Massa frågor med Ino inblandat

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

infraklang
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2017-04-13

Massa frågor med Ino inblandat

Inläggav infraklang » 2017-04-14 00:12

Hej allihopa!

Jag är en gammal användare som varit ifrån forumscenen i flera år, gör en minicomeback nu. Kan ngn gissa vem jag var? :)

Hursomhelst, jag har en megakris i mitt hifi:ande, behöver råd och hjälp, är ytterst tacksam för allt sådan man kan få.

Jo, så här är det. Min Hifi bana startade nog när jag var i Täby hos ingen mindre än mr iÖ och köpte min piP byggsats som jag med hjälp av en kursare byggde ihop och har inte tittat tillbaka since. Har dock hänt en del förstärkarväg och signalväg. Men nu befinner jag mig i en förvirrad situation och vet inte riktigt hur jag ska tänka. Därför sträcker jag ut min hand till detta kära forum som jag hoppas kan kanske ge mig en putt i rätt riktning.

Så här är det:
I dagsläget har jag mina piP som kopplas med stärkare X till källa Y. Jag har nyligen anskaffat en subwoofer till anläggningen och har samtidigt uppgraderingstankar, trots att jag är toknöjd med ljudet, har aldrig gillat min anläggning mer än så här just nu. MEN. Att integrera subben till systemet, samtidigt som att man vill uppgradera till i14 kanske, eller i16s (2.1 lösning)? Hur ska jag göra med kalibrering? Anlita Ino verkar dyrt (eller snarare prisvärt, men utanför min budget), ändå värre när jag inte ens vet riktigt vad jag vill.
Så frågan är:
Har någon annan erfarenhet av 2.1 system kombinerade med Ino högtalare?
Ska jag investera i en kalibrering av sub samt Ino Audio gör mitt rum så akustiskt vänligt som möjligt och kanske få råd om uppgradering till i14/i16s? Eller ska jag bara köra pi60/pi60s rakt av? Men jag vill ha output infra området... Kanske p60 + infra tillstaserna? Mitt rum är dock dryga 18 kvadrat. Har försökt kalibrera själv, men blir inte klok på mjukvaran, trots att den ser suverän ut, så får jag inget att funka. Har en ordentlig mätmic...
Finns det ngn annan som har koll på det här med kalibrering av sub och högtalare?
Ino kommer jag anlita utan snack att fixa akustiken, det är en no brainer, men att mäta upp subben och EQa den kanske ngn annan kan göra för en peng? Jag blir iaf inte klok på det... Och i vilken ordning ska allt ske?

Sen skulle det vara kul med en realitycheck av systemet, hur är det rent objektiv. Jag är skitglad, men vad säger the real world? :)
Hursom, Glad Påsk på alla och jag uppskattar all form av hjälp!
Senast redigerad av infraklang 2017-04-14 00:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Massa frågor med Ino inblandat

Inläggav hifikg » 2017-04-14 00:14

infraklang skrev:...Sen skulle det vara kul med en realitycheck av systemet, hur är det rent objektiv. Jag är skitglad, men vad säger the real world? :)
Hursom, Glad Påsk på alla och jag uppskattar all form av hjälp!


Välkommen tillbaka, vem du nu är. Är du skitglad så är det förstås skitbra. Sitt nöjd och var lycklig :-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Massa frågor med Ino inblandat

Inläggav RMA » 2017-04-14 13:51

Två saker som jag reagerar på är kalibrering i fullrange och en sub.
Undvik båda :) .
Satsa på fler basar, helst passiva med bra filter och slutsteg.
Satsa hellre på rumsakustik och skippa kalibrering, förutom ev i basregistret.
Med fler basar och bra filter blir det betydligt enklare att integrera basen till topparna.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Massa frågor med Ino inblandat

Inläggav philipbtz » 2017-04-14 15:38

Skaffa inte subbar om du inte har råd med fyra direkt. Du kommer slösa så mycket på att försöka få det att funka och det blir aldrig riktigt bra. Hade rekommenderat i14 och profundus X-4 eller pi60s. Hur mycket pengar är du berädd på att lägga? Om du kommer fixa rummet och det är ett ganska bra sådant sitter du nog nöjd med pi60s.

Edit: läste lite snabbt där. Du skriver att du vill ha output i infra-området. Du kommer behöva ha ett ganska tätt rum eller ett enormt bassystem. Hur ser ditt rum ut och vad har det för dimensioner? Om du vet att du vill ha infra gå på en sluten topp direkt typ i14 eller i16s.

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Massa frågor med Ino inblandat

Inläggav Elfsberg » 2017-04-14 17:59

pi60 ensamma lär ju krossa piP + EN(!) sub, enbart p g a den ensamma utstrålningspunkten.

philipbtz skrev:Skaffa inte subbar om du inte har råd med fyra direkt.


Lite väl drastiskt, faktiskt. Men nog ska man ha fler än en, helt klart.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Massa frågor med Ino inblandat

Inläggav Belker » 2017-04-14 19:32

Vad är det egentligen för mjukvara och kalibrering du behöver hjälp med? Låter lite konstigt att det skulle vara utom budget att få proffshjälp med detta, vad det nu är, samtidigt som du när tanken på pi60s + infra (som kostar typ 100 ggr mer än det du behöver hjälp med).

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Massa frågor med Ino inblandat

Inläggav philipbtz » 2017-04-14 19:33

Elfsberg skrev:pi60 ensamma lär ju krossa piP + EN(!) sub, enbart p g a den ensamma utstrålningspunkten.

philipbtz skrev:Skaffa inte subbar om du inte har råd med fyra direkt.


Lite väl drastiskt, faktiskt. Men nog ska man ha fler än en, helt klart.


Två kan funka i bra rum men med fyra är det bombsäkert ;) låter lite väl hårt kanske men man får ha riktigt bra med basdämp för att två skall funka fint. Lite av en generalisering såklart.

Användarvisningsbild
Kilkenny
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 2008-12-15
Ort: Lysekil

Re: Massa frågor med Ino inblandat

Inläggav Kilkenny » 2017-04-15 16:21

Jag skulle säga pi60 + bs60, det blir inte infra, men det blir väldigt bra direkt.
Fyra strålningskällor på köpet, och bas finns så det räcker för dom allra flesta.
Och prisvärt som tusan.
Det blåser upp till snus

infraklang
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2017-04-13

Re: Massa frågor med Ino inblandat

Inläggav infraklang » 2017-04-15 16:42

Tack för alla svaren allihopa.

Belker:
http://www.roomeqwizard.com

Håller på att försöka en få igång det, men får felmeddelanden, kan inte ens få in en enstaka sketen mätning, trots att jag har signal in och allt... Vettefan vad jag gör för fel. F ö är rummet 4,4x4,0 och subben en SB-16 Ultra (SVS).

Jag har verkligen blivit kär i mina piP, men är så förbannat sugen på ett par pi60s. Budget är väl runt 50 k, kan sträcka mig lite till egentligen om det så krävs att få till de perfekta ljude! Men då räknar jag med att dräpa uppgraderingsdjävulen för gott, iaf gällande högtalare. :lol: Eller ok, jag kanske kompletterar med infra i framtiden. Men då måste man hålla på att leta slutsteg till dem också, blir dyrt... Kommer ihåg att man för massa år sedan läste att leveranstiden för pi60s var hur lång som helst, man kanske bara ska kolla Ino Audio har tid att droppa förbi och sätta akustiken t o b m? Men kommer iÖ ens röra vid min sub? Om jag läst manifestet rätt så skyr han subbar som pesten. 8O
Hur lång tid tar en sån här grej, med tanke på att det går på 3 loppor i timmen? Inos tid är ovärderlig, men vill undvika dubbelkostnad när jag ändå ska köpa pi60s... Men om de inte levereras förräns om ett bra tag, så njuter jag av mina piP ett tag till...

Eller så här:
pi60s + min sub som tar hand om allt under 30 Hz? Vem tusan hör vart 30 Hz och neråt kommer ifrån? :mrgreen:

Nog flummat, fortsatt trevlig helg på er.
Senast redigerad av infraklang 2017-04-15 17:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Massa frågor med Ino inblandat

Inläggav Belker » 2017-04-15 16:55

Om du har umik-1 eller annan kalibrerad USB mic bör det inte vara problem att få REW att funka. Har du inte USBmic kan det bli hur krångligt som helst...

infraklang
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2017-04-13

Re: Massa frågor med Ino inblandat

Inläggav infraklang » 2017-04-15 17:20

https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-a ... phone.html

En sådan. Inkopplad till externt ljudkort, får utslag i programmet, men det gafflar om att signalen är på tok för svag bla bla. Signalen är ju hur bra som helst, man ser det på indikatorn, men icke...

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Massa frågor med Ino inblandat

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-04-15 18:25

Vad hette du tidigare då?

infraklang
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2017-04-13

Re: Massa frågor med Ino inblandat

Inläggav infraklang » 2017-04-16 10:11

Basnarkomanen ... om jag kommer ihåg rätt. :o

infraklang
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2017-04-13

Re: Massa frågor med Ino inblandat

Inläggav infraklang » 2017-04-16 19:11

Jag skulle iof bli sjukt glad om man kunde isf få 2 st SVSar SB-16 Ultra att spela med 2 st i14/i16s med cr80es. Skulle vara skönt att kunna integrera SVS och Ino, alla 4 är ju slutna. Dessutom har suben i sig EQ möjligheter, jvligt spännande ifall iÖ skulle ta sig an att synka SVSarna med i16s, för då har jag egentligen allt löst med förstärkeri också, stärkarna i SVS ger ut 1500W RMS, 5,2kW MAX.

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Massa frågor med Ino inblandat

Inläggav Elfsberg » 2017-04-16 22:43

Om du ringer Ingvar så får du svar omgående. :)
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Massa frågor med Ino inblandat

Inläggav RMA » 2017-04-17 11:54

Du kommer nog garanterat få sämre bas om du kopplar in en sub till Pi60.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Massa frågor med Ino inblandat

Inläggav Ted_B » 2017-04-17 23:31

Äh, det är ju bra subar och det är väl inget magiskt över Pi 60 så klart det går att få till det på ett bra sätt.
Det funkar med andra högtalare så varför inte med ett par Ino?
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Massa frågor med Ino inblandat

Inläggav Conan » 2017-04-18 06:16

Men systemet ska ju delas av vid 80Hz eller så och då är ju fullregistaren pi60 onödig. Precis som TS själv hoppas på så tror jag inte det är några som helst problem att få till det jäkligt bra med topphögtalarna i14/i16s och två SVS-subbar med ett cr80 som delning.

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Massa frågor med Ino inblandat

Inläggav RMA » 2017-04-18 13:12

Ted_B skrev:Äh, det är ju bra subar och det är väl inget magiskt över Pi 60 så klart det går att få till det på ett bra sätt.
Det funkar med andra högtalare så varför inte med ett par Ino?

Givetvis beror det ju på subarnas kvalitet, men tror nog att bas kvaliten i Pi60 klår dom flesta kommersiella subar.
Pratar då inte om kvantitet, mosar man dessutom på med mycket sånt så brukar det låta riktigt illa.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Massa frågor med Ino inblandat

Inläggav IngOehman » 2017-04-18 15:08

Att komplettera pi60 med subwoofer eller subwoofrar som spelar bas sämre än pi60 är självklart inte en uppgradering.

Vill dock inte kommentera specifika på marknaden förekommande subwoofrar, men skälet till att Ino gör basmoduler är ju att jag tycker bassystem är meningsfulla bara om de är bättre än den bas som högtalana de ersätter som basalstrare ger ifrån sig.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

infraklang
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2017-04-13

Re: Massa frågor med Ino inblandat

Inläggav infraklang » 2017-04-22 13:14

Det lutar åt att bli ett par i16s i framtiden. Så kör jag en till sub + cr80es med mina piPar så länge. Så hoppas man att InoAudio har tid att svänga förbi och fixa akustik + kalibrering någon gång.
Men, först samla ihop deg, sen ringa iÖ.


Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster