstruktur skrev:
Nattlorden skrev:Olympus has fallen

Hos mig var det nog "Interstellar" som fick mig att börja 'nedrattningsprocessen'...


Ja den där var det väl rätt bra fart i vill jag minnas när jag såg den sist :).


Framför allt en lååååååååång not.... men inte så djup som annat är.... så det beror ju på vad man kör med för lyft i extrembasen vad som blir värst. Har för mig den är 20Hz-ton i interstellar... och att de dessutom placerat den i centerkanalen, så att köra center fullrange (om nu någon gör det 8O ) kan vara extra farligt.


Jag kom bara ihåg att det var ett jäkla liv i någon scen när det satt i en rymdraket och jag tänkte att det lät som lägenheten skulle rasa och grannarna kanske blev lite trötta på mig, så jag sänkte några snäpp :D .
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Pulver till infraX12

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-02-27 16:08

genstruktur skrev:Nä uppenbarligen ser jag inte film så starkt som ni pöjkar ;). Men eftersom du skrev värsta tänkbara scenario så trodde jag du menade fullt blås så att säga.

Värsta tänkbara för ditt användsningsområde tänkte jag. Vad andra gör för dumt påverkar ju inte dig som tur är :D

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5073
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Pulver till infraX12

Inläggav genstruktur » 2017-02-27 16:11

AndreasArvidsson skrev:
genstruktur skrev:Nä uppenbarligen ser jag inte film så starkt som ni pöjkar ;). Men eftersom du skrev värsta tänkbara scenario så trodde jag du menade fullt blås så att säga.

Värsta tänkbara för ditt användsningsområde tänkte jag. Vad andra gör för dumt påverkar ju inte dig som tur är :D

Aha, nu är jag med. Jo det har fungerat fint hittills i alla fall. Men sen hör jag ju inte all den där infran som ni pratar om eller jagar den. Jag är nöjd med det som finns över 20 hz :D
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Pulver till infraX12

Inläggav Knuttebaloa » 2017-02-27 17:07

AndreasArvidsson skrev:
genstruktur skrev:Nä uppenbarligen ser jag inte film så starkt som ni pöjkar ;). Men eftersom du skrev värsta tänkbara scenario så trodde jag du menade fullt blås så att säga.

Värsta tänkbara för ditt användsningsområde tänkte jag. Vad andra gör för dumt påverkar ju inte dig som tur är :D


Så länge det inte rör sig om en infragalen inoit då :wink:
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Pulver till infraX12

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-02-27 18:20

genstruktur skrev:Aha, nu är jag med. Jo det har fungerat fint hittills i alla fall. Men sen hör jag ju inte all den där infran som ni pratar om eller jagar den. Jag är nöjd med det som finns över 20 hz :D

Inte jag heller faktiskt. Jag bor i lägenhet med grannar så infran är väldigt snällt ställd hos mig.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Pulver till infraX12

Inläggav Knuttebaloa » 2017-02-28 08:48

AndreasArvidsson skrev:
genstruktur skrev:Aha, nu är jag med. Jo det har fungerat fint hittills i alla fall. Men sen hör jag ju inte all den där infran som ni pratar om eller jagar den. Jag är nöjd med det som finns över 20 hz :D

Inte jag heller faktiskt. Jag bor i lägenhet med grannar så infran är väldigt snällt ställd hos mig.


Kan man ställa infran separat och skilt från övrigt under 80 Hz? Med mindre än att ta bort infrainsatsen?
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Pulver till infraX12

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-02-28 08:49

Jag du har en gain ratt per kanal på infrakortet.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Pulver till infraX12

Inläggav Knuttebaloa » 2017-02-28 11:07

AndreasArvidsson skrev:Jag du har en gain ratt per kanal på infrakortet.


Haha, ok! Bra att veta :lol:

Blir till att skruva när jag kommer hem!
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Pulver till infraX12

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-02-28 11:09

Knuttebaloa skrev:
AndreasArvidsson skrev:Jag du har en gain ratt per kanal på infrakortet.


Haha, ok! Bra att veta :lol:

Blir till att skruva när jag kommer hem!

Har du bara tryckt i ditt infrakort utan att röra några inställningar menar du? Du har 2st rattar per kanal. Gain och frekvens.

Användarvisningsbild
blixten_no1
 
Inlägg: 1563
Blev medlem: 2006-05-20

Re: Pulver till infraX12

Inläggav blixten_no1 » 2017-02-28 11:31

AndreasArvidsson skrev:
Knuttebaloa skrev:
AndreasArvidsson skrev:Jag du har en gain ratt per kanal på infrakortet.


Haha, ok! Bra att veta :lol:

Blir till att skruva när jag kommer hem!

Har du bara tryckt i ditt infrakort utan att röra några inställningar menar du? Du har 2st rattar per kanal. Gain och frekvens.


Har du satt vippan i cr80 i rätt läge?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Pulver till infraX12

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-02-28 11:42

blixten_no1 skrev:Har du satt vippan i cr80 i rätt läge?

Om du menar mig och omkopplaren för infrakortet så: ja. Jag har inga problem med infran hemma.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Pulver till infraX12

Inläggav Knuttebaloa » 2017-02-28 11:51

AndreasArvidsson skrev:
Knuttebaloa skrev:
AndreasArvidsson skrev:Jag du har en gain ratt per kanal på infrakortet.


Haha, ok! Bra att veta :lol:

Blir till att skruva när jag kommer hem!

Har du bara tryckt i ditt infrakort utan att röra några inställningar menar du? Du har 2st rattar per kanal. Gain och frekvens.


Det är alltså inte level och q du menar..? Jag har inte sett några andra rattar :oops:
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Pulver till infraX12

Inläggav Knuttebaloa » 2017-02-28 11:52

blixten_no1 skrev:
AndreasArvidsson skrev:
Knuttebaloa skrev:
Haha, ok! Bra att veta :lol:

Blir till att skruva när jag kommer hem!

Har du bara tryckt i ditt infrakort utan att röra några inställningar menar du? Du har 2st rattar per kanal. Gain och frekvens.


Har du satt vippan i cr80 i rätt läge?


Mja... mjo... :?
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Pulver till infraX12

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-02-28 11:54

Knuttebaloa skrev:Det är alltså inte level och q du menar..? Jag har inte sett några andra rattar :oops:


De sitter på själva infrakortet. Om du nu har något sådant? Det är alltså ett extrakort som man stoppar på en stiftlist inne i delnignsfiltret. På detta kort finns det 4st rattar.

Användarvisningsbild
blixten_no1
 
Inlägg: 1563
Blev medlem: 2006-05-20

Re: Pulver till infraX12

Inläggav blixten_no1 » 2017-02-28 11:58

Knuttebaloa skrev:
blixten_no1 skrev:
AndreasArvidsson skrev:Har du bara tryckt i ditt infrakort utan att röra några inställningar menar du? Du har 2st rattar per kanal. Gain och frekvens.


Har du satt vippan i cr80 i rätt läge?


Mja... mjo... :?


Infrakortet ska sitta längst till höger om du har fronten mot dig och vara ett separat kort som sticker upp från vanliga kretskortet.

http://user.faktiskt.io/Morgan/InoBilde ... 0s_003.JPG
Där till höger ser du infrakortet.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Pulver till infraX12

Inläggav Knuttebaloa » 2017-02-28 12:00

Är det inte infratillsatsen som ligger i mitten?

Skärmklipp.PNG
Skärmklipp.PNG (266.16 KiB) Visad 5301 gånger
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Pulver till infraX12

Inläggav Knuttebaloa » 2017-02-28 12:01

Och de blå kanske är rattar då... :oops:
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Pulver till infraX12

Inläggav Knuttebaloa » 2017-02-28 12:02

Det är ju tur att jag är en självutnämnd idiot, så behöver ni inte bemöda er :D
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Pulver till infraX12

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-02-28 12:02

Knuttebaloa skrev:Och de blå kanske är rattar då... :oops:

Exakt! :)

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Pulver till infraX12

Inläggav Knuttebaloa » 2017-02-28 12:03

Hade varit trevligt med en instruktion rörande de där reglagen.
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Pulver till infraX12

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-02-28 12:05

Om jag minns rätt så är det amplitud i mitten och frekvens på sidorna. Frekvensen är var lyftet skall starta. Moturs så lyfter du bara vid lägsta frekvenserna och medurs så går lyftet högre för en hel "room curve". Amplitud rattarna är bara hur stort lyftet skall vara.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Pulver till infraX12

Inläggav Knuttebaloa » 2017-02-28 12:08

AndreasArvidsson skrev:Om jag minns rätt så är det amplitud i mitten och frekvens på sidorna. Frekvensen är var lyfet skall starta. Moturs så lyfter du bara vid lägsta frekvenserna och medurs så går lyftet högre för en hel "room curve". Amplitud rattarna är bara hur stort lyftet skall vara.


Tack, Andreas! Kul att ha lite mer att jobba med! :)
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Pulver till infraX12

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-02-28 12:09

Lycka till, men var försiktig med amplituden. Om den idag står på lägsta så kan du lätt bottna basarna om du börjar vrida på.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Pulver till infraX12

Inläggav Knuttebaloa » 2017-02-28 18:27

AndreasArvidsson skrev:Om jag minns rätt så är det amplitud i mitten och frekvens på sidorna. Frekvensen är var lyftet skall starta. Moturs så lyfter du bara vid lägsta frekvenserna och medurs så går lyftet högre för en hel "room curve". Amplitud rattarna är bara hur stort lyftet skall vara.


Har du möjlighet att bekräfta det?

Jag har burken öppen men känner mig väldigt osäker på vilken ratt som är vad... Det är ju, så att säga, två vred på var sida om två kluttar.

Hade varit bra att veta åtminstone det innan jag drar igång måfåskruvandet.
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Pulver till infraX12

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-02-28 19:44

Knuttebaloa skrev:Har du möjlighet att bekräfta det?

Jag har burken öppen men känner mig väldigt osäker på vilken ratt som är vad... Det är ju, så att säga, två vred på var sida om två kluttar.

Hade varit bra att veta åtminstone det innan jag drar igång måfåskruvandet.

En sökning stödjer mitt minne:
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=16&t=41438&p=1472783&hilit=faaf#p1472783
Komorok skrev:FAAF.

Lätt att komma ihåg.

Frekvens, amplitud, amplitud, frekvens.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Pulver till infraX12

Inläggav Knuttebaloa » 2017-02-28 20:05

AndreasArvidsson skrev:
Knuttebaloa skrev:Har du möjlighet att bekräfta det?

Jag har burken öppen men känner mig väldigt osäker på vilken ratt som är vad... Det är ju, så att säga, två vred på var sida om två kluttar.

Hade varit bra att veta åtminstone det innan jag drar igång måfåskruvandet.

En sökning stödjer mitt minne:
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=16&t=41438&p=1472783&hilit=faaf#p1472783
Komorok skrev:FAAF.

Lätt att komma ihåg.

Frekvens, amplitud, amplitud, frekvens.


Det är uppenbart att du söker mycket bättre än jag, tack!

Jag tar med mig kunskapen in i min huvudtråd!

viewtopic.php?f=16&t=64342&p=1911469#p1911462
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5073
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Pulver till infraX12

Inläggav genstruktur » 2017-03-01 17:25

-Palle- skrev:Prexis, tack!

Edit: Inställt och klart. :)


För oss som har lite svårt att förstå. Kan du berätta exakt hur du gjorde :)?

Gärna med en typ....
1. Jag gjorde så här
2. Sen så här
3. Och där efter så här......:)

Jag har en dB-mätare från kjell och Company : https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... are-p48284¨
En Denon reciever, och lite högtalare till mitt förfogande. Kan jag använda brussignalen som är inbyggt i förstärkaren?
Senast redigerad av genstruktur 2017-03-01 17:35, redigerad totalt 2 gånger.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Pulver till infraX12

Inläggav Knuttebaloa » 2017-03-01 17:34

genstruktur skrev:
-Palle- skrev:Prexis, tack!

Edit: Inställt och klart. :)


För oss som har lite svårt att förstå. Kan de berätta exakt hur du gjorde :)?

Gärna med en typ....
1. Jag gjorde så här
2. Sen så här
3. Och där efter så här......:)

Jag har en dB-mätare från kjell och Company : https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... are-p48284¨
En Denon reciever, och lite högtalare till mitt förfogande.


1. Den
2. typen
3. av
4. redogörelse
5. skulle
6.jag
7. också
8. vara
9. betjänt
10. av
11 tack!

:)
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
-Palle-
 
Inlägg: 2652
Blev medlem: 2009-04-18
Ort: Muppsala

Re: Pulver till infraX12

Inläggav -Palle- » 2017-03-01 18:42

Okej here it goes!

