The Rythm Devine - (Pip dominerar)

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19059
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

The Rythm Devine - (Pip dominerar)

Inläggav Max_Headroom » 2017-09-17 18:49

Ja, jag ville väl inget märkvärdigt egentligen... Men spelar nu Yello - The Rythm Devine på mina Pip-ar (drivet av en gamal härlig reciver från -70-talet). Detta rockar röven av i princip allt som säljs i butik, för rimliga pengar. Visst, jag EQar en del, men det kan du göra med alla högtalare. Bara det att dom flesta börjar knäa i basen om man försöker dra på...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Martinlkpg
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 2014-06-19
Ort: Linköping

Re: The Rythm Devine - (Pip dominerar)

Inläggav Martinlkpg » 2017-09-18 10:04

Max_Headroom skrev:Ja, jag ville väl inget märkvärdigt egentligen... Men spelar nu Yello - The Rythm Devine på mina Pip-ar (drivet av en gamal härlig reciver från -70-talet). Detta rockar röven av i princip allt som säljs i butik, för rimliga pengar. Visst, jag EQar en del, men det kan du göra med alla högtalare. Bara det att dom flesta börjar knäa i basen om man försöker dra på...


Nu har jag inte lyssnat på några stora toppsystem ifrån Ino. Men jämför man mina pi60+bs60 emot piP så tycker jag piP är mer fascinerande med tanke på det stora ljudet det kommer ur dom där små burkarna.

Har man pi60+bs60 framför sig så förväntar man sig bas och högt ljudtryck.

Kommer aldrig glömma första gången jag lyssnade på svärfars piPs, jag trode inte det var sant.
Efter det så var jag fast :D

Mvh
Ino audio Pi60+Bs60. Rotel RB-991. Benchmark Dac2 HGC

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: The Rythm Devine - (Pip dominerar)

Inläggav Nattlorden » 2017-09-18 13:14

piP är fantastisk.. jag lade ett par år att lyssna runt på mässor och alla butiker i närområdet och fastnade slutligen för Cantons dåvarande absoluta toppsystem Digital 1.1 och köpte dem... fick t.o.m. det par som demades på Malmömässa....

piP skaffade jag mig bara som en kul grej eftersom de figurerade ganska ofta på forumet, jag inte hade något speciellt projekt på G och inga datorhögtalare... var inte beredd att behöva pensionera högtalare för 12x priset som jag lagt ett par år på att välja ut... men så blev det... (De står kvar som piedestaler med prydnadssaker på då de uppenbarligen inte var värda något vettigt på begmarknaden förvånansvärt nog... men den ena har i alla fall funktion som helmholzabsorbent, emedan den andra fick porten pluggad då den inte hjälpte till...)

piP har en väldigt fin spridning om man behöver det... men annars finns det en hel del att hämta på större modeller... men man känner sig hemma ändå... grundklangen och musikaliteten hänger kvar när man går upp... men basprestanda och toppnivå flyttar sig en hel del...

--

Ps. Älskar låten i fråga...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28069
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: The Rythm Devine - (Pip dominerar)

Inläggav PerStromgren » 2017-09-18 13:28

Ja, piP är otroligt bra. Vad som är förvånande är att ingen annan genom åren har lyckats med det en - enligt egen utsago - hobbytillverkare har lyckats med! Vad sysslar de andra med?

För att ge de andra en ärlig chans bör man dock jämföra köpehögtalare för 20 000:- med Guru Q(M)10, som ju kostar ungefär så.

PS. "Divine" stavas det...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: The Rythm Devine - (Pip dominerar)

Inläggav Nattlorden » 2017-09-19 07:15

PerStromgren skrev:Ja, piP är otroligt bra. Vad som är förvånande är att ingen annan genom åren har lyckats med det en - enligt egen utsago - hobbytillverkare har lyckats med! Vad sysslar de andra med?

För att ge de andra en ärlig chans bör man dock jämföra köpehögtalare för 20 000:- med Guru Q(M)10, som ju kostar ungefär så.

PS. "Divine" stavas det...


Ja, och då börjar du ju hitta högtalare som fixar mer och djupare bas... men att hitta något som matchar "musikaliteten" är fortfarande lika svårt.

Tänk då när det gick att få pi60 i självbygg kring 16papp... inte nuvarande generation, men likfullt... de som köpte då fick verkligen bang for the buck...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: The Rythm Devine - (Pip dominerar)

Inläggav RogerGustavsson » 2017-09-19 07:19

PerStromgren skrev:Ja, piP är otroligt bra. Vad som är förvånande är att ingen annan genom åren har lyckats med det en - enligt egen utsago - hobbytillverkare har lyckats med!


"Hobbytillverkare", fast piP har väl gjorts i fler exemplar än t.ex. Carlsson OA-51?

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28069
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: The Rythm Devine - (Pip dominerar)

Inläggav PerStromgren » 2017-09-19 08:55

RogerGustavsson skrev:
PerStromgren skrev:Ja, piP är otroligt bra. Vad som är förvånande är att ingen annan genom åren har lyckats med det en - enligt egen utsago - hobbytillverkare har lyckats med!


"Hobbytillverkare", fast piP har väl gjorts i fler exemplar än t.ex. Carlsson OA-51?


Säkert, men jag citerar bara konstruktören själv. De flesta - kanske alla - hobbytillverkare är mindre kapabla än vår kompis!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
mhr1229
 
Inlägg: 389
Blev medlem: 2016-11-03
Ort: Vallentuna

Re: The Rythm Devine - (Pip dominerar)

Inläggav mhr1229 » 2017-09-19 11:15

Buchardt Audio S300 är också väldigt prisvärda och kan prestera bas i klass med PiP. De kostar i valnötsfanér ca 12 800 kr där ett par färdigbyggda valnötsfanérade PiP kostar 15 200 kr. S300 påminner till sin karaktär om PiP/Q(M)10. Det som till syvende og sidst för min del gör att jag föredrar PiP/Q(M)10 är att de är gjorda för att stå mot vägg, vilket passar min möblering. Sen finns ju med dessa också möjligheten att använda dem som toppar i ett integrerat Ino-system.
Frilansskribent i Hifi & Musik

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: The Rythm Devine - (Pip dominerar)

Inläggav Elfsberg » 2017-09-19 22:01

Finns alltså ingen anledning då både Junior och piP är billigare. ;)
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: The Rythm Devine - (Pip dominerar)

Inläggav IngOehman » 2017-09-19 22:31

RogerGustavsson skrev:
PerStromgren skrev:Ja, piP är otroligt bra. Vad som är förvånande är att ingen annan genom åren har lyckats med det en - enligt egen utsago - hobbytillverkare har lyckats med!


"Hobbytillverkare", fast piP har väl gjorts i fler exemplar än t.ex. Carlsson OA-51?

Jo, men man skall då kanske minnas att jag:

1. Lever på annat,

2. Inte har någon marknadsföring eller några återförsäljare,

3. Säljer väldigt lite (per tid). Veckor kan gå utan att något levereras. Ett seriöst företag överlever inte sådant. Längsta stilleståndet i år var nästan 4 veckor långt.

- - -

Det sista till trots skall dock sägas att det ändå kan leda till avsevärda antal med hjälp av tid. Om man inte ändrar sitt modellprogram hela tiden.

När man som jag alltid försöker utveckla klart innan jag lanserar en modell leder det till att en modell kan tillverkas väldigt, väldigt, länge. Faktiskt till och med obegränsat länge. Den var ju färdig. Då är den det även 20 år senare.

När man är en lillskutt som jag så blir det ju även så att en modell MÅSTE leva många år, eftersom den minsta batch element som går att få tillverkade, oftast räcker många, många år. :?

Flera år efter att en batch element levererats finns de flesta kvar på lager! Ett element som sitter i en Ino Audio-konstruktion har en medellagertid på runt 5 år.

- - -

Så även om kanske piP tillverkats i flera exemplar än OA-51 (är det så? Jag vet inte) så måste det ju ses i perspektiv. Hur länge fanns ens OA-51? Något år eller två? Ino piP har tillverkats sedan 1984. Det är 33 år. Och pi60 har tillverkats sedan 1978, snart 40 år.

Jag vet inte, men jag tror att Carlsson-högtalarna med sin rikliga marknadsföring och stora tillgänglighet säkert sålts och tillverkats med i varje fall 30 gånger högre frekvens. Alltså flera högtalare om dagen än jag får ihop på en månad.

- - -

Men visst, med tiden så har de ändå blivit rätt så många - trots att jag avsiktligt (genom att inte göra reklam, genom att inte ha återförsäljare och inte sälja till dem till någon som inte varit på demo (pi60 och uppåt) som jag bara bjuder in till 2-3 gånger på ett år) försöker slippa att tillverka och sälja så många.

Typiskt har jag under ett helt är demo för färre än 20 personer, och det är alltså bara dom som får beställa. Men helst vill jag ju att de flesta av dem avstår. För få avstår.

Men min anti-strategi fungerar faktiskt väldigt bra. Jag får nuförtiden skapligt mycket tid till annat än att få ihop högtalare. Jag ägnar ju mycket hellre tid åt att jobba med akustik, det vill säga rita hemmabiografer och inspelningsstudior. Inte minst för att det ju går plus och man måste ju leva.


Vh, iö

- - - - -

PS. För mig är det väldigt viktigt att högtalare skall vara tidlösa, inte bara estetiskt utan även ljudkvalitetsmässigt. Förutsättningarna för att göra en högtalare 1978 och 2017 är ungefär samma, och då jag arbetade till de var färdiga då, så är det inget konstigt att de fortsätter att vara konkurrenskraftiga. Det är ju inte precis så att konkurrensen har utvecklats. De ändrar sig bara.

Både piP, pi60(s) och alla större varianter kommer att vara konkurrenskraftiga även om 40 år.

Dock skall jag inte sticka under stolen med att de utvecklats i varje fall lite genom åren, utan att det varit min avsikt. Oftast har så skett för att jag har varit tvungen att ta hand om problem med saker som slutar gå att få tag på. Det behöver lösas, och jag ger mig inte förrän det nya resultatet är minst så bra som det gamla var. Men allt som allt är de väldigt oförändrade.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Kilkenny
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 2008-12-15
Ort: Lysekil

Re: The Rythm Devine - (Pip dominerar)

Inläggav Kilkenny » 2017-09-20 09:35

Hur många piP uppskattar du att det har byggts?
Det blåser upp till snus

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: The Rythm Devine - (Pip dominerar)

Inläggav IngOehman » 2017-09-20 15:37

Jag har inte superbra koll, men det bör vara i varje fall över tusen stycken, alltså häften så många par, sedan 1984. Dock inte så många före 1999, de flesta har tillverkats efter det.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).


Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster