Passande dialoghögtalare till i14

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Erik Lundin
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2018-01-02

Passande dialoghögtalare till i14

Inläggav Erik Lundin » 2018-04-29 10:06

Om jag delar i14 mot ett par Prof. X och tittar på en 55-tums TV - vilken är då den lämpliga dialoghögtalaren? Dialog 2? Eller kan det räcka med Dialog 1?

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Passande dialoghögtalare till i14

Inläggav DVD-ai » 2018-04-29 10:43

Om du testar först utan centerhögtalare alls och är nöjd så avstå från center :)
Om du kommer fram till att center behövs, så varför behövs den tycker du ?
När man kommit fram till att center ändå är svaret/lösningen för dig, ja då är frågan vilka egenskaper du vill ha utav centerhögtalaren.

JAG tycker att centerhögtalare väldigt ofta förstör mer än vad den ger, förstör på så sätt att den gör just en av sakerna som ju är tänkt= att knyta ljudet hårdare till bilden.
Detta är vad jag tycker att Dialog modellerna gör och dom är också tänkte till mindre bildvisare av just den anledningen.
OM man vill att ljudet ska knytas hårdare till den bildyta som finns då alltså :)
Dialogerna har naturligtvis även effekten att om man sitter väldigt långt åt sidan (och gärna i ett rum med ej rätt behandlad/alls behandlad akustik) så kan tillten av ljudbilden minskas kraftigt.

Då föredrar jag personligt i14 som center även till en liten 42” TV, det blir mindre fokus på att ljudet kommer från just bildens yta utan enligt mig fortsätter det att låta ”som det ska” (som jag vill, homogent ljudfällt mellan frontarna).
När du rör dit åt sidan så hjälper center i14 att hålla ljudbilden från att kantra bort från din TV.
Ljudbilden fortsätter alltså att vara större än Tv`n med i14 som center, men stannar bättre kvar när du rär dig i sidled, detta är den egenskap som jag personligen är ute efter med en centerhögtalare.

Men oftast så tycker jag ej att ens en i14 behövs, det beror på rummet för min egen del :)
Därför så rekommenderar jag att testa noga först, kanske ska akustiken behandlar på ett annat sätt så att du får ut mer väljud vid musiklyssning som vid film !?

Lycka till !

Edit: som svar på din faktiska fråga! :oops:
Så säger jag Dialog 2
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Erik Lundin
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2018-01-02

Re: Passande dialoghögtalare till i14

Inläggav Erik Lundin » 2018-04-29 10:59

DVD-ai skrev:Om du testar först utan centerhögtalare alls och är nöjd så avstå från center :)
Om du kommer fram till att center behövs, så varför behövs den tycker du ?
När man kommit fram till att center ändå är svaret/lösningen för dig, ja då är frågan vilka egenskaper du vill ha utav centerhögtalaren.


Jag har periodvis lyssnat både med dialoghögtalare (jag äger sedan tidigare Dialog 1 ska tilläggas) och med fantomcenter. Och jag måste säga att jag föredrar att lyssna med dialoghögtalare, just för att jag föredrar när centerkanalen är knuten till bilden.

Min tanke var att Dialog 2 är mest passande, då i14 är bestyckningsmässigt likadan som pi60. Och Dialog 2 är ju skapad för pi60-familjen. Men det resonemanget kanske inte nödvändigtvis stämmer.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Passande dialoghögtalare till i14

Inläggav DVD-ai » 2018-04-29 11:03

Okey då är du säker på att du ska ha center, så då rekommenderar jag som sagt i14 ;)
Men om det inte är möjligt pga storlek så är dialog2 det jag skulle gå på.
Dialog2 är helt klart att föredra framför Dialog1 även pga kapaciteten :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"


Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster