Tips på förbättring på hopplöst akustiskt rum.

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Kvarnis
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2017-08-22

Tips på förbättring på hopplöst akustiskt rum.

Inläggav Kvarnis » 2017-10-12 15:07

Hello

Råkade i sommar hänga med en kollega hem till Ingvar när han hämtade en center och fick fick en kort provlysning av PI60s :)
Blev ju dock en mindre bra upplevelse för ekonomin för nu står jag här med en uppsättning begagnade QM60 och ett gäng W104.

Tanken var väl inte att börja bygga en massa ljud igen då jag nyss byggt hus, men tyvärr blev man lite för charmade av PI60S.
Men ut med Canton RC-A och en SVS PC13 ultra.

Nåväl åter till problemet/rummet. Jag har ju min vardagsrum/bio på nedre våningen i en stor öppen planlösning(t~82m2) med en trapp till våningen ovanför til lett stort rum på 50m2 med 3.4m i takhöjd.

Frun är väl normalt inte så imponerad av en massa ljud och fix men... hon blev glad när jag kom hem med något mindre högtalare i svart och ville genast ha en svart tv-bänk(ett gäng produnds X mao), sedan behövs lite nya gardiner för mörkläggning och då vill hon ha tjocka i sammet och en ny stor tjock matta vill hon ha med...vilket är positivt :D
Negativt är att hela botten våningen är klinkergolv, några stora basfällor lär man inte få sätta upp heller...

Högtalarna är uppställd mot dörr till bad&andra sidan vid fönstret, det står en soffa och två fåtöljer mot lyssnings pos.
Avståndet är väl ca 3m, placering på möbler är mellan balkarna (streckade på ritningen).

Men tips på övriga bra saker som är fru vänligt och kan hjälpa rummet mottages varmt.
Bilagor
Planvy.JPG
Planvy.JPG (141.27 KiB) Visad 2781 gånger
Senast redigerad av Kvarnis 2017-10-13 07:39, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Tips för förbättring på hopplöst akustiskt rum.

Inläggav sprudel » 2017-10-12 16:49

Kvarnis skrev:Hello

Råkade i sommar hänga med en kollega hem till Ingvar när han hämtade en center och fick fick en kort provlysning av PI60s :)
Blev ju dock en mindre bra upplevelse för ekonomin för nu står jag här med en uppsättning begagnade QM60 och ett gäng W104.

Tanken var väl inte att börja bygga en massa ljud igen då jag nyss byggt hus, men tyvärr blev man lite för charmade av PI60S.
Men ut med Canton RC-A och en SVS PC13 ultra.

Nåväl åter till problemet/rummet. Jag har ju min vardagsrum/bio på nedre våningen i en stor öppen planlösning(t~82m2) med en trapp till våningen ovanför til lett stort rum på 50m2 med 3.4m i takhöjd.

Frun är väl normalt inte så imponerad av en massa ljud och fix men... hon blev glad när jag kom hem med något mindre högtalare i svart och ville genast ha en svart tv-bänk(ett gäng produnds X mao), sedan behövs lite nya gardiner för mörkläggning och då vill hon ha tjocka i sammet och en ny stor tjock matta vill hon ha med...vilket är positivt :D
Negativt är att hela botten våningen är klinkergolv, några stora basfällor lär man inte få sätta upp heller...

Högtalarna är uppställd mot dörr till bad&andra sidan vid fönstret, det står en soffa och två fåtöljer mot lyssnings pos.
Avståndet är väl ca 3m, placering på möbler är mellan balkarna (streckade på ritningen).

Men tips på övriga bra saker som är fru vänligt och kan hjälpa rummet mottages varmt.


Flytta upp grejorna till övervåningen.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Tips för förbättring på hopplöst akustiskt rum.

Inläggav darkg » 2017-10-12 18:08

Välkommen, en detalj såhär i höst- och klinkerstider är mysiga mattor. Frun kanske kan inspireras till längtan efter något lurvigt att borra ner tårna i?
Don’t just do something, sit there.

Kvarnis
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2017-08-22

Re: Tips för förbättring på hopplöst akustiskt rum.

Inläggav Kvarnis » 2017-10-13 07:49

sprudel skrev:
Kvarnis skrev:Hello

Råkade i sommar hänga med en kollega hem till Ingvar när han hämtade en center och fick fick en kort provlysning av PI60s :)
Blev ju dock en mindre bra upplevelse för ekonomin för nu står jag här med en uppsättning begagnade QM60 och ett gäng W104.

Tanken var väl inte att börja bygga en massa ljud igen då jag nyss byggt hus, men tyvärr blev man lite för charmade av PI60S.
Men ut med Canton RC-A och en SVS PC13 ultra.

Nåväl åter till problemet/rummet. Jag har ju min vardagsrum/bio på nedre våningen i en stor öppen planlösning(t~82m2) med en trapp till våningen ovanför til lett stort rum på 50m2 med 3.4m i takhöjd.

Frun är väl normalt inte så imponerad av en massa ljud och fix men... hon blev glad när jag kom hem med något mindre högtalare i svart och ville genast ha en svart tv-bänk(ett gäng produnds X mao), sedan behövs lite nya gardiner för mörkläggning och då vill hon ha tjocka i sammet och en ny stor tjock matta vill hon ha med...vilket är positivt :D
Negativt är att hela botten våningen är klinkergolv, några stora basfällor lär man inte få sätta upp heller...

Högtalarna är uppställd mot dörr till bad&andra sidan vid fönstret, det står en soffa och två fåtöljer mot lyssnings pos.
Avståndet är väl ca 3m, placering på möbler är mellan balkarna (streckade på ritningen).

Men tips på övriga bra saker som är fru vänligt och kan hjälpa rummet mottages varmt.


Flytta upp grejorna till övervåningen.


Han kunnat funka kanske, men lär inte bli innan barnen flyttat ut :D

Kvarnis
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2017-08-22

Re: Tips för förbättring på hopplöst akustiskt rum.

Inläggav Kvarnis » 2017-10-13 07:57

darkg skrev:Välkommen, en detalj såhär i höst- och klinkerstider är mysiga mattor. Frun kanske kan inspireras till längtan efter något lurvigt att borra ner tårna i?

Tackar :)

Jo hon vill ju ha en ny stor matta, så en riktigt lurvig en står på inköps listan.
Lite ljuddämpade tavlor kan nog slinka in.

Nån som har nå tips på nått som ser lite fru vänligt ut att dämpa bakom PI60S.

Akustisk musik låter då redan nu väldigt trevligt, dock lite tunt i basområdet. Men kommer nog börja med att bygga basstöd innan jag bygger ett gäng Profundus bara så man får lite samma förutsättningar som innan. Ergo RC-A hade trots allt 2 9" element som med inbyggd förstärkare.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Tips på förbättring på hopplöst akustiskt rum.

Inläggav Maccis » 2017-10-13 15:34

Finns inga hopplösa rum.....bara hopplösa högtalare.....
8)
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Tips på förbättring på hopplöst akustiskt rum.

Inläggav bassman » 2017-10-13 15:44

Känns som att basstöd gjord till en bänk kanske kan accepteras, hög WAF om man gör det snyggt med dämpvägg med tyg och ev TV som ramas in i det hela. Fina exempel finns hos medlemmar här på Faktiskt.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Tips på förbättring på hopplöst akustiskt rum.

Inläggav genstruktur » 2017-10-13 19:32

Vill man göra den tjocka mattan ännu skönare att gå på, öka tjockleken ännu mer (absorbtionen) , göra det lättare att dammsuga och minska halkrisken kan lägga sådana här under:

http://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/90132261/

Det går bra att lägga flera lager under samma matta, jag har gjort så själv :). Helt osynlig modifikation också!
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Kvarnis
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2017-08-22

Re: Tips på förbättring på hopplöst akustiskt rum.

Inläggav Kvarnis » 2017-10-19 08:21

genstruktur skrev:Vill man göra den tjocka mattan ännu skönare att gå på, öka tjockleken ännu mer (absorbtionen) , göra det lättare att dammsuga och minska halkrisken kan lägga sådana här under:

http://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/90132261/

Det går bra att lägga flera lager under samma matta, jag har gjort så själv :). Helt osynlig modifikation också!

Tack för tipset var ju i Umeå i helgen så köpte en på prov :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Tips på förbättring på hopplöst akustiskt rum.

Inläggav Nattlorden » 2017-10-19 08:50

genstruktur skrev:Vill man göra den tjocka mattan ännu skönare att gå på, öka tjockleken ännu mer (absorbtionen) , göra det lättare att dammsuga och minska halkrisken kan lägga sådana här under:

http://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/90132261/

Det går bra att lägga flera lager under samma matta, jag har gjort så själv :). Helt osynlig modifikation också!


Finns riktiga undermattor också om man söker... har sådan under min heltäckningsmatta i bion.... sökte efter det för att bättra dämpningen, köpte för att det var så mycker skönare att gå på...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Tips på förbättring på hopplöst akustiskt rum.

Inläggav genstruktur » 2017-10-19 10:45

Nattlorden skrev:
genstruktur skrev:Vill man göra den tjocka mattan ännu skönare att gå på, öka tjockleken ännu mer (absorbtionen) , göra det lättare att dammsuga och minska halkrisken kan lägga sådana här under:

http://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/90132261/

Det går bra att lägga flera lager under samma matta, jag har gjort så själv :). Helt osynlig modifikation också!


Finns riktiga undermattor också om man söker... har sådan under min heltäckningsmatta i bion.... sökte efter det för att bättra dämpningen, köpte för att det var så mycker skönare att gå på...


Har du lust att dela med dig? :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Kvarnis
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2017-08-22

Re: Tips på förbättring på hopplöst akustiskt rum.

Inläggav Kvarnis » 2017-10-20 10:08

Pretty Please With Suger on Top, du får som sagt gärna dela med ang undermattan :)

Ska försöka bygga ordning basstöd till att börja med innan jag bygger ett gäng profundus-X.
Även om Qm60's låter riktigt trevligt, blev en klar förbättring när jag slog i gång SVS-PC13 subben igen.
Man lär väl investera i CR-80 filter ev en center och ett gäng A1/2 med.

Hade funderingar på Infra X-12 men lär inte bli mycket till infra i jätte rum därför har jag svängt mot basreflex istället.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Tips på förbättring på hopplöst akustiskt rum.

Inläggav DVD-ai » 2017-10-22 08:32

Så det blir alltså pi60s med basstöd och basmoduler till detta, kompetent och trevligt :)

Bra med möjligheter till anpassning till rummer med basstöd, i detta rum lär det behövas !
Och med cr80s så får du goda möjligheter till att integrera toppar och basmoduler.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Tips på förbättring på hopplöst akustiskt rum.

Inläggav paa » 2017-10-22 09:17

DVD-ai skrev:Så det blir alltså pi60s med basstöd och basmoduler till detta, kompetent och trevligt :)

Var det verkligen så han menade?
Blir det inte med basstöd först, och sedan konvertera dessa till basmoduler och då lägga till fler?
Eller?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Tips på förbättring på hopplöst akustiskt rum.

Inläggav DVD-ai » 2017-10-22 09:23

paa skrev:
DVD-ai skrev:Så det blir alltså pi60s med basstöd och basmoduler till detta, kompetent och trevligt :)

Var det verkligen så han menade?
Blir det inte med basstöd först, och sedan konvertera dessa till basmoduler och då lägga till fler?
Eller?


Jadu... inte vet jag men så tolkade jag det i alla fall, att det blir pi60s, basstöd och basmoduler.
Men om det stämmer att så kommer bli, det vet jag ej !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Kvarnis
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2017-08-22

Re: Tips på förbättring på hopplöst akustiskt rum.

Inläggav Kvarnis » 2017-10-22 11:05

Tanken är att bygga både basstöd och basmoduler.
Tänkte nog göra basstöden först och sedan komplettera med en hög moduler, men kan även bli så att man bygger allt när man ändå gör det då slipper man ju fixa lackering 2ggr :D
Men tillslut QM60/Pi60's+BS och profundus X-8 borde hjälpa till en del hoppas jag. Känns som ett Infra X-12 är tämligen meninglöst i denna ocean :D med tanke på hur pass mycket output Profundus ger.

Kvarnis
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2017-08-22

Re: Tips på förbättring på hopplöst akustiskt rum.

Inläggav Kvarnis » 2017-10-22 11:12

DVD-ai skrev:Så det blir alltså pi60s med basstöd och basmoduler till detta, kompetent och trevligt :)

Bra med möjligheter till anpassning till rummer med basstöd, i detta rum lär det behövas !
Och med cr80s så får du goda möjligheter till att integrera toppar och basmoduler.


Jag hoppas som sagt det ska bli hyfsat resultat till slut även med taskiga förutsättningar.


Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster