Trevägaren på väg?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Trevägaren på väg?

Inläggav Morello » 2018-04-13 09:44

Ja, jo, men matta och soffbord kommer ju dock att interferea och ge avtryck i golvreflexen.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Trevägaren på väg?

Inläggav jonasp » 2018-04-13 10:03

Morello skrev:Ja, jo, men matta och soffbord kommer ju dock att interferea och ge avtryck i golvreflexen.


Självfallet!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Trevägaren på väg?

Inläggav Almen » 2018-04-13 10:04

jonasp skrev:Glömde: jag hanterar takreflex och golvreflex annorlunda när jag konstruerar högtalare.


Bara för att förtydliga, du menar "jag hanterar takreflex annorlunda än golvreflex", inte "jag hanterar golvreflex och takreflex annorlunda än alla andra konstruktörer"?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Trevägaren på väg?

Inläggav jonasp » 2018-04-13 10:09

Almen skrev:
jonasp skrev:Glömde: jag hanterar takreflex och golvreflex annorlunda när jag konstruerar högtalare.


Bara för att förtydliga, du menar "jag hanterar takreflex annorlunda än golvreflex", inte "jag hanterar golvreflex och takreflex annorlunda än alla andra konstruktörer"?


Aaah! Viktigt, ja, jag menar det förstnämnda. Hur andra konstruktörer gör har jag bara i vissa förekommande fall någon kunskap om, i de flesta fall inte. Tack för påpekandet.

Vad jag menar är alltså att under dimensioneringen beaktar jag golvreflexen och takreflexen separat. De påverkar olika men överlappande delar av konstruktionen.

Edit: jag menar inte att spamma tråden. Den handlar ju om Ingvars trevägare. :oops:
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Trevägaren på väg?

Inläggav IngOehman » 2018-04-13 10:28

Morello skrev:
IngOehman skrev:
Morello skrev:
Av ren nyfikenhet - vad fick dig att ändra uppfattning i frågan?
Jag utgår såklart från att du inte monterat dem å baksidan "på skoj", utan att det finns goda orsaker till att det fungerar tillfredställande.

Ledande fråga där... som därför inte går att svara på. Jag har inte ändrat uppfattning i frågan.

Kan dock nämna några saker:

1. På en stor högtalare är bak- och framsidan mera skilda åt.

2. Med en sluttande baksida på högtalaren så får man en massa (möjligheter att skapa) förändringar i spridningsegenskaperna från baksidan.

3. Diskantutstrålnkngen från baksidan bidrar inte med något positivt alls om högtalaren står framför en dämpad vägg. Om inte högtalaren är placerad långt framför väggen den har bakom sig så är baksidesdiskant en riktigt dålig ide, och för det mesta är det även när så är fallet en dålig idé. Så avknappen är mycket viktig! ;)

Det är bara med ett stort avstånd (>1 meter) som det är rimligt med en odämpad vägg bakom högtalarna, och har man det så, så kommer väggen bakom högtalarna att bidra med en färgad klang UTAN extra diskantutstrålning på baksidan. Det kan vara en nackdel, men behöver inte vara det. Det är olika från fall till fall. Diskanten på baksidan är en möjlighet, inte något som alltid är bra.

Och man bedrar sig illa om man tror att det fungerar bra med en rakt bakåt riktad diskant, liksom om man tror att tonkurvan bakåt skall vara rak. Det är ju en sorts kompletteringsljud och man behöver se till summan, med en massa olika samtidiga vägningar inkluderat.


Vh, iö


Det var inte min avsikt att frågan skulle tolkas som ledande.

Tackar för klargörandet!

Vilket register är bakåtstrålaren tänkt att komplettera?

Jag har en viss fäbless för stora fullregisterhögtalare, så jag tycker detta är ett spännande projekt.
(Helt plötsligt framstår mina egna som små :) )

Ingen fara med frågan där. Bara jag fick klargöra fakta. :)

Bakåtstrålningen ökar spridningen vid höga frekvenser (om man vill, reglerbart) och minskar den vid halvlåga frekvenser.

Målet är att hindra en eventuell odämpad vägg (1-5 meter) bakom högtalaren, från att påverka klangen. Bidraget från den bakre diskanten är aldrig stort optimalt inställd, och sjunker väsentligt med sjunkande frekvens. Uppåtvinklingen är mycket viktig.

De väggplacerade kompletterande lösningar som jag jobbat med i många år, behöver faktiskt ha väsentligt annorlunda egenskaper för att fungera lika bra, men i gengäld fungerar de i alla rum, även sådana som har dämpad vägg och även när högtalarna står nära nämnd vägg. Jag räknar med att de är klara före 2020.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Trevägaren på väg?

Inläggav Morello » 2018-04-13 10:41

Ja alltså, att en bakåtriktad diskant minskar riktkverkan vid höga frekvenser kunde jag lista ut, men vad menar du med halvlåga frekvenser?
Jag kanske inte är helt på det klara hur bestyckningen på baksidan ser ut.

Hur stor är föresten lådan? Tvenne tolvor tarvar ju en hygglig volym.

Jag skissar lite på en högtalare enligt samma koncept som mina nuvarande men med litet mer kapacitet samt lägre distorsion i det lägre registret(<100Hz cirka).
Alternativt så delar man systemet. Jag har ändå för många slutsteg hemma. :mrgreen: Rs2000 till basarna och No1200 till topparna tex.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Trevägaren på väg?

Inläggav shifts » 2018-04-13 15:16

IngOehman skrev:De väggplacerade kompletterande lösningar som jag jobbat med i många år, behöver faktiskt ha väsentligt annorlunda egenskaper för att fungera lika bra, men i gengäld fungerar de i alla rum, även sådana som har dämpad vägg och även när högtalarna står nära nämnd vägg. Jag räknar med att de är klara före 2020.


Är det här es2 (-3?) månne, som jag hade en betaversion av, eller en annan lösning? Det låter snarlikt vad gäller placeringen, men har svårt att avgöra vad gäller funktionen.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Trevägaren på väg?

Inläggav IngOehman » 2018-04-13 19:26

Ja, det stämmer.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Trevägaren på väg?

Inläggav IngOehman » 2018-04-13 20:36

Morello skrev:Ja alltså, att en bakåtriktad diskant minskar riktkverkan vid höga frekvenser kunde jag lista ut, men vad menar du med halvlåga frekvenser?
Jag kanske inte är helt på det klara hur bestyckningen på baksidan ser ut.

Hur stor är föresten lådan? Tvenne tolvor tarvar ju en hygglig volym.

Jag skissar lite på en högtalare enligt samma koncept som mina nuvarande men med litet mer kapacitet samt lägre distorsion i det lägre registret(<100Hz cirka).
Alternativt så delar man systemet. Jag har ändå för många slutsteg hemma. :mrgreen: Rs2000 till basarna och No1200 till topparna tex.

Riktverkan hos högtalaren är exakt som jag vill ha det mellan typ 300-4 000 Hz, "naturligt". För många applikationer är den spridning de har "naturligt" 20-20 000 Hz, helt okej, men inte för alla applikationer. I registret under 300 Hz så är de därför försedda med spridningsegenskaper som både motverkar golvreflexen och reflexen från väggen bakom högtalarna. De är framförallt dimensionerade för att påverkas så lite som möjlig av avståndet till väggen bakom dem.

Om man jämför med t ex de stora sidosystemen (i28 - i32s - i34es, i56, i64s, i68es) så fungerar de bra nära en dämpad vägg och på en meter eller större avstånd från väggen, men inte med samma eq (man kan justera denna på insidan), och skälet att de fungerar så bra är att man dels har en eq-möjlighet för registret 80 - 200 Hz och dessutom har en delning som kan användas för att balansera klangen.

Trevägaren har ingen sådan delning eftersom det är ett trevägssystem. Därför behöver de ha skräddarsydda spridnkngsegenskaper för att fungera med valfritt avstånd till väggen bakom dem. De är en sorts glidande njurar. En normal njurhögtalare* (finns en del för PA-bruk) åstadkommer man genom att optimera för nollsignal i riktning bort från publiken. Det ger en maximalt svag signal bortåt, och ljudet som strålar framåt blir var det blir. Verkningsgraden blir sämre för lägre frekvenser och högtalaren behöver göras mycket djup för att inte bli alltför ineffektiv.

Jag gör typ tvärtom - jag optimerar inte utsläckningen bakåt, utan istället förstärkningen framåt! 8)

Vid lite högre frekvenser blir resultatet samma, men jag avnjuter maximal känslighet framåt - oavsett frekvens. :)

Kort sagt kan man säga att högtalaren blir rundstrålande när frekvensen är så låg att avståndet till väggen bakom är kort jämfört med våglängden, det vill säga när väggreflexen är konstruktiv. Den fungerar inom ett stort avståndsintervall och endast då de ställs mycket nära en vägg blir det för mycket av det goda vid väldigt låga frekvenser, vilket dock går utmärkt att styra upp med bcX! ;)


Vh, iö

- - - - -

*Det åstadkommer man genom att fasvända elementet på baksidan och fördröja ljudet till framsidans element lika mycket som högtalarens akustiska djup. Då blir bakåtstrålningen noll.

Framåt så får man destruktiv interferens vid 0 Hz och var nästa kommer beror på hur djup basen är. Är den lika djup som jag är lång så får man nästa vid 100 Hz, sen vid 200 Hz, 300 Hz... Låga gränsen för konstruktiv interferens (alltså när summan av båda basarna blir samma som för bara den ena av dem) nås vid 33 Hz och vid 50 är effektiviteten maximal (summan av främre och bakre basens ljud är 6 dB mera än från bara den ena). Sen vid 66 Hz så når man igen gränsen för konstruktiv interferens.

Det kan låda dåligt men i en PA-situation där riktverkan är viktig kan den mer eller mindre perfekta njurströlnkngen vara värd massor och 33 Hz är ändå väldigt djup bas. Och att behöva lägga till +/- 3 dB eq i registret 33-66 Hz behöver inte vara problematiskt när delningen ändå kanske ligger vid 80 Hz. Det finns även specialknep man kan ta till för att göra en njurlåda ännu effektivare vid låga frekvenser, t ex göra en hybrid med sluten låda bakåt och basreflex framåt.

Men - min poäng med att berätta allt detta är kunna komma till att jag gör precis tvärtom - låter basarna i grunden arbeta i fas med varandra men fördröjer den främre för att få perfekt konstruktiv interferens framåt - vid alla frekvenser. :) Maximalt transientsvar (baselementen hjälper varandra totalt) framåt, det vill säga delvis även med hjälp av ett minskande av rummets senare bidrag. Men det ger lite annorlunda direktivitet, en som glider från kula vid så låga frekvenser att jag vill ha hjälp av rummet (eftersom de är konstruktivt) till njure vid så höga frekvenser (några hundra Hz) att jag vill slippa bidrag från rummet, eftersom det blir destruktivt.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Trevägaren på väg?

Inläggav mrGaskill » 2018-04-13 23:54

Mao - jag vill ha ett par trevägare. :-)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Trevägaren på väg?

Inläggav hifikg » 2018-04-13 23:59

Är den levererad? Blev den lyckliga ägaren lyckligare?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6685
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Trevägaren på väg?

Inläggav ChristianAndersson » 2018-04-14 09:55

Rekommenderat lyssningsavstånd?

Är detta beroende av motstående väggs avtstånd/ absorption / bakre elements inställning?
Shatterer of words

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Trevägaren på väg?

Inläggav IngOehman » 2018-04-14 20:50

ChristianAndersson skrev:Angående "vadslagning" i tråden
Hur många bitar mdf gick åt/st?
Hur många kilogram "väger´t"/st?


26 mdf-delar, per kabinett - hemskt många konstiga vinklar. Och sen en massa delar i annat än mdf också, 8 stycken närmare bestämt.

Och vikten kommer nog att hamna på under 100 kg. Det är rätt mycket, men ändå är jag glad att de inte blev tyngre.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Pappsen
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 2017-02-14

Re: Trevägaren på väg?

Inläggav Pappsen » 2018-06-07 15:14

Så ja, ett tag sedan det var aktivitet i ämnet. Har det levererats något par till kund?
Guru Q10
Pioneer SX-650
Thorens TD-166 MkII
Sonab Popbox
Sonos Connect
JBL L100 Classic 75
JBL SA-750
Linn LP12

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Trevägaren på väg?

Inläggav IngOehman » 2018-06-11 23:59

Inte ännu. Sjukdom och skador har hamnat i vägen.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Pappsen
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 2017-02-14

Re: Trevägaren på väg?

Inläggav Pappsen » 2018-06-13 07:56

Ok.
Antar att tråden lär vakna till liv när första paret anlänt.
Guru Q10
Pioneer SX-650
Thorens TD-166 MkII
Sonab Popbox
Sonos Connect
JBL L100 Classic 75
JBL SA-750
Linn LP12

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Trevägaren på väg?

Inläggav Morello » 2018-07-12 22:12

Slutfört?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Trevägaren på väg?

Inläggav Belker » 2018-08-10 10:40

Har det noterats att trevägaren svischar förbi ca 10.30 in i denna video?
https://www.youtube.com/watch?v=fOfzCihgXIw

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: Trevägaren på väg?

Inläggav UrSv » 2018-08-10 10:56

Det är väl inte trevägaren utan Darth Vader som ju är välkänd här.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Trevägaren på väg?

Inläggav Belker » 2018-08-10 11:03

Såklart! Hjärnsläpp...

Pappsen
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 2017-02-14

Re: Trevägaren på väg?

Inläggav Pappsen » 2018-12-10 07:58

Blir det en julklapp kanske till beställaren eller?
Om en sen sådan är det ju alltid kul med nya bilder :)
Guru Q10
Pioneer SX-650
Thorens TD-166 MkII
Sonab Popbox
Sonos Connect
JBL L100 Classic 75
JBL SA-750
Linn LP12

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Trevägaren på väg?

Inläggav BellsnWhistles » 2018-12-11 13:40

Är trevägaren det pratas om här, pi220 (eller snarare es-modellen pi222) resultatet av den ursprungliga tanken om trevägaren pi121es som varit beskriven i manifestet?

Jag frågar då det i manifestet står dels att trevägaren är beroende av ett mycket speciellt baselement som äntligen kunde komma i produktion; är det w121x det? För w121 (utan x) fanns ju redan när den texten skrevs.
Dels så antyder namnet pi121es att den lådan är betydligt mindre än pi220/222.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
HolographicAudio™
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2003-11-28
Ort: Växjö

Re: Trevägaren på väg?

Inläggav HolographicAudio™ » 2020-05-15 18:29

UrSv skrev:Det är väl inte trevägaren utan Darth Vader som ju är välkänd här.

Om vi nu skulle vilja sälja våra kära Darth Vader (till förmån för en något mindre INO-högtalare som är lite smidigare att frakta till och från mässor), i vilket forum lägger man då lämpligast ut annonsen. Blocket, Facebook, HiFi-torget, eller...?
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
OPPO 105>ULC>Pre Two>ULC>AMP Twenty>Darth Vader

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Trevägaren på väg?

Inläggav Nattlorden » 2020-05-15 18:39

HolographicAudio™ skrev:
UrSv skrev:Det är väl inte trevägaren utan Darth Vader som ju är välkänd här.

Om vi nu skulle vilja sälja våra kära Darth Vader (till förmån för en något mindre INO-högtalare som är lite smidigare att frakta till och från mässor), i vilket forum lägger man då lämpligast ut annonsen. Blocket, Facebook, HiFi-torget, eller...?


I sin medlemstråd här går bra också.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Trevägaren på väg?

Inläggav hifikg » 2020-05-15 18:44

Den där antydningen räcker nog, gissar att ni redan fått PM, he he
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
HolographicAudio™
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2003-11-28
Ort: Växjö

Re: Trevägaren på väg?

Inläggav HolographicAudio™ » 2020-05-15 18:55

hifikg skrev:Den där antydningen räcker nog, gissar att ni redan fått PM, he he

Nä, inga PM ännu (men det har ju bara gått någon minut sen jag ställde min fråga).
Nu går jag och häller upp ett glas vin och spisar musik. Gokväll!
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
OPPO 105>ULC>Pre Two>ULC>AMP Twenty>Darth Vader

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Trevägaren på väg?

Inläggav MorganM » 2020-08-29 21:45

Lite nyfiken:
Har beställaren fått Högtalarna?
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Trevägaren på väg?

Inläggav hifikg » 2020-08-29 21:49

MorganM skrev:Lite nyfiken:
Har beställaren fått Högtalarna?


Ingvar sliter hårt med dem tror jag, därför han inte skriver här :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Trevägaren på väg?

Inläggav IngOehman » 2020-09-01 16:32

Det lutar allt mera åt att högtalarna blir klara 2020, men i slutet. Alltså ungefär som planen faktiskt såg ut för 6 år sedan...

Det är inte längre mycket jobb kvar. Bara lite. En fördröjande orsak har förstås varit Corona, en annan 7-högtalarna...


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Trevägaren på väg?

Inläggav DVD-ai » 2020-09-02 08:16

Ja så kan de gå ibland!

Att det blir enligt planen alltså :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster