Vilken förstärkare är gto 2017

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PojkenMedTur
 
Inlägg: 872
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Stockholm

Vilken förstärkare är gto 2017

Inläggav PojkenMedTur » 2017-10-31 01:48

Om man vill koppla in sina gamla piM i sitt nya vardagsrum, vilken manick ska man investera i? Vill kunna lyssna på cd-skivor och även spotify trådlöst, styrt från mobil/dator

Tack på förhand

Erik S
Existensialismen är död

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vilken förstärkare är gto 2017

Inläggav Bill50x » 2017-10-31 10:06

PojkenMedTur skrev:Om man vill koppla in sina gamla piM i sitt nya vardagsrum, vilken manick ska man investera i? Vill kunna lyssna på cd-skivor och även spotify trådlöst, styrt från mobil/dator

En sådan här kanske?

Bild

https://www.hifiexperience.se/produkter/elektronik/forstarkare/naim-uniti-star?kz_key=v2gkz1t1kz12063kzf53257797808kzf227966828599kzfb%2Bnaim%20%2Buniti%20%2Bstar&gclid=Cj0KCQjwvuDPBRDnARIsAGhuAmYwG84bSKIeFc1-SG01g9L_LTuJQuKMQe-Icb9Px4qjNXZoE3Rmz7QaAu8MEALw_wcB

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
blixten_no1
 
Inlägg: 1563
Blev medlem: 2006-05-20

Re: Vilken förstärkare är gto 2017

Inläggav blixten_no1 » 2017-10-31 10:30

En denon miniförstärkare + chromcast audio skulle jag säga.

Med cd : https://www.hifiklubben.se/stereo/recei ... nlaggning/

Med spotify connect : https://www.hifiklubben.se/stereo/kompa ... reosystem/

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Vilken förstärkare är gto 2017

Inläggav Almen » 2017-10-31 10:41

blixten_no1 skrev:En denon miniförstärkare + chromcast audio skulle jag säga.

Typ så, ja. Enkelt och smidigt, och så får man med FM-radio också.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vilken förstärkare är gto 2017

Inläggav Bill50x » 2017-10-31 13:07

Almen skrev:
blixten_no1 skrev:En denon miniförstärkare + chromcast audio skulle jag säga.

Typ så, ja. Enkelt och smidigt, och så får man med FM-radio också.

Det ska ju låta bra också, inte bara fungera....

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
blixten_no1
 
Inlägg: 1563
Blev medlem: 2006-05-20

Re: Vilken förstärkare är gto 2017

Inläggav blixten_no1 » 2017-10-31 13:35

Bill50x skrev:
Almen skrev:
blixten_no1 skrev:En denon miniförstärkare + chromcast audio skulle jag säga.

Typ så, ja. Enkelt och smidigt, och så får man med FM-radio också.

Det ska ju låta bra också, inte bara fungera....

/ B

Absolut är det ju så.
Men det ska väl vara någorlunda matchat mellan elektronik och högtalare?
Inte så att elektroniken nästan kostar x10 mot högtalarna...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Vilken förstärkare är gto 2017

Inläggav Almen » 2017-10-31 13:42

blixten_no1 skrev:Men det ska väl vara någorlunda matchat mellan elektronik och högtalare?

Nä, inte om man är kroniskt skadad av Tiefenbruns syndrom.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Vilken förstärkare är gto 2017

Inläggav ante_77 » 2017-10-31 16:29

Bill50x skrev:
PojkenMedTur skrev:Om man vill koppla in sina gamla piM i sitt nya vardagsrum, vilken manick ska man investera i? Vill kunna lyssna på cd-skivor och även spotify trådlöst, styrt från mobil/dator

En sådan här kanske?

[ Bild ]

https://www.hifiexperience.se/produkter/elektronik/forstarkare/naim-uniti-star?kz_key=v2gkz1t1kz12063kzf53257797808kzf227966828599kzfb%2Bnaim%20%2Buniti%20%2Bstar&gclid=Cj0KCQjwvuDPBRDnARIsAGhuAmYwG84bSKIeFc1-SG01g9L_LTuJQuKMQe-Icb9Px4qjNXZoE3Rmz7QaAu8MEALw_wcB

/ B


Absolut ska man ha en sådan. Fast kanske onödig små högtalare.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vilken förstärkare är gto 2017

Inläggav Bill50x » 2017-10-31 16:41

Almen skrev:
blixten_no1 skrev:Men det ska väl vara någorlunda matchat mellan elektronik och högtalare?

Nä, inte om man är kroniskt skadad av Tiefenbruns syndrom.

Bra förstärkeri och källa är alltid bra att ha. Till skillnad mot bra högtalare tar bra förstärkare ofta inte mer plats än en dålig. Det bara låter sämre. Dessutom är små högtalare ofta mer krävande än större när det gäller drivning.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Vilken förstärkare är gto 2017

Inläggav bassman » 2017-10-31 18:03

Jag skulle verkligen vilja ha en sådan där Naim men dom är ju så dj**la dyra :(
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Vilken förstärkare är gto 2017

Inläggav Kalejdokom » 2017-11-01 08:48

Jag har en Denon Ceol N9 till just samma ändamål. Jag tror inte du behöver Chromcast till den. Den har CD, FM-radio, Internetradio, Spotify connect, Bluetooth, USB, mediastreaming och analog ingång. Hörlursutgången är dessutom riktigt "tyst". Effekten räcker långt för att även driva större högtalare:

https://www.hifiklubben.se/stereo/kompa ... reosystem/

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vilken förstärkare är gto 2017

Inläggav Bill50x » 2017-11-01 08:52

Kalejdokom skrev:Jag har en Denon Ceol N9 till just samma ändamål. Jag tror inte du behöver Chromcast till den. Den har CD, FM-radio, Internetradio, Spotify connect, Bluetooth, USB, mediastreaming och analog ingång. Hörlursutgången är dessutom riktigt "tyst". Effekten räcker långt för att även driva större högtalare:

https://www.hifiklubben.se/stereo/kompa ... reosystem/

Varför tror så många att större högtalare kräver mer effekt?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Vilken förstärkare är gto 2017

Inläggav Kalejdokom » 2017-11-01 09:00

Tror och tror... du menar att man ska/kan/bör välja samma (lilla) förstärkare till en 4-tums bas som till en 15-tum? En större högtalare har förstås högre SPL-kapacitet och spelar i lägre frekvens. I min värld krävs det då mer effekt.

Däremot tänker jag att en mindre högtalare väl inte mår dåligt av en större förstärkare.

Mindre = lägre effekt, Större = högre effekt (red. anm.)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vilken förstärkare är gto 2017

Inläggav Bill50x » 2017-11-01 10:43

Kalejdokom skrev:Tror och tror... du menar att man ska/kan/bör välja samma (lilla) förstärkare till en 4-tums bas som till en 15-tum? En större högtalare har förstås högre SPL-kapacitet och spelar i lägre frekvens. I min värld krävs det då mer effekt.

Däremot tänker jag att en mindre högtalare väl inte mår dåligt av en större förstärkare.

Mindre = lägre effekt, Större = högre effekt (red. anm.)

En större högtalare (jag menar inte element utan en komplett högtalare) har oftast en högre verkningsgrad, dvs den spelar högre med en given ineffekt. Det finns hornhögtalare med volym på typ en kubikmeter som spelar över 100 dB med en (1) watt in. Det finns små stativhögtalare som kräver hundratals watt för samma sak och förmodligen går de sönder om man prövar...

Spelar man med moderata nivåer väljer man givetvis den förstärkare som ger bäst ljud. Har man krav på ljudnivå får man räkna på effektbehovet. Här hemma kroknar slutsteget (2x90W i 8 ohm) och stänger av sig själv om jag är ensam hemma och poppar lite extra :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Vilken förstärkare är gto 2017

Inläggav Kalejdokom » 2017-11-01 10:54

Consensus :) .

Användarvisningsbild
PojkenMedTur
 
Inlägg: 872
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Stockholm

Re: Vilken förstärkare är gto 2017

Inläggav PojkenMedTur » 2017-11-01 13:52

Tack för tipsen! :)
Existensialismen är död

Användarvisningsbild
Foffe
 
Inlägg: 315
Blev medlem: 2014-07-16
Ort: Småland

Re: Vilken förstärkare är gto 2017

Inläggav Foffe » 2017-11-02 22:00

Jag är väldans nöjd med min Yamaha WXA till ett par piP.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3646360

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: Vilken förstärkare är gto 2017

Inläggav Kribban » 2019-05-08 22:20

Foffe skrev:Jag är väldans nöjd med min Yamaha WXA till ett par piP.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3646360


Kör du denna kombinationen fortfarande? Är väldigt nyfiken på WXA-50 till mina piPs. Använder du musiccastfunktionen med multiroom?

Med vänlig hälsning, Christer
Miljö-alarmist

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Vilken förstärkare är gto 2017

Inläggav Frisk » 2019-05-09 08:12

Kribban skrev:
Foffe skrev:Jag är väldans nöjd med min Yamaha WXA till ett par piP.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3646360


Kör du denna kombinationen fortfarande? Är väldigt nyfiken på WXA-50 till mina piPs. Använder du musiccastfunktionen med multiroom?

Med vänlig hälsning, Christer


Nu är jag varken Foffe, kör WXA eller Spotify så mina svar blir kanske inte helt representativa.

Jag kör WXC-50 med en liten klass-D förstärkare till mina pi60s. Anledningen till att jag valde WXC framför WXA var möjligheten att koppla filter mellan ifall det mot allt förmodan någon gång skulle bli basstöd på tal.
Angående ljudet har jag inget att anmärka på men spelaren som sådan är jag inte supernöjd med. Den har blivit mycket stabilare sedan köp men någon gång ibland går den inte att koppla upp sig mot, det gäller både mig med Android och sambon med ios, det var flera gånger i veckan vid inköp men kanske en gång i månaden nu, ingen katastrof men lite irriterande.

Angående streaming från NAS har den fler brister. Den buffrar inte mappen man bläddrar i så när man scrollar ner bland musiken står det bara loading, eller vad det står, på precis varenda mapp under tiden man scrollar, man får gå ner, vänta och se om man kommit tillräckligt långt och sen fortsätta upp eller ner efter det. Någon sökfunktion verkar inte finnas.

Nu kör jag på trådlöst nätverk för stunden men har i alla fall bra mottagning med telefonen. Musiken hackar fullständigt ibland, det kan ju dock bero på störningar i nätverket just då. Dock verkar den oavsett nät ha lite problem att spela upp DSF-filer, det hackar stundtals även med nätverkskabel i princip rätt in i spelaren.

Den har inget stöd för Reply-gain.

Men vad som kanske stör mig mest är att man över huvud taget inte kan spola fram eller bak i en låt, inte heller framgår hur lång en låt är. Att börja om på en 1 timme lång podcast för man av någon anledning missade sista 10 minutrarna är inte så lockande. Stänger man av spelaren fortsätter den inte heller där man stängde av utan börjar om från början på spåret.

Har man lagt musik i kön finns ingen möjlighet att ta bort enskilda delar utan då får man tömma hela kön. En annan intressant parameter med det är att den tycks spara index från NASen snarare än vad man exakt lagt till. La in lite ny musik på NASen och fick helt nya album i kön, det listas som vad som jag lagt till men när de började spela kunde det vara både andra album av samma artist eller en helt annan artist.

MusicCast har jag tyvärr inte provat, var lite sugen på en Yamaha till akustikbehandlade rummet av just av den anledningen men blev inte så.

Nu listar jag förstås bara vad jag upplever negativt med den. Generellt är jag nog hyfsat nöjd, den är relativt stabil funktionellt och rätt välbyggd. Skulle jag behöva "en till" eller köpt idag skulle jag granska noga vad som finns i övrigt, men jag går inte i aktiva planer på att köpa något annat för att den fungerar dåligt.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Vilken förstärkare är gto 2017

Inläggav Kraniet » 2019-05-09 08:41

Bäst vore väl en integrerad stärkare, en CD-spelare och en chromecast audio?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: Vilken förstärkare är gto 2017

Inläggav Kribban » 2019-05-09 17:35

Chromecast audio har ju utgått men går fortfarande att beställa. Är dock inte särskilt imponerad av stabiliteten på den. Visst det kan bero på nätverket men jag är ute efter en liten stilren förstärkare. Sonos Amp är troligen det alternativ som är bäst men den kostar 3000kr mer men visst AirPlay 2 och väldigt bra multiroom är kanske värt det.
Miljö-alarmist

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Vilken förstärkare är gto 2017

Inläggav Tangband » 2019-05-18 06:39

Chromecast ( den äldre versionen ) fungerar inte speciellt bra tycker jag. En AirPort express med Spotify via telefonen är mycket mer stabil.

Sedan undrar jag hur bra en roxcore 32 är ? Kanske värt 849:- på kjell&company ?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Vilken förstärkare är gto 2017

Inläggav Tangband » 2019-05-18 06:47

Frisk skrev:
Kribban skrev:
Foffe skrev:Jag är väldans nöjd med min Yamaha WXA till ett par piP.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3646360


Kör du denna kombinationen fortfarande? Är väldigt nyfiken på WXA-50 till mina piPs. Använder du musiccastfunktionen med multiroom?

Med vänlig hälsning, Christer


Nu är jag varken Foffe, kör WXA eller Spotify så mina svar blir kanske inte helt representativa.

Jag kör WXC-50 med en liten klass-D förstärkare till mina pi60s. Anledningen till att jag valde WXC framför WXA var möjligheten att koppla filter mellan ifall det mot allt förmodan någon gång skulle bli basstöd på tal.
Angående ljudet har jag inget att anmärka på men spelaren som sådan är jag inte supernöjd med. Den har blivit mycket stabilare sedan köp men någon gång ibland går den inte att koppla upp sig mot, det gäller både mig med Android och sambon med ios, det var flera gånger i veckan vid inköp men kanske en gång i månaden nu, ingen katastrof men lite irriterande.

Angående streaming från NAS har den fler brister. Den buffrar inte mappen man bläddrar i så när man scrollar ner bland musiken står det bara loading, eller vad det står, på precis varenda mapp under tiden man scrollar, man får gå ner, vänta och se om man kommit tillräckligt långt och sen fortsätta upp eller ner efter det. Någon sökfunktion verkar inte finnas.

Nu kör jag på trådlöst nätverk för stunden men har i alla fall bra mottagning med telefonen. Musiken hackar fullständigt ibland, det kan ju dock bero på störningar i nätverket just då. Dock verkar den oavsett nät ha lite problem att spela upp DSF-filer, det hackar stundtals även med nätverkskabel i princip rätt in i spelaren.

Den har inget stöd för Reply-gain.

Men vad som kanske stör mig mest är att man över huvud taget inte kan spola fram eller bak i en låt, inte heller framgår hur lång en låt är. Att börja om på en 1 timme lång podcast för man av någon anledning missade sista 10 minutrarna är inte så lockande. Stänger man av spelaren fortsätter den inte heller där man stängde av utan börjar om från början på spåret.

Har man lagt musik i kön finns ingen möjlighet att ta bort enskilda delar utan då får man tömma hela kön. En annan intressant parameter med det är att den tycks spara index från NASen snarare än vad man exakt lagt till. La in lite ny musik på NASen och fick helt nya album i kön, det listas som vad som jag lagt till men när de började spela kunde det vara både andra album av samma artist eller en helt annan artist.

MusicCast har jag tyvärr inte provat, var lite sugen på en Yamaha till akustikbehandlade rummet av just av den anledningen men blev inte så.

Nu listar jag förstås bara vad jag upplever negativt med den. Generellt är jag nog hyfsat nöjd, den är relativt stabil funktionellt och rätt välbyggd. Skulle jag behöva "en till" eller köpt idag skulle jag granska noga vad som finns i övrigt, men jag går inte i aktiva planer på att köpa något annat för att den fungerar dåligt.


Du kan spola om använder Spotify connect. Du kan inte göra det med FLAC från en NAS. Du har taggat musiken på din NAS på felaktigt sätt om du inte får upp allting perfekt med omslag och rätt katalogisering i musiccast -appen.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Vilken förstärkare är gto 2017

Inläggav Tangband » 2019-05-18 06:55

Såhär ser det ut då jag spelar FLAC via wi-fi från min Qnap NAS till Yamaha wxc50 . Allt styrs från min iPad.
Responstiden är ungefär 0,5 sekunder per tryck . Inget krångel, allt fungerar perfekt.
Minimserver eller twonky fungerar bra. Jag kör den förstnämnda.

Såhär ska det fungera då man spelar från NAS. Om inte- fel taggning av musiken eller andra fel.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Vilken förstärkare är gto 2017

Inläggav Frisk » 2019-05-18 09:17

Perfekt, då måste jag göra om! Jag har inte hittat hur jag ser taggar som katalognummer år och genre från de spår jag spelar, det jag kanske framförallt saknar är vilken replyGain jag taggat albumet med, var klickar jag för att få fram denna information? Den information jag ser på bilderna har jag också.


Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster