pi60 i stort vardagsrum

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DeeKay
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 2013-11-02
Ort: Knivsta

pi60 i stort vardagsrum

Inläggav DeeKay » 2017-08-23 21:40

Hej!

Vi har ett vardagsrum som ser ut enligt bild.
Bild
Det har en viss möblering redan och den kan inte göras på så många sätt... Ställer där högtalare hamnar är vid fönstren längs långsidan till väster i vardagsrummet. :?
Så ingen solid vägg direkt då fönstren är stora från golv och uppåt. Rummet har också en stor öppning mot matplats och kök etc.

Jag är väldigt sugen på ett par pi60 i byggsats som vinterprojekt :) Dock är jag fundersam på om det går att göra rummets egenskaper värdigt ett par sådana...

Är det någon annan som har något liknande rum som fått till det bra trots dåliga odds från början?

Be well!

  • TV - Optiskt - NuForce DDA-100 - piMx
  • Yamaha WXC-50 - NAD C 350 (som slutsteg) - pi60

Användarvisningsbild
Martinlkpg
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 2014-06-19
Ort: Linköping

Re: pi60 i stort vardagsrum

Inläggav Martinlkpg » 2017-08-24 11:18

DeeKay skrev:Hej!

Vi har ett vardagsrum som ser ut enligt bild.
[ Bild ]
Det har en viss möblering redan och den kan inte göras på så många sätt... Ställer där högtalare hamnar är vid fönstren längs långsidan till väster i vardagsrummet. :?
Så ingen solid vägg direkt då fönstren är stora från golv och uppåt. Rummet har också en stor öppning mot matplats och kök etc.

Jag är väldigt sugen på ett par pi60 i byggsats som vinterprojekt :) Dock är jag fundersam på om det går att göra rummets egenskaper värdigt ett par sådana...

Är det någon annan som har något liknande rum som fått till det bra trots dåliga odds från början?

Be well!


Nu är jag långt ifrån expert. Men jag tror pi60 inte skulle göra bort sig. Att dom står emot fönstret är nog det mista problemet. Tror dock att det största problemet är ryggåstaket. Känns som det kommer äta en hel del bas.

Mvh
Ino audio Pi60+Bs60. Rotel RB-991. Benchmark Dac2 HGC

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: pi60 i stort vardagsrum

Inläggav IngOehman » 2017-08-24 12:41

Jag gillar (längsgående) ryggåstak. De skapar ett takreflexfält som projicerar en mycket bredare "reflexljudbild" än själva stereobilden, vilket gör att den lägger sig mindre i vägen. Vanliga tak behöver oftast diffuseras på något sätt för att bli lika bra.

Vad du menar med att stjäla bas vet jag inte. Du menar kanske att det ökar rummets volym? Det gör det, men det påverkar i huvudsak under 20 Hz där rummets kavitetseffekt är den dominerande verkan.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DeeKay
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 2013-11-02
Ort: Knivsta

Re: pi60 i stort vardagsrum

Inläggav DeeKay » 2017-08-24 12:42

Hej Martinlkpg!

Tack för respons!
Taket har en lutning på 18 grader, inte jättehögt men absolut kan ställa till lite problem.

MVH
Danne

  • TV - Optiskt - NuForce DDA-100 - piMx
  • Yamaha WXC-50 - NAD C 350 (som slutsteg) - pi60

Användarvisningsbild
DeeKay
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 2013-11-02
Ort: Knivsta

Re: pi60 i stort vardagsrum

Inläggav DeeKay » 2017-08-24 12:46

IngOehman skrev:Jag gillar (längsgående) ryggåstak. De skapar ett takreflexfält som projicerar en mycket bredare "reflexljudbild" än själva stereobilden, vilket gör att den lägger sig mindre i vägen. Vanliga tak behöver oftast diffuseras på något sätt för att bli lika bra.

Vad du menar med att stjäla bas vet jag inte. Du menar kanske att det ökar rummets volym? Det gör det, men det påverkar i huvudsak under 20 Hz där rummets kavitetseffekt är den dominerande verkan.


Vh, iö


Hej Ingvar!

Att diffusera ett ryggåstak kan alltså vara rentav onödigt?

MVH
Danne

  • TV - Optiskt - NuForce DDA-100 - piMx
  • Yamaha WXC-50 - NAD C 350 (som slutsteg) - pi60

Användarvisningsbild
Martinlkpg
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 2014-06-19
Ort: Linköping

Re: pi60 i stort vardagsrum

Inläggav Martinlkpg » 2017-08-24 13:02

IngOehman skrev:Jag gillar (längsgående) ryggåstak. De skapar ett takreflexfält som projicerar en mycket bredare "reflexljudbild" än själva stereobilden, vilket gör att den lägger sig mindre i vägen. Vanliga tak behöver oftast diffuseras på något sätt för att bli lika bra.

Vad du menar med att stjäla bas vet jag inte. Du menar kanske att det ökar rummets volym? Det gör det, men det påverkar i huvudsak under 20 Hz där rummets kavitetseffekt är den dominerande verkan.


Vh, iö


Där ser man! Som sagt bra att det finns folk som vet vad dom pratar om :)

Exakt så tänkte jag att det blir ju väldigt stora volymer.

Mvh
Ino audio Pi60+Bs60. Rotel RB-991. Benchmark Dac2 HGC

Användarvisningsbild
DeeKay
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 2013-11-02
Ort: Knivsta

Re: pi60 i stort vardagsrum

Inläggav DeeKay » 2017-12-06 15:33

Jag har läst i manifest om pi24,5 och jämför lite med piP/piPs. Förstår jag det rätt att pi24,5 är mer designad för återgivning i mono? Dvs inte designad att återge i par såsom t.ex. piP.

Anledingen att jag kikar på dessa är av budgetskäl... Jag har redan en NAD C350 som jag tror skulle passa fint med piP eller kanske pi24,5.
Med rummet storlek i åtanke så kanske pi24,5 skulle passa bättre :?:

Förresten, jag försöker hitta en bild på pi24,5... Någon som har tips på länk?

  • TV - Optiskt - NuForce DDA-100 - piMx
  • Yamaha WXC-50 - NAD C 350 (som slutsteg) - pi60

Användarvisningsbild
Martinlkpg
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 2014-06-19
Ort: Linköping

Re: pi60 i stort vardagsrum

Inläggav Martinlkpg » 2017-12-06 19:58

DeeKay skrev:Jag har läst i manifest om pi24,5 och jämför lite med piP/piPs. Förstår jag det rätt att pi24,5 är mer designad för återgivning i mono? Dvs inte designad att återge i par såsom t.ex. piP.

Anledingen att jag kikar på dessa är av budgetskäl... Jag har redan en NAD C350 som jag tror skulle passa fint med piP eller kanske pi24,5.
Med rummet storlek i åtanke så kanske pi24,5 skulle passa bättre :?:

Förresten, jag försöker hitta en bild på pi24,5... Någon som har tips på länk?


Sök på pi25 istället så får du en bild på hur dom ser ut.

Tror Ingvar bara har bytt namn på högtalarna av någon anledning :)
Ino audio Pi60+Bs60. Rotel RB-991. Benchmark Dac2 HGC

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: pi60 i stort vardagsrum

Inläggav IngOehman » 2017-12-06 20:07

Klart du skall ha pi180!

Med ett sådär stort och fint rum. ;)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DeeKay
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 2013-11-02
Ort: Knivsta

Re: pi60 i stort vardagsrum

Inläggav DeeKay » 2017-12-06 23:03

Martinlkpg skrev:Sök på pi25 istället så får du en bild på hur dom ser ut.


Ahh, nu ser jag. Om jag får säga så är piP eller pi60 mer tilltalande, inget illa menat Ingvar :wink: För övrigt trevlig!
Hur skulle en pi180 se ut?! 8O

  • TV - Optiskt - NuForce DDA-100 - piMx
  • Yamaha WXC-50 - NAD C 350 (som slutsteg) - pi60

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: pi60 i stort vardagsrum

Inläggav IngOehman » 2017-12-06 23:12

Har inga ritningar gripbara just nu men det är en slimmad version av pi220s. I princip samma högtalare i slankare form och med två W104x istället för två W121x samt B85 istället för B88s. Om pi220s är storebror till pi60s så är pi180 storebror till pi60.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DeeKay
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 2013-11-02
Ort: Knivsta

Re: pi60 eller annan ino i stort vardagsrum

Inläggav DeeKay » 2017-12-07 10:06

Jag har även lagt märke till pi20 i prislistan, men ser rättså lite om dom i manifestet.
Sitter det Ino-T8h och Ino-B71 i dom?

Stämmer det att de ser ut som pr20 enligt bilden i denna tråd? viewtopic.php?f=20&t=62845&hilit=pi20

/frågvis

  • TV - Optiskt - NuForce DDA-100 - piMx
  • Yamaha WXC-50 - NAD C 350 (som slutsteg) - pi60

Användarvisningsbild
DeeKay
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 2013-11-02
Ort: Knivsta

Re: pi60 i stort vardagsrum

Inläggav DeeKay » 2017-12-07 10:16

IngOehman skrev:Klart du skall ha pi180!

Med ett sådär stort och fint rum. ;)


Vh, iö



Noterade pi180 i prislistan nyss... Tror inte min andra hälft samtycker om en sådan investering.

  • TV - Optiskt - NuForce DDA-100 - piMx
  • Yamaha WXC-50 - NAD C 350 (som slutsteg) - pi60

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: pi60 i stort vardagsrum

Inläggav Nattlorden » 2017-12-07 10:44

Jag tror det blir lysande med pi60(s) i ett sådant rum. Har du större baskrav går de ju att komplettera upp med bs60 eller basmoduler senare. Speciellt om du kan placera dem så de har lagom långt till sidoväggar.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DeeKay
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 2013-11-02
Ort: Knivsta

Re: pi60 i stort vardagsrum

Inläggav DeeKay » 2017-12-07 10:57

Nattlorden skrev:Jag tror det blir lysande med pi60(s) i ett sådant rum.


Hej Nattlorden! Jag har varit inne på pi60 länge, men sonderar lite bland modellerna för att se om något alternativ passar budgeten bättre. pi60 kommer medföra ett köp av bättre slutsteg också skulle jag tro. Men man behöver ju inte göra allt på en gång :)

  • TV - Optiskt - NuForce DDA-100 - piMx
  • Yamaha WXC-50 - NAD C 350 (som slutsteg) - pi60

Användarvisningsbild
DeeKay
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 2013-11-02
Ort: Knivsta

Re: pi60 i stort vardagsrum

Inläggav DeeKay » 2017-12-07 12:08

Edit: piP har jag också varit väldigt sugen på, men känns lite för pluttiga i detta rum. Lyssningavståndet är också betydligt större än vad piP är avsedda för. Kan tänka mig pi20 ur budget och estetiskt perspektiv också. Sen så kommer inte rummet bli så akustiskt behandlat som jag önskar, så att få ut det man kan av piP/pi60 med dess stereoegenskaper är troligen inte möjligt.

  • TV - Optiskt - NuForce DDA-100 - piMx
  • Yamaha WXC-50 - NAD C 350 (som slutsteg) - pi60

Användarvisningsbild
DeeKay
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 2013-11-02
Ort: Knivsta

Re: pi60 i stort vardagsrum

Inläggav DeeKay » 2017-12-08 09:19

DeeKay skrev:Edit: piP har jag också varit väldigt sugen på, men känns lite för pluttiga i detta rum. Lyssningavståndet är också betydligt större än vad piP är avsedda för. Kan tänka mig pi20 ur budget och estetiskt perspektiv också. Sen så kommer inte rummet bli så akustiskt behandlat som jag önskar, så att få ut det man kan av piP/pi60 med dess stereoegenskaper är troligen inte möjligt.


Men detta är förståss en lekmans egna slutsatser :D

  • TV - Optiskt - NuForce DDA-100 - piMx
  • Yamaha WXC-50 - NAD C 350 (som slutsteg) - pi60

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: pi60 i stort vardagsrum

Inläggav RMA » 2017-12-08 16:44

Skulle rekommendera pi60 helt klart, förstärkaren kan du ju byta ut om några år eller så.
Du kommer att ha bättre ljud under tiden hur som.

Användarvisningsbild
DeeKay
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 2013-11-02
Ort: Knivsta

Re: pi60 i stort vardagsrum

Inläggav DeeKay » 2017-12-08 17:03

Jag känner mig mer och mer övertygad om pi60 8)

  • TV - Optiskt - NuForce DDA-100 - piMx
  • Yamaha WXC-50 - NAD C 350 (som slutsteg) - pi60

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: pi60 i stort vardagsrum

Inläggav DVD-ai » 2017-12-08 18:11

Klaaaart du ska ha pi60, underbarq högtalare !
"Det är där det börjar på riktigt" - med pi60/i14 alltså :P
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: pi60 eller annan ino i stort vardagsrum

Inläggav IngOehman » 2017-12-08 22:08

DeeKay skrev:Jag har även lagt märke till pi20 i prislistan, men ser rättså lite om dom i manifestet.
Sitter det Ino-T8h och Ino-B71 i dom?

Nej och nej.

DeeKay skrev:Stämmer det att de ser ut som pr20 enligt bilden i denna tråd? viewtopic.php?f=20&t=62845&hilit=pi20

/frågvis

Ja, om Ino-högtalare heter pi eller pr berättar bara om de är avsedda för hemmabruk eller kontrollrumsbruk, och i många fall ser de likadana ut, läs alla stativhögtalare.

De golvstående högtalarna däremot är i studioversion kompaktare och avsedda att kunna väljas höjd för, beroende på studions uppbyggnad.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: pi60 i stort vardagsrum

Inläggav Conan » 2017-12-10 08:44

DeeKay skrev:Jag känner mig mer och mer övertygad om pi60 8)


Inget å snacka om - beställ ett par i dag! Vilken finish ska du ha på dem? :)

Användarvisningsbild
DeeKay
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 2013-11-02
Ort: Knivsta

Re: pi60 i stort vardagsrum

Inläggav DeeKay » 2017-12-10 13:17

Conan skrev:
Inget å snacka om - beställ ett par i dag! Vilken finish ska du ha på dem? :)


Jag kommer i så fall köpa byggsats och lacka dom i någon grå nyans tror jag.

  • TV - Optiskt - NuForce DDA-100 - piMx
  • Yamaha WXC-50 - NAD C 350 (som slutsteg) - pi60

Användarvisningsbild
DeeKay
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 2013-11-02
Ort: Knivsta

Re: pi60 i stort vardagsrum

Inläggav DeeKay » 2018-01-04 20:20

IngOehman skrev:Jag gillar (längsgående) ryggåstak. De skapar ett takreflexfält som projicerar en mycket bredare "reflexljudbild" än själva stereobilden, vilket gör att den lägger sig mindre i vägen. Vanliga tak behöver oftast diffuseras på något sätt för att bli lika bra.

Vad du menar med att stjäla bas vet jag inte. Du menar kanske att det ökar rummets volym? Det gör det, men det påverkar i huvudsak under 20 Hz där rummets kavitetseffekt är den dominerande verkan.


Vh, iö


Kan hända att vi tänker om angående placeringen när de nybeställda pi60 ( :) :) :) ) blir klara, så att de kommer stå längsgående (på gavelväggen högst upp i bilden) med ryggåstaket. För det var så du menade gissar jag?

  • TV - Optiskt - NuForce DDA-100 - piMx
  • Yamaha WXC-50 - NAD C 350 (som slutsteg) - pi60

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: pi60 i stort vardagsrum

Inläggav IngOehman » 2018-01-05 07:08

Låt inte ledden på takryggen bli avgörande. Många saker påverkar och vore jag du så skulle jag överväga att placera högtalarna närmast väggen till höger, av flera skäl:

1. Den ser ut att ge bäst stöd.

2. Då blir väggen bakom lyssnarna fönsterväggen, vilka brukar vara bäst på att absorbera bas.

3. Att ha fönster bakom sig ger trevligt ljus, man ser rummet och inte bara bländande fönster.

3. Då ser man ut åt genom öppningen åt höger. Att sitta med ryggen mot en öppnkng brukar kännas konstigt.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: pi60 i stort vardagsrum

Inläggav RMA » 2018-01-05 09:04

DeeKay skrev:
IngOehman skrev:Jag gillar (längsgående) ryggåstak. De skapar ett takreflexfält som projicerar en mycket bredare "reflexljudbild" än själva stereobilden, vilket gör att den lägger sig mindre i vägen. Vanliga tak behöver oftast diffuseras på något sätt för att bli lika bra.

Vad du menar med att stjäla bas vet jag inte. Du menar kanske att det ökar rummets volym? Det gör det, men det påverkar i huvudsak under 20 Hz där rummets kavitetseffekt är den dominerande verkan.


Vh, iö


Kan hända att vi tänker om angående placeringen när de nybeställda pi60 ( :) :) :) ) blir klara, så att de kommer stå längsgående (på gavelväggen högst upp i bilden) med ryggåstaket. För det var så du menade gissar jag?

Grattis! Du kommer inte ångra dig :) .

Användarvisningsbild
DeeKay
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 2013-11-02
Ort: Knivsta

Re: pi60 i stort vardagsrum

Inläggav DeeKay » 2018-01-05 22:30

IngOehman skrev:Låt inte ledden på takryggen bli avgörande. Många saker påverkar och vore jag du så skulle jag överväga att placera högtalarna närmast väggen till höger, av flera skäl:

1. Den ser ut att ge bäst stöd.

2. Då blir väggen bakom lyssnarna fönsterväggen, vilka brukar vara bäst på att absorbera bas.

3. Att ha fönster bakom sig ger trevligt ljus, man ser rummet och inte bara bländande fönster.

3. Då ser man ut åt genom öppningen åt höger. Att sitta med ryggen mot en öppnkng brukar kännas konstigt.



Tack för förslagen. Vi har idag en soffa står längs högra långsidan och har utsikt genom de stora fönsterna ut i trädgård och skog (skogen mot gavel). Det syns inte i mitt urklipp, men våningen fortsätter mot matplats och del av kök, så jag håller med om att det är konstigt att sitta med ryggen mot öppningen. Vi ska också skaffa någon form av fåtölj(er) som kommer stå lite mer i centrum av vardagsrummet, kan hända att när vi får in med möbler och annat så kanske planeringen ändras.

MVH
Daniel

  • TV - Optiskt - NuForce DDA-100 - piMx
  • Yamaha WXC-50 - NAD C 350 (som slutsteg) - pi60

Användarvisningsbild
jbass
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 2013-12-13
Ort: Rönninge

Re: pi60 i stort vardagsrum

Inläggav jbass » 2018-01-17 00:06

Jag har ett rum som påminner mycket om det du har. I princip identiska mått, ryggåstak (3.5m i nock), stor fönsteryta och som vetter mot en öppen planlösning med ytterligare 60-70 kvm. Med den placering som föreslås med högtalarna mot väggen till höger så är det nästan på pricken identiskt med hur det ser ut hos mig och även takbrytningen är i samma ledd.

Efter konsultation av Ingvar där jag genomfört en av föreslagna åtgärder, en snygg dämpvägg bakom högtalarna (ca. 8kvm), så låter det mycket, mycket bra. Har B&W 802'or som (väl) har prestanda likvärdigt pi60.

Här är mitt rum och högtalarplaceringen i rött. viewtopic.php?f=4&t=58672

Användarvisningsbild
DeeKay
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 2013-11-02
Ort: Knivsta

Re: pi60 i stort vardagsrum

Inläggav DeeKay » 2018-02-01 18:25

Intressant jbass. Återstår att se hur det blir med möbleringen. Skulle gissa att de hamnar till vänster till att börja med.... Vissa krafter jobbar emot mig :wink:
Dock så tror jag vi kommer få dit en större matta! Ett steg till i rätt riktning.

  • TV - Optiskt - NuForce DDA-100 - piMx
  • Yamaha WXC-50 - NAD C 350 (som slutsteg) - pi60


Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster