Vilket är det bästa Ino Audio system du ägt?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Vilket är det bästa Ino Audio system du ägt?

Inläggav Rydberg » 2017-04-09 02:18

Bara haft piP och pi60s (i två omgångar) och av dem är pi60s solklar bäst. Får se om mina pi60s kommer lyfta sig ännu ett snäpp när de blir avlastade av Infra Y-6 (med de nya w121x) :?:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vilket är det bästa Ino Audio system du ägt?

Inläggav Nattlorden » 2017-04-09 09:04

Rydberg skrev:Bara haft piP och pi60s (i två omgångar) och av dem är pi60s solklar bäst. Får se om mina pi60s kommer lyfta sig ännu ett snäpp när de blir avlastade av Infra Y-6 (med de nya w121x) :?:


Du lär få ett tyngre fundament om du rattar infra-kortet bra. Sen hur mycket du upplever någon effekt högre upp, vare sig upplevelsemässigt eller reellt är svårare att säga något om. Jag har inte ångrat att jag köra basar med mina, även om de är tokbra även utan.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Vilket är det bästa Ino Audio system du ägt?

Inläggav Rydberg » 2017-04-10 11:47

Nattlorden skrev:
Rydberg skrev:Bara haft piP och pi60s (i två omgångar) och av dem är pi60s solklar bäst. Får se om mina pi60s kommer lyfta sig ännu ett snäpp när de blir avlastade av Infra Y-6 (med de nya w121x) :?:


Du lär få ett tyngre fundament om du rattar infra-kortet bra. Sen hur mycket du upplever någon effekt högre upp, vare sig upplevelsemässigt eller reellt är svårare att säga något om. Jag har inte ångrat att jag köra basar med mina, även om de är tokbra även utan.

Jag är redan nöjd med pi60s och rummet är ju av ganska bra storlek (ca 5m på mina ledden) så det jag kan hoppas på är att basen blir än mer artikulerad och att jag möblera bort en o annan resonans. Sen har jag ju dessutom mer headroom så man slipper sitta och vara så nervös när kanonerna på Master and Commander drar igång :lol:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Vilket är det bästa Ino Audio system du ägt?

Inläggav Fostex » 2017-04-11 14:55

Jag tycker att frågan är klurigt ställd, alla mina Ino-system har varit de bästa jag ägt baserat på rådande förutsättningar.

I förra lägenheten är jag ganska övertygad om att i6 var helt rätt högtalare pga kort lyssningsavstånd, men så som jag bor nu är pi60s och bs60 det bästa Ino-systemet jag ägt. Skulle dock inte vara förvånad om i6 var att föredra i det gamla rummet, gillar inte att sitta närmre pi60s än 2,5 (helst 3) meter.

Det bästa utan hänseende till rummet är såklart pi60s. :)
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: Vilket är det bästa Ino Audio system du ägt?

Inläggav Kribban » 2017-04-11 15:31

Ino Audio piP och Profundus p2

dock så väntar jag på att kunna skruva ihop mina Ino Audio piPs och revidera mitt svar :)
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Fredrikb72
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2011-04-13

Re: Vilket är det bästa Ino Audio system du ägt?

Inläggav Fredrikb72 » 2017-04-27 20:23

i6 saknar jag :)

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Vilket är det bästa Ino Audio system du ägt?

Inläggav MorganM » 2017-04-27 21:36

Pip åren 2005-2009.
Pip monterade i bilen.
Pi 60+x2 vardagsrummet idag,bytt element 2009.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
andershelin
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 2007-06-27
Ort: Ingen aning

Re: Vilket är det bästa Ino Audio system du ägt?

Inläggav andershelin » 2017-04-27 22:18

piP blev piPs som blev pi60 som sedan kompletterades med ett par bs60.

Min största aha-upplevelse blev när jag bytte mina egenbyggda Olle Mirsch "Black Aros" till piP...maken till bra ljud hade jag inte hört hemma...

Nu spelar, som sagt, pi60+bs60 och det är det bästa jag haft....

/Anders
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
hennnkee
 
Inlägg: 61
Blev medlem: 2012-04-21

Re: Vilket är det bästa Ino Audio system du ägt?

Inläggav hennnkee » 2017-05-01 15:12

Har bara ägt piP och piPs. Eller ja, det kanske inte är så bara :)
Men flyttade till ny lägenhet i förra veckan, där lyssnignsavståndet i vardagsrummet ökade från 2,9m till 4,2m. Märks att piPs inte riktigt gillar det rätt så mycket längre avståndet och mycket större rummet.

Men just nu håller jag på att spara till i32s, till det ska det blir det två, till och börja med, slutna lådor med L26RO4Y. Bor i lägenhet för tillfället så har ju inte nytta till all kapacitet i topparna. Men tanken är ju att man inte ska behöva känna att man ska byta upp sig sen. Feel good som många talat om :roll:

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: Vilket är det bästa Ino Audio system du ägt?

Inläggav Kribban » 2017-05-25 18:30

Glädjetårar faller ner på mina kinder!!!! Precis kopplat in piPs!!! Gud vad jag har saknat detta välljud :D
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Vilket är det bästa Ino Audio system du ägt?

Inläggav DVD-ai » 2017-06-16 09:38

Kribban skrev:Glädjetårar faller ner på mina kinder!!!! Precis kopplat in piPs!!! Gud vad jag har saknat detta välljud :D


Fortfarande nöjd ? :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Re: Vilket är det bästa Ino Audio system du ägt?

Inläggav Bamsefar » 2017-06-20 19:29

Som kuriosa kan jag nämna att jag numera spelar på ett par Audio Physic högtalare - det var dom det blev efter att i34es vart sålda till en glad man, som kan nyttja dom bättre än vad jag någonsin kommer klara av antagligen - en sann entusiast. Så det enda som återstår det är ett par piPs med integrerat basstöd i en och samma låda, gärna med sidspelande baselement och med lite lätt tillbaka lutad front ala i28 då men med piPs element - det skulle räcka sååå långt för oss :-)

Det skrivet, i28 med infra basar är fortfarande det system som jag "minns som det bästa" relativt allt - men kom då ihåg att mina i34es aldrig fick en chans att spela ut.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: Vilket är det bästa Ino Audio system du ägt?

Inläggav Kribban » 2017-06-20 21:48

DVD-ai skrev:
Kribban skrev:Glädjetårar faller ner på mina kinder!!!! Precis kopplat in piPs!!! Gud vad jag har saknat detta välljud :D


Fortfarande nöjd ? :)

Ja! :D
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
icko
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 2008-09-04

Re: Vilket är det bästa Ino Audio system du ägt?

Inläggav icko » 2017-06-22 21:10

pip, enda ino jag ägt. Lät ofta bra, tom förvånansvärt bra. Men det kändes som mängden akustikfix som skulle behövas till att gå från bra till mycket bra genrellt, inte var värt det så jag bytte bana när jag skaffade större doningar. Jag har hört vad de ino kan prestera under bättre förutsättningar, och det var riktigt maffigt. Tyvärr står jag inte ut i dedikerade ljud/film rum. Rumsakustikfixar är oftast vidriga, från ett visuellt perspektiv då. Sitter hellre i en rostig bur i Raqqa där lågorna slickar min hud... än i en hemmabio.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vilket är det bästa Ino Audio system du ägt?

Inläggav Nattlorden » 2017-06-22 21:12

Det borde väl gå att ordna - går säkert att få statsbidrag för.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
icko
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 2008-09-04

Re: Vilket är det bästa Ino Audio system du ägt?

Inläggav icko » 2017-06-22 21:20

Haha kanske det

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Vilket är det bästa Ino Audio system du ägt?

Inläggav Belker » 2017-06-22 22:38

Här?

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Vilket är det bästa Ino Audio system du ägt?

Inläggav IngOehman » 2017-06-23 01:19

icko skrev:pip, enda ino jag ägt. Lät ofta bra, tom förvånansvärt bra. Men det kändes som mängden akustikfix som skulle behövas till att gå från bra till mycket bra genrellt, inte var värt det så jag bytte bana när jag skaffade större doningar. Jag har hört vad de ino kan prestera under bättre förutsättningar, och det var riktigt maffigt. Tyvärr står jag inte ut i dedikerade ljud/film rum. Rumsakustikfixar är oftast vidriga, från ett visuellt perspektiv då. Sitter hellre i en rostig bur i Raqqa där lågorna slickar min hud... än i en hemmabio.

Fast någon hård och specifik koppling mellan det akustiska och det utseendemässiga i ett musiklyssningsrum, finns inte.

Att utforma ett rum som beter sig optimalt akustiskt och ser ut som någon med specifika önskemål vill, är som regel ingen svårighet. Bara du vet vad du gillar och kan kommunicera det så går det nog att lösa.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Vilket är det bästa Ino Audio system du ägt?

Inläggav DVD-ai » 2017-06-23 05:38

Inte för att jag vill påstå att min rum är akustikfixat på ett optimalt vis, även om det låter mycket bra !
Men hemma hos mig så är det massor av åtgärder gjorda för ljudet men ser ändå ut som ett vardagsrum, jag vill absolut inte ha känslan av en "grotta"...
Därför har jag undvikit detta :)

Det går att bygga akustikfixat och hemtrevlig, stilrent, ombonat, minimalistiskt eller vad du nu vill, bara man tänker till om hur man vill ha det och är flexibel i skallen nog att komma på lösningar :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28069
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Vilket är det bästa Ino Audio system du ägt?

Inläggav PerStromgren » 2017-06-23 09:46

DVD-ai skrev:Inte för att jag vill påstå att min rum är akustikfixat på ett optimalt vis, även om det låter mycket bra !
Men hemma hos mig så är det massor av åtgärder gjorda för ljudet men ser ändå ut som ett vardagsrum, jag vill absolut inte ha känslan av en "grotta"...
Därför har jag undvikit detta :)

Det går att bygga akustikfixat och hemtrevlig, stilrent, ombonat, minimalistiskt eller vad du nu vill, bara man tänker till om hur man vill ha det och är flexibel i skallen nog att komma på lösningar :)


Visa oss gärna! Det kanske finns i din medlemstråd, jag ska leta...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Vilket är det bästa Ino Audio system du ägt?

Inläggav DVD-ai » 2017-06-23 10:04

Ja jag tror att det finns lite utspridda bilder här och var där i, intressantast är dock att titta på dom sista 20 sidorna eller så.
Jagxär dålig på att få upp bilder tyvärr :/

i mitt första inlägg i press så står det en beskrivning om vad som gjorts med rummet, ungefär :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3050
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Vilket är det bästa Ino Audio system du ägt?

Inläggav Stranne » 2017-06-26 11:48

Mitt nuvarande med i16s och Profundus X-4 drivet av ett Emotiva XPA-5 och cr80es i ett akustikreglerat IÖ-rum (pyttelitet dock) är iaf det bästa jag har ägt. I helgen kom det faktiskt lite tårar när vi satt och lyssnade jag, frugan och en kompis till henne. Nu hjälpte nog alkoholen till på traven att göra en tårögd men faan vad bra det låter alltså!

Användarvisningsbild
icko
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 2008-09-04

Re: Vilket är det bästa Ino Audio system du ägt?

Inläggav icko » 2017-06-26 17:09

IngOehman skrev:
icko skrev:pip, enda ino jag ägt. Lät ofta bra, tom förvånansvärt bra. Men det kändes som mängden akustikfix som skulle behövas till att gå från bra till mycket bra genrellt, inte var värt det så jag bytte bana när jag skaffade större doningar. Jag har hört vad de ino kan prestera under bättre förutsättningar, och det var riktigt maffigt. Tyvärr står jag inte ut i dedikerade ljud/film rum. Rumsakustikfixar är oftast vidriga, från ett visuellt perspektiv då. Sitter hellre i en rostig bur i Raqqa där lågorna slickar min hud... än i en hemmabio.

Fast någon hård och specifik koppling mellan det akustiska och det utseendemässiga i ett musiklyssningsrum, finns inte.

Att utforma ett rum som beter sig optimalt akustiskt och ser ut som någon med specifika önskemål vill, är som regel ingen svårighet. Bara du vet vad du gillar och kan kommunicera det så går det nog att lösa.


Vh, iö


Intressant! Nedanstående tråd var ett försök av någon att få till något som visar upp lösningar med kravet: " Då blir det ett absolut kriterium att lösningarna ser acceptabla ut i möblerade rum". Det är ganska magert resultat enligt mig. Har du några exempel på mindre synliga lösningar? Exempelvis skulle jag vilja prova att diffusera bakom mina högtalare.
viewtopic.php?f=9&t=65366&p=1919413&hilit=inspirationstr%C3%A5d#p1919413


Belker skrev:Här?
[ YouTube ]

:) Kanske lite tillspetsat påstående av mig... Jag hoppas det blir en långfilm av filmen i länken ovan, jag gillade filmen District 9. Som jag förstår det är det samma skapare.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Vilket är det bästa Ino Audio system du ägt?

Inläggav IngOehman » 2017-07-02 21:58

Fast hur man vill att det skall se ut är ju subjektivt.

Det är nog bättre att du visar bilder på hur du vill att det skall se ut än att du underkänner utseenden som andra gillar. Både de och du har ju rätt.

Men när det gäller DITT rum så gäller: Bara din åsikt betyder något! :)

Så, vad gillar du för look?


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
mhr1229
 
Inlägg: 389
Blev medlem: 2016-11-03
Ort: Vallentuna

Re: Vilket är det bästa Ino Audio system du ägt?

Inläggav mhr1229 » 2017-07-06 09:35

Jag tycker nog att jag fick till akustikfixet på ett sätt som jag trivs med. Den lurviga mattan och de inklädda absorbenterna blir bara trevliga. Bilder finns på min medlemspresentation viewtopic.php?f=16&t=65692. Man måste ju inte låta nakna akuskivor stå lite slarvigt lutade mot en vägg. Klär man in dem i ett trevligt tyg blir de ju en del av inredningen.

Vad gäller system har jag väldigt begränsad erfarenhet av Ino-system:

1. Guru QM10 Two (utan akufix)
2. Guru QM10 Two (med akufix i form av nästan heltäckande lurvig matta och absorbenter)
3. Guru QM10 Two + Profundus P-2 (med akufix)

Och vad ska jag säga? Det har bara blivit bättre! Med akufix infann sig ett lugn i rummet (jag tyckte t.o.m. att ljudet blev bättre när jag bytte fåtöljer från ett par Lamino till ett par betydligt mer stoppade Brunstad). Med profP-2 blev det ungefär som att gå från svartvit TV till färg-TV (jo, jag är så gammal att jag minns det och mina föräldrar var dessutom sist i hela grannskapet med att byta). Att en stabil bas kunde göra så stor skillnad hade jag aldrig kunnat tro! Det låter helt fantastiskt bra!

Men. Jag har hört vad större system kan prestera och håller på att spara till ett i14/i16s/r28 + prof P-6-system (jag stretar emot men Ingvar är mycket bestämd med att sex basar av rumsakustiska skäl blir mycket bättre än fyra, även om dessa skulle vara X-4, och han brukar ju ha rätt).
Frilansskribent i Hifi & Musik

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Vilket är det bästa Ino Audio system du ägt?

Inläggav IngOehman » 2017-07-07 14:33

Det där med att ansluta basmoduler och en högklassig aktiv delning (alltså före slutstegen) ger ofta effekter i frekvensregister man inte hade tänkt sig/väntat sig, i synnerhet när utgångspunkten är ett ganska litet högtalarsystem som får jobba hårt om de skall hantera hela registret och man gillar att vrida på lite.

Att basen blir renare och potentare är ju ingen överraskning, men att både mellanregister och diskant kan lyfta till oanade höjder kommer ofta som en glad överraskning. I väldigt stora system så finns sällan den effekten så uttalad, även om distorsionen självklart även i sådana fall påverkas gynnsamt.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Vilket är det bästa Ino Audio system du ägt?

Inläggav DVD-ai » 2017-07-08 08:02

Min bästa Ino Audio setupp är min nuvarande, infraY-4 och i32s det känner jag redan nu ca 12h efter att modulerna blev monterade och spelade sina första toner :D
Jäklar vad bra det är hemma nu :mrgreen:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

pontareee
 
Inlägg: 562
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Vilket är det bästa Ino Audio system du ägt?

Inläggav pontareee » 2017-07-08 10:17

Mitt bästa och enda Ino system är piPs med Dialog-1s med två basar från XTZ 10.17 och även temporärt (kanske) en sluten Dali Concept sub 12".

Jag tycker det låter ruggigt bra och när jag får till invinklingen bra på piPsen så målas en stor ljudbild upp med artisterna i centrum med ett väldigt klart och högupplöst ljud vilket jag aldrig upplevt i detta vardagsrum med diverse B&W högtalare (allt från stativare till golvhögtalare).

Användarvisningsbild
meshuggener
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 2007-03-01

Re: Vilket är det bästa Ino Audio system du ägt?

Inläggav meshuggener » 2017-10-16 17:42

Mitt bästa ino system är utan tvekan är mitt nuvarande:
i32s med ProfY-4 (understämda)
Drivet av Bryston 14B SST2 och Bryston 14B SST (2007)
Har även några a2:or samt i16s.

disco-pierre
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2016-08-25
Ort: Kungälv

Re: Vilket är det bästa Ino Audio system du ägt?

Inläggav disco-pierre » 2017-12-20 00:35

Mitt nuvarande datorsystem piP drivet av ett Bryston 14B SST2 som för steg och dac kör jag Naim dac-v1 :)

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster