Dåligt väggstöd. Vad kan man göra åt det?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Dåligt väggstöd. Vad kan man göra åt det?

Inläggav Ted_B » 2018-02-15 00:33

Jag har tidigare haft ett par Carlsson Oa50 som lät väldigt bra i min tidigare lägenhet med betongväggar, nu när jag sedan några år tillbaka bor ihop med tjejen i villa så har jag hela tiden tyckt att de låtit betydligt sämre än i lägenheten.
De fick inte alls basstödet från väggen som de fick tidigare .
Jag har sålt dem och beställt ett par pi60s så blir jag lite fundersam hur det kommer fungera med väggstödet till dem.
Jag köpte ett par begagnade piPs idag och märker att de inte heller får någon riktig hjälp av väggen.
Väggen består av gipsskivor på träreglar, isolering och en tegelvägg ytterst.
Vad kan man göra åt det vid en renovering av rummet, kan man förstärka väggen med dubbla gipsskivor t.ex eller vad gör man?
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Dåligt väggstöd. Vad kan man göra åt det?

Inläggav Ted_B » 2018-02-15 09:48

Eller beror det kanske på hur rummet i övrigt är utformat?
Jag spelar på långväggen och sitter med soffan dikt an mot den andra långväggen, lite förskjutet i sidled och alltså inte mitt på långväggarna.
Har en öppning ut till hallen bredvid soffan, kanske är det den som förstör.
Rummet i övrigt är väl möblerat med tjocka mattor, möbler, hyllor och skåp, inte mycket kala ytor varken på väggar eller golv.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Dåligt väggstöd. Vad kan man göra åt det?

Inläggav Perfector » 2018-02-15 10:17

Ted_B skrev:Eller beror det kanske på hur rummet i övrigt är utformat?
Jag spelar på långväggen och sitter med soffan dikt an mot den andra långväggen, lite förskjutet i sidled och alltså inte mitt på långväggarna.
Har en öppning ut till hallen bredvid soffan, kanske är det den som förstör.
Rummet i övrigt är väl möblerat med tjocka mattor, möbler, hyllor och skåp, inte mycket kala ytor varken på väggar eller golv.

Prova att röra dig mot högtalarna när de spelar och lyssna om basen blir bättre om du kommer lite närmare.
Det kan ju vara så att du sitter mitt i en utsläckningspunkt där basen "domnar" om du förstår vad jag menar med det.
I så fall behöver du möblera om ljudet i förhållande till rummet.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Dåligt väggstöd. Vad kan man göra åt det?

Inläggav Ted_B » 2018-02-15 12:03

Jag provade med högtalarna mot kortväggen istället, de hamnar då ute i hörnen pga ett långt skåp som står emellan.
Det blir en helt enorm skillnad, både i basen och högre upp i registren, nu börjar de låta ungefär som förväntat.
Det kommer medföra problem för mig då sambon inte kommer gå med på att vrida på rummets hela möblering, vet inte hur jag ska kunna få till en bra lösning på högtalarplaceringen.
Utefter långväggen kommer nog inte funka så bra med pi60s heller.
The World's Mine Oyster

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Dåligt väggstöd. Vad kan man göra åt det?

Inläggav ante_77 » 2018-02-15 12:10

Ted_B skrev:Jag provade med högtalarna mot kortväggen istället, de hamnar då ute i hörnen pga ett långt skåp som står emellan.
Det blir en helt enorm skillnad, både i basen och högre upp i registren, nu börjar de låta ungefär som förväntat.
Det kommer medföra problem för mig då sambon inte kommer gå med på att vrida på rummets hela möblering, vet inte hur jag ska kunna få till en bra lösning på högtalarplaceringen.
Utefter långväggen kommer nog inte funka så bra med pi60s heller.

Funderat på några basar som du kan placera fritt?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Dåligt väggstöd. Vad kan man göra åt det?

Inläggav Perfector » 2018-02-15 12:14

ante_77 skrev:
Ted_B skrev:Jag provade med högtalarna mot kortväggen istället, de hamnar då ute i hörnen pga ett långt skåp som står emellan.
Det blir en helt enorm skillnad, både i basen och högre upp i registren, nu börjar de låta ungefär som förväntat.
Det kommer medföra problem för mig då sambon inte kommer gå med på att vrida på rummets hela möblering, vet inte hur jag ska kunna få till en bra lösning på högtalarplaceringen.
Utefter långväggen kommer nog inte funka så bra med pi60s heller.

Funderat på några basar som du kan placera fritt?

instämmer.
Ett par basar på kortsidorna kan nog ge dig det basstöd du saknar.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Dåligt väggstöd. Vad kan man göra åt det?

Inläggav Ted_B » 2018-02-15 12:56

Ja, ett par basar skulle förbättra situationen såklart men eftersom sambon inte delar mitt hifi-intresse så blir det problem med den lösningen.
Dessutom låter mellan- och diskantregistret bättre mot kortväggen.
Det blev lite skränigt och påfrestande när de stod mot långväggen.

Men, något totalt oväntat hände när jag ringde upp henne på jobbet och frågade om vi inte skulle kunna prova att möblera på andra ledden istället, och framförde lite olika skäl för den möbleringen.
Hon sade faktiskt att det kunde vara okej, bara jag köpte en ny tv-bänk som passade ihop med de andra möblerna som står där :)
Då kan det bli riktigt bra, en smalare tv-bänk istället för det breda skåpet som nu står där så kan jag få ihop högtalarna mer och de slipper stå ända ute i hörnen som de gör nu när jag provspelat på den ledden.

Ett problem blir ifall sofforna inte får plats på ett bra sätt på andra ledden, vi ska provmöblera lite i helgen.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Dåligt väggstöd. Vad kan man göra åt det?

Inläggav Perfector » 2018-02-15 12:59

Ted_B skrev:Ja, ett par basar skulle förbättra situationen såklart men eftersom sambon inte delar mitt hifi-intresse så blir det problem med den lösningen.
Dessutom låter mellan- och diskantregistret bättre mot kortväggen.
Det blev lite skränigt och påfrestande när de stod mot långväggen.

Men, något totalt oväntat hände när jag ringde upp henne på jobbet och frågade om vi inte skulle kunna prova att möblera på andra ledden istället, och framförde lite olika skäl för den möbleringen.
Hon sade faktiskt att det kunde vara okej, bara jag köpte en ny tv-bänk som passade ihop med de andra möblerna som står där :)
Då kan det bli riktigt bra, en smalare tv-bänk istället för det breda skåpet som nu står där så kan jag få ihop högtalarna mer och de slipper stå ända ute i hörnen som de gör nu när jag provspelat på den ledden.

Ett problem blir ifall sofforna inte får plats på ett bra sätt på andra ledden, vi ska provmöblera lite i helgen.

Friskt vågat ute, är halva inne .-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Dåligt väggstöd. Vad kan man göra åt det?

Inläggav Ted_B » 2018-02-15 13:45

Gårdagens choklad, blommor och matlagning kanske var det som gjorde susen :D
The World's Mine Oyster

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Dåligt väggstöd. Vad kan man göra åt det?

Inläggav Kraniet » 2018-03-06 17:35

Nu är ju frågan löst men ett tips är annars att använda fibergipsskiva. En sådan motsvarar två vanliga gipsskivor av samma tjocklek. Konstruktionen bör alltså snabbt bli väldigt mycket stadigare då man använder flera lager.
Dvs i det fall man bara kan regla upp en vägg.

https://www.fermacell.se/2006.php
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Dåligt väggstöd. Vad kan man göra åt det?

Inläggav sprudel » 2018-03-07 07:42

Ted_B skrev:Gårdagens choklad, blommor och matlagning kanske var det som gjorde susen :D


Thats the way! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Dåligt väggstöd. Vad kan man göra åt det?

Inläggav Ted_B » 2018-03-07 16:04

Mina pi60s är nu monterade och står på plats och spelar sedan två dagar.
Det blev lite trångt i sidled men funkar.
Jag håller på och provar lite olika positioner men känner att som de står nu så låter det riktigt bra. Jag hade problem med stereobilden först, det kantrade lite åt höger, alla sångröster låg förskjutna men det blev bättre med lite mindre invinkling än jag hade från början.
Roger Waters "Amused to Death" har bra perspektiv med ljud som kommer från olika håll, har mest använt den skivan för att positionera högtalarna.
Jag tycker även Waters röst lätt blir lite påfrestande om inte ljudet är balanserat, nu låter den skivan bätte än jag någonsin hört den här hemma, kul!
Akustikskivorna ska eventuellt kläs in med ramar och tyg som jag gjort iordning, men kanske låter jag de vara som de är och plockar bara fram dem när jag sitter själv och lyssnar.
Jag provar också att täcka golvet med filtar ända fram till högtalarna och sätter upp ett draperi för ingången till rummet, det gör mycket för efterklangen i rummet eftersom det tydligen kommer mycket eko från hallen.
Det ser ju inte så snyggt ut i rummet men än så länge håller jag på att prova mig fram :)
Bilagor
DSC_0167.jpg
DSC_0167.jpg (1.74 MiB) Visad 1897 gånger
DSC_0166.jpg
DSC_0166.jpg (1.53 MiB) Visad 1897 gånger
DSC_0165.jpg
DSC_0165.jpg (1.74 MiB) Visad 1897 gånger
The World's Mine Oyster


Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster