Mellanrum mellan främre absorbenter?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1323
Blev medlem: 2006-04-14

Mellanrum mellan främre absorbenter?

Inläggav UnholyRishna » 2017-03-29 20:30

Hej allihopa!
Efter att ha suttit nöjd och glad i många år, och därmed tappat i aktivitet här på forumet, så har saker och ting nu förändrats.
Jag har flyttat till en ny lägenhet, och har helt fria tyglar när det gäller att fixa och trixa i vardagsrummet där stereon ska stå. :)

Jag har redan satt upp relativt mycket gardiner, och lyckats tysta ner rummet rejält, utan att för den sakens skull kvadda ljusinsläpp,
eller det som enligt min syn på saken gör ett "hemtrevligt rum". Men jag har ett problem som måste tas om hand, och det är ett kraftigt "fladdereko" mellan fram och bakvägg i lyssningsdelen av rummet.
Har lokaliserat orsaken genom att gå runt och klappa, och överallt i rummet för övrigt är det relativt väldämpat.
Hade tänkt sätta upp vågiga och fritt hängande gardiner bakom mina högtalare (och bakom dem aco-skivor). Gardinerna skall hänga från tak till golv, vara ca 105cm breda vardera, och borde döda största delen av ekot effektivt.
Grejen är ju bara den att jag vet att man ska lämna ett utrymme fritt mellan dem om man ska följa Ingvars rekommendation. Hade Ingvar hemma för konsultation för en massa år sen, och då fick jag uppritat en måttsatt skiss på hur jag skulle göra, men den har tyvärr gått förlorad.
Så, vet någon hur man får fram detta mellanrum? Avståndet mellan elementen på högtalarna är 265cm, och avståndet från centrumet på den projicerade linjen mellan dessa, till lyssningspositionen är ca 340cm. Lyssningsvinkeln blir således ca 21.5°+21,5° alltså totalt 43°. Avståndet mellan fram och bakvägg är 420mm. Högtalarna är ett par pi60.

Hade tänkt hålla avståndet mellan gardinerna till ca 100cm, då det ska få plats ett smitt vikingaskepp mellan dem, samt att jag slipper kapa gardinstängerna. Är jag helt ute och cyklar, eller kan det bli bra? :)

Om det behövs mer input så säg till, så ska jag fixa det!
Har bara gjort en kvick bild, och det finns fler grejor i rummet, såsom växter, soffbord osv. De gråa rätblocken bakom högtalarna är en visualisering av hur gardinerna är tänkta att sitta.

Bild

Med vänlig hälsning /

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Mellanrum mellan främre absorbenter?

Inläggav sprudel » 2017-03-29 21:01

Är det en TV mellan högtalarna? I så fall kan jag tänka mig att dra ihop dämpet bakom högtalarna lite mer då TVn får utgöra spegeln. Säg 50-60 cm mellan dämpet när TVn finns där.
Gör dem flyttbara till att börja med och provlyssna vad som blir bäst. Rum är ju rum, som du vet. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1323
Blev medlem: 2006-04-14

Re: Mellanrum mellan främre absorbenter?

Inläggav UnholyRishna » 2017-03-29 21:33

sprudel skrev:Är det en TV mellan högtalarna? I så fall kan jag tänka mig att dra ihop dämpet bakom högtalarna lite mer då TVn får utgöra spegeln. Säg 50-60 cm mellan dämpet när TVn finns där.
Gör dem flyttbara till att börja med och provlyssna vad som blir bäst. Rum är ju rum, som du vet. :)


Tack för input! TV-skärmen ligger nästan i nivå med högtalarelementen, men det är klart, den kan ju spegla den studs som kommer från väggen bakom soffan. TV-skärmen är dock relativt långt ner.
Gardinstängerna är utdragbara, så visst kan jag testa olika bredder.
Har bara för mig att den skiss IÖ gjorde hade betydligt bredare fri yta i mitten, men det var som sagt ett bra tag sen. Dessutom så var lyssningsavståndet kortare i det rummet, och högtalarna stod ca 10cm längre isär.
Det står förresten garderobsblommor på varsin sida om TV-skärmen, som nog hjälper till med lite diffusion.
Rum är rum, helt klart! Ibland är det väldigt svårt att förutse hur de kommer bete sig.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Mellanrum mellan främre absorbenter?

Inläggav sprudel » 2017-03-30 06:45

Jag har ca 95 cm fritt mellan dämpet i den nya uppsättningen.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Mellanrum mellan främre absorbenter?

Inläggav DVD-ai » 2017-03-30 07:31

Jag har gjort min dämpvägg så att ett mittersta parti gå att skjuta ihop/ dra isär för att testa olika bredd helt enkelt.
Det jag har kommit fram till är att hemma hos mig så gillar jag att ha en ganska liten spalt på kanske bara 50cm, men då har jag min TV mitt i huvudhöjd och bakom högtalarna.

Jag skulle säga att om man inte vet vad som avgör vilken bredd som är optimal, och inte vill ta in hjälp för detta, så testa dig då fram och lyssna dig till det läga som du tycker låter bäst och kör sedan så.
Nu är det ju så att jag är nöjd med att jag tycker det låter trevligt hemma och behöver inte ha det helt "rätt" objektivt sett, om jag upplever att ett ingrepp ger en naturlighet i återgivningen så är det dit jag drar mig.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1323
Blev medlem: 2006-04-14

Re: Mellanrum mellan främre absorbenter?

Inläggav UnholyRishna » 2017-03-30 09:02

Intressant! :)
Vad är det för skillnader ni upplever som tydligast? Jag är inte heller ute efter att det ska vara 100% teoretiskt korrekt, utan vill bara ha ett ljud som jag trivs med. Tidigare har jag bara haft nakna Aco-plattor bakom högtalarna, men nu har jag som sagt fått ett brutalt fladdereko mellan fram och bakvägg, vilket innebär att jag måste dämpa mer på höjden. Hoppas bara inte att det innebär att ljudbilden sjunker alltför mycket. Onaturligt eller ej, men jag gillar en stor ljudbild. :wink:

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Mellanrum mellan främre absorbenter?

Inläggav sprudel » 2017-03-30 10:35

UnholyRishna skrev:Intressant! :)
Vad är det för skillnader ni upplever som tydligast? Jag är inte heller ute efter att det ska vara 100% teoretiskt korrekt, utan vill bara ha ett ljud som jag trivs med. Tidigare har jag bara haft nakna Aco-plattor bakom högtalarna, men nu har jag som sagt fått ett brutalt fladdereko mellan fram och bakvägg, vilket innebär att jag måste dämpa mer på höjden. Hoppas bara inte att det innebär att ljudbilden sjunker alltför mycket. Onaturligt eller ej, men jag gillar en stor ljudbild. :wink:

I min tråd ser du att jag har dämp upp till taket. Ljudbilden är stoooor! Jag har 140 mm Isover Piano, ingen InoAco. Hade jag haft det så räcker det nog med 70 mm Isover bakom för att få liknande effekt. 95 mm blev lite för mycket när jag provade.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Mellanrum mellan främre absorbenter?

Inläggav Elfsberg » 2017-03-31 23:32

Jag hade nog fördubblat mattans storlek, åt alla håll, så att säga, så att den går från högtalarväggen till bakom-soffan-väggen och sen mot fönstrena. Hellre än att ha enorma absorbenter.

Eller ja, jag hade börjat där iallafall. Skönt att gå på. Lite "eget" också, istället för den sedvanliga "mattan mitt i rummet".
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Mellanrum mellan främre absorbenter?

Inläggav sprudel » 2017-04-01 07:49

UnholyRishna skrev:
sprudel skrev:Är det en TV mellan högtalarna? I så fall kan jag tänka mig att dra ihop dämpet bakom högtalarna lite mer då TVn får utgöra spegeln. Säg 50-60 cm mellan dämpet när TVn finns där.
Gör dem flyttbara till att börja med och provlyssna vad som blir bäst. Rum är ju rum, som du vet. :)


Tack för input! TV-skärmen ligger nästan i nivå med högtalarelementen, men det är klart, den kan ju spegla den studs som kommer från väggen bakom soffan. TV-skärmen är dock relativt långt ner.
Gardinstängerna är utdragbara, så visst kan jag testa olika bredder.
Har bara för mig att den skiss IÖ gjorde hade betydligt bredare fri yta i mitten, men det var som sagt ett bra tag sen. Dessutom så var lyssningsavståndet kortare i det rummet, och högtalarna stod ca 10cm längre isär.
Det står förresten garderobsblommor på varsin sida om TV-skärmen, som nog hjälper till med lite diffusion.
Rum är rum, helt klart! Ibland är det väldigt svårt att förutse hur de kommer bete sig.


Det finns mycket som påverkar. Har en Laminofåtölj som är skön att sitta i, men värdelös som lyssningsfåtölj. Lutar jag huvudet bakåt i den så åker ljudbilden upp i taket. Lutar jag mig fram och undviker reflexerna från huvudstödet så centreras den som den ska i höjdled.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1323
Blev medlem: 2006-04-14

Re: Mellanrum mellan främre absorbenter?

Inläggav UnholyRishna » 2017-04-01 10:36

sprudel skrev:
UnholyRishna skrev:Intressant! :)
Vad är det för skillnader ni upplever som tydligast? Jag är inte heller ute efter att det ska vara 100% teoretiskt korrekt, utan vill bara ha ett ljud som jag trivs med. Tidigare har jag bara haft nakna Aco-plattor bakom högtalarna, men nu har jag som sagt fått ett brutalt fladdereko mellan fram och bakvägg, vilket innebär att jag måste dämpa mer på höjden. Hoppas bara inte att det innebär att ljudbilden sjunker alltför mycket. Onaturligt eller ej, men jag gillar en stor ljudbild. :wink:

I min tråd ser du att jag har dämp upp till taket. Ljudbilden är stoooor! Jag har 140 mm Isover Piano, ingen InoAco. Hade jag haft det så räcker det nog med 70 mm Isover bakom för att få liknande effekt. 95 mm blev lite för mycket när jag provade.


Ojoj, rätt seriöst utformade absorbenter du skaffat. Om man vill få till det riktigt bra så är det naturligtvis det som gäller. För egen del så hade det byggt för mycket utåt i rummet, så det får bli en kompromiss. Inte optimalt, men bättre än inget hoppas jag. Känns som att det alltid blir en kompromiss när man använder delar av en långsida som "Hifi-vägg" i ett rum.

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1323
Blev medlem: 2006-04-14

Re: Mellanrum mellan främre absorbenter?

Inläggav UnholyRishna » 2017-04-01 10:39

Elfsberg skrev:Jag hade nog fördubblat mattans storlek, åt alla håll, så att säga, så att den går från högtalarväggen till bakom-soffan-väggen och sen mot fönstrena. Hellre än att ha enorma absorbenter.

Eller ja, jag hade börjat där iallafall. Skönt att gå på. Lite "eget" också, istället för den sedvanliga "mattan mitt i rummet".


Nja, vill helst se trägolvet också, och mattan jag har är en tjock och tung rya på 2x3m. Det får bannemig räcka! :wink:
Tanken är inte att skapa ett perfekt lyssningsrum, utan snarare att ta bort de värsta bristerna ur ett i övrigt "trivsamt vardagsrum".

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1323
Blev medlem: 2006-04-14

Re: Mellanrum mellan främre absorbenter?

Inläggav UnholyRishna » 2017-04-01 10:42

sprudel skrev:
UnholyRishna skrev:
sprudel skrev:Är det en TV mellan högtalarna? I så fall kan jag tänka mig att dra ihop dämpet bakom högtalarna lite mer då TVn får utgöra spegeln. Säg 50-60 cm mellan dämpet när TVn finns där.
Gör dem flyttbara till att börja med och provlyssna vad som blir bäst. Rum är ju rum, som du vet. :)


Tack för input! TV-skärmen ligger nästan i nivå med högtalarelementen, men det är klart, den kan ju spegla den studs som kommer från väggen bakom soffan. TV-skärmen är dock relativt långt ner.
Gardinstängerna är utdragbara, så visst kan jag testa olika bredder.
Har bara för mig att den skiss IÖ gjorde hade betydligt bredare fri yta i mitten, men det var som sagt ett bra tag sen. Dessutom så var lyssningsavståndet kortare i det rummet, och högtalarna stod ca 10cm längre isär.
Det står förresten garderobsblommor på varsin sida om TV-skärmen, som nog hjälper till med lite diffusion.
Rum är rum, helt klart! Ibland är det väldigt svårt att förutse hur de kommer bete sig.


Det finns mycket som påverkar. Har en Laminofåtölj som är skön att sitta i, men värdelös som lyssningsfåtölj. Lutar jag huvudet bakåt i den så åker ljudbilden upp i taket. Lutar jag mig fram och undviker reflexerna från huvudstödet så centreras den som den ska i höjdled.


Brukar själv sjunka ner lite i soffan, så att öronen hamnar nedanför ovankanten. Föredrar detta eftersom jag har odämpad vägg relativt nära bakom soffan (ca. 40cm från öronen). Blir behagligare så. :)

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1323
Blev medlem: 2006-04-14

Re: Mellanrum mellan främre absorbenter?

Inläggav UnholyRishna » 2017-04-01 10:43

Ska sätta upp gardinlängderna samt tavlor denna helgen. Lovar att återkomma när jag provlyssnat det hela!


Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster