Kul att läsa det ni skriver. Just det där att högtalarna inte skall uppmärksammas genom att skrika "här sitter jag" är en av de faktorer jag bryr mig om mest när jag utvecklar högtalarna.
Att få fronthögtalare att göra sitt jobb därvidlag är förhållandevis enkelt, de har ju geometriska förutsättningar att fantomprojicera, så är de tillräckligt bra så fungerar det av sig själv.
Surroundhögtalare är knepigare. Både 5.1, 7,1 Dolby atmos och Auro 3D ger alldeles för glesa kanalplaceringar i rummet för att fungera, så man behöver använda flera högtalare per kanal för att sorroundfältet skall kunna bli kontinuerligt/fritt från högtalarna.
Alternativet är att använda dipolhögtalare, men det kostar en massa i form av förlorad detaljupplösning. Därför föredrar jag multipla surroundhögtalare - som dock måste vara konstruerade för det. Annars låter det bara bumligt och instängt.
- - -
Varför är det då så farligt med identifierbara högtalare?
Det är förstås subjektivt om det är det eller inte, och förmodligen är den viktigaste faktorn vad man är för typ av person. Jag är cineast, jag älskar film och vill dras in i den värld som folmskaparen har byggt, för min skull.
Är man snarare en sådan person som gillar apparterna och VILL höra högtalarna snarare än ljuden, så är lokaliserbara högtalare såklart bara en fördel. Har man köpt en högtalare så vill man höra att den sitter där!!
Men för mig är det tvärtom, för mig är filmen allt, och varje påminnelse om att det finns tekniska apparater i rummet och inte bara filmens värld, är för mig entydogt negativa. Jag vill inte höra anläggningen alls, bara ljudläggningen. Jag vill höra varje ljud fritt från högtalare, i de positioner de mixats till.
Med det sagt menar jag att t ex en film som Tranformers (med väldigt spektakulär ljudläggning) gör ljuden i surroundfältet synnerligen hörbara (på ett positivt sätt) utan att riktningarna är låsta till surroundhögtalarnas placeringar. Så man kan definitivt både äta kakan och ha kvar den!
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).