1. Ladda ner och installera REW.
https://www.roomeqwizard.com

2. Öppna REW och välj funktionen "Generator"
maxresdefault.jpg
maxresdefault.jpg (146.51 KiB) Visad 5074 gånger


3. Ställ in "Pink Noise" 250-7500Hz och RMS Signal Level -20dB FS.
Bild

4. Koppla in dator till stereon eller skapa en WAW-fil för uppspelning i optisk läsare.
Bild

5. Spela upp bruset i en högtalare åt gången (detta väljer man i REW) och mät med dB-mätare (C-vägt, slow) på lyssningsplats.
Bild

6. Beroende på om man ligger över eller under 85dB så får man antingen öka eller sänka nivån i inställningarna i sin reciever, målet är att få 85dB.

Klart! :)
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Pulver till infraX12

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-03-01 18:44

Riktigt pedagogiskt Palle! :D

Värt att påpeka är att om man ställer in en flerkanalsanläggning så skall LFE kanalen ligga 10dB högre än de andra.

Användarvisningsbild
-Palle-
 
Inlägg: 2652
Blev medlem: 2009-04-18
Ort: Muppsala

Re: Pulver till infraX12

Inläggav -Palle- » 2017-03-01 18:59

Hehe tack! :mrgreen:

Jag antar att det bara gäller dom som använder .1 utgången på sin reciever?
För dom utan bas(ar) eller som i mitt fall med cr80 så borde väl recivern sköta detta automagiskt när den mixar in denna i övriga högtalare?
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Pulver till infraX12

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-03-01 19:12

-Palle- skrev:Hehe tack! :mrgreen:

Jag antar att det bara gäller dom som använder .1 utgången på sin reciever?
För dom utan bas(ar) eller som i mitt fall med cr80 så borde väl recivern sköta detta automagiskt när den mixar in denna i övriga högtalare?

Ja exakt det är bara om du faktiskt tar ut en .1 signal. Om inte så "bör" receivern göra det där korrekt. Själv så låter jag cr80s mixa in .1 i baskanalerna. Då har jag valet att kalibrera denna för sig och jag är säker på att ingen komprimering, klippning eller något annat dumt skrev i den digitala domänen.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5073
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Pulver till infraX12

Inläggav genstruktur » 2017-03-01 19:15

Japp det var fint ordnat Palle! :)

Om man nu gör som din instruktion så skall recieverns volym stå på 0 = ref?
Kan man tänka sig att ställa receivern på -10 och mäta upp 75dbc slow?
Eller recievern på -20dB och mäta upp 86 dBc slow?
Eller är det tvunget att mäta på 0 med 85dbC slow som mål?
Senast redigerad av genstruktur 2017-03-01 19:51, redigerad totalt 1 gång.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Pulver till infraX12

Inläggav Knuttebaloa » 2017-03-01 19:20

Vilken fin redogörelse!

Svaret framgår säkert eller är underförstått, men jag är ju inte smartare än jag är, tyvärr: Ska volymen på receivern stå på noll, eller på något annat?
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Pulver till infraX12

Inläggav Knuttebaloa » 2017-03-01 19:22

Genis hann före, skönt! :)
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Pulver till infraX12

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-03-01 19:22

genstruktur skrev:Japp det var fint ordnat Palle! :)

Om man nu gör som din instruktion så skall recieverns volym stå på 0 = ref?
Kan man tänka sig att ställa receivern på -10 och mäta upp 75dbc slow
Eller -20dB och mäta upp 86 dBc slow? Eller är det tvunget att mäta på 0 med 85dbC som mål?

Resultatet skall bli 105dB på lyssingsplats, per kanal, fullt utstyrt. Så ja du kan ställa receivern på +10 och mäta upp 95dB eller ställa receivern på -10dB och REW på -10dBFS och mäta upp 85dB. Summan skall bli 105dB mao. Man bör dock inte ha för låg nivå akustiskt för att mätningen skall bli vettig.

Jag rekommenderar att göra som Palle skriver. Receiver på 0dB, rew på -20dBFS och mäta upp 85dB på lyssningsplats.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Pulver till infraX12

Inläggav Knuttebaloa » 2017-03-01 19:29

AndreasArvidsson skrev:
genstruktur skrev:Japp det var fint ordnat Palle! :)

Om man nu gör som din instruktion så skall recieverns volym stå på 0 = ref?
Kan man tänka sig att ställa receivern på -10 och mäta upp 75dbc slow
Eller -20dB och mäta upp 86 dBc slow? Eller är det tvunget att mäta på 0 med 85dbC som mål?

Resultatet skall bli 105dB på lyssingsplats, per kanal, fullt utstyrt. Så ja du kan ställa receivern på +10 och mäta upp 95dB eller ställa receivern på -10dB och REW på -10dBFS och mäta upp 85dB. Summan skall bli 105dB mao. Man bör dock inte ha för låg nivå akustiskt för att mätningen skall bli vettig.

Jag rekommenderar att göra som Palle skriver. Receiver på 0dB, rew på -20dBFS och mäta upp 85dB på lyssningsplats.


Fast skrev han det?

Aja, det är ju skitsamma, förstås! :)
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Pulver till infraX12

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-03-01 19:30

Knuttebaloa skrev:Fast skrev han det?

Aja, det är ju skitsamma, förstås! :)

Nä, men jag gjorde 8)

Det Palle beskrev var hur man kalibrerar en volyminställning till thx ref utan att säga specifikt vilken volyminställning. Du kan även göra detta med en analog volymkontroll. Dvs vad ratten/displayen står på spelar ju ingen roll så länge man vet var det kalibrerade läget är sas.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5073
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Pulver till infraX12

Inläggav genstruktur » 2017-03-01 19:54

Jag bara tänkte att jag vet att det brukar ta ett tag att få alla kanaler på pricken lika och 85dbc brusandes ur högtalarna allt för länge kanske var lite tråkigt för grannarna, kunde man då kört -10 på recievern och mätt upp 75dBc slow så hade det hjälpt lite. Men förstår också att man inte skall mäta på för svag nivå för att få ett säkert resultat.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5073
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Pulver till infraX12

Inläggav genstruktur » 2017-03-01 20:08

Jag måste vara blind. Fattar inte hur jag väljer kanal för pink noise i REW, det låter bara ur höger front här.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Pulver till infraX12

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-03-01 20:14

Bild
Kolla där under output. Vad står det för dig?

Du kan läsa mer här:
https://www.roomeqwizard.com/help/help_en-GB/html/siggen.html

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5073
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Pulver till infraX12

Inläggav genstruktur » 2017-03-01 20:16

AndreasArvidsson skrev:[ Bild ]
Kolla där under output. Vad står det för dig?

Du kan läsa mer här:
https://www.roomeqwizard.com/help/help_en-GB/html/siggen.html


Finns bara default output att välja på. Tack, får läsa vidare!

Fanns ny REW version, så installerade den. Hade inte mikrofonen i just nu när jag skulle lära mig, kanske måste sätta i den och konfigurera REW för att det skall fungera? Och hitta option speaker.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5073
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Pulver till infraX12

Inläggav genstruktur » 2017-03-01 20:35

Har lyckats få ljud i höger och vänster front nu, men ej surround. FInns inget val för det. Kanske en begränsning i mitt ljudkort på datorn?
Skulle ju kunna mäta upp ref 0 med REW på frontarna, sen mäta in surrounderna mot frontarna med det inbyggda bruset i receivern. Hmmmm :roll:
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
-Palle-
 
Inlägg: 2652
Blev medlem: 2009-04-18
Ort: Muppsala

Re: Pulver till infraX12

Inläggav -Palle- » 2017-03-01 21:17

Jag vet inte om det ens går att få det ur REW? Om man inte har analoga ingångar för surround på sin reciever förstås. :)

Mina surrounder och center ställde jag (tidigare) in med recieverns brus och dB-mätare så att hela systemet hade samma nivå (efter detta har jag knäppt upp både center och surround).

Nu när jag justerade in för referensnivå så justerade jag dom lika mycket som jag justerade L/R.
Ingen aning om det är "rätt" sätt att göra, men så gjorde jag iaf.
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5073
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Pulver till infraX12

Inläggav genstruktur » 2017-03-01 21:20

-Palle- skrev:Jag vet inte om det ens går att få det ur REW? Om man inte har analoga ingångar för surround på sin reciever förstås. :)

Mina surrounder och center ställde jag (tidigare) in med recieverns brus och dB-mätare så att hela systemet hade samma nivå (efter detta har jag knäppt upp både center och surround).

Nu när jag justerade in för referensnivå så justerade jag dom lika mycket som jag justerade L/R.
Ingen aning om det är "rätt" sätt att göra, men så gjorde jag iaf.


Så har jag också gjort innan. Jag gör som du! Mäter frontarna, sen ökar/sänker jag bara surrounderna med samma :).

Skall göra ref-kalibrering till helgen när jag är ensam hemma, och inte nu 20:30 en vardag för att spara grannarna och sambon som ligger och läser.

Tack för fin information Palle! :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5073
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Pulver till infraX12

Inläggav genstruktur » 2017-03-04 12:55

-Palle- skrev:Okej here it goes!

1. Ladda ner och installera REW.
https://www.roomeqwizard.com

2. Öppna REW och välj funktionen "Generator"


3. Ställ in "Pink Noise" 250-7500Hz och RMS Signal Level -20dB FS.


4. Koppla in dator till stereon eller skapa en WAW-fil för uppspelning i optisk läsare.


5. Spela upp bruset i en högtalare åt gången (detta väljer man i REW) och mät med dB-mätare (C-vägt, slow) på lyssningsplats.


6. Beroende på om man ligger över eller under 85dB så får man antingen öka eller sänka nivån i inställningarna i sin reciever, målet är att få 85dB.

Klart! :)


Då har jag utfört kaibreringen. Jag fick sänka frontarna 2dB var jämfört med den automatiska kalibreringen receivern utfört. Jag har en fråga dock....LF fick jag att ligga på 85.2/85.3 dBC slow. RF fick jag att ligga på 84.8/84.9 dBC slow som närmast 85dBc slow. Båda frontarna står på samma level i recievern. LF står mer åt ett hörn än RF, tror det är därför den förstärks något mer.

Jag brukar alltid ha frontarna på samma level. Men brukar ni köra olika level på frontarna om det krävs för att få exakt samma volym ut(85 dBC slow)?

Jag har bra mycker mer känslighet i surround Ino audio a1. Det är väl bra antar jag. Surroundkanalerna är inställda 10dB lägre än frontarna i level.

I och med denna sänkning av systemet så verkar jag ligga mellan ref -18 dB och -13dB oftast när jag ser film.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Magnusjohansson
 
Inlägg: 355
Blev medlem: 2006-12-14
Ort: Växjö

Re: Pulver till infraX12

Inläggav Magnusjohansson » 2017-03-15 01:53

Vad menar egentligen IÖ med detta nedan i manifestet?

Menar han att om man paralellkopplar 3 basar per kanal så behöver man 2x150w 8-ohmseffekt. Skall man tolka det så? Profundusx-2 med samma element behöver 2x200w. Det är mest det som gör mig lite fundersam.

Modell infraX-6 (-12)
Baselement: 6 st 20,7 cm (12 st)
Impedans: 3 ohm 8-100 Hz (2*3 ohm/6 ohm med 4- eller 2-kanalig förstärkare)
Placering: Hörn med omnejd (¼ rumsmått), t ex stående eller liggande staplar
Kontinuerlig effekt: 2*150 W* (4*150 W* eller 2*600 W*) *=8-ohmseffekt
Fan av Ino audio och DIY..

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Pulver till infraX12

Inläggav gopnik » 2017-03-16 00:29

Magnusjohansson skrev:Menar han att om man paralellkopplar 3 basar per kanal så behöver man 2x150w 8-ohmseffekt.

Man behöver inte det, men systemet klarar det. Typ. I varje fall vid vissa frekvenser. Det är ingen exakt vetenskap.
Ja, om man parallellkopplar tre inframoduler per kanal av ett infraX-6 kan en lämplig förstärkare vara en med ungefär 150 W åttaohmseffekt. Om man har infraX-12 kan man vilja ha cirka 4x150 W eller 2x600 W, beroende på om man serie-parallellkopplar eller bara parallellkopplar.
Magnusjohansson skrev:Skall man tolka det så? Profundusx-2 med samma element behöver 2x200w. Det är mest det som gör mig lite fundersam.

Igen, man behöver inte det. Men systemet kan klara av så mycket effekt vid vissa frekvenser. Att pX-2 "klarar" av högre förstärkareffekt beror på att det kan spela mycket starkare, tack vare att det är portat. Samma elements slaglängd räcker då längre.

Denna sorts effektrekommendationer är extremt ungefärliga. Om man råkar ha 100 W, 150 W eller 200 W spelar inte så stor roll och alla systemen kommer fungera fint och spela duktigt starkt ändå. De kommer kunna spela några enstaka decibel olika starkt bara. Eller inte ens det, beroende på om det är förstärkaren eller högtalaren som sätter stopp först i den specifika kopplingen, vid den specifika frekvensen.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*


Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster