Frugan vill ha piP som surroundhögtalare - Bygger a1:or!

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
blixten_no1
 
Inlägg: 1563
Blev medlem: 2006-05-20

Re: Frugan vill ha piP som surroundhögtalare - Bygger a1:or!

Inläggav blixten_no1 » 2017-07-28 13:37

pontareee skrev:
blixten_no1 skrev:Varför inte använda det "inbyggda" i terminalen?

edit länk viewtopic.php?p=495018


Jag tycker det verkar så jäkla pilligt att få in en skruv eller Tavelkrok där.

Lättare att pricka en ståltråd runt kroken :D

Kör ni nå möbeltassar eller häftmassa i högtalarnas nederkant för att motverka vibrationer in i vägg eller det kanske inte blir så märkbart?


Det är plättlätt. Eftersom kroken i väggen ska vara vinklad utåt så är det bara titta från sidan sen så glider högtalaren bara på kroken. Testa så får du se ;)

pontareee
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Frugan vill ha piP som surroundhögtalare - Bygger a1:or!

Inläggav pontareee » 2017-07-28 13:48

Har ingen lämplig Krok därav ståltråden så kan jag ta vilken Tavelkrok som helst. :D

Nu är allt förborrat. Ska skjutsa iväg fru och dotter så får jag lugn och ro att löda och hänga upp dem. Bilder på färdiga a1 kommer snart! 8)

Användarvisningsbild
Conny
 
Inlägg: 648
Blev medlem: 2006-09-24
Ort: Ekerö

Re: Frugan vill ha piP som surroundhögtalare - Bygger a1:or!

Inläggav Conny » 2017-07-28 14:01

Inte tavelkrok, men vinkelkrok.
Tror jag har 4 mm krok som är böjd till c:a 45 grader.

Funkar bra!

Har ingenting bakom, har inte upplevt något problem med det.

/Conny

pontareee
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Frugan vill ha piP som surroundhögtalare - Bygger a1:or!

Inläggav pontareee » 2017-07-28 19:15

Då var dem färdiga! Det låter grymt!!! :D :D :D

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Frugan vill ha piP som surroundhögtalare - Bygger a1:or!

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-07-28 19:47

Va skoj :)
Hoppas frugan är nöjd med ;)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Frugan vill ha piP som surroundhögtalare - Bygger a1:or!

Inläggav Nattlorden » 2017-07-28 19:58

Kanon.

Visst är det bra att vi är gnälliga av oss? 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

pontareee
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Frugan vill ha piP som surroundhögtalare - Bygger a1:or!

Inläggav pontareee » 2017-07-28 21:49

Verkligen, super tacksam att ni är gnälliga och hjälpsamma! :D :D

Ska dema för frugan med någon film här snart.

Har testat själv med The Dark Knight och Transformers: Dark Side of the Moon introna iaf och fy faaaan vad bra det låter, bästa bioljudet jag hört hitills (och nej jag vill inte lyssna på era större Ino serier :D :D )!!

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Frugan vill ha piP som surroundhögtalare - Bygger a1:or!

Inläggav Maccis » 2017-07-28 22:17

pontareee skrev:(och nej jag vill inte lyssna på era större Ino serier :D :D )!!


Det där kommer krypande.......var så säker.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Frugan vill ha piP som surroundhögtalare - Bygger a1:or!

Inläggav Frisk » 2017-07-30 14:25

Mycket trevligt det där:) snabbt jobbat också! Kan anta det även blev bättre än ett par piP bakom. Vänta bara tills de är inspelade också! Kopplade mina a2 som frontar någon dag när jag byggt ihop de, så tydlig ändring av karaktär har jag aldrig hört varken förr eller senare. Ino-surrounderna låter verkligen bra/bara finns där, det tråkiga är väl kanske att man inte ens alltid uppmärksammar att det är massa surroundljud, men det är väl precis så det ska vara.

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Frugan vill ha piP som surroundhögtalare - Bygger a1:or!

Inläggav Tarzan » 2017-07-30 15:40

Frisk skrev:Mycket trevligt det där:) snabbt jobbat också! Kan anta det även blev bättre än ett par piP bakom. Vänta bara tills de är inspelade också! Kopplade mina a2 som frontar någon dag när jag byggt ihop de, så tydlig ändring av karaktär har jag aldrig hört varken förr eller senare. Ino-surrounderna låter verkligen bra/bara finns där, det tråkiga är väl kanske att man inte ens alltid uppmärksammar att det är massa surroundljud, men det är väl precis så det ska vara.

Ja det var lite läskigt när jag hörde a2 (hos nattlorden), man hörde ju inte att de var igång förrän man verkligen gick fram och lyssnade på dem, eller stängde av dem. Det blev ju inte så mycket wow-upplevelse, men omgivningen fanns där liksom.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Frugan vill ha piP som surroundhögtalare - Bygger a1:or!

Inläggav DVD-ai » 2017-07-30 17:14

Synd att man behöver så jäkla mycket extra elektronik och kablar och jäkelskap för att få bra surroundljud... för att inte tala om massor av extra högtalare.
Men det är kul med dom som orkar/kan/vill :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Frugan vill ha piP som surroundhögtalare - Bygger a1:or!

Inläggav IngOehman » 2017-07-30 18:59

Kul att läsa det ni skriver. Just det där att högtalarna inte skall uppmärksammas genom att skrika "här sitter jag" är en av de faktorer jag bryr mig om mest när jag utvecklar högtalarna.

Att få fronthögtalare att göra sitt jobb därvidlag är förhållandevis enkelt, de har ju geometriska förutsättningar att fantomprojicera, så är de tillräckligt bra så fungerar det av sig själv.

Surroundhögtalare är knepigare. Både 5.1, 7,1 Dolby atmos och Auro 3D ger alldeles för glesa kanalplaceringar i rummet för att fungera, så man behöver använda flera högtalare per kanal för att sorroundfältet skall kunna bli kontinuerligt/fritt från högtalarna.

Alternativet är att använda dipolhögtalare, men det kostar en massa i form av förlorad detaljupplösning. Därför föredrar jag multipla surroundhögtalare - som dock måste vara konstruerade för det. Annars låter det bara bumligt och instängt.

- - -

Varför är det då så farligt med identifierbara högtalare?

Det är förstås subjektivt om det är det eller inte, och förmodligen är den viktigaste faktorn vad man är för typ av person. Jag är cineast, jag älskar film och vill dras in i den värld som folmskaparen har byggt, för min skull.

Är man snarare en sådan person som gillar apparterna och VILL höra högtalarna snarare än ljuden, så är lokaliserbara högtalare såklart bara en fördel. Har man köpt en högtalare så vill man höra att den sitter där!!

Men för mig är det tvärtom, för mig är filmen allt, och varje påminnelse om att det finns tekniska apparater i rummet och inte bara filmens värld, är för mig entydogt negativa. Jag vill inte höra anläggningen alls, bara ljudläggningen. Jag vill höra varje ljud fritt från högtalare, i de positioner de mixats till.

Med det sagt menar jag att t ex en film som Tranformers (med väldigt spektakulär ljudläggning) gör ljuden i surroundfältet synnerligen hörbara (på ett positivt sätt) utan att riktningarna är låsta till surroundhögtalarnas placeringar. Så man kan definitivt både äta kakan och ha kvar den! :)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Frugan vill ha piP som surroundhögtalare - Bygger a1:or!

Inläggav genstruktur » 2017-08-08 11:29

Jag upplevde att sex Ino A1 extremt lätt skapade en omslutande ljudbubbla och ej gick att identifiera i ljudbilden. Trots inte sådär jätteoptimal placering, eller så hade jag bara tur kanske :D .
Hur som helst, de är fantastiska!
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

pontareee
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Frugan vill ha piP som surroundhögtalare - Bygger a1:or!

Inläggav pontareee » 2017-09-18 11:10

Väcker en gammal tråd.

Är hur som hur nöjd som helst med mina 4x a1 som surrar och det har tagit filmtittandet till en helt ny nivå (frugan håller med) så det inte bara är mina placebok-effekter jag märker. :lol:

Har dock irrat bort mig i mina crossover inställningar och senast när jag mätte med Audyssey multieq xt32 (marantz sr7011) på alla åtta mätplatser så fick den till måtten ganska bra men crossovern enligt nedan:

Frontar: Ino Audio piPs = Full band
Center: Ino Audio dialog1s = 40 hz
Surround: Ini Audio a1 x4 (två på var sida) = 200 hz

Har satt piPs och dialog1s till 80hz och låtit a1 vara på 200hz, ska jag låta det vara så eller ändra det till något mer lämpligt som då skulle vara?

Tack på förhand!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Frugan vill ha piP som surroundhögtalare - Bygger a1:or!

Inläggav Nattlorden » 2017-09-18 13:20

jag skulle inte köra med Audyssey över huvud taget... det enda du behöver är att få delay, volym och delningsfrekvens rätt... frekvensgången behöver Ino ingen "hjälp" med...tvärtom...det kan bara bli sämre...

jag skulle kika i manifestet på vad som anges på a1.... intuitivt skulle jag gissa på 120Hz. Dialog skulle jag fundera på att ta högre upp... vill minnas det diskutterats tidigare att det kan var lämpligt att dela center högre...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Frugan vill ha piP som surroundhögtalare - Bygger a1:or!

Inläggav Tarzan » 2017-09-18 15:07

Nattlorden skrev:jag skulle inte köra med Audyssey över huvud taget... det enda du behöver är att få delay, volym och delningsfrekvens rätt... frekvensgången behöver Ino ingen "hjälp" med...tvärtom...det kan bara bli sämre...

jag skulle kika i manifestet på vad som anges på a1.... intuitivt skulle jag gissa på 120Hz. Dialog skulle jag fundera på att ta högre upp... vill minnas det diskutterats tidigare att det kan var lämpligt att dela center högre...

I basområdet kanske det kan hjälpa med audessy, men jag har för mig att det är svårt att ställa in så att det inte gör någonting med registret över 80 Hz.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Frugan vill ha piP som surroundhögtalare - Bygger a1:or!

Inläggav genstruktur » 2017-09-18 15:09

Jag hade också provat utan Audyssey.

Själv kör jag delning 110 Hz för mina A1 just nu (eller var det 100 Hz, får kolla hemma sedan). 200 Hz tror jag är lite högt.

Annars finns ju klassikern, ring IÖ :wink:
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Frugan vill ha piP som surroundhögtalare - Bygger a1:or!

Inläggav Tarzan » 2017-09-18 20:53

genstruktur skrev:Jag hade också provat utan Audyssey.

Själv kör jag delning 110 Hz för mina A1 just nu (eller var det 100 Hz, får kolla hemma sedan). 200 Hz tror jag är lite högt.

Annars finns ju klassikern, ring IÖ :wink:

Ärligt talat tror jag inte det är jättekänsligt med delning till surround. Kör man 200Hz-delning kommer grundtoner i röster hamna "fel", men hur ofta är det det är röster som ligger i surroundkanalerna?

pontareee
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Frugan vill ha piP som surroundhögtalare - Bygger a1:or!

Inläggav pontareee » 2017-09-18 23:16

Tarzan skrev:
genstruktur skrev:Jag hade också provat utan Audyssey.

Själv kör jag delning 110 Hz för mina A1 just nu (eller var det 100 Hz, får kolla hemma sedan). 200 Hz tror jag är lite högt.

Annars finns ju klassikern, ring IÖ :wink:

Ärligt talat tror jag inte det är jättekänsligt med delning till surround. Kör man 200Hz-delning kommer grundtoner i röster hamna "fel", men hur ofta är det det är röster som ligger i surroundkanalerna?

Kan ringa IÖ imorgon men enligt manifestet går a1 130hz - 16 kHz (-3dB). 120 alternativt 150hz kanske kan vara en god idé då?

Vet någon vad IÖ rekommenderar för delning på dialog1s?

Tack på förhand och god natt! :)

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Frugan vill ha piP som surroundhögtalare - Bygger a1:or!

Inläggav genstruktur » 2017-09-19 09:03

Tarzan skrev:
genstruktur skrev:Jag hade också provat utan Audyssey.

Själv kör jag delning 110 Hz för mina A1 just nu (eller var det 100 Hz, får kolla hemma sedan). 200 Hz tror jag är lite högt.

Annars finns ju klassikern, ring IÖ :wink:

Ärligt talat tror jag inte det är jättekänsligt med delning till surround. Kör man 200Hz-delning kommer grundtoner i röster hamna "fel", men hur ofta är det det är röster som ligger i surroundkanalerna?


Jo gillar man det är det ju bara att köra på! :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

pontareee
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Frugan vill ha piP som surroundhögtalare - Bygger a1:or!

Inläggav pontareee » 2017-09-19 12:18

Då har jag fått svar av IÖ och han rekommenderar följande crossover
piPs 80hz
dialog-1s så högt som möjligt = 250hz i mitt fall
a1 80 - 120hz

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Frugan vill ha piP som surroundhögtalare - Bygger a1:or!

Inläggav genstruktur » 2017-09-20 09:45

Skönt att du fick svar :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
henrikwiklund
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 2009-07-22
Ort: Umeå

Re: Frugan vill ha piP som surroundhögtalare - Bygger a1:or!

Inläggav henrikwiklund » 2017-10-11 01:07

Nu är jag sen på bollen men kan meddela att det funkar alldeles utmärkt att använda piP bak också! Jag har har 4 piP och en iP som center samt prof x2. Dock så har iaf jag vart noga med avstånden, för mig iaf ca 1,5-2m från bakhögtalare till sweetspot. Man vill ju inte ha en bakhögtalare i örat.

Föregående

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster