bas/basstöd och placering med dämp

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LarsTruelsen
fd. gekados
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2012-06-26
Ort: Knivsta

bas/basstöd och placering med dämp

Inläggav LarsTruelsen » 2017-03-10 14:22

Hej.

Undrar hur man skal göra med placering av basar/basstöd när man har dämpad vägg.
Ska man göra 'hål' i dämpen för att få bas/basstöd helt intill väggen, eller kan de placeras fritt framför dämpad vägg ?

Så här ser det ut idag, har temporärt bs60 på besök, men vet inte helt vad det kan bli senare.

Bild
"I'm not harmful, just introspective. You can probably think I'm weird, but it's not harmful weird."

Användarvisningsbild
LarsTruelsen
fd. gekados
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2012-06-26
Ort: Knivsta

Re: bas/basstöd och placering med dämp

Inläggav LarsTruelsen » 2017-03-10 14:26

Tilläggsfråga..

Kan man placera basmodul/basstöd under taket, istället för vid golvnivå ?
Alltså endast ha basar under taket och inget vid golvplan.
"I'm not harmful, just introspective. You can probably think I'm weird, but it's not harmful weird."

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: bas/basstöd och placering med dämp

Inläggav Fostex » 2017-03-10 16:24

Jag har aldrig placerat mina basstöd direkt mot vägg, utan snarare någonstans mellan pi60s och väggen om de senare står långt ut (och bs60 får plats bakom). bs60 placerade bredvid pi60s tycker jag har låtit bäst när elementen hos bs60 är på samma avstånd som huvudhögtalarnas mätt från sweetspoten.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: bas/basstöd och placering med dämp

Inläggav Elfsberg » 2017-03-11 11:11

Mina basstöd står direkt mot väggen, de kan ej stå på annat vis. Det är antagligen inte optimalt, men det är ändå bästa lösningen som går att få till i dagsläget med alla faktorer invägda.
Allra helst skulle jag ha en lite högre och mindre djup låda, det kan inte vara omöjligt att få till.

Offtopic så får du gärna berätta mer hur du byggt väggen! Jag håller på att måla om mitt vardagsrum IDAG och kommer göra en liknande historia kommande veckor. :) Det där är riktigt snyggt!
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Martinlkpg
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 2014-06-19
Ort: Linköping

Re: bas/basstöd och placering med dämp

Inläggav Martinlkpg » 2017-03-11 20:44

Elfsberg skrev:Mina basstöd står direkt mot väggen, de kan ej stå på annat vis. Det är antagligen inte optimalt, men det är ändå bästa lösningen som går att få till i dagsläget med alla faktorer invägda.
Allra helst skulle jag ha en lite högre och mindre djup låda, det kan inte vara omöjligt att få till.

Offtopic så får du gärna berätta mer hur du byggt väggen! Jag håller på att måla om mitt vardagsrum IDAG och kommer göra en liknande historia kommande veckor. :) Det där är riktigt snyggt!



+1 på den! :)
Ino audio Pi60+Bs60. Rotel RB-991. Benchmark Dac2 HGC

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: bas/basstöd och placering med dämp

Inläggav Elfsberg » 2017-03-12 14:58

Jag glömde tillägga:

all information som finns om placering av basstöden finns i manifestet. ;)
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
bergggren
 
Inlägg: 156
Blev medlem: 2012-10-21

Re: bas/basstöd och placering med dämp

Inläggav bergggren » 2017-03-12 18:25

Martinlkpg skrev:
Elfsberg skrev:Offtopic så får du gärna berätta mer hur du byggt väggen! Jag håller på att måla om mitt vardagsrum IDAG och kommer göra en liknande historia kommande veckor. :) Det där är riktigt snyggt!

+1 på den! :)

+1 Även jag är intresserad av hur du byggt dämpväggen/absorbenterna. Gärna med bilder!

Användarvisningsbild
LarsTruelsen
fd. gekados
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2012-06-26
Ort: Knivsta

Re: bas/basstöd och placering med dämp

Inläggav LarsTruelsen » 2017-03-13 22:39

Elfsberg skrev:Jag glömde tillägga:
all information som finns om placering av basstöden finns i manifestet. ;)


Har läst igenom manifest, men som alltid använder jag det som riktlinjer och inte som en regelbok.
Hela mitt rum är ju ett kompromiss, så det gäller plocka de 'godisbitar' som man kan få till :)

Här kommer lite bilder på bygget, inte så farligt krångligt. 3 lådor i 16mm mdf och tvärbrädor i 12mm mdf (2 cm mindre djupa än ramen).
70mm UNS39Z och aco.skivor på det. Baksidan är klädd med Ikeas billigaste tyg (Ditte, tror det heter) och framsidan med Aina tyget från Ikea, väldigt utsträckt.
Mittdelen har utrymme för inbygd väggfäste till tv:n. Bakom väggfästet sitter 3 reglar, så det kom ut i rätt nivå.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
"I'm not harmful, just introspective. You can probably think I'm weird, but it's not harmful weird."

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: bas/basstöd och placering med dämp

Inläggav sprudel » 2017-03-14 08:49

Snyggt! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: bas/basstöd och placering med dämp

Inläggav bassman » 2017-03-14 12:04

Jamen det där blev ju riktigt rent och snyggt :-)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3050
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: bas/basstöd och placering med dämp

Inläggav Stranne » 2017-03-14 13:17

Very najs!
Jag gillar färgen på tyget också. Det ska kollas upp! Jag antar att det är hyggligt genomsläppligt eftersom du har Aco bakom? Vad jag förstår så ska det inte mycket typ till förrän Aco blir i princip verkningslöst.
Jag själv väljer att skippa Aco helt och hållet och går på en tjockare mineralull istället (145mm). IÖ hade inga större synpunkter på det.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: bas/basstöd och placering med dämp

Inläggav Bill50x » 2017-03-14 13:19

Skitsnyggt!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3050
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: bas/basstöd och placering med dämp

Inläggav Stranne » 2017-03-14 13:41

Jag tror du precis besvarat min tysta fråga om ifall jag ska köra med dämp över teven. Så får det bli!
IÖ tipsade mig när han var här om att hänga teven på en arm så att man kan dra den ut i rummet. Den påverkar minst negativt om den hänger på samma avstånd från framväggen som diskanterna typ. Då kan man skjuta upp den mot väggen när den inte används eller för slötittande/-lyssning och dras fram när det är mer seriös musiklyssning eller filmskådande.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: bas/basstöd och placering med dämp

Inläggav sprudel » 2017-03-14 14:09

Stranne skrev:Very najs!
Jag gillar färgen på tyget också. Det ska kollas upp! Jag antar att det är hyggligt genomsläppligt eftersom du har Aco bakom? Vad jag förstår så ska det inte mycket typ till förrän Aco blir i princip verkningslöst.
Jag själv väljer att skippa Aco helt och hållet och går på en tjockare mineralull istället (145mm). IÖ hade inga större synpunkter på det.


Jag har 95 mm idag, ska prova med acoskiva också och se om det tillför något. Är det så så blir det 45 mm glasull till.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3050
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: bas/basstöd och placering med dämp

Inläggav Stranne » 2017-03-28 08:02

Edit - det var inget. Nu dök bilderna upp.
Nej - vad har hänt med dina bilder?
Jag kan inte se dem!
Just när jag tänkte ge mig själv lite inspiration med tyget...

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3050
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: bas/basstöd och placering med dämp

Inläggav Stranne » 2017-03-28 08:31

Vilken färg är det på ditt Aina-tyg?
Det finns visst både natur, vit, ljusgrå och grå. Jag antar att ditt är grått eller ljusgrått?
Det står att rullen är 150cm bred. Går det att sträcka ut tyget?
Jag ska nämligen göra 1300mm breda "moduler" som är 145mm djupa. Då går det teoretiskt åt 1590mm bredd av tyget. Går det att sträcka så pass?
Har du bara ställt dina absorbenter direkt på golvet förresten?

Användarvisningsbild
-Palle-
 
Inlägg: 2652
Blev medlem: 2009-04-18
Ort: Muppsala

Re: bas/basstöd och placering med dämp

Inläggav -Palle- » 2017-03-28 11:03

Jag höll faktiskt på med aina hela helgen till mina absorbenter och jag skulle vilja påstå att det går att sträcka såpass.

Jag har någon spillbit över, om du vill kan jag posta ner den så du kan pröva?
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3050
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: bas/basstöd och placering med dämp

Inläggav Stranne » 2017-03-28 11:27

-Palle- skrev:Jag höll faktiskt på med aina hela helgen till mina absorbenter och jag skulle vilja påstå att det går att sträcka såpass.

Jag har någon spillbit över, om du vill kan jag posta ner den så du kan pröva?

Superhyggligt!
Du har PM!

Användarvisningsbild
Bubben
 
Inlägg: 595
Blev medlem: 2005-11-09

Re: bas/basstöd och placering med dämp

Inläggav Bubben » 2017-04-02 01:08

Stranne skrev:Jag tror du precis besvarat min tysta fråga om ifall jag ska köra med dämp över teven. Så får det bli!
IÖ tipsade mig när han var här om att hänga teven på en arm så att man kan dra den ut i rummet. Den påverkar minst negativt om den hänger på samma avstånd från framväggen som diskanterna typ. Då kan man skjuta upp den mot väggen när den inte används eller för slötittande/-lyssning och dras fram när det är mer seriös musiklyssning eller filmskådande.

Någon som har lust att utveckla det fetade? Varför vill man ha fritt från baffeln och frammåt? På vilket sätt kan en centerhögtalare påverka exempelvis?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: bas/basstöd och placering med dämp

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-04-02 08:14

Bubben skrev:
Stranne skrev:Jag tror du precis besvarat min tysta fråga om ifall jag ska köra med dämp över teven. Så får det bli!
IÖ tipsade mig när han var här om att hänga teven på en arm så att man kan dra den ut i rummet. Den påverkar minst negativt om den hänger på samma avstånd från framväggen som diskanterna typ. Då kan man skjuta upp den mot väggen när den inte används eller för slötittande/-lyssning och dras fram när det är mer seriös musiklyssning eller filmskådande.

Någon som har lust att utveckla det fetade? Varför vill man ha fritt från baffeln och frammåt? På vilket sätt kan en centerhögtalare påverka exempelvis?

Han pratar ju här om att hänga TV en bit ut så den kommer i linje med högtalarnas element. Jag har själv min duk hängandes ifrån taket på detta sätt och det är helt enkelt för att minska/eliminera första reflexen ifrån högtalarna i duken/skärmen.

Det är en ganska tydlig skillnad när man slipper denna stora reflektiva ytan som ljudet studsar i precis i mitten av ljudbilden.

edit: Jag är dock inte helt hundra på vad det är du funderar på gällande centern.

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: bas/basstöd och placering med dämp

Inläggav boom » 2017-04-02 11:16

Den vänstra får mera stöd av väggen än vad den den högra får .

Användarvisningsbild
Bubben
 
Inlägg: 595
Blev medlem: 2005-11-09

Re: bas/basstöd och placering med dämp

Inläggav Bubben » 2017-04-02 11:59

AndreasArvidsson skrev:Han pratar ju här om att hänga TV en bit ut så den kommer i linje med högtalarnas element. Jag har själv min duk hängandes ifrån taket på detta sätt och det är helt enkelt för att minska/eliminera första reflexen ifrån högtalarna i duken/skärmen.

Det är en ganska tydlig skillnad när man slipper denna stora reflektiva ytan som ljudet studsar i precis i mitten av ljudbilden.

edit: Jag är dock inte helt hundra på vad det är du funderar på gällande centern.


ok, så det är förstareflexen som avses. Jag fick för mig att det inte skulle vara störande ytor mellan högtalarna, och där har i alla fall jag en centerhögtalare som står och bidrar med sina störande ytor. Man kanske kunde sätta dämpning på sidorna på den annars tänkte jag.
Är för mig att det fanns liknande önskemål när man hade CRT-apparater, att de inte gärna skulle placeras mellan högtalarna.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: bas/basstöd och placering med dämp

Inläggav sprudel » 2017-04-02 17:07

Bubben skrev:
AndreasArvidsson skrev:Han pratar ju här om att hänga TV en bit ut så den kommer i linje med högtalarnas element. Jag har själv min duk hängandes ifrån taket på detta sätt och det är helt enkelt för att minska/eliminera första reflexen ifrån högtalarna i duken/skärmen.

Det är en ganska tydlig skillnad när man slipper denna stora reflektiva ytan som ljudet studsar i precis i mitten av ljudbilden.

edit: Jag är dock inte helt hundra på vad det är du funderar på gällande centern.


ok, så det är förstareflexen som avses. Jag fick för mig att det inte skulle vara störande ytor mellan högtalarna, och där har i alla fall jag en centerhögtalare som står och bidrar med sina störande ytor. Man kanske kunde sätta dämpning på sidorna på den annars tänkte jag.
Är för mig att det fanns liknande önskemål när man hade CRT-apparater, att de inte gärna skulle placeras mellan högtalarna.


Jag hade gärna sett att IÖ kom in tråden och utvecklade detta. Enligt mitt minne ska ytan mellan dämpet sprida sena reflexer som kommer bakifrån, från väggar helst. Vad det gäller första reflex begriper jag inte riktigt resonemanget ovan när den ytan reflekterar väldigt snett från högtalarna och kommer att träffa sidoväggar mer än lyssnaren.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: bas/basstöd och placering med dämp

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-04-02 20:42

Om skärmen sitter en bit bakom högtalarna så kommer första reflexen ifrån högtalarna att träffa lyssningsplats. Sitter skärmen däremot i linje med högtalarna så gör den inte det. Är ju inte svårare än att mäta eller räkna på det ifall man hör något som skulle kunna vara relaterat. Hos mig så hördes det tydlig skillnad när jag flyttade fram duken.

Gällande en center så är dess ytor som fronthögtalarna kan studsa i riktade bort ifrån lyssningsplats så det tror jag inte är ett problem.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: bas/basstöd och placering med dämp

Inläggav sprudel » 2017-04-03 06:43

AndreasArvidsson skrev:Om skärmen sitter en bit bakom högtalarna så kommer första reflexen ifrån högtalarna att träffa lyssningsplats. Sitter skärmen däremot i linje med högtalarna så gör den inte det. Är ju inte svårare än att mäta eller räkna på det ifall man hör något som skulle kunna vara relaterat. Hos mig så hördes det tydlig skillnad när jag flyttade fram duken.

Gällande en center så är dess ytor som fronthögtalarna kan studsa i riktade bort ifrån lyssningsplats så det tror jag inte är ett problem.


Förstår hur du menar men en duk är ju så mycket större än en "spegel" på 60-90 cm mellan dämpet.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: bas/basstöd och placering med dämp

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-04-03 07:06

Ja storleken på skärmen spelar självklart in. Tillsammans med hur långt bakom högtalarna den är placerarad, hur bred lyssningsplats du har, hur högtalarna är vinklade osv osv. Man får räkna/mäta/lyssna på det i det specifika fallet helt enkelt.
Att det kan göra skillnad är bara det jag säger. Sen hur stor den är i just detta fallet vet jag inte, men om Ingvar tipsade om det så ansåg förmodligen han att det var värt det.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: bas/basstöd och placering med dämp

Inläggav DVD-ai » 2017-04-03 07:22

Min TV befinner sig en bit bakom frontarna och jag har funderat lite på just detta.
Nu är det ju så att 1a reflexen via TV'n hamnar i sidoväggarna (mest där det sitter absorberande tyger) och inte där man vill sitta och lyssna, men ändå så tycks det hända grejer när man drar ut TV'n så att ingen 1a reflex alls går via den.

Mycket intressant :)
Dock kan jag inte ha TV'n så långt ut pga estetiska orsaker så den står där den står tills vidare ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: bas/basstöd och placering med dämp

Inläggav sprudel » 2017-04-03 13:38

DVD-ai skrev:Min TV befinner sig en bit bakom frontarna och jag har funderat lite på just detta.
Nu är det ju så att 1a reflexen via TV'n hamnar i sidoväggarna (mest där det sitter absorberande tyger) och inte där man vill sitta och lyssna, men ändå så tycks det hända grejer när man drar ut TV'n så att ingen 1a reflex alls går via den.

Mycket intressant :)
Dock kan jag inte ha TV'n så långt ut pga estetiska orsaker så den står där den står tills vidare ;)


Om du tar bort TVn helt och hållet, vad händer då?
Jag personligen tycker det är skönt att slippa ha en TV mitt i ljudbilden, den stör mig. Musiken får ge bilder istället. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: bas/basstöd och placering med dämp

Inläggav DVD-ai » 2017-04-03 16:27

Jag blir då helt utan möjlighet till att titta på film och det lockar mig inte alls :P

Ne men vist kan man ju testa, dock lite onödigt då det inte kommer hända att tar bort den helt...
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
LarsTruelsen
fd. gekados
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2012-06-26
Ort: Knivsta

Re: bas/basstöd och placering med dämp

Inläggav LarsTruelsen » 2017-04-04 23:21

Hej.

I mitt fall är det inte relevant att flytta fram tv:n. Det är en 35kg, 65" skärm - och det finns mindre barn i huset.
Så det känns osäkert att ens ha möjlighet via arm eller liknande.

Dock skulle man kunna slänga en filt över den och se om det gör en skillnad ?

Mvh,
Lars
"I'm not harmful, just introspective. You can probably think I'm weird, but it's not harmful weird."


Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster