Minsta (surround-)systemet med Ino som grund

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Minsta (surround-)systemet med Ino som grund

Inläggav shifts » 2018-05-01 09:39

Har nyligen flyttat tillbaka till Sverige från Warszawa och har nu den grannlaga uppgiften att bygga upp ljudsystemet i lägenheten. Den är liten och med tokig planlösning så klart och har snabbt insett att mitt vanliga system (i14 + infraX-6-wannabees) ej kommer få plats. Lägenhetens övriga funktioner trumfar anläggningen (jodå, min egen insikt, inte partnerns). Antagligen kommer det bli en loungeanläggning utan specifik lyssningsplats, men tänkte ändå ge lyssningsplatsen en chans som idé – därav denna tråd.

Bifogar en planlösning jag gjorde i appen magicplan: Den är inte på centimetern korrekt, men nog med +/- 5 cm exakthet. Enda rimliga ytan till "vardagsrum" är den lilla alkoven i nedre vänstra hörnet och blir det en specifik lyssningsplats blir det där. Det kommer rymma helväggsbokhylla och soffa. Lyssningsavstånd blir då någonstans kring 140–150 cm skulle jag tro. Detta betyder att till och med lilla piP är för stor, så det jag planerar är baserat på piMx eller iM. Tanken är även att det ska finnas bildvisning där också, därav centerhögtalaren i några av konfigurationerna nedan.

Ser framför mig sex möjliga system i alkoven:
2 piMx
2 piMx + infraX-2
2 piMx + iM
2 piMx + iM + infraX-2
3 iM + infraX-2

Problemet om jag vill ha fler än två kanaler är att jag inte har en susning om det ens går att bygga en så liten surroundanläggning när det kommer till elektroniken. Rekommenderad förstärkareffekt för piMx och iM är 1–15 W (8-ohmseffekt). I och med att de behöver så lite pulver är även de minsta surround receivers jag hittat hittat i överkant. Finns det några som helst ultraminimala 3.1-receivers att finna? Det borde verkligen finnas en marknad för übersmå anläggningar, men allt jag hittar är bara de vanliga fullbredsschabraken.

Anledningen till att jag letar 3.1 är att en av lyssningsplatserna antagligen kommer vara utanför stereouppställningen och vill knyta an dialogen till bilden som ska finnas där mellan högtalarna.

Antagligen blir det bara piMx eller piM eller iM + infraX-2, då jag tvivlar på att jag kommer hitta den elektronik jag söker. Kanske, kanske, kanske blir det en loungeanläggning i köksdelen baserad på a1 och infraX-2. Inget bestämt, inget köpt.
Bilagor
Plan 1-1.jpg
Plan 1-1.jpg (94.01 KiB) Visad 4223 gånger
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Minsta (surround-)systemet med Ino som grund

Inläggav Tarzan » 2018-05-01 10:05

Jag skulle rekommendera dig att köpa min minidsp nanoavr HDA (tar bara PCM via HDMI in) och kombinera med några minimala kretskortsslutsteg (eller vad de nu kan kallas), eller ett par små stereoförstärkare som du rycker av volymkontrollen på. :wink:

Eller så kan du använda Andreas Arvidssons windsp och använda de analoga utgångarna på din HTPC (skaffa en sådan om du inte har än) som försteg.

Och varför är piP för stora? De är väl till och med utvecklade för närlyssning? Med dem skulle du ju slippa extra baslådor, om du inte vill spela jättestarkt. Eller är det av utrymmesskäl de går bort?

Jag föreslår piP som tar hand om front och bas och en iP som center delad högt. Allt kopplat till något gammalt begagnat flerkanalsslutsteg, eller två billiga små stereoförstärkare. Delning, kanalhantering och volymkontroll sker i din HTPC i Andreas windsp.

Glömde länka: https://github.com/AndreasArvidsson/WinDSP
och https://www.minidsp.com/products/ht-series/nanoavr-hda

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Minsta (surround-)systemet med Ino som grund

Inläggav shifts » 2018-05-01 11:08

Fina förslag där, det här är lösningar jag inte alls funderat på tidigare. Nu har jag Apple through and through, men ska ta en kik ändå.

Att piP går bort är dels för att jag tycker de blir för stora så nära inpå, dels att lyssningsplatsen blir närmare än det ideala lyssningsavståndet 2–4 meter samt totalt sett för dyrt i inköp.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Minsta (surround-)systemet med Ino som grund

Inläggav E » 2018-05-01 12:56

Tarzan skrev:Och varför är piP för stora? De är väl till och med utvecklade för närlyssning? Med dem skulle du ju slippa extra baslådor, om du inte vill spela jättestarkt. Eller är det av utrymmesskäl de går bort?

Frågan är om inte väldigt knepiga akustiska miljöer nästan förutsätter att man tar till multipla basmoduler (2, 4, 6, ...) för att få en någorlunda jämn och fin återgivning av basregistret?

Ett mindre resonant/ojämnt basregister har eventuellt större potential att uppskattas av grannarna också.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Minsta (surround-)systemet med Ino som grund

Inläggav Nattlorden » 2018-05-01 13:28

iP är rätt liten...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Minsta (surround-)systemet med Ino som grund

Inläggav paa » 2018-05-01 13:36

iP är väl dom minsta av de diskuterade burkarna so far?
Med tre iP och två infra x-2 som komplement så är du väl hemma?
Jag vet att det är många som gillar de små bredbandarna, men jag skulle vilja upp ett steg till iP eller piP-världen om jag finge välja.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Minsta (surround-)systemet med Ino som grund

Inläggav shifts » 2018-05-01 13:42

Nattlorden, paa: …förutom att idealavståndet är längre än mitt praktiska avstånd. Det är egentligen inte högtalarkonfigurationen som är det knepiga (kanske postades detta i fel avdelning egentligen), jag kan nog göra bra val där (piMx har jag redan, inget inköp nödvändigt och tycker iM vore fantastiskt kul just för deras litenhet och kul ska man ha i livet!), utan det handlar mer om elektroniken. Känns obegripligt att det inte finns minimala surroundalternativ att tillgå. Borde ju vara efterfrågat från fler än mig att vilja ha litet 5.1-system baserat på Klass D och med litet effektbehov.

Kan man bygga sådant själv?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Minsta (surround-)systemet med Ino som grund

Inläggav music4ever » 2018-05-01 13:57

2 st A2 som "toppar" och två baslådor till det.

Användarvisningsbild
PickePock
 
Inlägg: 279
Blev medlem: 2012-11-25

Re: Minsta (surround-)systemet med Ino som grund

Inläggav PickePock » 2018-05-01 14:08

Marantz 1508 på högkant på en egenbyggd ställning blir en smal historia.

eller denna kanske? https://artisonusa.com/backpack-p5

https://www.pioneerelectronics.com/PUSA ... S520#specs
Mvh

Användarvisningsbild
PickePock
 
Inlägg: 279
Blev medlem: 2012-11-25

Re: Minsta (surround-)systemet med Ino som grund

Inläggav PickePock » 2018-05-01 14:47

Angående att bygga själv hittar jag bara 6x100w men finns kanske på annat håll.
https://www.parts-express.com/sure-elec ... d--320-307

Mvh

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Minsta (surround-)systemet med Ino som grund

Inläggav paa » 2018-05-01 15:44

shifts skrev:Nattlorden, paa: …förutom att idealavståndet är längre än mitt praktiska avstånd.

Men piP (och iP) konstruerades väl som närfältsmonitor från början? Hur nära sitter du egentligen?
Marantz har f.ö. små kompakta receivers.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Minsta (surround-)systemet med Ino som grund

Inläggav shifts » 2018-05-01 17:49

paa: 140—150 cm, men det är min gissning, kanske blir det i praktiken närmare. Vägg till vägg är det lite drygt 170 cm, men området är inte möblerat än så kan inte säga exakt hur långt avståndet blir.

Det ideala lyssningsavståndet med piP är mellan två och fyra meter. Hur som helst är de inte intressanta då jag vill bygga ut från det jag redan har. Det ska vara en pytteanläggning.
Senast redigerad av shifts 2018-05-01 17:53, redigerad totalt 1 gång.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Minsta (surround-)systemet med Ino som grund

Inläggav Nattlorden » 2018-05-01 17:50

piP(och därför även iP) sprider så grymt att spränger du en diskant är det svårt att märka det när man närlyssnar på den ene om den andra fortfarande spelar.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Minsta (surround-)systemet med Ino som grund

Inläggav shifts » 2018-05-01 17:54

Jag var visst inte tydlig nog i mitt första svar: piP och iP är ointressanta. :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Minsta (surround-)systemet med Ino som grund

Inläggav paa » 2018-05-01 17:57

Vad tror du om Marantz då?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Minsta (surround-)systemet med Ino som grund

Inläggav shifts » 2018-05-01 18:02

Jo, de har ju en liten smal receiver liknande den Pioneer det tipsades om här ovan, de är väl det närmaste jag hittat något köpbart. Men de är båda fullbredd. De är båda intressanta även om jag gärna hade sett mindre.



3 st iP kostar i runda slängar 9200 kr i monteringsats. 1 st iM kostar drygt 1500 kr. iP är massor med små, men för dyra för denna suboptimala uppställning.

Edit: Räknar dåligt.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Minsta (surround-)systemet med Ino som grund

Inläggav paa » 2018-05-01 18:26

Om du nöjer dig med två kanaler så finns M-CR511 som är mycket mindre än standardbredd.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Minsta (surround-)systemet med Ino som grund

Inläggav shifts » 2018-05-01 18:35

Tyvärr har inte den där modellen riktig preout. Har kikat lite på Denons äldre D-M-receivers, men de har samma begränsning tyvärr, bara SW-out. Annars är storleken prima.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Minsta (surround-)systemet med Ino som grund

Inläggav paa » 2018-05-01 18:36

shifts skrev:Tyvärr har inte den där modellen riktig preout. Har kikat lite på Denons äldre D-M-receivers, men de har samma begränsning tyvärr, bara SW-out. Annars är storleken prima.

Det skulle ju räcka med 15W och den där har mer. Ska du spela sönder minihögtalarna på riktigt?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Minsta (surround-)systemet med Ino som grund

Inläggav shifts » 2018-05-01 18:43

paa skrev:
shifts skrev:Tyvärr har inte den där modellen riktig preout. Har kikat lite på Denons äldre D-M-receivers, men de har samma begränsning tyvärr, bara SW-out. Annars är storleken prima.

Det skulle ju räcka med 15W och den där har mer. Ska du spela sönder minihögtalarna på riktigt?


Nu tappade du bort mig.

Edit: Gissar vad du menar vilket kanske var att jag vill ha riktigt preout för att lägga till slutsteg för att driva piMx? Det vill jag inte, men för att dela ordentligt till basmoduler via cr80s (vilket jag redan har). SW-out brukar väl vara mono samt redan filtrerad eller tror jag fel när jag tänker att SW-out är odugligt?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Minsta (surround-)systemet med Ino som grund

Inläggav paa » 2018-05-02 17:01

Det är tyvärr ganska omöjligt att hitta info om om eller hur Denon/Marantz har filtrerat subutgången på sina produkter.
Denon har nu i alla fall en kompakt produkt på marknaden med pre out:
https://www.denon.co.uk/uk/product/hifi ... ies/dra100
https://www.hifiklubben.se/stereo/kompa ... streaming/
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.


Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Maccis och 5 gäster