Mätning piPs + XTZ 10.17 (2st)

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

pontareee
 
Inlägg: 562
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Mätning piPs + XTZ 10.17 (2st)

Inläggav pontareee » 2017-06-14 11:42

Hej,

Håller på lattjar lite med Room EQ Wizard (REW) och har mätt upp piPs med mina subwoofers från lyssningsposition.

Mätmikrofen är en MiniDSP UMIK-1 som placerats i vår soffa på öronhöjd.

Vill helt enkelt ha feedback på min mätning då den inte säger mig så värst mycket (Det låter sjukt bra för övrigt). :D :D

Lagt till separata mätningar för vänster respektive höger kanal + en summering av dessa.

Bild

piPs L (Vänster) + Subwoofers
Bild

piPs R (Höger) + Subwoofers
Bild

piPs L+R Average + Subwoofers
Bild

Väl mött!
Senast redigerad av pontareee 2017-06-15 23:08, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57246
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Mätning piPs + XTZ 10.17 (2st)

Inläggav Nattlorden » 2017-06-14 11:50

Om du mätt med båda piPs igång, så kan det vara läge att gå ned till bara en kanal och få lite mer lugn högre upp i frekvens (när mikrofonen slipper få interferens för att gångvägen inte är helt identisk).
It's all fun and games until Darth Vader comes.

pontareee
 
Inlägg: 562
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Mätning piPs + XTZ 10.17 (2st)

Inläggav pontareee » 2017-06-14 11:55

Tack för input, jag mäter gärna med allt igång för att se hur det faktiskt ser ut i rummet vid lyssningspositionen.

Kan självklart ordna separata mätningar.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Mätning piPs + XTZ 10.17 (2st)

Inläggav PerStromgren » 2017-06-14 12:17

Jag tycker att det ser ut som medelnivån i basen är ganska mycket högre än resten av området. Är basarna ställda för högt, möjligen?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Mätning piPs + XTZ 10.17 (2st)

Inläggav Almen » 2017-06-14 12:25

PerStromgren skrev:Jag tycker att det ser ut som medelnivån i basen är ganska mycket högre än resten av området. Är basarna ställda för högt, möjligen?

Håller jag inte med om, det brukar se ut så om det låter bra.

Däremot tycker jag att det ser lite högt ut i diskanten, typ 5k-10k. Där brukar man se lite mer fallande kurva när det låter naturligt.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Doofus
 
Inlägg: 913
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Mätning piPs + XTZ 10.17 (2st)

Inläggav Doofus » 2017-06-14 12:30

Ställ gärna y-axel på 50 dB också, nu ser det lite mildare ut än vad det faktiskt är. 55-105 dB är ganska vettigt.

Jag håller med om att basnivån ser bra ut, en lagom housecurve med lite för mycket diskant. Gör också som andra redan sagt, mät vänster och sen höger, använder du REW kan du sen slå ihop dom till ett genomsnitt.

Mvh Doof
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48430
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Mätning piPs + XTZ 10.17 (2st)

Inläggav IngOehman » 2017-06-14 12:35

Ett litet knep som man kan använda om man vill mäta båda kanalerna på en gång utan att mätningen domineras av hur monokorrelationen (kamfilter) ställer till mätningen vid placeringar med lite avståndsskillnad till högtalarna (på ett sätt som skiljer sig massor från hur vi hör det), är att mäta med två rosa brus istället och använda svepfilter för mätningen. Gör man så kan man nämligen mata högtalarna med oberoende brus. Då interfererar kanalerna med varandra på ett sätt som stämmer mycket bättre med hur det blir när man spelar en sterofonisk inspelning, i synnerhet en AB-upptagning.

Vet inte om det finns några mätsystem som kan göra detta dock.

Svante? ;)

Extra cool blir det förstås om filtrering sker i realtid det vill säga man kör FFT på signalen från mikrofonen. Då kan man leka med att röra minrofonen sidledes och se vad som händer, först med korrelerad signal (monobrus) och sen med okorrelerat stereo-brus.

Ett väldigt enkelt sätt att skapa något som blir snarlikt två okorrelerade rosa brus från bara ett brus (och faktiskt påminner ännu mera om resultatet från AB-teknik), är att fördröja det som går till ena kanalen typ 1 s. Det är så mycket att interferenserna inte blir synliga över 20 Hz om mätningen görs med rimligt stor bandbredd, kanske 4 Hz.

Allra coolast vore om den ena kanalen var en svajande version av den andra, med en fördröjning som varierar mellan 0 ms och 3 ms, men ett intervall på säg 10 Hz. Då får man en mätning som visar hur AB-teknik påverkar klangen - via aktuell uppställning!


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2017-06-14 13:07, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Mätning piPs + XTZ 10.17 (2st)

Inläggav RogerGustavsson » 2017-06-14 12:38

Den där toppen runt 40 Hz ser väl inte så kul ut?

pontareee
 
Inlägg: 562
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Mätning piPs + XTZ 10.17 (2st)

Inläggav pontareee » 2017-06-14 12:41

Typ såhär Doofus?

Bild

Jo, återkommer senare med separata mätningar av vänster respektive höger högtalare

pontareee
 
Inlägg: 562
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Mätning piPs + XTZ 10.17 (2st)

Inläggav pontareee » 2017-06-14 12:48

RogerGustavsson skrev:Den där toppen runt 40 Hz ser väl inte så kul ut?


Jag tycker det låter lite mysigt, främst vid moderata lyssningsvolymer. Vid högre volymer så skruvar jag ner basen några snäpp.

Juste, mätningarna är utförd utan någon eq, alla audyssey grejer av samt tonkontroller med en Crossover på 80hz till basarna.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Mätning piPs + XTZ 10.17 (2st)

Inläggav philipbtz » 2017-06-14 13:04

Det ser ut att bli fel vid delningen. Kan också vara ett rumsproblem där, så var det i mitt fall t.ex. Delar du i receivern med delnings-rattarna på båda basarna på max? Prova i så fall att dela lite högre kanske 100Hz. Puckeln vid 40Hz är inga problem att fixa det är bara att EQ:a ner den lite. Problemet är dipparna. De kan man ibland fixa genom att flytta runt basarna lite.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48430
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Mätning piPs + XTZ 10.17 (2st)

Inläggav IngOehman » 2017-06-14 13:12

Är avståndet mellan högtalarvägg och lyssnarvägg (fram- och bakvägg) månne typ 4,3 meter?

Som regel låter inte baspucklar som ligger vid 40 Hz eller lägre illa. De triggas av väldigt få tonande instrument (lägsta tonen från en normal 4-strängad elbas är 41,2 Hz, alltså ett E).

Det skulle kunna vara meningsfullt att se hur samma mätning blir med fasvänd bas.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

pontareee
 
Inlägg: 562
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Mätning piPs + XTZ 10.17 (2st)

Inläggav pontareee » 2017-06-14 13:33

IngOehman skrev:Är avståndet mellan högtalarvägg och lyssnarvägg (fram- och bakvägg) månne typ 4,3 meter?

Snyggt, det är 4,20 från fram till bakvägg. 5 meter brett med öppningar på båda sidor av rummet (höger till en hall) (vänster till köket). 8O

Som regel låter inte baspucklar som ligger vid 40 Hz eller lägre illa. De triggas av väldigt få tonande instrument (lägsta tonen från en normal 4-strängad elbas är 41,2 Hz, alltså ett E).

Det skulle kunna vara meningsfullt att se hur samma mätning blir med fasvänd bas.

Vh, iö


Ny mätning med basen 180grader och båda pips.
Bild

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48430
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Mätning piPs + XTZ 10.17 (2st)

Inläggav IngOehman » 2017-06-14 13:49

Ok. Det ser ut som om dippen vid 80 Hz inte har med delningen att göra utan har rumsakustiska orsaker.

Något verkar dock vara skumt med mätsystemet då skillnaden i registret runt 20 Hz är signifikant, trots att piPs HP-filtrerade vid 80 Hz inte borde påverka nämnvärt där, vilket även säger att fasläget borde sakna betydelse.

Eller finns det andra skillnader, t ex i placering av högtalare och/eller mikrofon?

Bäst vore om både i- och urfasmätningen kunde göras i exakt samma uppställning och visas på samma papper.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

pontareee
 
Inlägg: 562
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Mätning piPs + XTZ 10.17 (2st)

Inläggav pontareee » 2017-06-14 13:53

philipbtz skrev:Det ser ut att bli fel vid delningen. Kan också vara ett rumsproblem där, så var det i mitt fall t.ex. Delar du i receivern med delnings-rattarna på båda basarna på max? Prova i så fall att dela lite högre kanske 100Hz. Puckeln vid 40Hz är inga problem att fixa det är bara att EQ:a ner den lite. Problemet är dipparna. De kan man ibland fixa genom att flytta runt basarna lite.


Ska testa höja delningen, precis kör max på subborna och denon sköter delningen.

Problemet (kanske?) med att flytta subborna är att piPsen står på vardera sub på var sida om tv-bänken.
Bild

pontareee
 
Inlägg: 562
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Mätning piPs + XTZ 10.17 (2st)

Inläggav pontareee » 2017-06-14 14:07

IngOehman skrev:Ok. Det ser ut som om dippen vid 80 Hz inte har med delningen att göra utan har rumsakustiska orsaker.

Något verkar dock vara skumt med mätsystemet då skillnaden i registret runt 20 Hz är signifikant, trots att piPs HP-filtrerade vid 80 Hz inte borde påverka nämnvärt där, vilket även säger att fasläget borde sakna betydelse.

Eller finns det andra skillnader, t ex i placering av högtalare och/eller mikrofon?

Micken är orörd och står på samma plats, allt annat med (inställningar osv).

]Bäst vore om både i- och urfasmätningen kunde göras i exakt samma uppställning och visas på samma papper.


Då ska vi se, nu är båda samlade på en sida en med 180 graders fas på basarna och en med 0 graders fas på basarna.
Bild
Den med lägsta dippen vid 80hz är den som kör 180 grader fas.
Den andra kör 0 graders fas.

pontareee
 
Inlägg: 562
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Mätning piPs + XTZ 10.17 (2st)

Inläggav pontareee » 2017-06-14 15:51

Nu har jag gjort en mätning från min media pc som har ett hyggligt ljudkort (Asus Xonar DX) som jag använder vid musiklyssning. Tycker det blev lite annorlunda kurva då mot övriga mätningar utan att ha rört micken eller inställningar.

Bild

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Re: Mätning piPs + XTZ 10.17 (2st)

Inläggav Morgan » 2017-06-14 15:54

Vad är syftet med allt det här mätandet? Att lära sig? Att få saker att låta ännu bättre?
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

pontareee
 
Inlägg: 562
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Mätning piPs + XTZ 10.17 (2st)

Inläggav pontareee » 2017-06-14 15:57

Främst för att lära mig, sen om man kan få det att låta bättre så är jag självklart öppen för det med. :lol:

Tänkte väl på sikt leka med EQ, Equaliser APO till Windows kan ställa in en eq som används på allt ljud ut från pcn.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48430
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Mätning piPs + XTZ 10.17 (2st)

Inläggav IngOehman » 2017-06-14 23:09

pontareee skrev:
IngOehman skrev:Ok. Det ser ut som om dippen vid 80 Hz inte har med delningen att göra utan har rumsakustiska orsaker.

Något verkar dock vara skumt med mätsystemet då skillnaden i registret runt 20 Hz är signifikant, trots att piPs HP-filtrerade vid 80 Hz inte borde påverka nämnvärt där, vilket även säger att fasläget borde sakna betydelse.

Eller finns det andra skillnader, t ex i placering av högtalare och/eller mikrofon?

Micken är orörd och står på samma plats, allt annat med (inställningar osv).

]Bäst vore om både i- och urfasmätningen kunde göras i exakt samma uppställning och visas på samma papper.


Då ska vi se, nu är båda samlade på en sida en med 180 graders fas på basarna och en med 0 graders fas på basarna.
[ Bild ]
Den med lägsta dippen vid 80hz är den som kör 180 grader fas.
Den andra kör 0 graders fas.

Sådärja!

Nu ser mätningarna ut som det skall, och det är tydligt att 0 grader är rätt inställning.

Tycker det ser väldigt bra ut, även om mätningen med det andra mätsystemet senare ser ännu bättre ut.

Skulle man önska något så vore det antingen basabsorption i rummets bakvägg vid 40 Hz, eller en eq-insats vid samma frekvens.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

pontareee
 
Inlägg: 562
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Mätning piPs + XTZ 10.17 (2st)

Inläggav pontareee » 2017-06-14 23:16

IngOehman skrev:
pontareee skrev:
IngOehman skrev:Ok. Det ser ut som om dippen vid 80 Hz inte har med delningen att göra utan har rumsakustiska orsaker.

Något verkar dock vara skumt med mätsystemet då skillnaden i registret runt 20 Hz är signifikant, trots att piPs HP-filtrerade vid 80 Hz inte borde påverka nämnvärt där, vilket även säger att fasläget borde sakna betydelse.

Eller finns det andra skillnader, t ex i placering av högtalare och/eller mikrofon?

Micken är orörd och står på samma plats, allt annat med (inställningar osv).

]Bäst vore om både i- och urfasmätningen kunde göras i exakt samma uppställning och visas på samma papper.


Då ska vi se, nu är båda samlade på en sida en med 180 graders fas på basarna och en med 0 graders fas på basarna.
[ Bild ]
Den med lägsta dippen vid 80hz är den som kör 180 grader fas.
Den andra kör 0 graders fas.

Sådärja!

Nu ser mätningarna ut som det skall, och det är tydligt att 0 grader är rätt inställning.

Tycker det ser väldigt bra ut, även om mätningen med det andra mätsystemet senare ser ännu bättre ut.

Skulle man önska något så vore det antingen basabsorption i rummets bakvägg vid 40 Hz, eller en eq-insats vid samma frekvens.


Vh, iö


Toppen tack för snabb respons och förslag.

Det är bara bra om det ser bättre ut på mitt andra system för det är min media-pc som jag kör Tidal från. :)

Återigen tack, fixar en eq imorgon så får jag se om det blir bättre vid 40hz. :)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48430
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Mätning piPs + XTZ 10.17 (2st)

Inläggav IngOehman » 2017-06-15 10:19

PS. Det skulle kunna vara intressant att se 0 graders- och 180 gradersmätning även med portarna till piPs pluggade.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

pontareee
 
Inlägg: 562
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Mätning piPs + XTZ 10.17 (2st)

Inläggav pontareee » 2017-06-15 10:21

IngOehman skrev:PS. Det skulle kunna vara intressant att se 0 graders- och 180 gradersmätning även med portarna till piPs pluggade.

Intressant, har du pluggar jag kan köpa?

Är rätt tomt i mitt madrass-förråd :D

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Mätning piPs + XTZ 10.17 (2st)

Inläggav Tarzan » 2017-06-15 11:19

pontareee skrev:
IngOehman skrev:PS. Det skulle kunna vara intressant att se 0 graders- och 180 gradersmätning även med portarna till piPs pluggade.

Intressant, har du pluggar jag kan köpa?

Är rätt tomt i mitt madrass-förråd :D

Du kan nog knöla ihop några strumpor. Lådan kanske inte blir riktigt helt tät som en sluten, men det borde sabba basportens påverkan på fasen rätt mycket tycker jag.

Frewie
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2017-01-21

Re: Mätning piPs + XTZ 10.17 (2st)

Inläggav Frewie » 2017-06-15 12:24

Testat olika inställningar och portar på subbarna? Kanske kan minska puckeln vid 40hz

pontareee
 
Inlägg: 562
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Mätning piPs + XTZ 10.17 (2st)

Inläggav pontareee » 2017-06-15 13:15

IngOehman skrev:PS. Det skulle kunna vara intressant att se 0 graders- och 180 gradersmätning även med portarna till piPs pluggade.


Då har jag mätt med media-pcn och pluggat piPs. (Notera att jag separerat kurvorna för en tydligare avläsning, det är uppmätt med samma ljudtryck på båda kurvorna).
Bild

Har även testat med att öppna och stänga en port på subwoofern och dessa olika eq inställningar bak med obetydlig skillnad i mätningarna.
Får nog ta till eq för pucken vid 40hz.

Doofus
 
Inlägg: 913
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Mätning piPs + XTZ 10.17 (2st)

Inläggav Doofus » 2017-06-15 13:26

alleles för höga värden på y-axeln, håll dig till 50 dB :) Och lite smoothing kan ibland vara helt ok för att lättare se saker.. typ 1/24 eller 1/48.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Mätning piPs + XTZ 10.17 (2st)

Inläggav Belker » 2017-06-15 13:59

Vad menar du egentligen med 50dB på y? 50 dB är ju nästan nere på bakgrundsbrus.
Håller med om smoothing. Sen kan du ju roa dig med lite vattenfall också, om du vill se resonansen vid 40hz. Läs på på REWs wiki om hur man mäter om du inte redan gjort det! Där finns bra tips.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Mätning piPs + XTZ 10.17 (2st)

Inläggav PerStromgren » 2017-06-15 14:04

Belker skrev:Vad menar du egentligen med 50dB på y? 50 dB är ju nästan nere på bakgrundsbrus.


Doofus menar att omfånget på y-axeln bör vara 50 dB.
... tycker jag!

Per

Doofus
 
Inlägg: 913
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Mätning piPs + XTZ 10.17 (2st)

Inläggav Doofus » 2017-06-15 14:06

Belker skrev:Vad menar du egentligen med 50dB på y? 50 dB är ju nästan nere på bakgrundsbrus.
Håller med om smoothing. Sen kan du ju roa dig med lite vattenfall också, om du vill se resonansen vid 40hz. Läs på på REWs wiki om hur man mäter om du inte redan gjort det! Där finns bra tips.


Att omfånget ska vara 50 dB, så från 50-100 dB t.ex.

Jag kanske inte formulerade mig tydligt nog.

Mvh Doof

Edit: Per hann före.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Nästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster