Tvåkanalare till Pi60s

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

callek
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2014-05-28

Tvåkanalare till Pi60s

Inläggav callek » 2018-06-27 14:25

Jag blev med Pi60s i julas och har drivit dem med min Marantz SR5007 fram tills nu.

Det gick jättebra i en liten lägenhet men nu bor vi ui hus med väldigt öppen planlösning så nu känns det som att saknas det lite effekt. vardagsrummet är ca 50m2 och sitter ihop med kök och hall så totalt är det nog uppåt 100m2 som är rätt öppet.

Jag kör bara med mina Pi60s i tvåkanal och inget surround, men kör dem även till tv och film så har ju vart skönt med en surroundförstärkare som kan göra om allt till stereo.

Men när jag nu kollar på o köpa nytt så är jag sugen på att köpa en riktig tvåkanalare, men vad ska man ha idag?

Det verkar ju ha kommit en del tvåkanalare med nätverk och streaming, eller är det värt att ha en "riktig" tvåkanalare och en extern dac?

Streamer har jag redan så jag kan köra optiskt till förstärkaren både från tv'n och streamern.

Maxbudget är väl strax under 20000 men det gör ju inget om det finns ett bra alternativ runt 10000.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Tvåkanalare till Pi60s

Inläggav ottovonkopp » 2018-06-27 14:40

Hegel H90 och ja, den spelar skjortan av betydligt kraftigare hemmabiostärkare.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3622
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Tvåkanalare till Pi60s

Inläggav HenrikTornquist » 2018-06-27 16:53

Du kan ju alltid hänga på ett separat slutsteg på Marantzen. Jag spelade med ett Rotel 991 på min, det blev bra.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57181
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Tvåkanalare till Pi60s

Inläggav Nattlorden » 2018-06-27 22:37

HenrikTornquist skrev:Du kan ju alltid hänga på ett separat slutsteg på Marantzen. Jag spelade med ett Rotel 991 på min, det blev bra.


Tänkte detsamma. Mer flexibelt för framtida förändringar också... slutsteget kan behållas när resten byts av helt andra skäl.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

callek
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2014-05-28

Re: Tvåkanalare till Pi60s

Inläggav callek » 2018-06-28 09:10

Tack.

Ja, jag har kollat lite på slutsteg också, men det där är ju också en djungel. :)

Hegel H90 låter ju som ett kul alternativ om man bara ska ha en burk.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Tvåkanalare till Pi60s

Inläggav ottovonkopp » 2018-06-28 09:15

callek skrev:Tack.

Ja, jag har kollat lite på slutsteg också, men det där är ju också en djungel. :)

Hegel H90 låter ju som ett kul alternativ om man bara ska ha en burk.


Ja, är helnöjd. När den kom in så åkte subben ut trots enkla stativare.

Har testat biostärkare med slutsteg men musiken blev inte roligare för det.

Användarvisningsbild
Xenod
 
Inlägg: 1225
Blev medlem: 2006-01-08
Ort: Karlstad

Re: Tvåkanalare till Pi60s

Inläggav Xenod » 2018-06-28 11:40

Rekommenderar att låna hem en 2-kanalare eller köpa på öppet köp. Finns en risk att de inte "hjälper" mot de problem du upplever i nya rummet.

Det kan behövas annan placering av högtalare och/eller lyssningsplats, akustiska åtgärder i rummet eller komplettering med basmoduler.


Upplever du "problemet" enbart när du försöker dra på som satan eller även på svagare volym?

callek
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2014-05-28

Re: Tvåkanalare till Pi60s

Inläggav callek » 2018-06-28 13:25

Nåt egentligt problem har jag inte mer än att när jag höjer till "riktigt högt" på förstärkaren så spelar det inte så högt som jag skulle vilja.

Skulle alltså vilja kunna spela starkare.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57181
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Tvåkanalare till Pi60s

Inläggav Nattlorden » 2018-06-28 13:55

Har du hifiklubb i närheten, låna hem ett NAD C275BEE slutsteg och prova om den effekten räcker eller du behöver mer. Är du nöjd med ljudet i sig från den så går det att köpa två och bryggkoppla så får du rejält många fler Watt att leka med.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Tvåkanalare till Pi60s

Inläggav Fostex » 2018-06-28 16:18

Kanske är det en idé med ett par bs60? Det gör att pi60s inte behöver jobba lika hårt i basen, och du får lägre distorsion. Det kan absolut vara gynnsamt när du har flyttat anläggningen till ett så pass mycket större rum. Dessutom blir din förstärkare "starkare" på köpet, och du får fina akustiska fördelar med två ytterligare utstrålningspunkter i basområdet. Visserligen behöver du kunna koppla in bs60 före effektförstärkaren, så det tarvar en förstärkare med Pre out/main in, t.ex. Nad C375BEE. Om du kan byta din Marantz till en sådan, och rymma ett par begagnade bs60 i budgeten istället så får du det du söker, och mer därtill. :)


IngOehman skrev:Och bs60 är nästan identiska med pi60 och pi60s, så det samarbetet blir perfekt. Dock är bs60 kapablare än pi60 och de är
kapablare än pi60s också, mer än 4 gånger mera faktiskt! Och det är faktiskt rimligt. Jag vill ju inte att tilläggssystemet skall
dra ned gränsen, så det är avsiktligt att de klara mera än även pi60s. Så - spelar man så starkt det går för pi60s och då lägger
till bs60 så kan systemet spela motsvarande om pi60s hade klarat en 4-5 gånger större förstärkare.

Och detta alltså utan att det behövs någon större förstärkare alls. På så vis är det ett rätt så finurligt koncept.

Vh, iö

Här finns mycket bra info: viewtopic.php?f=20&t=52523&p=1667965&hilit=bs60#p1667965
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Tvåkanalare till Pi60s

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-06-28 16:28

Callek, innan du springer iväg att handla grejor råder jag dig till att verkligen undersöka om din förstärkare klipper eller inte. Om du inte har någon adekvat mätutrsustning (t.ex. oscilloskop) kan du enkelt testa genom att exempelvis spela en lågfrekvent sinuston (finns exempelvis här: http://www.lts.a.se/lts/ljudfiler ). Om du tycker ljudnivån är tillräckligt stark utan att ljudet distorderar så klipper inte förstärkaren. Testa sedan med musik, men det hörs enklast om det är huvudsakligen lågfrekvent musik. Höga frekvenser och korta tramnsienter som gör att förstärkaren klipper är svårare att endast höra vad som händer, då kan det vara bättre att kolla med oscilloskop.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Tvåkanalare till Pi60s

Inläggav DVD-ai » 2018-06-30 14:39

Köp ett slitsteg och bli nöjd :)
Rotel rb991 eller rb1080 eller Emotiva XPA-2 gör jobbet ypperligt väl, har sjölv haft alla dessa steg och dom är bra.

I övrigt så instämmer jag med Fistex om att bs60 NOG är den lösning som du egentligen borde gå på, du får med bs60 flera egenskaper som är till fördel för dig i ditt större rum.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
PJo
 
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-10-25
Ort: Stockholm

Re: Tvåkanalare till Pi60s

Inläggav PJo » 2018-07-13 11:50

callek skrev:Jag blev med Pi60s i julas och har drivit dem med min Marantz SR5007 fram tills nu.

Det gick jättebra i en liten lägenhet men nu bor vi ui hus med väldigt öppen planlösning så nu känns det som att saknas det lite effekt. vardagsrummet är ca 50m2 och sitter ihop med kök och hall så totalt är det nog uppåt 100m2 som är rätt öppet.

Jag kör bara med mina Pi60s i tvåkanal och inget surround, men kör dem även till tv och film så har ju vart skönt med en surroundförstärkare som kan göra om allt till stereo.

Men när jag nu kollar på o köpa nytt så är jag sugen på att köpa en riktig tvåkanalare, men vad ska man ha idag?

Det verkar ju ha kommit en del tvåkanalare med nätverk och streaming, eller är det värt att ha en "riktig" tvåkanalare och en extern dac?

Streamer har jag redan så jag kan köra optiskt till förstärkaren både från tv'n och streamern.

Maxbudget är väl strax under 20000 men det gör ju inget om det finns ett bra alternativ runt 10000.


Skall du ha "allt i ett"? Eller separta för-, slut-steg?
/Patrik
Scientia Potentia Est

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Tvåkanalare till Pi60s

Inläggav Elfsberg » 2018-07-21 14:47

Kom ihåg att han behöver ett externt slutsteg till bs60.

Oftast. Jag lyckades emulera en bc60 rätt bra med den inbyggda PEQn i min Yamaha-receiver. Jävligt smutt.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Tvåkanalare till Pi60s

Inläggav gopnik » 2018-07-21 14:49

Det går ju lika bra med en tapeloop, delbart för och slutsteg, eller zon2 på en hembioreciever. Eller mellan källa och förstärkare om man bara har en (analog) källa.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Tvåkanalare till Pi60s

Inläggav Tangband » 2018-07-22 09:32

callek skrev:Jag blev med Pi60s i julas och har drivit dem med min Marantz SR5007 fram tills nu.

Det gick jättebra i en liten lägenhet men nu bor vi ui hus med väldigt öppen planlösning så nu känns det som att saknas det lite effekt. vardagsrummet är ca 50m2 och sitter ihop med kök och hall så totalt är det nog uppåt 100m2 som är rätt öppet.

Jag kör bara med mina Pi60s i tvåkanal och inget surround, men kör dem även till tv och film så har ju vart skönt med en surroundförstärkare som kan göra om allt till stereo.

Men när jag nu kollar på o köpa nytt så är jag sugen på att köpa en riktig tvåkanalare, men vad ska man ha idag?

Det verkar ju ha kommit en del tvåkanalare med nätverk och streaming, eller är det värt att ha en "riktig" tvåkanalare och en extern dac?

Streamer har jag redan så jag kan köra optiskt till förstärkaren både från tv'n och streamern.

Maxbudget är väl strax under 20000 men det gör ju inget om det finns ett bra alternativ runt 10000.

Läste nyss Molt testen av Marantz 5005. Den är verkligt bra enligt dem. Om 5007 är lika bra så är det nog inte förstärkaren som inte är tillräckligt bra. Stora rum kanske kräver det där basstödet som nämns i den här tråden ?
Oavsett skulle jag låna hem grejor för att se om det blir tillräckligt bra.

Användarvisningsbild
kneten
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2010-01-07
Ort: Gustavsberg

Re: Tvåkanalare till Pi60s

Inläggav kneten » 2018-07-22 09:52

Du kan komplettera med ett starkare slutsteg eftersom du har pre-out på din Marantz.


Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster