Hjälp med placering/dämpning piPs + Prof X2

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

maxizor
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2017-04-05

Hjälp med placering/dämpning piPs + Prof X2

Inläggav maxizor » 2017-04-06 12:45

Hej,
Har läst på forumet många gånger men äntligen tagit steget både med Ino högtalare samt att registrera mig!

Mitt vardagsrum är inte helt optimalt och tar gärna lite råd och tips om hur jag ska placera, rummet kommer ej att byggas om utan framförallt dämpning/positionering som kan påverkas.
Planen är att dämpa 50*50 med markskivor eller annan dämpmaterial direkt bakom piPs.

Då kommer vi till prylarna:
piPs (2017) - Står längst inåt på PX igentligen, här lite mera barnsäkert möblerade, ska till högtalargaller inom kort och sedan fronttyg!
Prof X-2 (gamla 2007 modellen)
B&W LCR600 Center - Funderar på Dialog F här
Proson mindre satelliter bak - Funderar på 4st A1, 2 per sida.
Yamaha RX-A2040 som driver alla högtalare.
NAD C272 som driver PX-2

Högtalare Vardagsrum.PNG
Översikt!
Högtalare Vardagsrum.PNG (244.55 KiB) Visad 1204 gånger

20170405_075348.jpg
Bild ifrån soffan!
20170405_075348.jpg (64.77 KiB) Visad 1204 gånger
Senast redigerad av maxizor 2017-04-07 14:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
blixten_no1
 
Inlägg: 1563
Blev medlem: 2006-05-20

Re: Hjälp med placering/dämpning piPs + PX-2

Inläggav blixten_no1 » 2017-04-06 17:50

Jag hade gjort dämpet så brett som det tillåter på högra sidan och kanske samma höjd som tven?

Du kan ju även bygga en hylla ovanpå dämpet så det ser lite mer möbelaktigt ut... Typ.
Sen nått schysst tyg utanpå.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hjälp med placering/dämpning piPs + PX-2

Inläggav Nattlorden » 2017-04-06 18:00

Samma höjd som tv:n och hela väggbredden inklusive på dörren. Gärna upp en bit bakom/runtom centern skulle jag tro också.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med placering/dämpning piPs + PX-2

Inläggav Conan » 2017-04-07 08:36

Placeringsmässigt är det ju inte så mycket du kan göra, men: Upp med TVn på väggen! Det är bara en tidsfråga innan nån springer in i den och den brakar i golvet, alternativt drar i den och får den över sig. Centerhögtalaren också upp på väggen under TVn (funkar det med Dialog F med piP är ju det en snygg lösning).

Dämpningen borde du nog fundera på Ino Aco istället då dessa är optimala för den högtalaren. Klä med nåt snyggt tyg om du inte gillar "äggkartonglooken". Nästa grej är ju in med heltäckande, mysig matta i hela öppna ytan bort till köket och entrén.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hjälp med placering/dämpning piPs + PX-2

Inläggav Nattlorden » 2017-04-07 08:43

iP funkar bra som center också.

Här min:
Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Hjälp med placering/dämpning piPs + PX-2

Inläggav genstruktur » 2017-04-07 09:05

maxizor skrev:Proson mindre satelliter bak - Funderar på 4st A1, 2 per sida.



Från en som precis köpte 6 st Ino Audio A1 kan jag bara säga att det kommer bli svinbra! :)
Jag tycker nog de är lite fantastiska ändå.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

maxizor
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2017-04-05

Re: Hjälp med placering/dämpning piPs + PX-2

Inläggav maxizor » 2017-04-07 09:34

Conan skrev:Placeringsmässigt är det ju inte så mycket du kan göra, men: Upp med TVn på väggen! Det är bara en tidsfråga innan nån springer in i den och den brakar i golvet, alternativt drar i den och får den över sig. Centerhögtalaren också upp på väggen under TVn (funkar det med Dialog F med piP är ju det en snygg lösning).

Dämpningen borde du nog fundera på Ino Aco istället då dessa är optimala för den högtalaren. Klä med nåt snyggt tyg om du inte gillar "äggkartonglooken". Nästa grej är ju in med heltäckande, mysig matta i hela öppna ytan bort till köket och entrén.


TV:n på väggen kommer det nog inte att bli, däremot lastsäkring så den inte åker i backen är en bra grej. De extra 30cm ifrån väggen gör mycket för inlevelsen på det korta avståndet. Sen vill jag inte höja TV:n mer, därav centern hamnar ovanför iaf tills vidare, annars behöver tv-bänken sänkas och det är lite klurigt... Sen att väggen är enkelgips gör inte väggmontering smidigare direkt heller :/

Funderar på en iP eller en piP som center, men Dialog F är inte så farligt dyr i rå-mdf.

Heltäckningsmatta i hela rummet är lite klurigt, men tacksam för alla svar!

Prof X2 täcker upp väldigt mycket, hade B&W DM683 innan och det går inte ens att jämnföra, även om jag tyckte de lät väldigt bra innan... alltid jobbigt med uppgraderingar, blir så dyrt :)

Sen sitter man där med i14s + Prof Y4 innan man hann tänka knappt :D (tur att plånboken inte är så djup)

maxizor
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2017-04-05

Re: Hjälp med placering/dämpning piPs + PX-2

Inläggav maxizor » 2017-04-07 09:37

genstruktur skrev:
maxizor skrev:Proson mindre satelliter bak - Funderar på 4st A1, 2 per sida.



Från en som precis köpte 6 st Ino Audio A1 kan jag bara säga att det kommer bli svinbra! :)
Jag tycker nog de är lite fantastiska ändå.


Vad kul att höra, har hört att de ska vara riktigt trevliga!

Ska prova som det är nu ett par veckor, sedan får vi se om det blir en beställning på A1*4 + Dialog F, och kanske lite aco skivor!

Systemet monterades i tisdags kväll, så inte direkt hunnit spela in. De var hos en bekant tidigare och myste nån vecka piPs då, Prof X är ju äldre som samma bekant haft ett par år!

Användarvisningsbild
bergggren
 
Inlägg: 156
Blev medlem: 2012-10-21

Re: Hjälp med placering/dämpning piPs + PX-2

Inläggav bergggren » 2017-04-07 09:48

Har du placerat Prof.X-2 med elementet överst medvetet? Annars har jag för mig att basmodulerna ska placeras med elementet närmast golvet för bättre koppling.
Tvärtom för bs60 så elementet ska vara så nära boomern i pi60(s) som möjligt.

maxizor
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2017-04-05

Re: Hjälp med placering/dämpning piPs + PX-2

Inläggav maxizor » 2017-04-07 09:51

bergggren skrev:Har du placerat Prof.X-2 med elementet överst medvetet? Annars har jag för mig att basmodulerna ska placeras med elementet närmast golvet för bättre koppling.
Tvärtom för bs60 så elementet ska vara så nära boomern i pi60(s) som möjligt.

Tidigare ägare hade monterat de så här, därav fula märken ovanpå efter fötterna... Men borde testa och vända och sedan korrigera om det känns bättre! Tack för påpekande!
Senast redigerad av maxizor 2017-04-07 09:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
bergggren
 
Inlägg: 156
Blev medlem: 2012-10-21

Re: Hjälp med placering/dämpning piPs + PX-2

Inläggav bergggren » 2017-04-07 09:55

Okej, ja det kan vara värt att prova alltid :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Hjälp med placering/dämpning piPs + PX-2

Inläggav darkg » 2017-04-07 23:35

maxizor skrev:TV:n på väggen kommer det nog inte att bli, däremot lastsäkring så den inte åker i backen är en bra grej. De extra 30cm ifrån väggen gör mycket för inlevelsen på det korta avståndet. Sen vill jag inte höja TV:n mer, därav centern hamnar ovanför iaf tills vidare, annars behöver tv-bänken sänkas och det är lite klurigt... Sen att väggen är enkelgips gör inte väggmontering smidigare direkt heller :/


Det går, om det är avståndet som är enda kruxet, att ha en arm som håller ut teven en bit! Kanske en brädlapp skruvad i reglarna kan bli ett bra fäste för stativet, även om gips ska vara starkare än man spontant tror.
Don’t just do something, sit there.


Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster