Fasen

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Fasen

Inläggav Knuttebaloa » 2017-11-04 15:02

Kan någon hjälpa mig förstå dessa mätresultat som kommer av två olika fasinställningar i cr80s. Kan man mha bilderna förorda den ena eller andra inställningen?
IMG-20171104-WA0002-800x452.jpeg
IMG-20171104-WA0002-800x452.jpeg (151.51 KiB) Visad 3693 gånger

IMG-20171104-WA0004-800x452.jpeg
IMG-20171104-WA0004-800x452.jpeg (157.1 KiB) Visad 3693 gånger
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Fasen

Inläggav IngOehman » 2017-11-13 13:39

Det ser onekligen ut som om den undre kurvan summerar bättre, men det är väldigt svårt att avläsa bildernas skala. Att du även förskjutit kurvorna gör det än svårare.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Fasen

Inläggav sprudel » 2017-11-13 15:33

Hur upplever du skillnaden lyssningsmässigt? Kör du mono eller stereo på dina basar?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Fasen

Inläggav Knuttebaloa » 2017-11-14 17:48

IngOehman skrev:Det ser onekligen ut som om den undre kurvan summerar bättre, men det är väldigt svårt att avläsa bildernas skala. Att du även förskjutit kurvorna gör det än svårare.


Vh, iö


Är det bra att den summerar bättre? :)

Jag lovar att göra en ny mätning och lägga upp snyggare bilder inom kort!
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Fasen

Inläggav Knuttebaloa » 2017-11-14 17:49

sprudel skrev:Hur upplever du skillnaden lyssningsmässigt? Kör du mono eller stereo på dina basar?


Jag upplever att den nedre inställningen ger mer bas. Jag kör mono, är det bra?
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Fasen

Inläggav IngOehman » 2017-11-14 19:23

Om du mäter igen, försök för med i varje fall registret upp till 1 kHz. Och om mätsystemet tillåter, skifta fasmätningen så att både visar samma fasgång (och inte 360 grader ifrån varandra) över 200 Hz.

Undvik också att förskjuta amplitudkurvorna höjdledes. Det gör bara summeringen svårare att bedöma.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Fasen

Inläggav sprudel » 2017-11-14 20:55

Knuttebaloa skrev:
sprudel skrev:Hur upplever du skillnaden lyssningsmässigt? Kör du mono eller stereo på dina basar?


Jag upplever att den nedre inställningen ger mer bas. Jag kör mono, är det bra?


Kan vara lättare att få till det, ja. Beror på rum och placering, antalet basar osv.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Fasen

Inläggav Knuttebaloa » 2017-11-20 20:48

Då kommer här nya och bättre bilder på mätningar med fasen inställd i de två olika lägen som finns i cr80s.

Det jag undrar är alltså om en kan förorda någon av inställningarna bara genom att titta på bilderna. Tyvärr kan ni ju inte höra hur det låter med mindre än att komma hit (vilket iofs vore mycket trevligt!) :)

Jag har denna gång svept upp till 1000 Hz. Det övriga du önskade, Ingvar, förstod jag dessvärre inte ett skvatt av :oops:

Fas 1.jpg
Fas 1.jpg (91.31 KiB) Visad 3029 gånger


fas12.jpg
fas12.jpg (64.53 KiB) Visad 3029 gånger


fas 2.jpg
fas 2.jpg (83.77 KiB) Visad 3029 gånger


fas22.jpg
fas22.jpg (61.18 KiB) Visad 3029 gånger
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Fasen

Inläggav IngOehman » 2017-11-20 22:20

Om du tar bort kurva 2 och 4 (som jag inte ser tillför någon information överhuvudtaget) så kanske man kan se och jämföra kurva 1 och 3, vilket väl var målet.

Nu hamnar de för långt ifrån varandra för att jag skall kunna se dem samtidigt.

Det är även tydligt att faskurvorna i båda fallen mest (well, över 100 Hz i varje fall) visar den tidsfördröjning som betor på avståndet mellan högtalare och mikrofon. Det finns säkert någon inställning där du kan definiera tiden "noll" som den då ljudet anländer mikrofonen, istället för som nu - tiden då ljudet lämnade högtalaren.

Oavsett vilket så skulle jag (om någon tvingade mig att) gissa att den övre inställningen är den bättre. Men det är väldigt svårt att avgöra från de där mätningarna. De visar summan av får många samtidigt förekommande påverkansfaktorer. Det som är intressant försvinner i bruset.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Fasen

Inläggav Knuttebaloa » 2017-11-20 22:34

IngOehman skrev:Om du tar bort kurva 2 och 4 (som jag inte ser tillför någon information överhuvudtaget) så kanske man kan se och jämföra kurva 1 och 3, vilket väl var målet.

Nu hamnar de för långt ifrån varandra för att jag skall kunna se dem samtidigt.

Det är även tydligt att faskurvorna i båda fallen mest (well, över 100 Hz i varje fall) visar den tidsfördröjning som betor på avståndet mellan högtalare och mikrofon. Det finns säkert någon inställning där du kan definiera tiden "noll" som den då ljudet anländer mikrofonen, istället för som nu - tiden då ljudet lämnade högtalaren.

Oavsett vilket så skulle jag (om någon tvingade mig att) gissa att den övre inställningen är den bättre. Men det är väldigt svårt att avgöra från de där mätningarna. De visar summan av får många samtidigt förekommande påverkansfaktorer. Det som är intressant försvinner i bruset.


Vh, iö


Ha ha, där fick jag för att jag ville vara extra tydlig, sorry! Jag lägger upp 1 och 3 igen då det är för sent att redigera. Och så ska jag försöka förstå hur jag definierar tiden som noll och återkomma.

Fas 1.jpg
Fas 1.jpg (91.31 KiB) Visad 2995 gånger

fas 2.jpg
fas 2.jpg (83.77 KiB) Visad 2995 gånger
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Fasen

Inläggav IngOehman » 2017-11-20 22:38

Skulle nog fortfarande välja fas1. Men helst skulle jag vilja se samma mätningar justerade för avståndet, och gärna tagna på mycket kortare avstånd också. Typ någon meter framför högtalarna. Då blir det mycket tydligare hur väl systemhalvorna integrerar.

Oavsett vilket så skulle en notch vid 38-39 Hz inte sitta fel.


Vh, iö

- - - - -

PS. Varför "fas1" och "fas2"? Det går ju att läsa vid omkopplaren vilket fasläge det är.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Fasen

Inläggav Knuttebaloa » 2017-11-20 22:46

IngOehman skrev:Skulle nog fortfarande välja fas1. Men helst skulle jag vilja se samma mätningar justerade för avståndet, och gärna tagna på mycket kortare avstånd också. Typ någon meter framför högtalarna. Då blir det mycket tydligare hur väl systemhalvorna integrerar.

Oavsett vilket så skulle en notch vid 38-39 Hz inte sitta fel.


Vh, iö

- - - - -

PS. Varför "fas1" och "fas2"? Det går ju att läsa vid omkopplaren vilket fasläge det är.


Ok, jag ska göra mitt bästa!

Om någon vet hur man justerar för avståndet i REW är jag tacksam för hjälp.

fas1 = 180, fas 2 = 0 :)
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Fasen

Inläggav Knuttebaloa » 2017-11-20 22:49

Notch..? :oops:

Sänkning?
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Fasen

Inläggav IngOehman » 2017-11-24 20:00

Knuttebaloa skrev:
IngOehman skrev:Skulle nog fortfarande välja fas1. Men helst skulle jag vilja se samma mätningar justerade för avståndet, och gärna tagna på mycket kortare avstånd också. Typ någon meter framför högtalarna. Då blir det mycket tydligare hur väl systemhalvorna integrerar.

Oavsett vilket så skulle en notch vid 38-39 Hz inte sitta fel.


Vh, iö

- - - - -

PS. Varför "fas1" och "fas2"? Det går ju att läsa vid omkopplaren vilket fasläge det är.


Ok, jag ska göra mitt bästa!

Om någon vet hur man justerar för avståndet i REW är jag tacksam för hjälp.

Jag har ingen aning, men om ingen kurser finns som man kan definiera 0 ms med, så brukar det (tror jag) bestämmas av var det fönster man valt startar. Om man vill visa en fönsterlös mätning så skall man alltså ändå sätta fönsterstarten vid pulsstarten. Men då ha ett oändligt långt fönster (eller ett väldigt långt i varje fall, väsentligt längre än med längsta periodtid som man vill kunna mäta rimligt noga).

Knuttebaloa skrev:fas1 = 180, fas 2 = 0 :)

Okej, där ser man. Som jag trodde. ;) :o

Och bara som kontrollfrågor: Alla högtalare är anslutna i rätt fasläge? Vilka är högtalarna?

(Jag frågar bara för att det ser ut som om det kanske finns en avståndsskillnad, ELLER en fasomkastning, det är svårt att skilja mellan dessa från bara en mätning. Jag gissar på en mindre avståndsskillnad? Basarna längre bort från lyssnaren.)

Och hur stort är avståndet till topparna (från mikrofonen) respektive från basarna (till mikrofonen)?


Ursäkta att jag bombarderar med frågor, men det är för att jag vill kunna svara så bra som möjligt, sen.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Fasen

Inläggav Knuttebaloa » 2017-12-03 09:23

Jag är mycket tacksam för att du ställer förtydligande frågor i syfte att hjälpa, Ingvar. Jag tycker du visar på en remarkabel välvilja!

Jag önskar att jag bättre kunde förstå vad som efterfrågas och ombesörja. Istället blir jag nervös och alldeles svettig av oförmåga :|

Jag har i14 på lika avstånd från lyssningsplats (3.20 m). Därtill fyra InfraX på samma avstånd som i14, framtill. Ytterligare två InfraX står baktill, och närmare lyssningsplatsen (1.50 m).

Jag förstår förstås att det inte är enkelt att ge svaret på trådfrågan när jag inte kan presentera alla parametrar. Jag vet inte riktigt hur jag tänkte där.

Jag ska arbeta vidare på min klokhet och se vad jag kan prestera.

Ett alternativ är ju att du kommer hit och ser med egna ögon. Du vore varmt välkommen. Jag lovar att bjuda på en kopp av mitt finaste kaffe! :)

Vill också passa på och tacka dig, Ingvar, för den mycket välljudande gårdagskvällen jag och mina vänner hade här. Det hade inte varit lika trevligt utan Ino!
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Fasen

Inläggav IngOehman » 2017-12-07 18:13

Låt mig då sammanfatta efter de data jag har, och efter bästa förmåga.

När man skall få ett toppsystem och ett bassystem att samarbeta så är det lätt att tro att målet är att det fasläge man väljer skall ge en så god (stor) integration som möjligt, alltså att man får 6 dB mer än enskildheterna i delningspunkten, och att man om man vänder fasen på ena systemhalvan får en oändligt djup dipp.

Så är dock inte nödvändigtvis fallet. :o

Bäst samarbete har man ofta när de är "lagom ur fas" med varandra, och skälet till det är att delningsområdet annars är ett där man får en smalbandigt ökad direktivitet, eftersom plötsligt ALLA högtalare spelar tillsammans.

För att undvika denna smalbandiga ökning i direktivitet så behöver man åstadkomma en delning med 90 graders fasskillnad, och det som är intressant med just 90 graders fasskillnad är att den kännetecknas av att systemhalvorna adderar ungefär likadant (om man ser till tonkurvan) med fasomkopplaren i och ur fas!

Med 90 graders fasskillnad mellan toppar och basar så har man samma kvot mellan direkt och reflekterat ljud mitt i delningen som över och under.

Så om man baserat på tonkurvan tycker det är svårt att avgöra vilket fasläge som är det rätta så har man en anläggning som ligger väldigt nära den där 90-gradiga fasskillnaden, och man kan skatta sig lycklig!

Eller man behöver i varje fall inte vara ledsen för det. :)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).


Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster