Trevägaren på väg?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Trevägaren på väg?

Inläggav mrGaskill » 2018-01-06 00:17

Ja, kanske. Eller varför inte? Men varför? Vad i skulle den tekniska implikationen bestå i? Motivation och lösning. Jag är bara nyfiken. :)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57253
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Trevägaren på väg?

Inläggav Nattlorden » 2018-01-06 00:35

mrGaskill skrev:Ja, kanske. Eller varför inte? Men varför? Vad i skulle den tekniska implikationen bestå i? Motivation och lösning. Jag är bara nyfiken. :)


Motivationen brukar vara ett väldefinierat användningsfall där det går att få till en bättre lösning än de tidigare på något sätt. Man skulle kanske kunna gissa att det är en spin-off från trevägarna som ger en tvåvägare med mer kapacitet och friare placering - men det är enbart än väldigt grov gissning från mig.

Har ju funnits tvåvägare med mer "prestanda" innan i pi/pr120
Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Trevägaren på väg?

Inläggav music4ever » 2018-01-06 15:20

Hade helst sett en ny "top-högtalare" som har spridningen som i28/i32s, men som klarar leverera väsentligt mer ljudtryck över 80hz än i32s. Vore trevligt de gånger man verkligen krämer på, veta att systemet fortfarande går på tomgång (och har extremt låg distorsion).

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Trevägaren på väg?

Inläggav PerStromgren » 2018-01-06 15:36

music4ever skrev:Hade helst sett en ny "top-högtalare" som har spridningen som i28/i32s, men som klarar leverera väsentligt mer ljudtryck över 80hz än i32s. Vore trevligt de gånger man verkligen krämer på, veta att systemet fortfarande går på tomgång (och har extremt låg distorsion).


Vilket ljudtryck kan i32s ge över 80 Hz?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
mhr1229
 
Inlägg: 389
Blev medlem: 2016-11-03
Ort: Vallentuna

Re: Trevägaren på väg?

Inläggav mhr1229 » 2018-01-06 16:27

>124dB/par angivet på det sätt som beskrivs i Ingvars manifest på s. 73 f. Det kan ju synas futtigt :roll:

Kanske kan lägga till att gränsen för fysisk smärta ligger vid ca 120 dB och att man, åtminstone vid långvarig exponering, riskerar hörselskador vid betydligt lägre nivåer. Var rädd om hörseln! Har sedan jag fick mina i16s och njöt av att kräma på för fulla muggar tvingats spela på riktigt låga nivåer i flera veckor. Jag hade helt enkelt fysiskt ont i öronen! :cry:
Frilansskribent i Hifi & Musik

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Trevägaren på väg?

Inläggav PerStromgren » 2018-01-06 16:34

mhr1229 skrev:>124dB/par angivet på det sätt som beskrivs i Ingvars manifest på s. 73 f. Det kan ju synas futtigt :roll:


Det kan inte vara den nivån music4ever klagar på, då. Vilken nivå kan anses vara "tomgång", dvs "utan" distorsion? 10 dB lägre?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Trevägaren på väg?

Inläggav music4ever » 2018-01-06 19:45

Högtalarna låter orenare innan deras maxnivå. Sen så är inte god bastung musik lika farlig för öronen som diskantrik junk.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57253
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Trevägaren på väg?

Inläggav Nattlorden » 2018-01-06 20:31

PerStromgren skrev:
mhr1229 skrev:>124dB/par angivet på det sätt som beskrivs i Ingvars manifest på s. 73 f. Det kan ju synas futtigt :roll:


Det kan inte vara den nivån music4ever klagar på, då. Vilken nivå kan anses vara "tomgång", dvs "utan" distorsion? 10 dB lägre?


Har svårt att tro att högtalarna kan klagas på innan musikmaterialet sätter gränsen... har inte upplevt något fall där högtalarna begränsat innan musiken gjort det ännu...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48431
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Trevägaren på väg?

Inläggav IngOehman » 2018-01-06 20:45

Det har jag.

Det är delvis därför det inte tar slut med i32s, utan t ex i64s finns (och ett ännu större toppsystem beräknas bli klart 2019).

Att göra en högtalare med spridningsegenskaper som i32s men med ljudtrycksförmåga som i64s är svårt dock, mycket svårt. Typ nästan omöjligt.

Det kan även nämnas att 124 dB för ett par betyder 118 dB för en högtalare, vilket betyder 108 dB från en högtalare på lyssningsplats (om den är 3,16 meter från högtalaren, i ett ekofritt rum). Om man förutsätter en delning med perfekt fasintegration så vinner man dock 6 dB så uppåt 114 dB kan i praktiken uppnås. Det är 8 gånger mera ljudeffekt-förmåga än THX-normen kräver.

Det ÄR väldigt mycket, men det finns absolut de som vill ha ännu mera. För mig är det 8 gånger mer än jag behöver och vill ha. :)

Och det betyder typ att i32s går på tomgång när man spelar film på kalibrerad nivå. Men musik, det kan man ju vilka spela hur starkt som helst.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Trevägaren på väg?

Inläggav shifts » 2018-01-06 22:56

IngOehman: Är den bautatoppen tänkt att fungera på samma näravstånd som i64s eller är den tänkt för större näravstånd än så?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Trevägaren på väg?

Inläggav music4ever » 2018-01-07 02:48

IngOehman skrev:Det har jag.

Det är delvis därför det inte tar slut med i32s, utan t ex i64s finns (och ett ännu större toppsystem beräknas bli klart 2019).


8O 8O 8O :P :P
Finns det något mer du kan säga kring det ännu större toppsystemet?

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Trevägaren på väg?

Inläggav mrGaskill » 2018-01-07 07:27

Yngwie: "Vaddå less is more? More is more".
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57253
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Trevägaren på väg?

Inläggav Nattlorden » 2018-01-07 09:52

music4ever skrev:
IngOehman skrev:Det har jag.

Det är delvis därför det inte tar slut med i32s, utan t ex i64s finns (och ett ännu större toppsystem beräknas bli klart 2019).


8O 8O 8O :P :P
Finns det något mer du kan säga kring det ännu större toppsystemet?


Tills det finns det kommer här en favorit i repris :mrgreen: :
Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48431
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Trevägaren på väg?

Inläggav IngOehman » 2018-01-07 12:14

shifts skrev:IngOehman: Är den bautatoppen tänkt att fungera på samma näravstånd som i64s eller är den tänkt för större näravstånd än så?

Samma, men det inkluderar att den kan användas på stora avstånd. 10 meter är inget problem för varken i64s eller den nya.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Trevägaren på väg?

Inläggav Elfsberg » 2018-01-07 12:39

Men asså.. hur mycket smisk tål den där diskanten????
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Trevägaren på väg?

Inläggav Belker » 2018-01-07 12:56

Elfsberg skrev:Men asså.. hur mycket smisk tål den där diskanten????

Du ser att Nattlordens bild är hopklippt i typ PowerPoint,va?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57253
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Trevägaren på väg?

Inläggav Nattlorden » 2018-01-07 13:26

Belker skrev:
Elfsberg skrev:Men asså.. hur mycket smisk tål den där diskanten????

Du ser att Nattlordens bild är hopklippt i typ PowerPoint,va?


Paint, till och med! :mrgreen: Hade inte Photoshop tillgängligt vid tillfället.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Trevägaren på väg?

Inläggav Elfsberg » 2018-01-07 16:42

Ja, det gör jag. Men Ingvar ska ju bygga ännu större system säger han.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48431
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Trevägaren på väg?

Inläggav IngOehman » 2018-01-07 16:56

Ja, men med en annan diskant, ju.

Det var det som var min poäng med att skriva om saken - att ville berätta att (jag tycker att) diskanten nått sin gräns i och med i64s/i68es. Förvisso har den klarat även att gå i sådana med 2 kW-förstärkare utan några problem i många anläggningar, men det maximala känslighet man kan klämma ur den är 94 dB, så för det nya systemet (som möjligen blir klart inom ett par år) så blir det en ny diskant, helt enkelt för att jag vill ha marginal.

I i 64s finns det fortfarande marginal vid spelning av högkvalitativ (icke sönder komprimerad) musik, men i ett ännu mycket större system så tycker jag inte diskanten räcker till.

- - -

Svar på din fråga: Den tål väldigt mycket. Runt 40 W effekttålighet enligt IEC, 1000 W peak (den tål mera men låter inte rent över 1000 W in). Den höga känsligheten gör sitt till dessutom.

Som jämförelse kan nämnas att 1" domediskanter brukar tåla mellan 4 och 10 W. I många fall kan man läsa att domediskanter påstås ha en effekttålighet om både 50 och 100 W, men då anger de inte elementets effekttålighet utan systemefekttåligheten när diskanten är HP-filtrerad således att den bara får en bråkdel av ineffekten.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Trevägaren på väg?

Inläggav Elfsberg » 2018-01-07 17:13

Jag älskar min Ino T11mx.

Typ. Eller, jag är löjligt stolt över den. Få människor förstår varför och det gör vårat bond ännu starkare.

(ps tack för snabbt och uttömmande svar Ingvar!)
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Trevägaren på väg?

Inläggav PerStromgren » 2018-01-07 19:28

IngOehman skrev: .

- - -

Svar på din fråga: Den tål väldigt mycket. Runt 40 W effekttålighet enligt IEC, 1000 W peak (den tål mera men låter inte rent över 1000 W in). Den höga känsligheten gör sitt till dessutom.

Som jämförelse kan nämnas att 1" domediskanter brukar tåla mellan 4 och 10 W. I många fall kan man läsa att domediskanter påstås ha en effekttålighet om både 50 och 100 W, men då anger de inte elementets effekttålighet utan systemefekttåligheten när diskanten är HP-filtrerad således att den bara får en bråkdel av ineffekten.


Vh, iö


Skickar du 10A genom den lilla talspolen? Inte så länge, gissar jag! 8O
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1070
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Trevägaren på väg?

Inläggav BellsnWhistles » 2018-01-07 20:36

IngOehman skrev: Men snart kommer även större tvåvägare...

Även dom blir billigare än trevägarna.

Vh, iö


Jag har alltid drömt om en modell som påminner om i32s (kanske lite djupare så man får ihop mer innervolym) och fullregister a'la pi60.

Varför då?
* pi60s som jag hade under väldigt många år var trots allt lite för begränsad i ljudtryck, 6db extra hade varit mumma.
* Det finns en charm med enkelheten i tvåvägssystem
* Delade system ger en komplexitet som inte alla vill ha
* Trevägaren är väldigt stor
* i32s är den snyggaste högtalare jag någonsin sett....

//Edit: rättade stavfel
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48431
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Trevägaren på väg?

Inläggav IngOehman » 2018-01-08 16:37

PerStromgren skrev:
IngOehman skrev: .

- - -

Svar på din fråga: Den tål väldigt mycket. Runt 40 W effekttålighet enligt IEC, 1000 W peak (den tål mera men låter inte rent över 1000 W in). Den höga känsligheten gör sitt till dessutom.

Som jämförelse kan nämnas att 1" domediskanter brukar tåla mellan 4 och 10 W. I många fall kan man läsa att domediskanter påstås ha en effekttålighet om både 50 och 100 W, men då anger de inte elementets effekttålighet utan systemefekttåligheten när diskanten är HP-filtrerad således att den bara får en bråkdel av ineffekten.


Vh, iö


Skickar du 10A genom den lilla talspolen? Inte så länge, gissar jag! 8O

Är inte på det klara över vad du pratar om.

1000 8-ohmswatt betyder ca 15 A rms (det dubbla peak).

40 W 8-ohmswatt betyder ca 3 A rms (det dubbla peak).

Och det sistnämnda tål de enligt den cykel jag redovisade, medan de tål det förstnämnda peak, alltså kortvarigt. Det är dock knte entydigt, så jag antar att det är det du frågar om? Den den mättid jag använt är dubbelt så många perioder som frekvensen mätt i kHz. Det betyder knappt 3 joule.

Repetitionsantalet har varierat men repetitionsfrekvensen brukar jag välja till 0,5 sekunder.

Cirka 450 J behövs det för att värma 1 kg järn en grad. Diskantens järnmängd är cirka 350 gram, men det finns ju annat i den som kan absorbera termisk energi, magnetringen och den stora frontplattan i aluminium inte minst. och sammanlagt så behövs det över 100 sådana burstar för att öka temperaturen en enda grad.

Så även efter en ganska långvarig mätning på 1 kW-nivån (någon minut t ex) så blir inte diskanten märkvärdigt varm, det är inte ens kännbart. Nu är såklart inte talspolen oändligt hårt kopplad termiskt till magnetsystemet så den blir i det korta perspektivet mera uppvärmd än magnetsystemet, men runt 5 gånger hårdare än på en konventionell diskant (på grund av kylmediet som talspolen är nedsänkt i) är den kopplad. Så även efter skapligt långvariga sådana tester har talspoletempersturen bara stigit några tiotal grader. Den är lätt att mäta separat då den visar sig i resistansen.

Kort sagt - jag utsätter diskanterna för MYCKET större påfrestningar då jag mäter annat än den peakeffekt som jag maximalt rekommenderar. Den procedur jag använder för att utvärdera termisk kompression (separat och i system) är nog den som påfrestar diskanten värst.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Trevägaren på väg?

Inläggav PerStromgren » 2018-01-08 16:51

Tack, Ingvar, för den utläggningen! Det var precis detta jag ville veta.

Jag gissar att det är fler än jag som tycker att 1kW in i ett diskantelement är mycket. Men det kanske inte är så farligt, eftersom man inte värmer upp det?

Klarar till exempel OBI T22OA-II det också, möjligen?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48431
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Trevägaren på väg?

Inläggav IngOehman » 2018-01-08 18:21

Väldigt få diskanter tål sådana ineffekter utan att ta skada eller distordera illa.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Trevägaren på väg?

Inläggav bassman » 2018-01-08 18:30

IngOehman skrev:Väldigt få diskanter tål sådana ineffekter utan att ta skada eller distordera illa.


Vh, iö



Och ingen ingen diskant gillar fyrkantvåg från klippande förstärkare.. har jag märkt tidigare vid två tillfällen :roll: ;-)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48431
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Trevägaren på väg?

Inläggav IngOehman » 2018-01-08 19:44

Det beror på både hur stor förstärkaren är och hur hög frekvensen är som klipper. ;)

Klippande basfrekvenser är inte så farligt (blir väldigt lite energi i diskantregistret) och förstärkare på säg under 20 W kan klippa rätt så mycket och länge innan någon T11m-diskant är illa ute.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Trevägaren på väg?

Inläggav DVD-ai » 2018-01-10 17:46

Kul att det blir en ny diskant :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Trevägaren på väg?

Inläggav Elfsberg » 2018-01-18 11:51

Jag tänker mig denna högtalare i högblank svart. Tänk en fet flygel i ett riktigt stort och pampigt rum.

Hur skulle DITT exemplar se ut?

Fanér?

Zebrano?

Björk?

Ferrari-rött?
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
-Palle-
 
Inlägg: 2652
Blev medlem: 2009-04-18
Ort: Muppsala

Re: Trevägaren på väg?

Inläggav -Palle- » 2018-01-18 12:36

Svart sten!

Bild
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster