Mätning piPs + XTZ 10.17 (2st)

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Mätning piPs + XTZ 10.17 (2st)

Inläggav Belker » 2017-06-15 14:07

Då är jag med! Om man nu inte lyckas få omfånget till 6 dB eller bättre. :wink:

pontareee
 
Inlägg: 562
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Mätning piPs + XTZ 10.17 (2st)

Inläggav pontareee » 2017-06-15 18:51

Nu har jag lekt med lite eq som jag exporterar från REW in i Equalizer APO på media-pcn så sköter den eq'n av allt ljud ut. Det räcker för de flesta fall då jag kör musik från den här burken.

Har tagit till mig spannet igen som är ca 50db nu samt lagt på 1/48 smoothing.

Se nedan för före och efter EQ.
Bild

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Mätning piPs + XTZ 10.17 (2st)

Inläggav philipbtz » 2017-06-16 00:10

Hur låter det då? Allt är en smaksak men jag hade boostat lite under 30Hz 8)

pontareee
 
Inlägg: 562
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Mätning piPs + XTZ 10.17 (2st)

Inläggav pontareee » 2017-06-16 08:02

philipbtz skrev:Hur låter det då? Allt är en smaksak men jag hade boostat lite under 30Hz 8)


Det låter riktigt bra tycker jag, men ska nog leka lite mer med eq'n i basområdet. :D

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Mätning piPs + XTZ 10.17 (2st)

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-06-16 08:10

Jag vill bara lyfta en varningens finger för att EQa så hårt som du gjort. Jag personligen tycker att det blir anemiskt och platt om man tar bort alla toppar i basområdet helt. Jag skulle fokusera på de 2-3 stora först och ta ned dessa en bra bit. Hur mycket låter jag öronen avgöra, och sedan gå vidare med de mindre om du anser att de stör hörbart. Jag kommer ofta fram till att de stora inte alls bör tas bort helt utan bara tämjas en bit och de mindre topparna brukar jag sällan röra alls. Det låter mest narturligt i mina öron.
Som jag använder en PEQ så mäter jag mig fram till problemfrekvens och Q för att sedan ställa gain mha hörseln. Jag tar också en ingreppspunkt åt gången där jag startar med den största först och lyssnar mig vidare. Om du är som jag så kommer du märka att vissa toppar bör få vara kvar för att det skall låta så bra som möjligt. I vissa fall så märker man ingen skillnad på om en liten topp finns där eller inte och då låter jag de vara. Dvs om topparna inte stör ljudet så rör dem inte och om de stör så sänk dem bara tills de inte stör längre oavsett om de fortfarande syns på mätningen.

I övrigt tycker jag det ser ut som att du har en bra utgångspunkt att arbeta ifrån och du säger ju att det låter bra så grattis och lycka till :)

ps.
Jag hade inte boostat portade lådor under 30Hz. Du kan så klart testa själv, men risken är väldigt stor att man bara tillför dist och bottnar dem.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57251
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Mätning piPs + XTZ 10.17 (2st)

Inläggav Nattlorden » 2017-06-16 08:38

När man har mätmöjligheter, så kan man ju på skoj skull plugga portarna och göra en mätning...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Mätning piPs + XTZ 10.17 (2st)

Inläggav RogerGustavsson » 2017-06-16 08:42

Jag hade heller inte gjort så stora ingrepp. Det kan räcka att reducera en del markanta toppar, de måste kanske inte bort helt. Ett undantag är om topparna finns i högtalarna och inte i kombinationen högtalare och rum. Man vistas ju i rummet och en del av vad rummet gör sorterar öronen bort, åtminstone så länge det är ett anständigt bra lyssningsrum.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Mätning piPs + XTZ 10.17 (2st)

Inläggav philipbtz » 2017-06-16 08:46

Kolla här hur det blir med båda portarna öppna - ganska likt det du först mätte upp:
https://www.xtz.se/product/sub-10-17

Jag hade börjat om utan EQ och pluggat höger port och testat EQ Ref som utgångspunkt.

pontareee
 
Inlägg: 562
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Mätning piPs + XTZ 10.17 (2st)

Inläggav pontareee » 2017-06-16 09:17

Tack för tipsen, jag ska tillägga att jag kör basarna pluggade och med EQ1 just nu, på REF läget så blir basen långsammare och ligger kvar för länge.

Har även mätningar där jag öppnat vänstra porten och ställt in REF eq på basen men det blir samma effekt, lite långsamt för min smak.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Mätning piPs + XTZ 10.17 (2st)

Inläggav philipbtz » 2017-06-16 09:47

Men har du testat att bara plugga höger port? Det skall ge en lite annan kurva.

pontareee
 
Inlägg: 562
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Mätning piPs + XTZ 10.17 (2st)

Inläggav pontareee » 2017-06-16 10:50

Nu har jag mätt upp med samtliga port samt eq inställningar bak och enligt mig fick jag bäst resultat med.
Vänster port pluggad på subborna och EQ REF på subborna.
På det har jag applicerat en liten EQ som följer:
Equaliser: Generic
jun 16 10:17:16
Filter 1: ON PK Fc 40.2 Hz Gain -7.7 dB Q 9.125
Filter 2: ON PK Fc 43.7 Hz Gain -7.0 dB Q 15.168
Filter 3: ON PK Fc 30.2 Hz Gain -1.9 dB Q 15.109
Filter 4: ON PK Fc 72.0 Hz Gain -2.5 dB Q 24.192

Resultatet blev då den gröna/sista mätningen.
Bild

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48431
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Mätning piPs + XTZ 10.17 (2st)

Inläggav IngOehman » 2017-06-16 11:02

pontareee skrev:
IngOehman skrev:PS. Det skulle kunna vara intressant att se 0 graders- och 180 gradersmätning även med portarna till piPs pluggade.


Då har jag mätt med media-pcn och pluggat piPs. (Notera att jag separerat kurvorna för en tydligare avläsning, det är uppmätt med samma ljudtryck på båda kurvorna).

Bild

pontareee skrev:Har även testat med att öppna och stänga en port på subwoofern och dessa olika eq inställningar bak med obetydlig skillnad i mätningarna.
Får nog ta till eq för pucken vid 40hz.

Du missförstår mig.

Det vore intressant att se en mätning med samma inställningar som förut (samma antal dB på Y-axeln) med pluggad port på piP.

Både skalbytet och separeringen av kurvorna gör mätningen helt meningslös. Poängen var ju att se hur de summerar i 0 och 180 grader. Det är mycket svårt att se på de där kurvorna.

Exakt samma inställning, på allting, som förra mätningen där 0 och 180 grader jämfördes är bra. Enda skillnaden mot flrut skall vara de pluggade portarna på piP.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Mätning piPs + XTZ 10.17 (2st)

Inläggav philipbtz » 2017-06-16 11:06

Så nu ser det bättre ut tycker jag. Låter det bättre?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57251
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Mätning piPs + XTZ 10.17 (2st)

Inläggav Nattlorden » 2017-06-16 11:21

philipbtz skrev:Så nu ser det bättre ut tycker jag. Låter det bättre?


Allt ser bra ut med 160dB på Y-axeln. 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

pontareee
 
Inlägg: 562
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Mätning piPs + XTZ 10.17 (2st)

Inläggav pontareee » 2017-06-16 11:28

IngOehman skrev:
pontareee skrev:
IngOehman skrev:PS. Det skulle kunna vara intressant att se 0 graders- och 180 gradersmätning även med portarna till piPs pluggade.


Då har jag mätt med media-pcn och pluggat piPs. (Notera att jag separerat kurvorna för en tydligare avläsning, det är uppmätt med samma ljudtryck på båda kurvorna).

[ Bild ]

pontareee skrev:Har även testat med att öppna och stänga en port på subwoofern och dessa olika eq inställningar bak med obetydlig skillnad i mätningarna.
Får nog ta till eq för pucken vid 40hz.

Du missförstår mig.

Det vore intressant att se en mätning med samma inställningar som förut (samma antal dB på Y-axeln) med pluggad port på piP.

Både skalbytet och separeringen av kurvorna gör mätningen helt meningslös. Poängen var ju att se hur de summerar i 0 och 180 grader. Det är mycket svårt att se på de där kurvorna.

Exakt samma inställning, på allting, som förra mätningen där 0 och 180 grader jämfördes är bra. Enda skillnaden mot flrut skall vara de pluggade portarna på piP.


Vh, iö

Jag gör om och gör rätt :D
Så här nånting? Nu är all eq av samt skruvat upp basarna till 0db i Denon.
Bild

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Mätning piPs + XTZ 10.17 (2st)

Inläggav philipbtz » 2017-06-16 11:37

Nattlorden skrev:
philipbtz skrev:Så nu ser det bättre ut tycker jag. Låter det bättre?


Allt ser bra ut med 160dB på Y-axeln. 8)


Det var ju den senaste kurvan jag menade :roll:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57251
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Mätning piPs + XTZ 10.17 (2st)

Inläggav Nattlorden » 2017-06-16 11:52

philipbtz skrev:
Nattlorden skrev:
philipbtz skrev:Så nu ser det bättre ut tycker jag. Låter det bättre?


Allt ser bra ut med 160dB på Y-axeln. 8)


Det var ju den senaste kurvan jag menade :roll:


Sorry, antog du syftade på den i posten ovanför.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

pontareee
 
Inlägg: 562
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Mätning piPs + XTZ 10.17 (2st)

Inläggav pontareee » 2017-06-16 12:43

Översikt här med än mer inzommade kurvor samt översikt, med och utan plugg på piPs.
Översikt: 100-50dB på y-axeln.
Bild
18-634Hz: 96-61dB på y-axeln.
Bild
625-18980H: 96-61dB på y-axeln.
Bild

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48431
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Mätning piPs + XTZ 10.17 (2st)

Inläggav IngOehman » 2017-06-16 18:00

Är fortfarande för rymlad ser tre kurvor och inte två.

Ville se exakt samma mätning som tidigare, alltså hur systemen summerar i 0 respektive 180 grader, när piP är pluggade.

Men om jag vågar gissa att den orangea kurvan är piP pluggad och 0 grader fas, så ser det ut som om den summerar snyggast. Men som sagt - det finns flera kurvor på pappret än jag beställt! ;)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Mätning piPs + XTZ 10.17 (2st)

Inläggav darkg » 2017-06-16 20:22

IngOehman skrev:Är fortfarande för rymlad ser tre kurvor och inte två.

Ville se exakt samma mätning som tidigare, alltså hur systemen summerar i 0 respektive 180 grader, när piP är pluggade.

Men om jag vågar gissa att den orangea kurvan är piP pluggad och 0 grader fas, så ser det ut som om den summerar snyggast. Men som sagt - det finns flera kurvor på pappret än jag beställt! ;)


Vh, iö


Du menar den som är märkt "pips plug + bas 0 deg"? ;-)
Don’t just do something, sit there.

pontareee
 
Inlägg: 562
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Mätning piPs + XTZ 10.17 (2st)

Inläggav pontareee » 2017-06-16 21:46

darkg skrev:
IngOehman skrev:Är fortfarande för rymlad ser tre kurvor och inte två.

Ville se exakt samma mätning som tidigare, alltså hur systemen summerar i 0 respektive 180 grader, när piP är pluggade.

Men om jag vågar gissa att den orangea kurvan är piP pluggad och 0 grader fas, så ser det ut som om den summerar snyggast. Men som sagt - det finns flera kurvor på pappret än jag beställt! ;)


Vh, iö


Du menar den som är märkt "pips plug + bas 0 deg"? ;-)


Precis Orangea är pluggad pips med basen på 0 grader.
Rosa är pluggad pips med basen på 180 grader.

Glömde spara den mätningen såklart, så får mäta om imorgon om det är svårtolkat.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1070
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Mätning piPs + XTZ 10.17 (2st)

Inläggav BellsnWhistles » 2017-06-18 21:37

Andreas skrev en intressant sak:
AndreasArvidsson skrev:Jag vill bara lyfta en varningens finger för att EQa så hårt som du gjort. Jag personligen tycker att det blir anemiskt och platt om man tar bort alla toppar i basområdet helt.

Detta är min erfarenhet också efter att under rätt lång tid använt DSPeaker Dual core http://www.dspeaker.com/en/products/20-dual-core.shtml.
Då den gjort sitt jobb och slätat ut alla toppar (i mitt rum blev det väldigt rakt från 120Hz och nedåt) så uppfattade jag basen som tunn och odynamisk, platt. Detta även efter att jag lekt med house curve m.fl och ibland lyft basen rejält (för) mycket. Kändes fortfarande "tråkig" och död, även om nivån var ok eller till och med för hög.

Någon annan som har liknande erfarenheter också?
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Xenod
 
Inlägg: 1225
Blev medlem: 2006-01-08
Ort: Karlstad

Re: Mätning piPs + XTZ 10.17 (2st)

Inläggav Xenod » 2017-06-18 22:25

Kan det vara så att de dynamiska förloppen är viktigare för oss när vi lyssnar än de statiska? Jag tänker såhär: när man EQar ner topparna så att denna typ av mätning blir "rak" (dvs den kan ha house curve men i övrigt inga toppar) så optimerar man med avseende på statiska förlopp. Tänk långvariga bastoner. Men för att göra detta har man ju sänkt direktljudet MASSOR vilket kraftigt borde drabba upplevelsen av dynamiska och transienta förlopp.

Vad säger ni som vet? :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57251
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Mätning piPs + XTZ 10.17 (2st)

Inläggav Nattlorden » 2017-06-18 22:32

Jag lägger numera väldigt stor vikt vid direktljudet. Jag skulle vilja att mätningar gjordes med väldigt kort fönster... I alla fall valbart sådant... Så att man kan undvika att få med rumsbidraget när man inte är intresserad av det.

Är direktljudet bra så vill man ju helst inte sabba det eftersom det har så stor inverkan på hur allt integreras senare.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Mätning piPs + XTZ 10.17 (2st)

Inläggav Belker » 2017-06-18 22:45

BellsnWhistles skrev:Andreas skrev en intressant sak:
AndreasArvidsson skrev:Jag vill bara lyfta en varningens finger för att EQa så hårt som du gjort. Jag personligen tycker att det blir anemiskt och platt om man tar bort alla toppar i basområdet helt.

Detta är min erfarenhet också efter att under rätt lång tid använt DSPeaker Dual core http://www.dspeaker.com/en/products/20-dual-core.shtml.
Då den gjort sitt jobb och slätat ut alla toppar (i mitt rum blev det väldigt rakt från 120Hz och nedåt) så uppfattade jag basen som tunn och odynamisk, platt. Detta även efter att jag lekt med house curve m.fl och ibland lyft basen rejält (för) mycket. Kändes fortfarande "tråkig" och död, även om nivån var ok eller till och med för hög.

Någon annan som har liknande erfarenheter också?

Ja, det blir dåligt!

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1070
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Mätning piPs + XTZ 10.17 (2st)

Inläggav BellsnWhistles » 2017-06-18 23:04

Belker skrev:Ja, det blir dåligt!


Fast varför?
Är det för att öronen förväntar sig ett visst sound i rummet som sedan inte stämmer då man elektriskt eq:ar bort vissa karaktärsdrag?

Och varför har inte det skrivits mer om detta tidigare (eller har det?), jag tycker de flesta verkar vara överens om att det är ok och till och med rekommenderat att ta bort rumsresonanser med eq om man inte kan lösa det på annat sätt.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Mätning piPs + XTZ 10.17 (2st)

Inläggav Belker » 2017-06-19 00:17

Ingen aning, men det vore kul att veta!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Mätning piPs + XTZ 10.17 (2st)

Inläggav RogerGustavsson » 2017-06-19 07:23

BellsnWhistles skrev:
Belker skrev:Ja, det blir dåligt!


Fast varför?
Är det för att öronen förväntar sig ett visst sound i rummet som sedan inte stämmer då man elektriskt eq:ar bort vissa karaktärsdrag?

Och varför har inte det skrivits mer om detta tidigare (eller har det?), jag tycker de flesta verkar vara överens om att det är ok och till och med rekommenderat att ta bort rumsresonanser med eq om man inte kan lösa det på annat sätt.


Var så jag menade med mitt inlägg.

RogerGustavsson skrev:Jag hade heller inte gjort så stora ingrepp. Det kan räcka att reducera en del markanta toppar, de måste kanske inte bort helt. Ett undantag är om topparna finns i högtalarna och inte i kombinationen högtalare och rum. Man vistas ju i rummet och en del av vad rummet gör sorterar öronen bort, åtminstone så länge det är ett anständigt bra lyssningsrum.


Jo, det har nog skrivits om detta tidigare. Lite märkligt att man ofta kallar eq-ingrepp rumskorrektion, det är det ju inte, inget görs åt rummet.

pontareee
 
Inlägg: 562
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Mätning piPs + XTZ 10.17 (2st)

Inläggav pontareee » 2017-06-19 08:23

Jag håller med om att För mycket eq blir tråkigt och jag blir då lyasningstrött fort.

Just nu korrigerar jag enbart i basen främst vid 40hz sänker jag några dB.

Har även bytt från RG62 till CX100 signalkablage och tyckte det gjorde ljudet lite roligare (varmare?!).

Ska mäta igen och se om det är en mätbar skillnad, troligen inte men vi får se. :)

pontareee
 
Inlägg: 562
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Mätning piPs + XTZ 10.17 (2st)

Inläggav pontareee » 2017-06-19 09:37

Signalkablage bytt.

RG62 (Grön kurva) vs CX100 (CT100) (Lila Kurva) koaxialkablar.

Är det bara jag som tycker mig se att CX100 (Lila kurva) har lite lägre toppar än med RG62'an (Grön kurva)? Är det hörbart? Kanske, som nämnt ovan tyckte jag det lät lite roligare/varmare? Vad tror ni?

Bild

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster