Tips på hemmabiosystem med Ino-högtalare

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Nymann
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2017-04-10

Tips på hemmabiosystem med Ino-högtalare

Inläggav Nymann » 2017-05-06 17:27

Hej,
jag skulle behöva lite råd kring en lämplig uppsättning av Ino-högtalare för ett välljudande hemmabiosystem!

Jag skulle gärna vilja få till Atmos om möjligt men då rummet är en gillestuga med ganska låg takhöjd, betongtak och att en estetiskt krävande fru som sätter stopp, så är alternativen begränsade till högt på väggen eller reflekterande högtalare.

Rummet är i övrigt rektangulärt med tv och soffa mot vardera vägg längst bort på en långsida, vilket inte är helt optimalt. Storlek ca 5*3,5 m.

Uppsättningen skulle kunna bygga på pIP, iP, i6 eller liknande som L och R sedan någon av Dialog som C. Basstöd (vilka vore passande?). A1 eller A2 som surround (fler A1 eller få A2?). Atmos, någon lösning?

Budgeten ligger på ca 30 kkr.

Lutar åt att köpa byggsats i obehandlad MDF om det blir av.

Tack på förhand!

MVH
Erik

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57253
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Tips på hemmabiosystem med Ino-högtalare

Inläggav Nattlorden » 2017-05-06 17:40

Även om jag själv älskar mina a2, så skulle jag nog ändå säga att det är viktigast att du kommer upp i antal, så du får nog sätta a1 på listan. 8 skulle vara bra, men behövs det snålas ytterligare så 6st.

Skall du ha basmoduler, så varför inte tre iP fram? Inte är väl någon dialog såå mycket mindre i höjdled än iP?

Atmos (o övr nya) skulle jag nog glömma i sammanhanget... Budgetten skulle bara ge ännu hårdare kompromisser och det är viktigare att få en traditionell surround riktigt bra än en för hårt kompromissad Atmos..
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Tips på hemmabiosystem med Ino-högtalare

Inläggav Elfsberg » 2017-05-06 18:53

+1 på Nattlorden.

Specifiera dina mål ytterligare, inte vad du klarar av. Kanske måste budgeten expanderas något, låt det isåfall ta tid.
Front- och bassystem skulle jag lägga krut på, först och främst, center skulle jag hoppa till en början.

i6:or och pX-4 kanske.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57253
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Tips på hemmabiosystem med Ino-högtalare

Inläggav Nattlorden » 2017-05-06 19:12

3 st iP
profundusX-2
6st ambiens1
cr80s
-> några tusenlappar över 30 papp (i rå mfd byggsats)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Tips på hemmabiosystem med Ino-högtalare

Inläggav Maccis » 2017-05-06 20:49

Nattlorden skrev:3 st iP
profundusX-2
6st ambiens1
cr80s
-> några tusenlappar över 30 papp (i rå mfd byggsats)



ProfPx2 kanske skulle rymmas?
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Nymann
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2017-04-10

Re: Tips på hemmabiosystem med Ino-högtalare

Inläggav Nymann » 2017-05-06 21:07

Tack för tipsen.

Skulle det vara en lämplig uppsättning att köra:

i6 eller iP som L och R (hur mycket märker man skillnaden iP mot i6 vid filmtittande?)
Dialog 1 eller 2 som C (av estetiska skäl)
profundusX-2 eller profundusPx2 som basstöd (pris/prestanda skillnad stor?)
6*A1 (fler per kanal eller en per kanal?)
cr80s kanske avvaktas med tills recieverns filter har utvärderats

//Erik

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Tips på hemmabiosystem med Ino-högtalare

Inläggav Elfsberg » 2017-05-07 09:42

Nymann skrev:Tack för tipsen.

Skulle det vara en lämplig uppsättning att köra:

i6 eller iP som L och R (hur mycket märker man skillnaden iP mot i6 vid filmtittande?)
Dialog 1 eller 2 som C (av estetiska skäl)
profundusX-2 eller profundusPx2 som basstöd (pris/prestanda skillnad stor?)
6*A1 (fler per kanal eller en per kanal?)
cr80s kanske avvaktas med tills recieverns filter har utvärderats

//Erik


Ja, absolut, det är en bra början och kanske blir du helt nöjd redan där.

Först och främst är skillnaden mellan i6 och iP kapacitetsmässigt ganska stor, men de "gör samma grej", d v s spelar upp material ovan delningsfrekvensen utan bekymmer. :) Du ser i manifestet hur stor skillnaden är. Har du provat piP eller nån annan Ino? De större högtalarna gör allting bättre men kräver lite större rum för att komma på rätt avstånd. Här handlar det lite om hur galen man är och hur man prioriterar sin plånbok - det hade varit mycket billigare för mig om min sambo fått bestämma. Jag var väldigt nöjd med mina i6 men lyckades faktiskt bottna dem en gång och köpte då i16s(för att sedan bli QM60..). Tur att det är enkelt och kul att uppgradera!

pX är lägre avstämd än pP vilket helt klart är intressant vid filmtittande, samtidigt som de har ungefär dubbla kapaciteten för att spela starkt.
Däremot kan du få pP-4 för typ samma pengar(?) som pX-2 och då har du fyra lådor att placera ut i rummet för att labba lite med placering, kanske får du då bättre ljudkvalitét än med två basar.
Angående bassystemets lämplighet så handlar det kanske mer om hur det kommer utveckla sig i framtiden.. det kan vara tråkigt att köpa pP-4 och så måste man plötsligt sälja det för att gå till pX-4 - kanske är bättre att köpa pX-2 då för att det är enklare att uppgradera till pX-4.

pP-2 och -4 är väldigt lagomt för de allra flesta, pX-4 är ett förhållandevis enormt bassystem med normala mått mätt.. pY-4 och uppåt är bisarra system som kostar stora pengar och avsedda för de som har snudd på extrema krav.
Jag har ju piPs och pX-2 i vårat gästrum/gamingrum och tycker nog att kapaciteten räcker till mer än väl, även för ett vanligt vardagsrum där man inte har enorma krav.

Egentligen kan du köpa vad som helst och prova dig fram, köper du begagnat så kommer du knappast gå back då de kan säljas av för samma pengar igen. Det är hemskt roligt också.

Allra störst behållning får du dock av att konsultera Ingvar ang ditt rum.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Tips på hemmabiosystem med Ino-högtalare

Inläggav DVD-ai » 2017-05-07 13:50

Detta ska alltså bli en bio anläggning, då känner jag direkt att:
1: se till att få bra utsträckning ner i frekvens, MYCKET häldre profX-2 än profP-4... så att du får den där ruvvande närvaron som annars missas.
2: se till att ha minst 6st surround (hur stort är rummet ?)
3: Avslappnad återgivning är super viktigt för att bevara "äktheten" i det som pågår och därmed också upplevelsen av närvaro. Film brukar dom flesta titta på väldigt starkt i bio sammanhang... Så i6 är det minsta du bör införskaffa (om du inte sitter extremt nära <2m)
4: center är lägsta prio tycker jag, om center kanibaliserar på annat i pengar så skit i den helt.. annars köp Helst 1st i6 även till center, det är så oerhört mycket trevligare än med Dialog modellerna, det där riktigt "bio soundet" vidhålls ;)

jag skulle siktat på 2st i6, profX-2 och 6st Ambient A1.
Det är en setupp som skulle ge sjukt bra upplevelse och fullskaligt biosound för pengarna :)
OM du kan så försök att få in 1st i6 till center också om du ska ha en center.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Tips på hemmabiosystem med Ino-högtalare

Inläggav Stranne » 2017-05-07 16:09

Jag håller med David. Satsa på i6 och profundus X-2 som frontsystem tillsammans med 6xA1 bak och ett cr80s. Leta begagnat så borde du komma undan med i runda slängar din budget. Jag gissar på att du skulle kunna hitta i6+X2+A1+cr80s för ca 12000+10000+6000+4000=32'000:- Du får ett grymt system för de pengarna om du hittar dessa grejer!
Sen vill jag avråda från att köpa toppar och basar i rå mdf, om du inte är väldigt duktig på att lackera själv. Merpriset för att få färdigbehandlade lådor från Öhman är lätt värt pengen! I alla fall för mig.
Jag har själv kört uppsättningen ovan och vore det inte för att man är galen så hade det räckt och blivit över livet ut. Nu sitter jag med i16s och 4st Profundus X tillsammans med 6xA1.

Lycka till i Ino-träsket!

Användarvisningsbild
vattuvarg
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2008-08-11
Ort: Lycksele

Re: Tips på hemmabiosystem med Ino-högtalare

Inläggav vattuvarg » 2017-05-07 17:08

Rummet är alltså 3,5 gånger 5 meter och ganska lågt i tak...

Varför inte ett par pi60s och sex a1:or till att börja med? I ett så litet rum borde golvhögtalarna ge ordentligt tryck även för film. Surroundhögtalarna vidgar sweetspot så att fler kan njuta av bra ljud.

Biffig 4.0 istället för 5.1, alltså. Färre kablar, enklare att ställa in och mindre skillnad mellan stereo- och surroundljud. Med en enklare anläggning kan en del pengar läggas på smakfullt utförda akustikåtgärder också. Det förbättrar ljudet mer än man tror (särskilt om IÖ är inblandad). Dålig akustik tröttar snabbt ut öronen, hur bra högtalare man än har.

En ytterligare aspekt att fundera på är om man ska ha den traditionella uppsättningen enheter i TV-bänken eller om det ska stå en dator där istället. Handhavandet blir enkelt med datorn. Exempelvis ersätts fjärrkontrollerna av en trådlös mus. Dessutom får man ju med sig internet in i "mediarummet", vilket underlättar streaming.
lenovo laptop \ evo 4 dac \ adafruit amp \ sony speakers - - - https://wordsmith.social/vattuvarg/

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Tips på hemmabiosystem med Ino-högtalare

Inläggav DVD-ai » 2017-05-07 17:20

vattuvarg skrev:Rummet är alltså 3,5 gånger 5 meter och ganska lågt i tak...

Varför inte ett par pi60s och sex a1:or till att börja med? I ett så litet rum borde golvhögtalarna ge ordentligt tryck även för film. Surroundhögtalarna vidgar sweetspot så att fler kan njuta av bra ljud.

Biffig 4.0 istället för 5.1, alltså. Färre kablar, enklare att ställa in och mindre skillnad mellan stereo- och surroundljud. Med en enklare anläggning kan en del pengar läggas på smakfullt utförda akustikåtgärder också. Det förbättrar ljudet mer än man tror (särskilt om IÖ är inblandad). Dålig akustik tröttar snabbt ut öronen, hur bra högtalare man än har.

En ytterligare aspekt att fundera på är om man ska ha den traditionella uppsättningen enheter i TV-bänken eller om det ska stå en dator där istället. Handhavandet blir enkelt med datorn. Exempelvis ersätts fjärrkontrollerna av en trådlös mus. Dessutom får man ju med sig internet in i "mediarummet", vilket underlättar streaming.


Men pi60s ryms ju inte ens själva inom budget :/
och dessutom är pi60s på gränsen till att klara av det många vill ha i basprestanda i en riktig bio i ett normalt litet rum... :/
Så jag skulle då häldre rekommendera så som jag gjorde eller eventuellt beggade pi60 och bs60 i frontsetupp och skita helt i surround, men det är ju inte heller riktigt vad TS var ute efter :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
vattuvarg
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2008-08-11
Ort: Lycksele

Re: Tips på hemmabiosystem med Ino-högtalare

Inläggav vattuvarg » 2017-05-07 17:42

DVD-ai skrev:
vattuvarg skrev:Rummet är alltså 3,5 gånger 5 meter och ganska lågt i tak...

Varför inte ett par pi60s och sex a1:or till att börja med? I ett så litet rum borde golvhögtalarna ge ordentligt tryck även för film. Surroundhögtalarna vidgar sweetspot så att fler kan njuta av bra ljud.

Men pi60s ryms ju inte ens själva inom budget :/
och dessutom är pi60s på gränsen till att klara av det många vill ha i basprestanda i en riktig bio i ett normalt litet rum... :/
Så jag skulle då häldre rekommendera så som jag gjorde eller eventuellt beggade pi60 och bs60 i frontsetupp och skita helt i surround, men det är ju inte heller riktigt vad TS var ute efter :)

Det pratas en hel del om begagnade högtalare i tråden så jag utgick från att det skulle vara möjligt även i det fallet.

Om pengarna inte räcker till ett par pi60s (eller pi60) så kanske pi25 är ett alternativ? Kanske till och med piPs? De ljudnivåer som är normala för de flesta på det här forumet är ju tämligen mycket högre än det normala för populationen i stort. ...och vissa akustikåtgärder måste man nog räkna in i totalsumman, gissar jag.
lenovo laptop \ evo 4 dac \ adafruit amp \ sony speakers - - - https://wordsmith.social/vattuvarg/

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Tips på hemmabiosystem med Ino-högtalare

Inläggav Elfsberg » 2017-05-07 18:52

Senast jag såg pi60s på annons så kostade de 48 000. :)
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Bubben
 
Inlägg: 595
Blev medlem: 2005-11-09

Re: Tips på hemmabiosystem med Ino-högtalare

Inläggav Bubben » 2017-05-07 19:05

Sansa er lite, vanliga pi60 räcker fullt tillräckligt (och blir över) som ett svensson-system. Jag körde pi60 och sex A2 i mitt förra rum som hade liknande storlek. Det var bas så det räckte och blev över i förhållande till förutsättningarna.
Därmed räcker iP+pP ännu längre i basområdet. Sedan tycker jag det är dumt att lägga så stor del av budgeten på ett externt delningsfilter i det här skedet, börja med att använda receiverns inbygda. Vi pratar trots allt om ett system för 30k, börja någonstans och bygg vidare.
Jag tror doxk att du (och frun) skulle bli ypperligt nöjda med 3st iP, 6st A1 och ett par pP. Sedan skulle det säkert bli bättre med pX istället. Hur får pengarna fördelas? Lite enklare högtalare och mer akustikfix kan ge en bättre förutsättning och en bättre grund att bygga vidare på, samma sak med receiver.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Tips på hemmabiosystem med Ino-högtalare

Inläggav DVD-ai » 2017-05-07 22:17

Jag är super sansad då jag normalt klarar mig på piPs till film hemma, men jag vet också att dom flesta som vill ha en bioupplevelse (vilket man antagligen är ute efter om man siktar på Atmos?!) lär vilja ha den där trevliga utsträckningen ner till under 20Hz och möjlighet till att spela starkare än vad pi60 ensamma mäktar med i basområdet när kanonaderna i en tung action drar av.
Men om TS inte alls är intresserad av det jag tolkade det som, så tipsar jag ändå om samma prylar.
För 30kkr så är det en mycket vettig seupp
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
vattuvarg
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2008-08-11
Ort: Lycksele

Re: Tips på hemmabiosystem med Ino-högtalare

Inläggav vattuvarg » 2017-05-07 23:15

Blir basen i stereo med vanlig receiver? 5.1 skulle ju betyda en kanal för basen.
lenovo laptop \ evo 4 dac \ adafruit amp \ sony speakers - - - https://wordsmith.social/vattuvarg/

Nymann
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2017-04-10

Re: Tips på hemmabiosystem med Ino-högtalare

Inläggav Nymann » 2017-05-07 23:22

vattuvarg skrev:Blir basen i stereo med vanlig receiver? 5.1 skulle ju betyda en kanal för basen.


Det lutar köra en Marantz 7011 eller jämförbar reciever, vilka ofta har två "baskanaler". Och då de flesta basstöd från Ino verkar säljas i par så vore det ju möjligt att köra dem i varsin kanal...eller?

Nymann
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2017-04-10

Re: Tips på hemmabiosystem med Ino-högtalare

Inläggav Nymann » 2017-05-07 23:32

Bubben skrev:Sansa er lite, vanliga pi60 räcker fullt tillräckligt (och blir över) som ett svensson-system. Jag körde pi60 och sex A2 i mitt förra rum som hade liknande storlek. Det var bas så det räckte och blev över i förhållande till förutsättningarna.
Därmed räcker iP+pP ännu längre i basområdet. Sedan tycker jag det är dumt att lägga så stor del av budgeten på ett externt delningsfilter i det här skedet, börja med att använda receiverns inbygda. Vi pratar trots allt om ett system för 30k, börja någonstans och bygg vidare.
Jag tror doxk att du (och frun) skulle bli ypperligt nöjda med 3st iP, 6st A1 och ett par pP. Sedan skulle det säkert bli bättre med pX istället. Hur får pengarna fördelas? Lite enklare högtalare och mer akustikfix kan ge en bättre förutsättning och en bättre grund att bygga vidare på, samma sak med receiver.


3st iP, 6st A1 och ett par pP låter som en mer "sansad" lösning. Vad gäller budgeten så tenderar den ju alltid att överskridas...Så tekniken att "äta elefanten i bitar" går ju också att implementera. Men ett par pi60(s) är dock en lite för stor elefant, även som tugga.

Så det kan ju bli några av iP eller i6, alternativt även Guru Q10two om det finns någon vinning med att köra sådana i ett system för filmtittande, som L och R.
C blir nog Dialog1 av placeringsskäl om inte iP är likvärdigt skrymmande, så kanske det blir en sån.
Basstöd, pP-2 den sansade vägen eller pX-2 för den lite "galnare" vägen.
Surround 6 st A1...till att börja med.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29940
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Tips på hemmabiosystem med Ino-högtalare

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-05-07 23:39

i6 eller Guru. Nej till iP. Hellre 2st i6 än 3st iP.

6st a1

PX-2

CR80s
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Tips på hemmabiosystem med Ino-högtalare

Inläggav philipbtz » 2017-05-08 09:46

Jag vill bara försiktigt påpeka att iP går bara till 98Hz.

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Tips på hemmabiosystem med Ino-högtalare

Inläggav Stranne » 2017-05-08 09:54

Precis som Magnus skriver ovan (och som jag skrev längre upp) - i6+X2+A1x6 så är du hemma. Om du vill dela upp investeringen så vänta med cr80s tills pengar finns på kontot. Kör med receiverns inbyggda filter så länge och förvånas den dagen du byter till cr80s om hur bra det filtret är.
Att 7011 råkar ha dubbla preout på LFE innebär inte att den kör i stereo. Det är bara ett sätt att koppla in två subbar utan att behöva köra en Y-splitkabel mellan reciever och basförstärkare.
Om du vill komma billigare undan än detta system så bygg ett par slutna lådor med något billigare element typ SLS12 i 50-literslådor och spela tills du har råd till Inos basar. 4st SLS12 spelar på bra! Men än bättre blir det med X2 eller X4 från Ino, både ljudmässigt och feelgood.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57253
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Tips på hemmabiosystem med Ino-högtalare

Inläggav Nattlorden » 2017-05-08 10:06

philipbtz skrev:Jag vill bara försiktigt påpeka att iP går bara till 98Hz.


2 piP + iP då. Centern bör ju delas högre i vilket fall som. Prisskillnaden är marginell mellan alternativen.

( Eller så tar man högre delning i cr80s )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Tips på hemmabiosystem med Ino-högtalare

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-05-08 10:09

Jag skulle alltid rekommendera att gå på i6 istället för iP om man har råd. Gärna med 100Hz delning då kan man faktiskt spela på ganska starkt utan problem långt efter att lilla iP kroknat.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Tips på hemmabiosystem med Ino-högtalare

Inläggav shifts » 2017-05-08 10:19

Tror nog också at i6 med basmoduler är bästa alternativet för en hemmabio med lite större krav, men tycker inte man ska glömma bort hur minimalistiskt och enkelt ett system med 2 st piP + 6 st a1 är.

För många är piP mer än nog (dock kanske inte för de som vet med sig att vilja spela högt, men det vill ju inte alla). Kan ju bli piPs också eftersom man är långt inom budget.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
vattuvarg
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2008-08-11
Ort: Lycksele

Re: Tips på hemmabiosystem med Ino-högtalare

Inläggav vattuvarg » 2017-05-08 12:08

shifts skrev:Tror nog också at i6 med basmoduler är bästa alternativet för en hemmabio med lite större krav, men tycker inte man ska glömma bort hur minimalistiskt och enkelt ett system med 2 st piP + 6 st a1 är.

För många är piP mer än nog (dock kanske inte för de som vet med sig att vilja spela högt, men det vill ju inte alla). Kan ju bli piPs också eftersom man är långt inom budget.

Jo, det går att spela rätt hårt med piP. Jag har ungefär samma storlek på mitt rum som TS och det blir tämligen högljutt ibland, trots att förstärkaren från 41Hz bara är på 7 watt per kanal. Det blir kul att se hur mycket bättre signaturpluttarna är. De får en starkare förstärkare också (troligen 20 watt per kanal).

Jag valde att byta upp mig istället för att skaffa surround. ...den här gången.
lenovo laptop \ evo 4 dac \ adafruit amp \ sony speakers - - - https://wordsmith.social/vattuvarg/

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Tips på hemmabiosystem med Ino-högtalare

Inläggav Tell » 2017-05-08 12:14

Ja alltså jag blir lika impad varje gång jag kollar på film med mina två piP plus mina två bandbass-tolvor. Går o spela väldigt starkt o fint! Såå dom anläggningarna ni pratar om lär ju låta ännu trevligare ändå, speciellt med lite surround. Tror Nymann kommer bli väldigt nöjd vad han än väljer :)

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Tips på hemmabiosystem med Ino-högtalare

Inläggav philipbtz » 2017-05-08 15:45

Nattlorden skrev:
philipbtz skrev:Jag vill bara försiktigt påpeka att iP går bara till 98Hz.


2 piP + iP då. Centern bör ju delas högre i vilket fall som. Prisskillnaden är marginell mellan alternativen.

( Eller så tar man högre delning i cr80s )


Det var så mitt förra system såg ut med 250Hz delning av iPs(center.)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57253
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Tips på hemmabiosystem med Ino-högtalare

Inläggav Nattlorden » 2017-05-08 16:10

philipbtz skrev:
Nattlorden skrev:
philipbtz skrev:Jag vill bara försiktigt påpeka att iP går bara till 98Hz.


2 piP + iP då. Centern bör ju delas högre i vilket fall som. Prisskillnaden är marginell mellan alternativen.

( Eller så tar man högre delning i cr80s )


Det var så mitt förra system såg ut med 250Hz delning av iPs(center.)


Min tv-rumsanläggning är:
piP med iP-center
profX-4
8st a2
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Tips på hemmabiosystem med Ino-högtalare

Inläggav DVD-ai » 2017-05-08 18:40

Skare vara "bio" så är det ju profundusX som gäller, bara för utsträckningen ner i register ! kapaciteten i profindusP skulle kanske räcka för dom flesta, men X modulerna är så mycket mera rätt till film. :)

Sedan är det ju så himla mycket trevligare med i6 än med iP/piP(s) så det är synd att INTE köpa dessa om man har möjligheten.
Det blir ett klart mer komplett och "klart" system än med dom små syskonen, dom små är bra med i6 är bra mycket bättre än priset talar om. Tycker jag :)

Aja man gör ju som man vill och åsikter på ett forum är ju just bara det dom är :mrgreen:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Tips på hemmabiosystem med Ino-högtalare

Inläggav Fostex » 2017-05-09 00:38

Stranne skrev:Jag håller med David. Satsa på i6 och profundus X-2 som frontsystem tillsammans med 6xA1 bak och ett cr80s. Leta begagnat så borde du komma undan med i runda slängar din budget. Jag gissar på att du skulle kunna hitta i6+X2+A1+cr80s för ca 12000+10000+6000+4000=32'000:- Du får ett grymt system för de pengarna om du hittar dessa grejer!
Sen vill jag avråda från att köpa toppar och basar i rå mdf, om du inte är väldigt duktig på att lackera själv. Merpriset för att få färdigbehandlade lådor från Öhman är lätt värt pengen! I alla fall för mig.
Jag har själv kört uppsättningen ovan och vore det inte för att man är galen så hade det räckt och blivit över livet ut. Nu sitter jag med i16s och 4st Profundus X tillsammans med 6xA1.

Lycka till i Ino-träsket!


Håller med om detta till fullo! Har haft den uppsättningen själv (dock med prof. P) och var mycket nöjd.

Jag stämmer in i hyllningskören av i6 framför piP(s), de är fantastiskt bra! Jag var jättenöjd med piP tills jag bytte. Med i6 som referensram insåg jag rätt snabbt att jag har spelat starkare än vad piP mäktar med, även om de inte bottnat eller på andra sätt protesterat. i6 låter i de fallen helt oansträngda och har mycket kvar att ge.
Mycket kul - lite tid

Nästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster