Avstånd till vägg för piPs

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

spacemonkey69
 
Inlägg: 199
Blev medlem: 2016-12-08
Ort: Göteborg

Avstånd till vägg för piPs

Inläggav spacemonkey69 » 2017-05-29 18:51

Jag sitter på ett par piPs som inom snar framtid ska kompletteras med ett par basmoduler pX-2. Jag har funderat innan på just avstånd till väggen för just nu har jag dom så nära jag kan för att få det stödet(i dom lägre frekvenserna) som behövs men när jag får hit mina moduler skulle man kunna flytta ut dessa från den (odämpade) väggen för att få någon förbättring ? I manifestet så står det på pi60, om jag inte minns fel, att odämpade vägg renderar längre avstånd till vägg.
Min fråga är då gäller även detta för piPs?

tänkte la också dela vid 80 hz om det spelar någon roll.
Heos/Vinyl -> Denon X4300h -> Rotel 1582 -> pi60s

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Avstånd till vägg för piPs

Inläggav RogerGustavsson » 2017-05-29 19:52

När man flyttar ut piP från vägg får man en utfasning längre ner i frekvens. Ju längre ut vid desto lägre frekvens och utfasningens djup ökar. Jag har haft piP en bit i rummet, fick en utfasning i registret 55-85 Hz med dem dryga metern från vägg.

Här en bild på hur rummet hjälper till vid lägre frekvenser, tunn linje med piP fronten 40 cm från vägg, tjock linje med fronten 115 cm från vägg. Det är en simulering men jag tyckte den stämde bra.

Bild

spacemonkey69
 
Inlägg: 199
Blev medlem: 2016-12-08
Ort: Göteborg

Re: Avstånd till vägg för piPs

Inläggav spacemonkey69 » 2017-05-29 20:42

RogerGustavsson skrev:När man flyttar ut piP från vägg får man en utfasning längre ner i frekvens. Ju längre ut vid desto lägre frekvens och utfasningens djup ökar. Jag har haft piP en bit i rummet, fick en utfasning i registret 55-85 Hz med dem dryga metern från vägg.

Här en bild på hur rummet hjälper till vid lägre frekvenser, tunn linje med piP fronten 40 cm från vägg, tjock linje med fronten 115 cm från vägg. Det är en simulering men jag tyckte den stämde bra.

[ Bild ]


så i detta fallet så är det mest f mellan 55-85 som påverkas av avståndet? Vilka frekvenser hjälper inos aco dämpare då ? med tanke på tjockleken så borde den dämpa något högre frekvenser?
Heos/Vinyl -> Denon X4300h -> Rotel 1582 -> pi60s

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Avstånd till vägg för piPs

Inläggav Nattlorden » 2017-05-29 21:11

Du vinner normalt sett inget på att flytta ut dem, så om det inte är av utseendeskäl så låt bli!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

spacemonkey69
 
Inlägg: 199
Blev medlem: 2016-12-08
Ort: Göteborg

Re: Avstånd till vägg för piPs

Inläggav spacemonkey69 » 2017-05-29 21:23

Nattlorden skrev:Du vinner normalt sett inget på att flytta ut dem, så om det inte är av utseendeskäl så låt bli!


Du har ju rätt men ibland är det roligt att lära sig dom faktiska anledningarna till avståndet, jag har alltid hört/trott att det är väggen som hjälper piPs i dom längre frekvenserna men stökar till det lite i mellanregistret (därav dämpningen).

Edit: då var min tanke att man kunde hjälpa mellan registret med avstånd
Heos/Vinyl -> Denon X4300h -> Rotel 1582 -> pi60s

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Avstånd till vägg för piPs

Inläggav Nattlorden » 2017-05-29 21:37

spacemonkey69 skrev:
Nattlorden skrev:Du vinner normalt sett inget på att flytta ut dem, så om det inte är av utseendeskäl så låt bli!


Du har ju rätt men ibland är det roligt att lära sig dom faktiska anledningarna till avståndet, jag har alltid hört/trott att det är väggen som hjälper piPs i dom längre frekvenserna men stökar till det lite i mellanregistret (därav dämpningen).

Edit: då var min tanke att man kunde hjälpa mellan registret med avstånd


Om du har dämpat så är all hjälp behövd redan fixad.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

spacemonkey69
 
Inlägg: 199
Blev medlem: 2016-12-08
Ort: Göteborg

Re: Avstånd till vägg för piPs

Inläggav spacemonkey69 » 2017-05-29 21:50

Nattlorden skrev:
spacemonkey69 skrev:
Nattlorden skrev:Du vinner normalt sett inget på att flytta ut dem, så om det inte är av utseendeskäl så låt bli!


Du har ju rätt men ibland är det roligt att lära sig dom faktiska anledningarna till avståndet, jag har alltid hört/trott att det är väggen som hjälper piPs i dom längre frekvenserna men stökar till det lite i mellanregistret (därav dämpningen).

Edit: då var min tanke att man kunde hjälpa mellan registret med avstånd


Om du har dämpat så är all hjälp behövd redan fixad.


Precis det jag inte har men tror nog som du skrev innan att det är bäst att låta bli... :)
Heos/Vinyl -> Denon X4300h -> Rotel 1582 -> pi60s


Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster