Hur djup är en profundus-P bas?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Iqbad
 
Inlägg: 436
Blev medlem: 2006-09-03
Ort: Linköping

Hur djup är en profundus-P bas?

Inläggav Iqbad » 2018-02-25 20:28

Hej! Jag har precis köpt mig en begagnad Audi TT som är utrustad med nåt slags bose-ljudsystem. Ljudet är rätt så kasst, speciellt basen så jag funderar på att bygga en mindre baslåda och lägga i reservhjulsfacket. Då jag verkligen diggar Ino-grejer så funderade jag på om jag kunde använda basen till en profundus P? Reservhjulsbaljan är dock väldigt grund och jag undrar därför om någon vet hur mycket plats man behöver minst för att få in denna bas?

Nästa fråga, är jag tänkte mig egentligen en sluten låda mest för att det brukar låta bra oavsett storlek men jag är lite orolig för att den inte ska spela tillräckligt djupt? Är det totalt idiotiskt att försöka sig på detta och borde jag glömma alltihop?
Ino i14 + PX-4, Emotiva XPA-5, Denon 2807

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Hur djup är en profundus-P bas?

Inläggav DVD-ai » 2018-02-27 11:03

Iqbad skrev:Hej! Jag har precis köpt mig en begagnad Audi TT som är utrustad med nåt slags bose-ljudsystem. Ljudet är rätt så kasst, speciellt basen så jag funderar på att bygga en mindre baslåda och lägga i reservhjulsfacket. Då jag verkligen diggar Ino-grejer så funderade jag på om jag kunde använda basen till en profundus P? Reservhjulsbaljan är dock väldigt grund och jag undrar därför om någon vet hur mycket plats man behöver minst för att få in denna bas?

Nästa fråga, är jag tänkte mig egentligen en sluten låda mest för att det brukar låta bra oavsett storlek men jag är lite orolig för att den inte ska spela tillräckligt djupt? Är det totalt idiotiskt att försöka sig på detta och borde jag glömma alltihop?


Om vi börjar i andra änden, hur står låda kan du få plats med i volym samt vilket monteringsdjup kan du he elementet ? :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Iqbad
 
Inlägg: 436
Blev medlem: 2006-09-03
Ort: Linköping

Re: Hur djup är en profundus-P bas?

Inläggav Iqbad » 2018-03-04 20:51

Hej, tack för svar! Jag har c:a 25L yttervolym att leka med, Max höjd är dock bara 13cm, och då behöver jag ha en del för själva lådans tjocklek också.
Ino i14 + PX-4, Emotiva XPA-5, Denon 2807

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Hur djup är en profundus-P bas?

Inläggav Perfector » 2018-03-04 20:56

Fundera på en bilbas som inte behöver en låda alls, bara en baffel som den sitter i.
Det borde finnas bilbasar som inte är så djupa att dom tar i nånstans..
Lägg sedan golvmattan på plats och du får bas hela bilen
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Hur djup är en profundus-P bas?

Inläggav boom » 2018-03-05 13:11

Iqbad skrev:Hej, tack för svar! Jag har c:a 25L yttervolym att leka med, Max höjd är dock bara 13cm, och då behöver jag ha en del för själva lådans tjocklek också.

Nästa fråga hur får du in ljudet i kupen

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Hur djup är en profundus-P bas?

Inläggav Perfector » 2018-03-05 13:13

boom skrev:
Iqbad skrev:Hej, tack för svar! Jag har c:a 25L yttervolym att leka med, Max höjd är dock bara 13cm, och då behöver jag ha en del för själva lådans tjocklek också.

Nästa fråga hur får du in ljudet i kupen

Är det en kupe' kan man nog sätta en bas med hög totalQ direkt i genomlastningsluckan i baksätet och skippa lådan helt och hållet.
Annars duger det med att sätta basen i baljan och lägga på mattan igen.
Ljudet kommer defenitivt att höras i hela kupen i alla fall.
Möjligen får man öka volymen lite på slutsteget till basen för att kompensera.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Hur djup är en profundus-P bas?

Inläggav juanth » 2018-03-05 16:34

E0D0664A-3902-45EC-B5B2-D4F87DE2966A.jpeg
E0D0664A-3902-45EC-B5B2-D4F87DE2966A.jpeg (550.63 KiB) Visad 1674 gånger
Det är mycket begränsat utrymme i en Audi TT, se här.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Hur djup är en profundus-P bas?

Inläggav Perfector » 2018-03-05 16:52

juanth skrev:
E0D0664A-3902-45EC-B5B2-D4F87DE2966A.jpeg
Det är mycket begränsat utrymme i en Audi TT, se här.

Sätt då basen i luckan över reservhjulet bara med ett galler monterat underifrån så är det klart.
Jag har byggt billjud många gånger med den planlösningen och det har aldrig varit problem med basåtergivningen.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Iqbad
 
Inlägg: 436
Blev medlem: 2006-09-03
Ort: Linköping

Re: Hur djup är en profundus-P bas?

Inläggav Iqbad » 2018-03-05 18:09

Tack för alla svar!

Om man ska göra en open-air montering så måste man ha hyggligt tätt mellan fram och baksida på baffeln, annars får man inget tryck! Jag har haft Opel air högtalare tidigare i hatthyllan på en sedan och det blev ganska bra! Jag känner mig lite skeptisk till att bara montera en bas på en platta och lägga den i reservhjulsbaljan.

En TT är som det senare visats i tråden i princip öppen mellan bagaget och kupén så det är inga problem att få in ljudet om man bara har en baslåda i bagaget.

Min inre volym är ju typ 20L kan man få nåt tryck med en 8" med en sluten låda? Room-Gain är ju mycket hög i en bil så basen lyfts ju betydligt.

Är det någon som har en profundus p bas och kan mäta på den?
Ino i14 + PX-4, Emotiva XPA-5, Denon 2807

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Hur djup är en profundus-P bas?

Inläggav Perfector » 2018-03-05 18:46

Iqbad skrev:Tack för alla svar!

Om man ska göra en open-air montering så måste man ha hyggligt tätt mellan fram och baksida på baffeln, annars får man inget tryck! Jag har haft Opel air högtalare tidigare i hatthyllan på en sedan och det blev ganska bra! Jag känner mig lite skeptisk till att bara montera en bas på en platta och lägga den i reservhjulsbaljan.

En TT är som det senare visats i tråden i princip öppen mellan bagaget och kupén så det är inga problem att få in ljudet om man bara har en baslåda i bagaget.

Min inre volym är ju typ 20L kan man få nåt tryck med en 8" med en sluten låda? Room-Gain är ju mycket hög i en bil så basen lyfts ju betydligt.

Är det någon som har en profundus p bas och kan mäta på den?

Den här kan nog funka utan låda direkt i baljan om du gör en baffel av lagom tjocklek, eller tar hål i den befintliga luckan
http://www.monacor.se/produkter/8/vnr/105390/
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Hur djup är en profundus-P bas?

Inläggav boom » 2018-03-06 10:18

Iqbad skrev:Tack för alla svar!

Om man ska göra en open-air montering så måste man ha hyggligt tätt mellan fram och baksida på baffeln, annars får man inget tryck! Jag har haft Opel air högtalare tidigare i hatthyllan på en sedan och det blev ganska bra! Jag känner mig lite skeptisk till att bara montera en bas på en platta och lägga den i reservhjulsbaljan.

En TT är som det senare visats i tråden i princip öppen mellan bagaget och kupén så det är inga problem att få in ljudet om man bara har en baslåda i bagaget.

Min inre volym är ju typ 20L kan man få nåt tryck med en 8" med en sluten låda? Room-Gain är ju mycket hög i en bil så basen lyfts ju betydligt.

Är det någon som har en profundus p bas och kan mäta på den?

Hur mycket utrymme finns det bakom förarsätet/ passagerare sätet det kan funka med dubbla rörbasar på 6.5tum.


Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster