RogerGustavsson skrev:PerStromgren skrev:Ja, piP är otroligt bra. Vad som är förvånande är att ingen annan genom åren har lyckats med det en - enligt egen utsago - hobbytillverkare har lyckats med!
"Hobbytillverkare", fast piP har väl gjorts i fler exemplar än t.ex. Carlsson OA-51?
Jo, men man skall då kanske minnas att jag:
1. Lever på annat,
2. Inte har någon marknadsföring eller några återförsäljare,
3. Säljer väldigt lite (per tid). Veckor kan gå utan att något levereras. Ett seriöst företag överlever inte sådant. Längsta stilleståndet i år var nästan 4 veckor långt.
- - -
Det sista till trots skall dock sägas att det ändå kan leda till avsevärda antal med hjälp av tid. Om man inte ändrar sitt modellprogram hela tiden.
När man som jag alltid försöker utveckla klart innan jag lanserar en modell leder det till att en modell kan tillverkas väldigt, väldigt, länge. Faktiskt till och med obegränsat länge. Den var ju färdig. Då är den det även 20 år senare.
När man är en lillskutt som jag så blir det ju även så att en modell MÅSTE leva många år, eftersom den minsta batch element som går att få tillverkade, oftast räcker många, många år.
Flera år efter att en batch element levererats finns de flesta kvar på lager! Ett element som sitter i en Ino Audio-konstruktion har en medellagertid på runt 5 år.
- - -
Så även om kanske piP tillverkats i flera exemplar än OA-51 (är det så? Jag vet inte) så måste det ju ses i perspektiv. Hur länge fanns ens OA-51? Något år eller två? Ino piP har tillverkats sedan 1984. Det är 33 år. Och pi60 har tillverkats sedan 1978, snart 40 år.
Jag vet inte, men jag tror att Carlsson-högtalarna med sin rikliga marknadsföring och stora tillgänglighet säkert sålts och tillverkats med i varje fall 30 gånger högre frekvens. Alltså flera högtalare om dagen än jag får ihop på en månad.
- - -
Men visst, med tiden så har de ändå blivit rätt så många - trots att jag avsiktligt (genom att inte göra reklam, genom att inte ha återförsäljare och inte sälja till dem till någon som inte varit på demo (pi60 och uppåt) som jag bara bjuder in till 2-3 gånger på ett år) försöker slippa att tillverka och sälja så många.
Typiskt har jag under ett helt är demo för färre än 20 personer, och det är alltså bara dom som får beställa. Men helst vill jag ju att de flesta av dem avstår. För få avstår.
Men min anti-strategi fungerar faktiskt väldigt bra. Jag får nuförtiden skapligt mycket tid till annat än att få ihop högtalare. Jag ägnar ju mycket hellre tid åt att jobba med akustik, det vill säga rita hemmabiografer och inspelningsstudior. Inte minst för att det ju går plus och man måste ju leva.
Vh, iö
- - - - -
PS. För mig är det väldigt viktigt att högtalare skall vara tidlösa, inte bara estetiskt utan även ljudkvalitetsmässigt. Förutsättningarna för att göra en högtalare 1978 och 2017 är ungefär samma, och då jag arbetade till de var färdiga då, så är det inget konstigt att de fortsätter att vara konkurrenskraftiga. Det är ju inte precis så att konkurrensen har utvecklats. De ändrar sig bara.
Både piP, pi60(s) och alla större varianter kommer att vara konkurrenskraftiga även om 40 år.
Dock skall jag inte sticka under stolen med att de utvecklats i varje fall lite genom åren, utan att det varit min avsikt. Oftast har så skett för att jag har varit tvungen att ta hand om problem med saker som slutar gå att få tag på. Det behöver lösas, och jag ger mig inte förrän det nya resultatet är minst så bra som det gamla var. Men allt som allt är de väldigt oförändrade.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).