Driva 8 surroundkanaler med ncore slutsteg (a2:or och a1:or)

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Driva 8 surroundkanaler med ncore slutsteg (a2:or och a1:or)

Inläggav philipbtz » 2017-05-25 21:45

Mitt slutmål är 7.1.4 med a2:or i baslagret och a1:or i taket. A1:orna har jag, a2:orna kommer finnas på plats någon gång i slutet av sommaren förhoppningsvis. Till en början kommer det nog parallellkopplas och köras som ett 5.1.2-system. Men med tiden kommer det bli 7.1.4. Även om det är långt borta så tycker jag det är kul att kolla på vad det finns för möjligheter att driva allt redan nu :).

i32s kommer drivas med XPA-2 i typ all framtid skulle jag tro. Min 16s kommer någon gång få ett fint litet monoblock eller något. Men resten av kanalerna tänkte jag driva med ett och samma slutsteg om det går. Det är åtta kanaler alltså. Jag har hittat ett ganska roligt steg som är just 8 kanaler. https://www.nordacoustics.co.uk/product ... -amplifier

Det bygger på OEM ncore-modulen https://www.hypex.nl/product/nc252mp-oem/76 Det finns ganska detaljerad specc på modulen på den länken (pdf). Nord skryter med 8x200W. Men detta är då max vad som kan pumpas ut per kanal i 8 Ohm. Kontinuerligt kan varje kanal leverera 50W. Vad tror ni räcker detta? Jag tänker att detta steg skall hänga med i all framtid mer eller mindre. Skulle det räcka även om jag i framtiden kommer sitta t.ex. 3 meter från en surroundhögtalare? Musik och film är ju dynamiskt så det borde inte krävas så mycket kontinuerlig effekt egentligen. Jag har räknat lite på det och jag tror det räcker men hade varit kul med åsikter och ifall det finns andra roliga steg ni känner till. Ncore har jag aldrig hört men det mäter väldigt bra tycker jag. Från vad folk säger så låter det väldigt bra med. Första vettiga klass D?

Kom gärna med åsikter och förslag :)

Edit: Jag vill alltså kunna återge referens-volym(även om jag oftast lyssnar en bit under detta..men vill ha möjligheten). Peak 105dBC på lyssningsplats typ?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57246
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Driva 8 surroundkanaler med ncore slutsteg (a2:or och a1

Inläggav Nattlorden » 2017-05-25 22:31

Inte kollat spec:en men del låter lite mycket begärt ur en a1, eller?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Driva 8 surroundkanaler med ncore slutsteg (a2:or och a1

Inläggav philipbtz » 2017-05-26 01:08

Ja jag kan tänka mig att sänka kravet :P Jag lär dock dela dom ganska högt och kanske köra dom lite lägre nivå -får se hur jag gör där. Om jag omformulerar mig lite. Kommer slutsteget i fråga vara en begränsning för a2:orna? Med tanke på att jag kommer köra en per kanal för bakkanalerna och de är 16 Ohm. Det är typ sånt jag funderar över. Samt vad tror du om Ncore?

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Driva 8 surroundkanaler med ncore slutsteg (a2:or och a1

Inläggav Elfsberg » 2017-05-27 10:26

Hypex teknik är väl alltid intressant, den gör säkert jobbet galant. Jag skulle definitivt köpa tillräckligt med effekt enligt manifestets rekommendationer till högtalare som är så pass dyra och fina som a2.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Driva 8 surroundkanaler med ncore slutsteg (a2:or och a1

Inläggav philipbtz » 2017-05-27 11:03

Elfsberg skrev:Hypex teknik är väl alltid intressant, den gör säkert jobbet galant. Jag skulle definitivt köpa tillräckligt med effekt enligt manifestets rekommendationer till högtalare som är så pass dyra och fina som a2.


Jo det är just detta jag frågar om. Det finns t.ex. Emotiva XPA-7 Gen 3 för lite mer pengar men den är så väldigt stor. Men den kan leverera 200W kontinuerligt per kanal om jag inte missförstått. Frågan är bara ifall det behövs. Jag hade hellre haft en litet och svalt steg som är lagomt om jag inte behöver mer.

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Driva 8 surroundkanaler med ncore slutsteg (a2:or och a1

Inläggav Elfsberg » 2017-05-27 14:24

Min stående rekommendation är nån av modulerna från Anaview. De gör mer eller mindre inga fel, mig veterligen, och i synnerhet de moduler som kan bryggkopplas är roliga då de kan få andra/flera användningsområden i framtiden.
Stora varma lådor hör till det förgågna sedan cirka 2015! :)
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Driva 8 surroundkanaler med ncore slutsteg (a2:or och a1

Inläggav philipbtz » 2017-05-27 17:21

Elfsberg skrev:Min stående rekommendation är nån av modulerna från Anaview. De gör mer eller mindre inga fel, mig veterligen, och i synnerhet de moduler som kan bryggkopplas är roliga då de kan få andra/flera användningsområden i framtiden.
Stora varma lådor hör till det förgågna sedan cirka 2015! :)



Håller med om att stora varma lådor känns lite gammalt :) De nya klass D börjar ta sig. Har faktiskt aldrig hört någon klass D som jag varit nöjd med men jag har aldrig hört Anaview eller Ncore heller. Och om man kollar hur de beter sig mätmässigt så ser det bra ut tycker jag. Det finns såklart en fördel med att kunna bryggkoppla flera ams1000. Dock tycker jag att det ser ut som att NC400/NC500 mäter trevligare fram till klippningsgränsen än Anaview (viewtopic.php?t=61815&p=1784235). Hittade en tråd där Ingvar verkade tycka att Anaview var det bästa klass D han hört hittills men frågan är om han hört Ncore för de mäter iaf grymt.

Finns det några färdiga produkter med Anaviewsteg i sig som har flera kanaler? Vill komma så billigt undan som möjligt så om det finns några vettiga sådana hade det helt klart varit intressant att se vad som finns.

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Driva 8 surroundkanaler med ncore slutsteg (a2:or och a1

Inläggav Elfsberg » 2017-05-27 23:37

Den här kanske är mer lämplig då manifestet rekommenderar 100 W och a2:an är 200 W i 8 Ohm i BTL.

Eller tänker jag fel? :)

ALC0240 2 x 100W, 4 ohm 200W, 8 ohm

Amplifier + cable set Price per set, EUR 179,00
(pris från lautsprechershop.de)

De går nog ganska snabbt begagnat om du bara vill testa, förutsatt att du inte gör ett otroligt fult bygge.
Modulerna är skapligt enkla att installera, det är typ tre tåtar för strömmen, tre för varje signal in och sen två tåtar för varje högtalarkontakt, ännu mindre vid BTL.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)


Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster